

2

		Sak nr. 140/14
[bookmark: _GoBack]PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 

Klagen gjelder hvorvidt NRK Hordalands, TV 2s, Bergens Tidendes og Bergensavisens medlemskap i den næringspolitiske interesseorganisasjonen Bergen Næringsråd er i strid med Vær Varsom-plakatens punkter 2.2 (redaksjonell integritet og troverdighet) og 2.3 (redaksjonell habilitet/dobbeltroller). Klager jobber selv i NRK Hordaland. Slik han ser det, er det nok å påvise at en binding kan skape interessekonflikter eller svekke de enkelte mediers – eller den enkelte journalists – troverdighet for å slå fast at praksisen er i strid med god presseskikk. Klager mener også det er for journalistisk barnelærdom å regne at journalister og redaktører ikke bør ta del i formaliserte nettverk med personer de også bruker som kilder.

NRK (Hordaland) avviser klagen og anfører at enhver kontakt med kilder, og ethvert medlemskap, i seg selv kan skape interessekonflikter. Etter NRKs mening er ikke poenget med de presseetiske reglene at man skal unngå kontakt med andre, men at man skal være bevisst forhold som kan påvirke ens habilitet. Det anfører NRK at deres medarbeidere er. NRK opplyser også at ingen journalister eller mellomledere er representert i Bergens Næringsråd, og det påpekes at næringsrådet er en åpen organisasjon, ikke en lukket nettverksgruppe som for eksempel frimurerlosjen. 

TV 2 avviser også klagen og opplyser at blant de TV 2-ansatte som er på medlemslisten i næringsrådet, så er det kun sjefredaktøren (og en nylig pensjonert ansatt) som kan sies å ha (eller ha hatt) tilknytning til den redaksjonelle virksomheten i TV 2. Mediet påpeker også at ingen av de ansatte som er medlemmer har noen form for verv, innflytelse eller andre sentrale roller i organisasjonen. Etter TV 2s mening er det at ingen utøvende journalistiske eller redaksjonelle medarbeidere er medlemmer, nok til å fastslå at TV 2s medlemskap i næringsrådet ikke er i strid med Vær Varsom-plakaten. TV 2 påpeker også at sjefredaktøren er administrativ direktør i TV 2, og at det er naturlig at TV 2 er medlem i næringsrådet, ettersom TV 2 med sin tilstedeværelse i Bergen er «et av Bergens større private foretak». 

Bergens Tidende (BT) avviser klagen og opplyser at det også finnes en rekke andre bindinger mellom mediehuset og ulike organisasjoner som i teorien kan reise tvil om avisens uavhengighet. Slik BT ser det, er ikke spørsmålet om avisen faktisk har bindinger, men om disse hindrer at redaksjonen kan opptre uavhengig. BT avviser at medlemskapet påvirker avisens omtale av næringsforeningen og viser blant annet til en vedlagt artikkel. Avisen anfører også at det verken eksisterer noen økonomiske bindinger eller forventinger om gjenytelser mellom de ansatte som har medlemskap og foreningen.

Bergensavisen (BA) opplyser at avisens medlemskap i næringsrådet er et bedriftsmedlemskap, og at det kun betales bedriftskontingent. BA presiserer at ingen BA-journalister er medlemmer, men kun sjefredaktøren, som ikke har noen verv i foreningen. BA understreker også at medlemskapet ikke innebærer noen formelle eller uformelle plikter eller rettigheter. Videre anfører avisen at det tilligger redaktørstillingen å delta på ulike faglige og sosiale arenaer både for å profilere avisen og for å få kunnskap om hva som skjer i ulike fora og i ulike samfunnsspørsmål, og at Bergen Næringsråd er én av flere slike arenaer. Slik BA ser det, er det dessuten fullt mulig å delta på arrangementer i kraft av sin stilling, og samtidig ivareta sin profesjonelle integritet.



Pressens Faglige Utvalg vil rose klager for hans vilje til å belyse et viktig område. Gjennom klagen har han satt et kritisk søkelys på hvordan medier verner om sin integritet og troverdighet, og er seg bevisste bindinger som kan skape interessekonflikter. Utvalget vil i denne sammenheng på generelt grunnlag minne om bakgrunnen for Vær Varsom-plakatens punkt 2.2 og punkt 2.3, som nettopp handler om dette; å hindre situasjoner der publikum trekker i tvil redaksjonens vilje til å behandle bestemte stoffområder på en upartisk måte, og der publikum spør seg hvor redaksjonens lojalitet egentlig ligger. 

Ved å være medlem i organisasjoner som Bergen Næringsråd eller andre politiske og næringslivsrelaterte organisasjoner, kan mediene nettopp svekke sin uavhengighet og troverdighet. Samtidig stiller ikke presseetikken et absolutt krav om at redaksjonelle medarbeidere skal unngå enhver form for medlemskap, oppdrag eller lignende som kan skape interessekonflikter. Der slike tilknytninger anses som riktige for mediebedrifters virksomhet, må redaksjonen imidlertid ha et bevisst forhold til hvem som for eksempel betaler eventuelle medlemsavgifter etc., og det bør vurderes hvorvidt redaksjonelle medarbeidere skal være medlemmer på vegne av bedriften. Mediene må ta de nødvendige grepene som skal til for at relasjonen blir profesjonell. Det er dessuten vesentlig at man spiller med åpne kort i de sammenhenger hvor det kan stilles spørsmål ved den ansattes / redaksjonens habilitet, og at det gjøres oppmerksom på relevante bindinger (jf. Vær Varsom-plakatens punkt 2.3).

Når det gjelder denne konkrete klagesaken, som handler om NRKs, TV 2s, BTs og BAs medlemskap i Bergen Næringsråd, konstaterer utvalget at næringsrådet er en partipolitisk nøytral organisasjon med omkring 3000 medlemmer, som ifølge næringsrådets egne nettsider hvert år arrangerer rundt 150 medlemsmøter med til sammen 15 000 deltakere. Utvalget merker seg også at møtene annonseres åpent på næringsrådets nettsider. I lys av dette mener utvalget man må kunne fastslå at det ikke handler om en liten, lukket og eksklusiv organisasjon. 

Slik utvalget forstår de ulike medienes medlemskap i Bergen Næringsråd, handler det heller ikke om et medlemskap som innebærer bestemte verv, oppdrag eller lignende; mediene forplikter seg ikke til noe bestemt ved å være medlem. Etter utvalgets mening er det derfor ikke åpenbart at medlemskapet innebærer en slik binding og interessekonflikt som Vær Varsom-plakatens punkter 2.2 og 2.3 advarer mot. Utvalget registrerer også at medlemskapet er betalt av bedriftene, ikke den enkelte ansatte. 

Selv om Vær Varsom-plakaten altså maner til særlig varsomhet med hensyn til å inngå relasjoner som kan svekke mediets uavhengighet og integritet, kan utvalget i det foreliggende tilfellet ikke se at bindingene som er påvist gjennom de fire medienes medlemskap i Bergen Næringsråd, er av en slik art at det i seg selv skulle tilsi et presseetisk overtramp.

Utvalget mener det også er verdt å minne om at pressen kan ha tilgang til og omtale mange av den typen organisasjoner som det her er snakk om, uten å være medlem i dem.


NRK, TV 2, Bergens Tidende og Bergensavisen har ikke brutt god presseskikk.

