
 

 

 

PFU-SAK NR. 265/14 

 
KLAGER:                               

 
Bellona ved kommunikasjonsrådgiver Ellen Viseth 

ADRESSE: Pb. 2141 Grünerløkka, 0505 Oslo 
TELEFON: 410 41 856 
PUBLIKASJON: Forskning.no 
PUBLISERINGSDATO: 05.09.2014 
STOFFOMRÅDE: Miljø 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, unngå ukritisk 

videreformidling av PR-stoff 
REGISTRERT: 09.09.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 11.09.2014; tilsvarsrunde igangsatt 
BEHANDLES I PFU: 25.11.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 76 dager 
KLAGEGRUPPE: Interesseorganisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Gemini.no publiserer forskningsnytt fra NTNU og Sintef. 

Klager har i alt klaget inn fire medier (NRK, Adresseavisen, 
Teknisk Ukeblad og Forskning.no) for samme forhold (sak 
261/14, og sakene 263–265/14). 

 
SAMMENDRAG:  
 
Forskning.no publiserte fredag 5. september 2014 en nettartikkel med tittelen  
«– Elbilstøtten er galskapspolitikk». I artikkelen kritiserte samfunnsøkonom Anders 
Skonhoft ved NTNU ordningen med subsidier og støtte til elbil, og i ingressen sto det:  
  

«Det er 2700 ganger dyrere å subsidiere en elbil enn det er å kjøpe klimakvoter.   
– En ineffektiv måte å bekjempe klimaproblemene på, mener økonomiprofessor.» 

 
Innledningsvis i brødteksten het det:  
 

«Mens klimakvoter koster rundt 30 kroner per tonn CO2, subsidierer staten 
elbileiere med opptil 80.000 kroner per tonn i året. 
– Jeg mener at dette er en galskapspolitikk, sier professor Anders Skonhoft, ved 
Institutt for samfunnsøkonomi på NTNU. I en kronikk i dagens DN tar han et 
kraftig oppgjør med det han mener er en ineffektiv måte å bekjempe 
klimaproblemene på, nemlig elbilstøtten i Norge.» 

 
Under mellomtittelen «Forurenseren må betale» fremgikk det også at Skonhoft møter 
motstand: 
 



 
  Sak nr. 265/14 

2 

«Skonhoft får mye kjeft fordi han rakker ned på elbilpolitikken, i det siste særlig 
fra Miljøstiftelsen Zero, fra Bellona og Transportøkonomisk institutt.» 

 
Artikkelen, som imidlertid var basert på Skonhofts synspunkter om saken, var illustrert med 
et nærbilde av to elbiler. Dette bildet lå øverst i artikkelen, og over bildet ble det opplyst:  
 
 «Fra forskningsmiljøene. En artikkel fra NTNU» 
 
Også i artikkelens byline, som var plassert under ingressen, var det oppgitt (i tillegg til 
journalistens navn og foto) at artikkelen var skrevet av en «journalist i Gemini.no», samt at 
artikkelen var fra NTNU.  
 
Videre var det også satt inn en boks i høyre spalte lenger nede i artikkelen (ved siden av en 
grafisk fremstilling av CO2-utslipp fra ulike biltyper), som viste NTNUs logo plassert 
sammen med følgende tekst:  
 
 «I samarbeid med NTNU» 
 
Forskning.no publiserte også en henvisning til saken på sin forside. Henvisningen besto av 
artikkelbildet og artikkelens tittel og ingress. Henvisningen var plassert i et grått rasterfelt, 
og over bildet her ble det opplyst: «FRA NTNU» 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er miljøstiftelsen Bellona, som mener Forskning.no gjennom artikkelen ukritisk har 
formidlet pr-stoff og derfor brutt Tekstreklameplakatens punkt 6. Klager anfører også brudd 
på Tekstreklameplakatens punkt 5 og Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, som begge handler 
om å opprettholde et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, samt punkt 10 i 
Tekstreklameplakaten, om å sikre at innkjøpt stoff tilfredsstiller kravene til journalistisk 
uavhengighet og integritet. 
 
Klager opplyser at den påklagede artikkelen er en ordrett kopi av Geminis sak, hvor 
Forskning.no ikke har gjort noe selvstendig arbeid, som å hente inn andre kilder. Klager 
tilføyer imidlertid at Forskning.no har lagd en oppfølgersak som er knyttet til den påklagede 
artikkelen. Klager noterer seg også at Forskning.no har merket saken både på forsiden og i 
selve artikkelen. Likevel mener klager at artikkelen fremstår som en publisering skrevet av 
Forskning.nos redaksjon, mens den i realiteten er levert av Gemini.no, som ifølge klager 
verken er et redaksjonelt uavhengig magasin, eller en avsender som jobber i henhold til de 
presseetiske normene. Klager anfører at Gemini.no er «en utgivelse fra 
kommunikasjonsavdelingene ved NTNU og Sintef». Klager mener derfor Forskning.no «har 
gjort seg skyldig i å ordrett trykke en tekst skrevet av en kommunikasjonsrådgiver, med en 
NTNU-forsker som eneste kilde».  
 
Slik klager ser det, burde Forskning.no heller skrevet saken selv eller bedt forskeren skrive 
en kronikk om temaet. Klager anfører: «Når man i stedet valgte å publisere Geminis sak, (…) 
burde man også påpekt at Gemini er et pr-produkt fra NTNU (jfr Tekstreklameplakaten pkt 
6).» 
 
 
 



 
  Sak nr. 265/14 

3 

FORSØK PÅ MINNELIG ORDNING:  
 
Partene har vært i kontakt med tanke på en minnelig løsning, men kom til at dette ikke var 
aktuelt, «da klagen er mer prinsipiell enn en personlig krenkelse». 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Forskning.no forklarer at redaksjonen «tar imot artikler skrevet av 
kommunikasjonsmedarbeidere på forskningsinstitusjoner», og at slike artikler «kommer fra 
institusjonenes nettsteder og magasiner, uten redaksjonell uavhengighet». Forskning.no 
anfører: «Slike artikler har et eget, separat løp i redaksjonen. En innsendt artikkel vurderes 
for publisering av en egen redigerer, som har dette som sin arbeidsoppgave. Artikkelen 
deskes, særlig med hensyn til markedsføring av institusjonen, men også for lesbarhet og 
innhold. Vi tar ikke inn alle innsendte artikler.» 
 
Videre avviser Forskning.no at den påklagede artikkelen er en ordrett kopi av Gemini.nos 
sak, selv om redaksjonen innrømmer at den ikke har redigert mye i artikkelen i dette tilfellet. 
Forskning.no anfører imidlertid at redaksjonen valgte å lage en egen sak, «der vi lot en 
forsker fra Transportøkonomisk institutt kommentere påstandene» som Skonhoft fremsetter 
i den påklagede artikkelen. Forskning.no skriver: «Denne oppfølgersaken sto samme dag, 
sammen med NTNU-artikkelen på forsida. Årsaken til at vi valgte å lage en egen sak, var 
fordi vi ikke ville blande bylines mellom en institusjonssak og en redaksjonell sak.» 
(Artikkelen er vedlagt, og det er også en lenke til denne i den påklagede artikkelen, sekr. 
anm.) Forskning.no opplyser også å ha fulgt opp temaet ved å publisere en kronikk av 
Marius Holm fra Miljøstiftelsen Zero, som kritiserer Skonhofts påstander (se vedlegg, sekr. 
anm.).  
 
Når det gjelder merkingen av den påklagede artikkelen, mener Forskning.no denne er 
tydelig. Forskning.no opplyser også at det er slik lignende stoff fra 
kommunikasjonsavdelinger merkes (se vedlegg med eksempler på merkingen, sekr. anm.). 
Forskning.no forklarer også at det er NTNU som er satt opp som avsender, fordi «Gemini 
ikke er redaksjonelt uavhengig». Redaksjonen er imidlertid uenig med klager i at artikkelen 
fra Gemini kan anses som kommersiell: «Gemini er et ikke-kommersielt 
institusjonsmagasin[.]» 
 
På bakgrunn av det ovennevnte avviser Forskning.no å ha brutt god presseskikk.  
 
 
Klageren påpeker at det klagen handler om, er «hvor nært man vil knytte seg til NTNUs 
informasjonsavdeling». Klager anfører: «Bellona mener artikkelen går under det 
Tekstreklameplakaten kaller ‘ikke-redaksjonell informasjon’. Satt på spissen: De samme 
mediene ville neppe trykket en artikkel skrevet av en informasjonsavdeling i 
organisasjonslivet eller i en offentlig etat. Selve artikkelen er dessuten skrevet i en meget 
ladet og konkluderende tone, som legger Skonhofts synspunkter til grunn. (…) Det er grunn 
til å spørre seg om språket ville vært mer nøytralt dersom redaksjonene selv hadde 
gjennomført intervjuet og skrevet saken.» 
 
Klager erkjenner imidlertid at publiseringen av artikkelen i Forskning.no skiller seg fra de tre 
andre mediene (NRK, Adresseavisen og Teknisk Ukeblad) som er påklaget i parallelle 
klagesaker (sak 261/14 og 263–264/14), ettersom «Forskning.no merket artikkelen godt 



 
  Sak nr. 265/14 

4 

synlig på forsiden». Klager anfører også at det etter publisering ble lagt til «grundig merking 
og mer info inne i saken». 
 
Bellona opprettholder imidlertid sin klage, da miljøstiftelsen ønsker «å la PFU selv avgjøre 
hvor de prinsipielle grensene går, og ser på denne saken som en sak som kan skape en 
presedens for framtiden». 
 
 
Forskning.no avviser klagers siste påstand i tilsvaret: «Det stemmer ikke som Bellona skriver 
at merkingen av artikkelen og mer informasjon ble lagt til senere. Den innklagde artikkelen 
var merket både på forside og på flere steder inne i artikkelen fra publiseringstidspunktet 5.9 
2014 05:00, slik vi beskrev i vår epost av 25.9.14. Vi har ikke endret artikkelen etter at den ble 
publisert.»   
 
 
 
 
 
  


