
 

 

 

PFU-SAK NR. 264/14 

 
KLAGER:                               

 
Bellona ved kommunikasjonsrådgiver Ellen Viseth 

ADRESSE: Pb. 2141 Grünerløkka, 0505 Oslo 
TELEFON: 410 41 856 
PUBLIKASJON: Teknisk Ukeblad 
PUBLISERINGSDATO: 05.09.2014 
STOFFOMRÅDE: Miljø 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, unngå ukritisk 

videreformidling av PR-stoff 
REGISTRERT: 09.09.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 11.09.2014; tilsvarsrunde igangsatt 
BEHANDLES I PFU: 25.11.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 76 dager 
KLAGEGRUPPE: Interesseorganisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Gemini.no publiserer forskningsnytt fra NTNU og Sintef. 

Klager har i alt klaget inn fire medier (NRK, Adresseavisen, 
Teknisk Ukeblad og Forskning.no) for samme forhold (sak 
261/14, og sakene 263–265/14). 

 
SAMMENDRAG:  
 
Teknisk Ukeblad (TU) publiserte fredag 5. september 2014 under seksjonen «Forskning», 
en nettartikkel med stikktittelen «Elbilsubsidier» og hovedtittelen «Elbiler koster Norge 

opptil 80.000 kroner per tonn spart CO2. En klimakvote koster 30 kroner». I artikkelen 
kritiserte samfunnsøkonom Anders Skonhoft ved NTNU ordningen med subsidier og støtte 
til elbil, og i ingressen sto det:  
  

«– Elbilstøtten er galskapspolitikk, mener professor.» 
 
I tillegg til Skonhoft kom også Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, og Ronny 
Klæboe, forskningsleder for Transportøkonomisk institutt (TØI), til orde i artikkelen. Både 
Bu og Klæboe var uenige i Skonhofts synspunkter. Bu uttalte blant annet:  
 

«– Formålet med avgiftspolitikken for elbil er jo ikke å prise CO2-utslippene, men 
å ha insentiver som muliggjør et teknologiskifte, som gjør at folk fortere går over 
til elektriske biler, sier Bu.» 

 
Under mellomtittelen «Forurenseren må betale» fremgikk det også at Skonhoft møter 
motstand fra annet hold: 
 



 
  Sak nr. 264/14 

2 

«Skonhoft får mye kjeft fordi han rakker ned på elbilpolitikken, i det siste særlig 
fra Miljøstiftelsen Zero, fra Bellona og Transportøkonomisk institutt.» 

 
Artikkelen var illustrert med et bilde av flere biler. Bildet lå øverst i artikkelen, og i et grønt 
felt over bildet, ble det opplyst:  
 

«Seksjonen forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Forskningsrådet, 
Sintef og NTNU.» 

 
En henvisning til artikkelens opphav ble også anført i artikkelens byline, som var plassert 
under ingressen:  
 

«Av: Steinar Brandslet, Gemini.no – Lars Lillo Ulvestad (@larsparsfromage)»  
 
Dessuten sto det nederst i artikkelen, under brødteksten:  
 

«Denne saken ble opprinnelig publisert på Gemini.no – et nettsted for forskningsnytt 
fra NTNU og Sintef. Artikkelforfatteren er tilknyttet NTNU. Saken er noe utvidet av 
Teknisk Ukeblad.» 
 

Teknisk Ukeblad publiserte også en henvisning til saken på sin forside. Henvisningen besto 
av artikkelbilde og artikkelens tittel og ingress, og hele henvisningen var lagt i et grønt felt 
som skilte seg ut fra andre henvisninger som var lagt på lys/hvit bakgrunn. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er miljøstiftelsen Bellona, som mener Teknisk Ukeblad gjennom artikkelen ukritisk 
har formidlet pr-stoff og derfor brutt Tekstreklameplakatens punkt 6. Klager anfører også 
brudd på Tekstreklameplakatens punkt 5 og Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, som begge 
handler om å opprettholde et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, samt 
punkt 10 i Tekstreklameplakaten, om å sikre at innkjøpt stoff tilfredsstiller kravene til 
journalistisk uavhengighet og integritet. 
 
Klager opplyser at den påklagede artikkelen er en ordrett kopi av Geminis sak, «pluss 
kommentar fra Elbilforeningen». Redaksjonen har altså gjort noe selv ved å innhente 
kommentarer, ifølge klager. Videre fremgår det at klager har spurt redaksjonen hvorfor 
henvisningen på forsiden ikke er merket, men at redaksjonen mener at saken er merket fordi 
den «har en annen bakgrunnsfarge». Slik klager ser det, fremstår imidlertid artikkelen som 
en publisering skrevet av TUs redaksjon, mens den i realiteten er levert av Gemini.no, som 
ifølge klager verken er et redaksjonelt uavhengig magasin, eller en avsender som jobber i 
henhold til de presseetiske normene. Klager anfører at Gemini.no er «en utgivelse fra 
kommunikasjonsavdelingene ved NTNU og Sintef». Klager mener derfor TU «har gjort seg 
skyldig i å ordrett trykke en tekst skrevet av en kommunikasjonsrådgiver».  
 
Slik klager ser det, burde TU heller skrevet saken selv eller bedt forskeren skrive en kronikk 
om temaet. Klager anfører: «Når man i stedet valgte å publisere Geminis sak, burde dette 
vært merket tydelig både på forsiden og inne i saken. Da burde man også påpekt at Gemini 
er et pr-produkt fra NTNU (jfr Tekstreklameplakaten pkt 6).» 
 
 

http://www.tu.no/forskning/2014/09/05/gemini.no
http://www.ntnu.no/


 
  Sak nr. 264/14 

3 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Teknisk Ukeblad/tu.no opplyser å være «generelt svært påpasselig med å utelukke PR-stoff 
fra [sine] titler». TU anfører: «Når det gjelder forskningssaker fra Gemini (NTNU og Sintef), 
samt Forskningsrådet, har vi valgt å gjøre enkelte unntak. Begrunnelsen er at innholdet har 
høy faglig relevans for våre lesere, og at det skrives i et miljø som ikke har kommersiell 
motivasjon. Disse bidragsyterne har ikke noe å selge.» 
 
TU forklarer også: «Hver sak vi publiserer er gjenstand for vurdering hos vår 
redaksjonsledelse. Innholdet faktasjekkes og redigeres. Saker som ligner selvskryt lukes 
vekk, og i tilfeller hvor kildebalanse og tilsvarsrett ikke er ivaretatt, supplerer vi med egne 
kilder. Da benytter vi dobbel byline. Så også i denne saken.» TU viser i denne sammenheng 
til at generalsekretær i Elbilforeningen er intervjuet i den påklagede artikkelen, og at hun 
fremmer motforestillinger.  
 
Videre opplyser TU også at klager tidlig ga uttrykk for misnøye med artikkelen, og at 
redaksjonen derfor inviterte Bellona til å kommentere, en mulighet de ikke benyttet seg av. 
TU anfører: «I stedet laget vi en oppfølger med kilder blant annet fra Zero:  
http://www.tu.no/samferdsel/2014/09/08/elbilutspill-skaper-harnisk-i-miljobevegelsen  
[se vedlegg, sekr. anm.] Igjen var formålet kildebalanse, og å slippe til alle synspunkter i 
debatten.»   
 
Når det gjelder klagers anførsel om utydelig merking av artikkelen, avviser TU klagers 
påstand: «Fordi dette ikke er ordinært redaksjonelt innhold, er vi TU svært påpasselig med å 
merke bindingene. Nederst i denne saken står det: ‘Denne saken ble opprinnelig publisert 

på Gemini.no – et nettsted for forskningsnytt fra NTNU og Sintef. Artikkelforfatteren er 
tilknyttet NTNU. Saken er noe utvidet av Teknisk Ukeblad.’ Slik merker vi alle våre saker fra 
Gemini. Siden det meste av trafikken på nett kommer rett til artikkelnivå, og ikke via en 
forside, er det på denne flaten merkingen er aller viktigst. Fra artikkelnivå, og 
seksjonsforside på Forskning, ser man også en merking i toppen av siden, der det står: 
‘Seksjonen forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Forskningsrådet, Sintef og 
NTNU.’ Alle henvisninger fra forskningsseksjonen på tu.nos forside, er merket med en 
grønn bakgrunnsfarge for å vise at dette er noe annet enn vanlig redaksjonelt innhold. Her 
jobber vi også med et nytt design som enda tydeligere fremhever dette, med en følgetekst. I 
sum mener vi det er vanskelig for en leser å unngå å se at dette innholdet kommer fra 
NTNU/Gemini.» 
 

Slik TU ser det, har redaksjonen altså ikke brutt god presseskikk.  
 
 
Klageren påpeker at det klagen handler om, er «hvor nært man vil knytte seg til NTNUs 
informasjonsavdeling». Klager anfører: «Bellona mener artikkelen går under det 
Tekstreklameplakaten kaller ‘ikke-redaksjonell informasjon’. Satt på spissen: De samme 
mediene ville neppe trykket en artikkel skrevet av en informasjonsavdeling i 
organisasjonslivet eller i en offentlig etat. Selve artikkelen er dessuten skrevet i en meget 
ladet og konkluderende tone, som legger Skonhofts synspunkter til grunn. (…) Det er grunn 
til å spørre seg om språket ville vært mer nøytralt dersom redaksjonene selv hadde 
gjennomført intervjuet og skrevet saken.» 
 

http://www.tu.no/samferdsel/2014/09/08/elbilutspill-skaper-harnisk-i-miljobevegelsen
http://www.tu.no/forskning/2014/09/05/gemini.no
http://www.ntnu.no/


 
  Sak nr. 264/14 

4 

Bellona opprettholder altså sin klage, da miljøstiftelsen ønsker «å la PFU selv avgjøre hvor de 
prinsipielle grensene går, og ser på denne saken som en sak som kan skape en presedens for 
framtiden». 
 
 
Teknisk Ukeblad fastholder at «TU alltid merke[r] innhold fra gemini.no veldig tydelig». 
Videre viser TU til opplysningen i forrige tilsvar om at redaksjonen «jobbet med en enda 
tydeligere merking på front». TU anfører: «[D]enne er nå innført. I henvisningen står det: 
"Saken er levert av gemini.no". Ytterligere info om hva gemini.no er, står som før inne i 
artikkelen.» 
 
TU merker seg at klager har anført at Forskning.no (som er innklaget i en parallell klagesak, 
265/14, sekr. anm.) mener forskning.no merker tydeligere enn tu.no, fordi Forskning.no 
prioriterer fronthenvisningene. TU anfører: «Dette skyldes trolig manglende innsikt i 
hvordan enkeltartikler på nett leses. 80 prosent av tu.nos lesere kommer direkte inn på en 
artikkelside, uten å gå via fronten. De kommer fra nyhetsbrev, søkemotorer og sosiale 
medier. Denne trenden gjelder de aller fleste nettmedier, ref. den lekkede rapporten fra New 
York Times, der det slås fast at forsidetrafikken er halvert på to år. (…) På denne bakgrunn 
har tu.no lagt mest vekt på å merke sakene på artikkelnivå – fordi det er der flest ser det.» 
 
TU er imidlertid enig med klager i at merkingen skal være så tydelig som mulig på alle 
flater, og forklarer at redaksjonen altså derfor har gjort «forutsetningene enda tydeligere 
også på front». 
 
 
  


