
 
  Sak nr. 264/14 

5 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
 
Klagen gjelder en nettartikkel på Teknisk Ukeblads (TUs) Forsknings-sider, der en 
samfunnsøkonom ved NTNU kritiserer ordningen med subsidier og støtte til elbil. 
Artikkelen var opprinnelig skrevet og publisert av NTNUs vitenskapsmagasin Gemini.no. 
 
Klager er miljøstiftelsen Bellona som mener TU ukritisk har formidlet pr-stoff. Slik klager ser 
det, bidrar dette til å oppheve skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold, noe som i sin 
tur svekker den redaksjonelle troverdigheten og pressens uavhengighet. Klager anfører at 
det på TUs forside ikke fremgikk at det var noen andre enn TU som hadde skrevet 
artikkelen. Etter klagers mening skulle TU tydeligere merket at artikkelen var levert av 
Gemini.no og at dette er et pr-produkt.  
 
Teknisk Ukeblad/tu.no avviser å ha brutt god presseskikk, og at artikler fra Gemini er 
kommersielt motiverte. TU forklarer at alle slike eksterne artikler vurderes redaksjonelt før 
publisering; innhold faktasjekkes og redigeres, og der kildebalanse og tilsvarsrett ikke er 
ivaretatt, suppleres det med egne kilder. Da benyttes dobbel byline, som i dette påklagede 
tilfellet. TU opplyser også at klager i det påklagede tilfellet fikk anledning til å uttale seg, 
men ikke benyttet muligheten, og at redaksjonen derfor i stedet fulgte opp med en artikkel 
hvor Miljøstiftelsen Zero kommenterer saken. Slik TU ser det, er artikkelen også godt 
merket, både gjennom tekst øverst og nederst i artikkelen, gjennom byline og gjennom 
fargebruk, også på TUs forside. TU opplyser dessuten at merkingen på forsiden nå er 
forsterket med tekst.  
 
 
Pressens Faglige Utvalg mener klager har satt søkelys på noen sentrale spørsmål gjennom 
klagen; hvordan verner mediene om sin integritet og troverdighet og er seg bevisste 
grensene for hva og hvordan man kan videreformidle stoff fra eksterne pr- og 
kommunikasjonsavdelinger? Og hvor tydelig må slikt stoff merkes? Når det er sagt, er 
utvalget imidlertid, som TU, uenig i at artikler levert av Gemini.no kan sidestilles med pr-
stoff. Den påklagede artikkelen egner seg derfor ikke like godt til å belyse spørsmålene 
klager har reist.  
 
Utvalget konstaterer at Gemini.no formidler stoff om forskning og nyskaping ved NTNU og 
Sintef, og slik sett ikke er en uavhengig kilde. Selv om det altså handler om stoff fra en 
ekstern kilde med bindinger til konkrete institusjoner, har utvalget vanskelig for å definere 
dette som ikke-journalistisk materiale av den typen tekstreklamebestemmelsene er ment å 
dekke.  
 
Videre merker utvalget seg at TU både over og under artikkelen, samt i ingressen, opplyser 
hvor redaksjonen har hentet artikkelen og at den er produsert eksternt. En slik flagging av 
utgangspunktet for publiseringen bidrar til at man som leser kan stille seg kritisk til 
innholdet og vurdere troverdigheten i det som formidles, samt ettergå opplysningene. TU 
har imidlertid ikke lenket direkte til den opprinnelig artikkelen, og man kunne selvsagt 
ønske seg også det, men utvalget kan ikke se at det skulle være presseetisk påkrevd. Slik 
utvalget ser det, er TUs kildehenvisning altså innenfor det presseetisk akseptable (jf. siste 
setning i Vær Varsom-plakatens punkt 4.4.). Utvalget mener også det i denne sammenheng 
er tilstrekkelig at merkingen kun skjedde i artikkelen, selv om det ikke gjør noe at leserne 
også blir gjort oppmerksom på opphavet på TUs forside. Utvalget noterer seg i denne 
sammenheng at TU også mener å ha merket artikkelen på forsiden ved at 
artikkelhenvisningen hadde en annen bakgrunnsfarge enn annet stoff, og at redaksjonen i 



 
  Sak nr. 264/14 

6 

løpet av klagebehandlingen også har forsterket merkingen her med tekst. Det anser utvalget 
som positivt.  
 
Når det gjelder kildegrunnlaget for øvrig, konstaterer utvalget at TU heller ikke har 
formidlet Gemini.nos artikkel ordrett, men at redaksjonen har redigert den og bygd den ut 
ved å innhente kommentarer fra stemmer som er uenige i samfunnsøkonomens synspunkter. 
Det fremgår dessuten tydelig at det er samfunnsøkonomens og de andre kildenes meninger 
som formidles, ikke fakta. Det blir også lenket til en rekke andre artikler som er relatert til 
temaet i artikkelen, og som er skrevet av TU selv. I lys av dette har utvalget også vanskelig 
for å se hvordan publiseringen kan fremstå som en ukritisk formidling av pr-stoff, slik klager 
anfører.  
 
 
Teknisk Ukeblad har ikke brutt god presseskikk. 
 
 
 
 


