
 

 

 

PFU-SAK NR. 263/14 

 
KLAGER:                               

 
Bellona ved kommunikasjonsrådgiver Ellen Viseth 

ADRESSE: Pb. 2141 Grünerløkka, 0505 Oslo 
TELEFON: 410 41 856 
PUBLIKASJON: Adresseavisen 
PUBLISERINGSDATO: 08.09.2014 
STOFFOMRÅDE: Miljø 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, unngå ukritisk 

videreformidling av PR-stoff 
REGISTRERT: 09.09.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 11.09.2014; tilsvarsrunde igangsatt 
BEHANDLES I PFU: 25.11.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 76 dager 
KLAGEGRUPPE: Interesseorganisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Gemini.no publiserer forskningsnytt fra NTNU og Sintef. 

Klager har i alt klaget inn fire medier (NRK, Adresseavisen, 
Teknisk Ukeblad og Forskning.no) for samme forhold (sak 
261/14, og sakene 263–265/14). 

 
SAMMENDRAG:  
 
Adresseavisen publiserte mandag 8. september 2014 en nettartikkel med tittelen  
«– Elbilstøtten er galskapspolitikk». I artikkelen kritiserte samfunnsøkonom Anders 
Skonhoft ved NTNU ordningen med subsidier og støtte til elbil, og i ingressen sto det:  
  

«Det er 2700 ganger dyrere å subsidiere en elbil enn det er å kjøpe klimakvoter. 
Om da målet faktisk er å redusere CO2-utslippene.» 

 
Innledningsvis i brødteksten het det:  
 

«Mens du kan kjøpe klimakvoter for rundt 30 kroner (5 USD) per tonn CO2, 
subsidierer staten elbileiere med opptil 80.000 kroner per tonn i året. 
– Jeg mener at dette er en galskapspolitikk, sier professor Anders Skonhoft 
til gemini.no» [Understreking markerer lenke til nettstedet gemini.no, sekr. anm.] 

 
Under mellomtittelen «Forurenseren må betale» fremgikk det også at Skonhoft møter 
motstand: 
 

«Skonhoft får mye kjeft fordi han rakker ned på elbilpolitikken, i det siste særlig 
fra Miljøstiftelsen Zero, fra Bellona og Transportøkonomisk institutt.» 

http://www.gemini.no/


 
  Sak nr. 263/14 

2 

Videre ble det også publiseringsdagen lagt inn en lenke i brødteksten til en artikkel der 
Marius Holm i Miljøstiftelsen Zero imøtegår Skonhofts kritikk. I lenka sto det:  
 
 «LES OGSÅ: Slår tilbake mot elbil-kritikken» 
 
Artikkelen hvor Skonhoft uttrykte sitt syn var illustrert med et nærbilde (utsnitt) av en bil, 
og dette lå øverst i artikkelen. Byline var plassert over bildet, og her ble det oppgitt følgende:  
 

«AV: STEINAR BRANDSLET, GEMINI.NO»  
 
Helt nederst i artikkelen, under brødteksten, ble det dessuten anført:  
 
 «Les flere saker på gemini.no» 
 
Adresseavisen publiserte også en henvisning til saken på sin forside. Henvisningen besto av 
artikkelbildet, artikkelens tittel og en forkortet versjon av ingressen. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er miljøstiftelsen Bellona, som mener Adresseavisen gjennom artikkelen ukritisk har 
formidlet pr-stoff og derfor brutt Tekstreklameplakatens punkt 6. Klager anfører også brudd 
på Tekstreklameplakatens punkt 5 og Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, som begge handler 
om å opprettholde et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, samt punkt 10 i 
Tekstreklameplakaten, om å sikre at innkjøpt stoff tilfredsstiller kravene til journalistisk 
uavhengighet og integritet. 
 
Klager opplyser at den påklagede artikkelen er en ordrett kopi av Geminis sak, «uten tilsvar 
eller andre kilder». Klager viser også til at Adresseavisen publiserte en henvisning til 
artikkelen på sin forside, og at det ikke var noe der som tydet på at saken ikke var skrevet av 
Adresseavisen. Slik klager ser det, fremstår artikkelen dermed som en publisering skrevet av 
Adresseavisens redaksjon, mens den i realiteten er levert av Gemini.no, som ifølge klager 
verken er et redaksjonelt uavhengig magasin, eller en avsender som jobber i henhold til de 
presseetiske normene. Klager anfører at Gemini.no er «en utgivelse fra 
kommunikasjonsavdelingene ved NTNU og Sintef». Klager mener derfor Adresseavisen 
«har gjort seg skyldig i å ordrett trykke en tekst skrevet av en kommunikasjonsrådgiver, med 
en NTNU-forsker som eneste kilde».  
 
Slik klager ser det, burde Adresseavisen heller skrevet saken selv eller bedt forskeren skrive 
en kronikk om temaet. Klager anfører: «Når man i stedet valgte å publisere Geminis sak, 
burde dette vært merket tydelig både på forsiden og inne i saken. Da burde man også påpekt 
at Gemini er et pr-produkt fra NTNU (jfr Tekstreklameplakaten pkt 6).» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Adresseavisen avviser at redaksjonen har brutt noen av de anførte punktene, og at det ikke 
er gjort oppmerksom på hvor den påklagede artikkelen kommer fra: «Byline viser at den er 
laget og levert av Gemini.» Adresseavisen er imidlertid enig i at det «kan vurderes om stoff 
fra Gemini bør inneholde informasjon om hva Gemini er».  
 



 
  Sak nr. 263/14 

3 

Videre avviser redaksjonen også at artikkelen er «en pressemelding eller en kamuflert PR-
tekst». Adresseavisen anfører: «Dette er et helt alminnelig journalistisk intervju med en 
fagperson som har meninger om den offentlige støtten til elbiler. Meninger som ikke på noen 
måte er PR for NTNU eller som bidrar til å oppheve skillet mellom journalistikk og 
kommersielle interesser. Synspunktene som kommer frem, er snarere en kritikk av 
kommersielle interesser.» 
 
Adresseavisen opplyser også at artikkelen har vært gjennom en selvstendig 
redaktørvurdering, og slik redaksjonen ser det, tar den opp et tema av stor samfunnsmessig 
interesse. For øvrig opplyser redaksjonen at den påklagede artikkelen, og oppfølgingssakene 
som er publisert, «har generert svært mange (over 100) innlegg i debattfeltene under 
artiklene».  
 
Når det gjelder klagers påpekning av at artikkelen mangler tilsvar, uttrykker Adresseavisen 
en viss usikkerhet med hensyn til hva klager mener, og om klager kan mene samtidig 
imøtegåelse. Redaksjonen avviser imidlertid at en imøtegåelse er påkrevd, ettersom 
artikkelen, ifølge Adresseavisen, ikke inneholder sterke beskyldninger. Adresseavisen 
anfører: «Imidlertid var det journalistisk interessant å få fram flere syn på spørsmålet om 
elbiler og klimaeffekt. Samme ettermiddag (8.9.) publiserer vi derfor (med egen 
medarbeider) en slik sak (‘Slår tilbake mot elbil-kritikken’). Tilsvar, i form av 
motargumentasjon, er derfor gitt: 
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article10104607.ece» (artikkelen er vedlagt, og 
det er også en lenke til denne i den påklagede artikkelen, sekr. anm.) 
  
 
Klageren påpeker at klagen ikke gjelder Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 om samtidig 
imøtegåelse, ettersom heller ikke klager kan se at noen er utsatt for sterke beskyldninger eller 
angrep i saken. Klager presiserer at det klagen handler om, er «hvor nært man vil knytte seg 
til NTNUs informasjonsavdeling». Klager anfører: «Bellona mener artikkelen går under det 
Tekstreklameplakaten kaller ‘ikke-redaksjonell informasjon’. Satt på spissen: De samme 
mediene ville neppe trykket en artikkel skrevet av en informasjonsavdeling i 
organisasjonslivet eller i en offentlig etat. Selve artikkelen er dessuten skrevet i en meget 
ladet og konkluderende tone, som legger Skonhofts synspunkter til grunn. (…) Det er grunn 
til å spørre seg om språket ville vært mer nøytralt dersom redaksjonene selv hadde 
gjennomført intervjuet og skrevet saken.» 
 
Bellona opprettholder altså sin klage, da miljøstiftelsen ønsker «å la PFU selv avgjøre hvor de 
prinsipielle grensene går, og ser på denne saken som en sak som kan skape en presedens for 
framtiden». 
 
 
Adresseavisen har ikke hatt ytterligere kommentarer til saken.  
 
 
 
 
  

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article10104607.ece

