
 

 

 

PFU-SAK NR. 261/14 

 
KLAGER:                               

 
Bellona ved kommunikasjonsrådgiver Ellen Viseth 

ADRESSE: Pb. 2141 Grünerløkka, 0505 Oslo 
TELEFON: 410 41 856 
PUBLIKASJON: NRK 
PUBLISERINGSDATO: 07.09.2014 
STOFFOMRÅDE: Miljø 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, unngå ukritisk 

videreformidling av PR-stoff 
REGISTRERT: 08.09.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 11.09.2014; tilsvarsrunde igangsatt 
BEHANDLES I PFU: 25.11.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 77 dager 
KLAGEGRUPPE: Interesseorganisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Gemini.no publiserer forskningsnytt fra NTNU og Sintef. 

Klager har i alt klaget inn fire medier (NRK, Adresseavisen, 
Teknisk Ukeblad og Forskning.no) for samme forhold (sak 
261/14, og sakene 263–265/14). 

 
SAMMENDRAG:  
 
NRK publiserte søndag 7. september 2014 en nettartikkel med tittelen «– Elbilstøtten er 

galskapspolitikk». I artikkelen kritiserte samfunnsøkonom Anders Skonhoft ved NTNU 
ordningen med subsidier og støtte til elbil, og i ingressen sto det:  
  

«Det er 2700 ganger dyrere å subsidiere en elbil enn det er å kjøpe klimakvoter. 
Om da målet faktisk er å redusere CO2-utslippene.» 

 
Øverst i brødteksten ble det opplyst:  
 

«Saken er publisert med tillatelse fra NTNUs vitenskapsmagasin Gemini.no.» 
 
I denne sammenheng var det lagt inn en lenke til den opprinnelige artikkelen på nettstedet 
Gemini.no, og i bylinen var det oppgitt «(Gemini.no)» bak journalistens navn.   
 
I tillegg til å gjengi Skonhofts synspunkter, fikk også forskningsleder Ronny Klæboe ved 
Transportøkonomisk institutt (TØI) komme til orde i siste del av artikkelen. Det fremgikk at 
Klæboe mener Skonhofts konklusjoner «blir for snevre», og han uttalte:  
 

http://gemini.no/2014/09/elbilstotten-er-galskapspolitikk/


 
  Sak nr. 261/14 

2 

«– Hvis han mener det er dårlig butikk av staten å subsidiere elbiler, så tror jeg 
ingen vil protestere. Men det er ikke det som er poenget. Forutsetningene her er 
mer politiske enn vitenskapelige. Vi må velge det som er politisk mulig å få til, sier 
Klæboe.» 

 
I tilknytning til Klæboes uttalelser var det også lagt inn en lenke til en egen artikkel der mer 
av Klæboes syn ble omtalt. I lenketeksten sto det:  
 
 «Les hele tilsvaret her, publisert i samarbeid med forskning.no» 
 
Det var for øvrig også lenker til en rekke andre artikler innimellom brødteksten, og under 
mellomtittelen «Forurenseren må betale», fremgikk det også at Skonhoft møter motstand: 
 

«Skonhoft får mye kjeft fordi han rakker ned på elbilpolitikken, i det siste særlig 
fra Miljøstiftelsen Zero, fra Bellona og Transportøkonomisk institutt.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er miljøstiftelsen Bellona, som mener NRK gjennom artikkelen ukritisk har formidlet 
pr-stoff og derfor brutt Tekstreklameplakatens punkt 6. Klager anfører også brudd på 
Tekstreklameplakatens punkt 5 og Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, som begge handler om 
å opprettholde et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, samt punkt 10 i 
Tekstreklameplakaten, om å sikre at innkjøpt stoff tilfredsstiller kravene til journalistisk 
uavhengighet og integritet. 
 
Klager opplyser at den påklagede artikkelen lå som toppsak på NRKs forside 
publiseringsdagen, og at det ikke var noe der som tydet på at saken ikke var skrevet av NRK. 
Slik klager ser det, fremstår artikkelen dermed som en publisering skrevet av NRKs Viten-
redaksjon, mens den i realiteten er levert av Gemini.no, som ifølge klager verken er et 
redaksjonelt uavhengig magasin, eller en avsender som jobber i henhold til de presseetiske 
normene. Klager anfører at Gemini.no er «en utgivelse fra kommunikasjonsavdelingene ved 
NTNU og Sintef». Klager mener derfor NRK «har gjort seg skyldig i å ordrett trykke en tekst 
skrevet av en kommunikasjonsrådgiver, med en NTNU-forsker som eneste kilde». Klager 
tilføyer også: «Når NRK så publiserer et tilsvar (fra Transportøkonomisk institutt), har de 
heller ikke hentet inn dette selv, men klippet det fra Forskning.no.» 
 
Slik klager ser det, burde NRK heller skrevet saken selv eller bedt forskeren skrive en 
kronikk om temaet. Klager anfører: «Når man i stedet valgte å publisere Geminis sak, burde 
dette vært merket tydelig både på forsiden og inne i saken. Da burde man også påpekt at 
Gemini er et pr-produkt fra NTNU (jfr Tekstreklameplakaten pkt 6).» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK avviser å ha brutt god presseskikk og forklarer at artikkelen er hentet fra forskning.no, 
som NRK har innholdsutvekslingsavtale med. NRK påpeker at det under ingressen ble gjort 
oppmerksom på at artikkelen ble gjengitt med tillatelse fra NTNUs vitenskapsmagasin 
Gemini.no, og at det også var oppgitt Gemini.no i byline (bak journalistens navn). Videre 
anfører NRK om publiseringen på forsiden: «På NRKs forside, NRK.no, fikk saken (tittel og 



 
  Sak nr. 261/14 

3 

ingress og lenke til vitensida) ingen spesiell merking. NRK.no/viten har avtale med 
forskning.no om at vitenskapsinnhold kan publiseres hos begge uten nærmere avtale.» 
 
Etter NRKs mening er klagers henvisning til Vær Varsom-plakatens punkt 2.6 irrelevant, 
ettersom «artikkelen fra forskning.no ikke kan kalles reklame, ei heller er den sponset». NRK 
opplyser også at forskning.no på sine nettsider oppgir å være «drevet etter Redaktørplakaten 
og andre journalistiske prinsipper». Videre forklarer NRK at artikkelen opprinnelig ble 
publisert i vitenskapsmagasinet Gemini, som publiserer stoff om forskning og nyskapning 
ved NTNU og Sintef. NRK er imidlertid ikke enig i at artikler på forskning.no og Gemini.no 
kan likestilles med «ensidig informasjon fra interesseorganisasjoner og reklame».  

 
NRK anfører: «Reklame defineres vanligvis som en form for markedsføring av en vare, 
tjeneste, sak eller idé mot betaling eller annen form for godtgjøring. Reklame har som formål 
å fremme en virksomhet, varer eller tjenester. (…) Artikkelen omhandler norsk el-bil-
politikk. Artikkelen fremmer verken salg av elbiler, andre biltyper eller salg av klimakvoter 
og er ikke betalt av noen produsent eller interesserorganisasjon.» NRK har derfor problemer 
med å se hvordan publiseringen skulle rammes av Tekstreklame-punktene klager har 
henvist til (punktene 5, 6 og 10). 
 
Slik NRK ser det, har innholdet i artikkelen allmenn interesse. NRK skriver: «Det er etter vår 
mening heller ikke slik at presentasjonsform eller innhold i artikkelen mangler kritisk 
distanse til elbiler eller klimakvoter, slik at NRKs integritet og uavhengighet svekkes på en 
måte som er uforenlig med god presseskikk. (…) Hovedkilden i den påklagede artikkelen er 
en professor i samfunnsøkonomi, og artikkelen refererer til internasjonale undersøkelser 
mht. faktagrunnlaget og utregningene. (…) Kildene er åpne og relevante og 
faktaopplysningene etterprøvbare.» 
 
NRK opplyser også at publiseringen skjedde etter NRKs egen redaksjonelle vurdering og 
under NRKs redaktøransvar: «Fra NRK sin side er det kun journalistiske motiver som ligger 
bak publiseringen av artikkelen på NRKs vitenside.»  «I tråd med VVP 4.4 merket vi 
artikkelen med referanse til opprinnelsesmedium (Gemini).» «Vi vurderte at Geminis 
binding til NTNU (forskningsavis som eies av NTNU) ikke påvirket innholdet i denne saken, 
da saken ikke omhandlet NTNU eller NTNUs forskning.» 
 
 
Klageren påpeker at det klagen handler om, er «hvor nært man vil knytte seg til NTNUs 
informasjonsavdeling». Klager anfører: «Bellona mener artikkelen går under det 
Tekstreklameplakaten kaller ‘ikke-redaksjonell informasjon’. Satt på spissen: De samme 
mediene ville neppe trykket en artikkel skrevet av en informasjonsavdeling i 
organisasjonslivet eller i en offentlig etat. Selve artikkelen er dessuten skrevet i en meget 
ladet og konkluderende tone, som legger Skonhofts synspunkter til grunn. (…) Det er grunn 
til å spørre seg om språket ville vært mer nøytralt dersom redaksjonene selv hadde 
gjennomført intervjuet og skrevet saken.» 
 
Bellona opprettholder altså sin klage, da miljøstiftelsen ønsker «å la PFU selv avgjøre hvor de 
prinsipielle grensene går, og ser på denne saken som en sak som kan skape en presedens for 
framtiden». 
 
 
NRK presiserer at «det er innholdet i artikkelen som må avgjøre hvorvidt teksten skal anses  



 
  Sak nr. 261/14 

4 

som redaksjonelt innhold eller reklame/sponsing (kommersielt materiale)», og: «En artikkel 
skrevet av en journalist i vitenskapsmagasinet Gemini kan ikke likestilles med informasjon 
fra enhver informasjonsavdeling i organisasjonslivet eller offentlige etater. NRK hentet 
artikkelen fra Forskning.no og har publisert den fordi vi mener den er interessant for våre 
lesere ut fra et redaksjonelt synspunkt.» 
 
  


