
 

 

 

PFU-SAK NR.259/14 

 
KLAGER:                               

 
Adv. Knut Jullumstrø pva. klient 

ADRESSE: Boks 305, 8601 Mo i Rana 
TELEFON: 75 13 52 22 
PUBLIKASJON: Brønnøysunds Avis 
PUBLISERINGSDATO: 28. og 30.08.2014 
STOFFOMRÅDE: Rettssak 
GENRE: Rettsreferat 
SØKERSTIKKORD: Bildebruk, premiss 
REGISTRERT: 08.09.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 08.09.2014; spørsmål til klager 

11.09.2014; tilsvarsrunde igangsatt 
BEHANDLES I PFU: 25.11.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 77 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Brønnøysunds Avis (BA) omtalte torsdag 28. august over nesten to helsider en 
ekspropiasjonssak mellom Brønnøy Kalk og en grunneier. Artikkelen hadde tittelen «Hvor 

mye er kalken verdt?», og i ingressen sto det:  
 

«Er to kroner per tonn for mye eller for lite i erstatning for tapte naturområder? Og 
når går ‘gråberg’ over fra å være gråstein til å bli kalkstein?» 

 
I brødteksten het det:   
 

«Mens det første spørsmålet ble besvart første gang i Brønnøy tingrett i fjor høst, er 
spørsmålet om hvor stort spillerom Brønnøy Kalk har i forhold til 
ekspropiasjonsvedtaket et nytt moment i striden mellom gruveselskapet og 
grunneier (…) Begge parter har begjært overskjønn etter domsavsigelsen fra 
skjønnsretten lille julaften i fjor, som fastslo at Brønnøy Kalk skal betale grunneier 
(…) to kroner per tonn kalkstein som blir hentet ut[.]» 

 
Videre refererte BA uttalelser fra de to partenes advokater og deres syn på saken. 
 
Artikkelen var illustrert med et hovedbilde fra lagmannsrettens befaring, som er en del av 
hovedforhandlingen. Det var også to mindre bilder fra befaringen. I tillegg var det publisert 
et mindre bilde fra rettslokalet som viste grunneier og hans advokat, samt en faksimile av 
BAs oppslag etter ekspropiasjonsvedtaket lille julaften i 2013.  



 
  Sak nr. 259/14 

2 

 
Samme dag publiserte BA også en artikkel om saken på sine nettsider. Denne hadde tittelen 
«1,50 eller 4 kroner tonnet?», og av ingressen fremgikk det at saken ble avsluttet samme dag. 
 
I brødteksten ble det opplyst at saken hadde vært behandlet i lagmannsretten de siste tre 
dagene, og om grunnlaget for striden mellom partene, sto det:  
 

 «I dag ble prosedyrene framsatt. Sakens kjerne er hvordan man skal beregne 
markedsprisen, som ifølge Mineralloven skal ligge til grunn for kompensasjonen 
til grunneier.» 

 
Videre ble partenes syn og argumenter i saken referert, før det til slutt i artikkelen ble 
opplyst: 

 
«Lagmann Kjell Martin Haugland skal sammen med meddommerne Sunniva 
Haugen og Stein Erik Hansen nå fastsette overskjønnet. – Programmet  
i lagmannsretten er ganske hektisk med mye reisevirksomhet om dagen, men jeg 
håper, og føler meg tygg på, at [overskjønnet] skal foreligge i løpet av september, 
sier Haugland.» 

 
Nettartikkelen var illustrert med et bilde fra rettslokalet. Grunneier og hans advokat sto helt 
til høyre i bildet. 
 
For øvrig publiserte BA en forkortet versjon av nettartikkelen i sin papirutgave lørdag 30. 

august 2014. Også her ble bildet fra rettslokalet benyttet, men i relativt lite format. 
 

 
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte grunneieren, som klager via advokat. Bakgrunnen for klagen er at han 
er avbildet i BAs omtale av ekspropiasjonssaken, noe han mener det ble avtalt med BA-
journalisten at ikke skulle skje. Slik klager ser det, har BA derfor brutt Vær Varsom-plakatens 
punkt 4.12 (de samme aktsomhetskrav gjelder for bilder som annen informasjon) og punkt 
3.3 (om å klargjøre premissene), samt punkt 3.9 (om å opptre hensynsfullt). 
 
Klager anfører via sin advokat at han gjennom hele prosessen med saken har ønsket å holde 
en lav profil, blant annet fordi han og hans kone er et «godt voksent» ektepar «som bor noe 
avsidesliggende til, og som ikke har noe ønske om å bli identifisert som mottaker av +/- 100 
millioner kroner». Klagers advokat viser i denne sammenheng til et tidligere oppslag i BA (i 
desember 2013) med tittelen «Får 85 millioner», der fokuset altså var at grunneier ville få et 
betydelig beløp (noe klager påpeker ikke er helt presist gjengitt). Klager skal ha reagert på 
«dette fokuset», men han skal likevel ha «slått seg til ro med at han ikke har noen mulighet 
for å påvirke den journalistiske vinklingen». Klagers advokat skriver: «Som følge av dette, 
har man i enhver sammenheng, understreket at man ikke samtykket i at det ble tatt noen 
bilder av min klient.»  
 
I forbindelse med overskjønnet i Hålogaland lagmannsrett 26. august 2014, var også klagers 
døtre til stede i rettslokalene, og en av hans døtre skal kjenne BA-journalisten som var der for 
å dekke saken. Klager anfører: «Allerede ute på gangen utenfor rettslokalet, understreket 
[klagers datter] at hennes foreldre ikke ønsket at det ble tatt bilder av dem.» Videre skal også 
klagers advokat, på forespørsel fra journalistene, ha gjort det klart «at de ikke fikk ta bilder 



 
  Sak nr. 259/14 

3 

av [hans] klient eller [klientens] kone». Journalistene skal likevel ha tatt bilder, og advokaten 
skal deretter igjen ha presisert overfor journalisten at det ikke var samtykket til dette. Videre 
skriver advokaten: «Hestvik [journalisten] opplyste da at hun bare måtte ta bildene slik de 
ble best mulig. Videre at de ville ta bort eventuelle bilder av min klient når hun kom inn i 
redaksjonen.» 
 
Dagen etter, onsdag 27. august 2014, skal klagers datter ha mottatt en melding fra 
journalisten, der journalisten opplyste at de likevel kom til å publisere bilde av hennes far. 
Dette resulterte i at klagers andre datter kontaktet BAs ansvarlige redaktør om bildeavtalen 
klager mener var inngått. Redaktøren skal imidlertid ha opplyst at bildebruken var 
uproblematisk, ettersom dette ikke handlet om en straffesak. Deretter skal også klagers 
advokat ha kontaktet BA-redaktøren, og blant annet gjort det klart at hans klients ønske «om 
ikke å få bilde i avisen, var så sterk, at han ville ha forlatt rettslokalet dersom dette ikke ble 
respektert». Advokaten redegjorde ellers for de faktiske forhold, og påpekte at BA «ikke 
[kunne] innhente informasjon/bilder på falske premisser, men at BA sine representanter som 
alle, måtte forholde seg til vanlig redelighet». Redaktøren skal da, ifølge klagers advokat, ha 
avfeid det hele med at alt måtte være en misforståelse mellom klager/hans døtre/advokaten 
og journalisten.   
 
For øvrig vises det til at også motparten i retten skal være enig i klagers syn med hensyn til 
hva som ble avtalt med journalistene vedrørende bildebruk, og at denne motparten også kan 
kontaktes om ønskelig.  
 
Avslutningsvis anfører klagers advokat: «Ved vurderingen av hvilke hensyn BA her skulle 
ha tatt, må det også ses hen til formålet med den omstridte bruken av bilder. I dette tilfellet 
har det dreid seg om en eiendom og ekspropriasjon av denne. Det har dreid seg om store 
næringsinteresser og store verdier. Det er forståelig at dette har offentlighetens interesse. Her 
har det ikke vært noen begrensninger på BA sin dekning. De har derfor også kunnet bruke 
navn på de involverte parter tidligere. På vegne av min klient kan jeg imidlertid vanskelig se 
hva som er offentlighetens interesse av å få et bilde av min klient i BA. Denne 
offentliggjøringen kan vanskelig tjene annet formål enn ‘kikkerinteressen’[.]»  
 
I en etterfølgende korrespondanse med sekretariatet vedrørende hvilke konkrete 
publiseringer som er påklaget, har klagers advokat også anført: «[E]tter telefonsamtalene 
som [klagers datter] og undertegnede hadde med Riesto onsdag ettermiddag, sendte BA en 
ny journalist i retten, Jøran Horn. Han tok da bildet som er brukt på nettutgaven og 
formodentlig i papirutgaven 30. august. Dette skjedde uten at han tok kontakt med hverken 
undertegnede eller klient, men jeg legger til grunn at han var vel informert om de innsigelser 
vi hadde fremmet pr telefon til redaktør, dagen i forveien.» 
 
Klagers advokat presiserer også at klagen gjelder «i utgangspunktet enhver bruk av bilder av 
min klient, idet han hadde gitt klart uttrykk for at han ikke ønsket å bli fotografert. Selv om 
BA ikke spurte, og det således ikke ble satt noen forutsetninger eller gitt noen løfter mht. 
fotografering i retten siste dag, oppfatter min klient også disse som et overtramp.»  
 
 
  



 
  Sak nr. 259/14 

4 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Brønnøysunds Avis opplyser at bildene som er publisert av klager ble tatt før retten var satt, 
og at de ble publisert fordi klager «er part i en rettssak som har stor aktualitet og betydning 
lokalt». BA forklarer: «Utfallet av denne rettssaken kan få betydning for sysselsetting og 
kommuneøkonomi, derfor er den viktig.» 
 
BA anfører at klager er en av to parter, og at redaksjonen har valgt å behandle disse likt. 
Videre skriver redaktøren: «Vi har vært kjent med Olsens motvilje mot dette, men vi har 
valgt å trykke bilde av ham på forannevnte grunnlag. Samtidig har vi valgt å ikke trykke 
bilde av Olsens kone eller døtre, og vi har etter egen mening valgt en moderat profilering av 
bildet.» Slik BA ser det, innebærer ikke bildebruken noen stor belastning, selv om 
redaksjonen «anerkjenner at Olsen føler det slik». 
 
Når det gjelder klagens innhold og påstandene om hva BAs journalist skal ha lovet, 
uttrykker BA en grunnleggende uenighet til klagers fremstilling. BA anfører: «Det som 
skjedde, var at journalist Lillemor Hestvik tok bilder. Det så alle, og den ene Olsen-datteren 
ga uttrykk for at hun ikke likte dette. Etter fotograferingen sa Hestvik til [klagers datter] at 
‘det at jeg tar bilder, betyr ikke nødvendigvis at de kommer på trykk’. Dette er ikke det 
samme som å love noe. Også advokat Jullumstrø sa like før retten ble satt at det ikke skulle 
tas bilder, hvor Hestvik bekreftet at hun var kjent med ønsket. Dette er heller ikke å inngå 
noen avtale. Det har ganske enkelt ikke foregått noen ‘avklaring av premisser’ i rettssalen 
mellom vår journalist og partene, selv om motparten dessverre ser ut til å ha oppfattet det 
slik. (…) Vi avviser på det sterkeste det som Jullumstrø skriver ble ‘inngått en avtale’ om 
bildebruk av Olsen. Vår journalist har lyttet til Jullumstrø, men ikke lovet ham noe som helst. 
Det er ikke opp til ham om avisen skal ta – eller bruke – bilder i en sivil sak.» 
  
 
Klageren mener BA i sitt tilsvar har forsøkt å «distansere seg fra [klagers] påstand om at 
[avisen] først og fremst har vært ute etter sensasjonsoppslag, herunder med urettmessig bruk 
av bilde av [klager]». Det anføres: «Dette gjøres ved å prøve å begrunne sine oppslag med 
allmennhetens interesse av at Brønnøy Kalk AS, og deres økonomiske forutsetninger for drift 
og arbeidsplasser i kommunen, her har vært truet. Dette er i beste fall en misforståelse av 
hva saken dreide seg om. Denne skjønnssaken handlet om hvilken andel av verdiskapningen 
som her rimeligvis bør tilfalle grunneier, uten at dette påvirket forutsetningen for videre 
drift.» 
 
Klager avviser også at det er snakk om to likeverdige parter i den omtalte saken: «Det er 
snakk om et større konsern med store ressurser i ryggen, mot en privatperson.» 

 
Videre ser klagers advokat seg også nødt til «å understreke at den tidligere innsendte klage, 
ikke baserer seg på hva undertegnede ‘mener at Brønnøysunds Avis ved journalist Lillemor 
Hestvik har sagt eller lovet’ (…) Den baserer seg på hva undertegnede sa og hørte, sammen 
med [hans klienter og] deres to døtre, adv Knut Hvidsten, Arild Mathisen, samt Trond 
Watne, hvorav de tre sistnevnte var motparten i saken».   

 
 
Brønnøysunds Avis anfører at klagers advokat gjerne må ha en mening om BAs vinkling, 
men å kalle avisens nøkterne dekning for «sensasjonsoppslag», mener BA er skivebom. 
 
Slik BA ser det, hviler denne klagesaken på advokatens påstand om mottatte løfter. BA 



 
  Sak nr. 259/14 

5 

skriver: «Der stiller vi oss like uforstående som før til hans virkelighetsoppfatning (…) Vi har 
våre tvil på om åtte personer virkelig har oppfattet dette akkurat som Jullumstrø, men det 
endrer ikke på hva vi vet at vår journalist har formidlet og sagt etter avtale med sin 
redaktør.» 
 
 

 
 
  


