
 

 

 

PFU-SAK NR. 239/14 

 
KLAGER:                     

 
Bernt Olufsen 

ADRESSE: Møllesvingen 34, 0845 Oslo 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: Juni – august 2014  
STOFFOMRÅDE: Sport 
GENRE: Reklame 
SØKERSTIKKORD: Integritet, tekstreklame 
REGISTRERT: 19.08.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 20.08.2014 
BEHANDLES I PFU: 28.10.2014 
FERDIGBEHANDLET: 28.10.2014 
BEHANDLINGSTID: 69 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson (medieansatt) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 sendte i perioden juni – august 2014 et reklameinnslag for Norsk Tipping/Lotto.  
Reklamesnutten handler om at mannen i huset ikke praktisk bidrar til husholdningen. Men 
fruen vet råd, eller har fått råd i form av en Lotto-gevinst, og har valgt å gi mannen 
tilbakemelding gjennom TV-skjermen under en pause i en fotballkamp han ser på. Den 
kjente stemmen til TV 2s fotballreporter Øyvind Alsaker sier:  
 

«Å for en match vi har fått her de første 45 minuttene. Og nå som vi nærmer oss 
pause, bør det bli tid til både å rydde av bordet etter deg og ta ut av 
oppvaskmaskinen. Dessuten nærmer klokka seg tre, så det er kanskje på tide å ta 
hånda opp av buksa og komme seg ut av pysjen. Og samtidig kan du hente det 
rene tøyet i den røde kurven som står foran tørketrommelen ute på badet, sånn at 
det kan brettes under andre omgang. Nevner også at peanøtter ikke er lunsj. Og 
mens lagene tusler av banen minner vi på vegne av din kone om at det fortsatt er 
sånn at hun ikke liker at du moser når du skal ta henne på brystene, selv om hun 
forstår at det er lett å bli ivrig. Vi er tilbake etter pausen.»  

 
Sang: You’ll Never Walk Alone 

 
Super: Lotto-millionærer er ikke som andre millionærer. LOTTO 

 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 239/14 

2 

KLAGEN:  
 
Klageren er medieansatt. Han mener TV 2 har opptrådt i strid med Vær Varsom-plakatens 
bestemmelse om å opprettholde et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, 
plakatens punkt 2.6. I tillegg mener han punktene 2.2, om å verne om integritet og 
troverdighet, 2.3, om rolleblanding, 2.7, om motytelser for reklame og 2.8 om sponsing er 
relevante punkter. Videre viser han også til at Tekstreklameplakatens punkter 5, 6, 7 og 12 er 
aktuelle som vurderingskriterier. Klagen var opprinnelig utformet som en 
kommentarartikkel på klagens egen blogg, og som også ble publisert i Verdens Gang 
 
I kommentarartikkelen, under tittelen «Syndere i sommersol»,ga han TV 2 «rødt kort og flere 
kampers utestengelse» for å ha blandet sammen reklame og redaksjonelt innhold ved låne ut 
sportskommentator Øyvind Alsakers stemme til reklame for Norsk Tipping. Klageren 
skriver: «Jeg trodde kampen var i full gang da jeg hørte Øyvind Alsakers 
kommentatorstemme komme gjennom TV-apparatets høyttaler i en av VMs innledende 
kamper. Men så viste det seg å være et reklameinnslag for Norsk Tipping direkte i forkant av 
den samme kampen som Alsaker skulle kommentere.» Klageren kaller dette et grovt brudd 
med reglene for god presseskikk og lister opp punktene, nevnt over, han mener TV 2 har 
forbrutt seg mot.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert forsøk på å få løst saken i minnelighet. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser klagen. Innledningsvis anføres det fra tv-kanalens side at det ikke er snakk om 
redaksjonelle gjenytelser for reklameplasseringen på tv-kanalen. Videre opplyses det at det 
aldri ville vært aktuelt å gi tillatelse til slik reklame for fotballtipping. Reklamen dreier seg 
om Lotto.  
 
Det anføres at man i det påklagede tilfellet var svært bevisst på å verne TV 2s integritet og 
redaksjonens uavhengighet. TV 2 oppfatter sin egen praksis som streng, men viser til «[A]t 
det medvirkes i reklame er imidlertid ikke automatisk ensbetydende med at man utelukkes 
fra å medvirke i redaksjonelle produksjoner».   
 
Videre heter det i TV 2s tilsvar: «Saken gjelder lyd i en reklamefilm hvor filmen klart 
fremtrer som reklame og ikke TV 2s sendinger. Reklame på TV kan bare sendes i klart 
avgrensede isolerte reklameblokker.» TV 2 mener derfor at ingen kan ha unngått å se dette 
skillet.  
 
Det vises videre til at Kringkastingsforskriftens § 3-8, der det heter: «Det kan ikke sendes 
reklameinnslag hvor det medvirker medarbeidere som regelmessig fremstår i et 
fjernsynsselskaps nyhetsprogram, aktualitetsprogram eller værmeldinger.» «Denne 
reporteren har som hovedoppgave å kommentere fotball og annen idrett, han omfattes ikke 
som man ser, av denne reguleringen.» 
 



 
  Sak nr. 239/14 

3 

TV 2 understreker at beslutningen om at Alsaker kunne legge stemme til reklameinnslaget 
for Norsk Tipping, ble tatt etter nøye diskusjon og vurdert på høyt nivå i virksomheten. Den 
endelige avgjørelsen ble tatt av TV 2s sjefredaktør. 
 
Det anføres i tilsvaret at man regelmessig ser at mediene medvirker i/til tredjeparts 
fiksjonsfilmer der man bidrar med fiktive nyhetsmeldinger, eller aviser/blad med fiktive 
oppslag. «Dette har aldri vært ansett å være i strid med god presseskikk. Presseetikken 
fokuserer særlig på tilfellene hvor medienes redaksjonelle flater påvirkes eller stilles til 
rådighet for kommunikasjon fra kommersielle eller andre interesser, og spesielt hvor dette 
ikke er synliggjort for leserne. Det er jo ikke situasjonen i denne saken.» 
 
TV 2 avslutter sitt tilsvar slik: «TV 2 ser heller ikke at bruken av vår kommentator i den 
aktuelle reklamefilmen for Lotto, kan påvirke TV 2s eller reporters troverdighet når det 
senere formidles fotball. TV 2 kan heller ikke se at det er andre elementer som tilsier at TV 2 i 
denne saken – i strid med god presseskikk har brutt ned eller overtrådt skillet mellom det 
redaksjonelle og det kommersielle. Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle 
interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn 
uavhengig eller kildekritisk journalistikk, og det er som man ser, åpenbart ikke tilfellet her». 
 
 
Klageren opprettholder klagen. Han viser til følgende formulering i TV 2s tilsvar: «At det 
medvirkes i reklame er imidlertid ikke automatisk ensbetydende med at man utelukkes fra å 
medvirke i redaksjonelle produksjoner.» Klageren har vanskelig for å se hvor i pressens 
etiske regler dette er dekket. Han understreker at han mener TV 2 har opptrådt i strid med 
noen helt tydelige presseetiske regler som ikke er til å misforstå, og at om PFU finner at TV 2 
ikke har opptrådt i strid med disse, så har utvalget skapt en helt ny standard for integritet og 
uavhengighet i norske medier. 
 
Klageren undres også over at TV 2 synes å unnta sport, i dette tilfellet fotball, fra 
reguleringen. «Etter min vurdering er sportsjournalistikken en viktig del av nyhets- og 
aktualitetsformidling, og den faller dermed inn under Vær Varsom-plakaten og 
Tekstreklameplakaten.  
 
 
TV 2 gjentar i sitt andre tilsvar i all hovedsak argumenter fra sitt første tilsvar. Men det 
understrekes fra tv-kanalens side at det er et faktum at medie- og kulturpersoner «i svært 
stort omfang, spesielt i underholdningssegmentet, deltar både i redaksjonelle sammenhenger 
og i kommersielle sammenhenger». TV 2 mener det må være opp til redaktøren for den 
aktuelle publikasjonen om vedkommende skal medvirke.  
 
Det opplyses i tilsvaret at medarbeideren har avklart og håndtert sin deltagelse med TV 2s 
redaksjonelle ledelse, og at integriteten og troverdigheten er ivaretatt i tråd med god 
presseskikk. Det understrekes også at det er Lotto som blir promotert i reklamen, ikke den 
aktuelle reporteren, og at det ikke er gitt motytelser for reklamen.  
 
Videre: «Klager forsøker å advare PFU mot å frifinne TV 2 fordi det vil skape en ny standard. 
Dette er selvsagt helt ukorrekt. Klager og TV 2 er helt enige om de grunnleggende 
bestemmelser i begge regelsettene det henvises til. Saken dreier seg kort og greit om et 
enkeltstående bruk av en sportskommentarstemme i en Lotto-reklame.» 
 



 
  Sak nr. 239/14 

4 

TV 2 mener PFU skal være forsiktig med å overprøve redaksjonens beslutning «når den er 
gjort etter en korrekt og dekkende prosess. Når saken avgjøres på høyt nivå (TV 2s 
ansvarlige redaktør; sekr. anm.), skal det naturligvis tale i TV 2s favør, ikke motsatt, slik 
klager synes å hevde.»    



 
  Sak nr. 239/14 

5 

 
 


