
 

 

 

PFU-SAK NR. 199/14 

 
KLAGER:                               

 
Adv. Ann Helen Aarø pva. klienter  

ADRESSE: C.J. Hambros plass 5, 0164 Oslo 
TELEFON: 958 83 382 
PUBLIKASJON: Aftenposten 
PUBLISERINGSDATO: 12.06.2014 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, dekning for titler etc. 
REGISTRERT: 30.06.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 02.07.2014; tilsvarsrunde igangsatt 
BEHANDLES I PFU: 25.11.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 145 dager 
KLAGEGRUPPE: Firma (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage mot Fredriksstad Blad (sak 198/14) relatert til samme 

forhold 
 
SAMMENDRAG:  
 
Aftenposten satte gjennom en serie reportasjer søkelyset på grå økonomi. I den forbindelse 
publiserte avisen torsdag 12. juni 2014 en nettartikkel med tittelen «Slik omgikk 
leverandøren kommunens boikott» og ingressen: 
 

«Firmaet skulle boikottes av Oslo kommune. Men ansatte hos den svartelistede 
leverandøren opprettet et nytt firma, og omsatte for 46 millioner i kommunen mens 
boikotten varte.» 

 
Under mellomtitlene «Manglet byggekort» og «"Utilslørt bestikkelse"» ble bakgrunnen for 
boikotten forklart: 
 

«Karlsen & Nordseth-konsernet, storleverandør til kommunen, ble i 2011 og 2012 

svartelistet på grunn av uetisk opptreden. I to år skulle konsernets firmaer ikke 

slippe til i kommunen. Omsorgsbygg kommunale foretak, som har ansvar for 

sykehjem og barnehager, avslørte sommeren 2010 manglende byggekort og 

uregelmessigheter hos underleverandører på byggeplassen til et Karlsen & 

Nordseth-selskap. (…)  

Like etter ble en forvalter fra Omsorgsbygg bedt om å møte en leder i Karlsen & 

Nordseth-selskapet på en bensinstasjon. Ifølge forvalteren sa byggelederen at 

dersom forvalteren godkjente underleverandørene, skulle han få "en ferie du sent 

vil glemme". (…) Forvalteren oppfattet tilbudet som en "utilslørt bestikkelse". Han 

rapporterte øyeblikkelig til sin sjef og politianmeldte forholdet. Politiet henla etter 



 
  Sak nr. 199/14 

2 

bevisets stilling. Kommunen ville likevel straffe konsernet for uetisk opptreden. 

Alle etater i Oslo kommune sa derfor opp sine avtaler med firmaer i Karlsen & 

Nordseth-konsernet.» 

Videre fremgår det at tidligere ansatte i konsernet opprettet et nytt firma i november 2010:  

«[F]irmaet E Bygg AS [ble] etablert i november 2010, på samme forretningsadresse 

og med samme telefonnummer som Karlsen & Nordseth-konsernet. Eierne var 

tidligere ansatte, som tok med seg både kontaktnett, kapital og 

underentreprenører. Stiftelsespapiret ble ordnet fra tidligere arbeidsgiver, 

likeledes regnskapsføring. Selskapet leide også rimelige lokaler der i starten.» 

I brødteksten opplyses det at E Bygg i januar 2011 blant annet fikk en kontrakt med 

Omsorgsbygg, og at firmaet, ifølge kommunens sentrale fakturaregister, omsatte for 46 

millioner kroner i årene firmaene i Nordseth & Karlsen-konsernet var boikottet i Oslo 

kommunes etater. Det ble også anført at E Bygg skal ha benyttet selskaper i det boikottede 

konsernet som underleverandører, samt at Karlsen & Nordseth-selskapet Roald Larsen AS 

formelt tok over E Bygg da boikotten var offisielt avblåst ved inngangen til 2013.  

Aftenposten refererte også hva seksjonssjef i Boligbygg KF mente om deres kontrakter med E 

Bygg: 

«– Den juridiske vurderingen var at det ikke forelå grunnlag for å identifisere E 

Bygg med Karlsen & Nordseth-konsernet. Det ble, slik jeg forstår det, gjort svært 

grundige undersøkelser omkring dette. Det ble også konferert med andre 

virksomheter i kommunen vedrørende dette.» 

I denne sammenheng het det også:  

«Etaten [Boligbygg, sekr. anm.] bekrefter at de også eksplisitt godkjente selskaper i 

Karlsen & Nordseth-konsernet som underleverandører.» 

Under mellomtittelen «– Ble overtallige», kom daglig leder i Karlsen & Nordseth-selskapet 
Roald Larsen AS, som overtok E Bygg, til orde og fikk svare på hvorvidt selskapet ble 
opprettet for å omgå boikotten:  

 

«– Det var mange som ikke ville ha med oss å gjøre etter den negative avisomtalen. 
En god del av de ansatte i Karlsen & Nordseth Entreprenør ble overtallige i 2010. 
Noen av disse stiftet E Bygg AS.» 

 
Artikkelen ble på publiseringstidspunktet illustrert med et bilde av hovedkontoret til 
Karlsen & Nordseth-konsernet, men dette bildet ble i en periode erstattet med en video om 
hvordan svart arbeid finansieres. Denne filmen ligger i dag (november 2014) under 
artikkelen, i et rasterfelt merket «Grå økonomi», sammen med lenker til andre saker relatert 
til dette temaet. Filmen kan ses her: http://www.aftenposten.no/webtv/Slik-finansieres-
svart-arbeid-7515803.html 
 
Innledningsvis i brødteksten ble det også opplyst at finanskomiteen i Oslo bystyre 
arrangerer «Åpen høring om arbeidslivskriminalitet og kommunens virkemidler for å 

http://www.aftenposten.no/webtv/Slik-finansieres-svart-arbeid-7515803.html
http://www.aftenposten.no/webtv/Slik-finansieres-svart-arbeid-7515803.html


 
  Sak nr. 199/14 

3 

forebygge dette», og at det ble tatt initiativ til denne «etter Aftenpostens avsløringer av 

skattesiktede firmaer på kommunale byggeplasser». 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Karlsen & Nordseth AS, Roald Larsen AS og Karlsen & Nordseth Entreprenør AS, 
som klager via advokat. Slik klager ser det, har Aftenposten brutt Vær Varsom-plakatens 
punkt 4.1 (om saklighet og omtanke) og punkt 4.4 (dekning for titler, ingress etc.). 
 
Før klager går nærmere inn på begrunnelsen for de anførte bruddene, forklarer klager litt om 
bakgrunnen for etableringen av E-Bygg, som er omtalt i den påklagede artikkelen. Klager 
anfører at etableringen skjedde som en følge av at flere ansatte ble overtallige da Oslo 
kommune bestemte seg for å boikotte konsernet i 2010. Klager skriver: «Dette er ansatte som 
ikke på noen måte har opptrådt kritikkverdig eller vært involvert i den hendelsen som leder 
til heving av rammeavtalene og avvisning av selskapene de er tilsatt i. Ingen av disse ansatte 
har ledende posisjoner i Karlsen & Nordseth AS, Karlsen & Nordseth Entreprenør AS eller 
Roald Larsen AS. Sammen beslutter disse ansatte å stifte selskapet E-Bygg AS.» (Se vedlegg 3 
til klagen for informasjon om selskapet, sekr. anm.) 
 
Videre fremgår det at klager skal ha opplevd et ansvar for de overtallige ansatte som 
etablerte et nytt firma, og at klager derfor ønsket å hjelpe disse på vei. Dette skal være 
årsaken til at klager bidro til firmaregistreringen og «med regnskapstjenester/sentralbord/ 
administrativ støtte, og tilgang til lokaler». Klager understreker også at E-Bygg AS «fra første 
dag [starter] med å inngi egne anbud», og at selskapet ikke «overtar» løpende rammeavtaler. 
Klager avviser også opplysningen i Aftenpostens artikkel om at selskapet skal ha benyttet 
underleverandører i Karlsen & Nordseth-konsernet i perioden 2010 til utgangen av 2012. Slik 
klager ser det, bidrar denne feilaktige opplysningen til «å skape et inntrykk av at E-Bygg AS 
kun ble opprettet for å omgå kommunens avvisningsbeslutning». Klager skriver: «At ansatte 
som uforskyldt blir overtallige beslutter å starte egen virksomhet, og utfører denne 
virksomheten i samsvar med norsk lov og de kontraktsforpliktelser selskapet har påtatt seg, 
er ikke en lovstridig omgåelse av en avvisning.» 
 
Om årsaken til at Roald Larsen AS overtar/fusjonerer med E-Bygg AS, opplyser klager: «På 
det tidspunkt Oslo kommune beslutter at det ikke lenger er grunnlag for avvisning av 
klager, ønsker E-Bygg AS et nærere og mer formalisert samarbeid med klager.»  
 
Når det gjelder anførslene om brudd på Vær Varsom-plakaten, knytter klager disse blant 
annet til presentasjonen i artikkelen, og særlig filmen som lå øverst i artikkelen en periode. 
Klager reagerer på denne plasseringen fordi filmen ikke har noe med klagers virksomhet 
eller E-Bygg AS å gjøre. Slik klager ser det, bidrar filmen til «et utvilsomt inntrykk av at 
klager driver denne form for arbeidsmiljøkriminalitet og/eller økonomisk kriminalitet». 
Klager påpeker i denne sammenheng at aktørene i filmen omtales som «kriminell 
underleverandør» og «falsk underleverandør». Videre reagerer klager også på formuleringen 
«omgikk leverandøren» i artikkelens tittel, samt at konsernet knyttes til 
arbeidslivskriminalitet gjennom brødtekstens innledning, der en åpen høring om 
arbeidslivskriminalitet blir omtalt.  
 
Klager anfører: «Karlsen & Nordseth-selskaper har aldri vært mistenkt, siktet eller dømt for 
arbeidskriminalitet eller økonomisk kriminalitet. Hendelsen i 2010 var et enkeltstående 
tilfelle hvor en ansatt i Roald Larsen AS ble mistenkt for korrupsjon, men hvor saken ble 



 
  Sak nr. 199/14 

4 

henlagt etter kort tid. Reportasjen skaper et forfeilet bilde av den virksomheten firmaene 
driver (…) Når det gjelder de faktiske forhold er artikkelen både ufullstendig og misvisende, 
og går svært langt i å antyde at det ble opprettet et fiktivt selskap for å omgå kommunens 
avvisning, jf. overskriften (…) Aftenposten forholder seg ikke til at selskapet ble opprettet og 
eiet av ansatte som ikke hadde noen som helst tilknytning til 2010-hendelsen[.]» Slik klager 
ser det, har Aftenposten heller ikke undersøkt «de økonomiske realitetene bak E-Bygg AS’ 
strategiske beslutning om å fusjonere med Roald Larsen AS». Klager anfører: «På det 
tidspunkt Roald Larsen AS ikke lenger avvises som leverandør, vil E-Bygg AS, som gjennom 
perioden har hatt et beskjedent overskudd, stå overfor en mer utfordrende 
konkurransesituasjon.» 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Aftenposten mener at den påklagede artikkelen var aktuell å publisere i rekken av artikler 
om «Grå økonomi». Avisen forklarer også at videoen som i en periode lå øverst i artikkelen, 
er ett av mange selvstendige elementer i artikkelserien «Grå økonomi», og at denne også har 
fulgt de øvrige artiklene i serien.  
 
Aftenposten anfører at videoen er generell og tematisk, og at det ingen steder i videoen 
fremsettes anklager som kan kobles til klager. Slik redaksjonen ser det, er videoen heller 
ikke, bortsett fra at den sto/står sammen med artikkelen på nettsiden, knyttet til artikkelen 
på noen måte, heller ikke i bildeteksten. Avisen opplyser imidlertid at redaksjonen erstattet 
videoen med den opprinnelige illustrasjonen så snart redaksjonen ble kjent med klagers syn 
om at det var en uheldig kobling mellom videoen og artikkelen. Det skjedde 29.07.2014. 
Aftenposten legger til: «Dersom koblingen mellom artikkelen og videoen har vært så 
skadelig for klager, (…) burde klager tatt kontakt med redaksjonen. Dette skjedde ikke. I 
stedet fikk vi beskjed via omveier, og tok da hensyn til innvendingene umiddelbart, selv om 
vi ikke følger klagers argumentasjon om at det er en kobling som etterlater et slikt inntrykk 
slik klager beskriver.» 
 
Etter Aftenpostens mening er det i artikkelen aldri rettet anklager om at de som etablerte E-
Bygg AS har opptrådt kritikkverdig, eller at de har vært involvert i den omtalte 
korrupsjonshendelsen. Avisen mener imidlertid at redaksjonen har godtgjort «at sentrale 
aktører i Karlsen & Nordseth-konsernet var involvert i E-Bygg». Aftenposten lister i denne 
forbindelse opp tre navn som kan knyttes til ledelsen/styrene i både E-Bygg AS og Karlsen 
& Nordseth-selskaper, og at disse opplysningene skal fremgå av enhetsregisteret i 
Brønnøysund (se s. 3 i tilsvaret, sekr. anm.). 
 
Slik Aftenposten ser det, kan Aftenposten også dokumentere at det ikke stemmer, slik klager 
hevder, at E-Bygg AS aldri har brukt Karlsen & Nordseth-selskaper som underleverandører. 
Avisen anfører: «Vi har påvist at det er åpenbare koblingspunkter. (…) Boligbygg Oslo KF 
opplyser i et brev til Aftenposten at flere selskaper i det boikottede konsernet var godkjent 
som underleverandører til E-Bygg. Dette gjelder Karlsen & Nordseth-selskapene Roald 
Larsen AS og Døgnvakta AS. [Se tilsvarets vedlegg 5, sekr. anm.] (…) De mange 



 
  Sak nr. 199/14 

5 

koblingspunktene – fra økonomisk bistand til leie av maskiner og lokaler, felles 
kontoradresse og felles telefonnummer – er for øvrig detaljert beskrevet i artiklene fra 2011.» 
(Se vedlegg 4A–F, sekr. anm.) 
 
Når det gjelder klagers henvisning til Vær Varsom-plakatens punkter 4.1 og 4.4, avviser 
Aftenposten at disse er brutt. Slik redaksjonen ser det, er saken godt dokumentert og tittelen 
«i samsvar med sakens innhold». Redaksjonen anfører også at saken er prinsipielt viktig: 
«Det handler om hvordan det offentlige bruker våre skattepenger og om hvordan det 
offentlige sanksjonerer uetisk oppførsel. Omtale av dette spesielle forholdet – konstruksjonen 
omkring E-Bygg – har stor offentlig interesse.» Etter Aftenpostens mening har redaksjonen 
gjennom artikkelen dokumentert «at selskapet [E-Bygg AS] i praksis er et K & N-selskap, og 
derfor gjør denne selskapskonstruksjonen boikotten mindre effektiv». Aftenposten skriver 
videre: «Det innebærer ikke – slik klager hevder – at vi skaper et inntrykk av at E-Bygg og 
selskapets ansatte bryter loven. Det fremgår tvert imot av kommunens publiserte tilsvar i 
saken at de har vurdert de juridiske sidene, og at de mener de ikke har adgang til også å 
avvise E-Bygg så lenge eierskapet er som det er.» 
 
Aftenposten avviser også at redaksjonen ikke skal ha undersøkt de økonomiske realitetene 
bak beslutningen om å fusjonere E-Bygg AS med Roald Larsen AS: «Aftenposten har gått inn 
i alle tilgjengelige papirer, både fra Brønnøysund og fra kommunen. Vi har også hatt en 
dialog – over noe tid – med daglig leder Arnt Eirik Støen i Roald Larsen AS. Det sto Støen 
helt fritt til å komme med utfyllende opplysninger, eventuelt å henvise Aftenposten til andre 
i selskapet som hadde innsikt. Men Støen var lite villig til å snakke om saken, og stilte ingen 
krav om at vi skulle snakke med andre. Sitatene ble sendt ham skriftlig i flere omganger.» 

 
  
Klageren fastholder «at plasseringen av opplysningsvideoen utgjør et vesentlig blikkfang i 
artikkelen, og at begrepsbruken (…) gir et inntrykk av at dette er et tema som gjelder Karlsen 
& Nordseth Entreprenør AS». Klager anfører: «Selv om denne videoen knyttes til en 
omfattende artikkelserie om «grå økonomi», gir ikke dette Aftenposten en større grad av 
frihet til å benytte opplysningsvideoen som blikkfang ved omtale av Karlsen & Nordseth 
Entreprenør AS i saken[.]» 
 
Videre opplyses det at klager reagerte på teksten i artikkelen allerede ved publisering, og at 
det da ble vurdert å klage saken inn til PFU umiddelbart. «Etter relativt kort tid oppdaget 
KNE at artikkelen ble koblet sammen med opplysningsvideoen «Slik finansieres svart 
arbeid», og da ble arbeidet med klagen umiddelbart påbegynt.» 
 
Klager står også fast på at Aftenpostens påstand om at «E-Bygg AS i praksis er et K & N 
selskap», ikke er riktig. Det vises i denne sammenheng til klagens punkt 2.2 (om opprettelsen 
og avviklingen av E-Bygg AS). Videre avviser klager også påstanden om at E-Bygg AS har 
benyttet selskaper i Karlsen & Nordseth-konsernet som underleverandører: «Det er ingen 
selskaper i Karlsen & Nordseth-konsernet som har vært benyttet som underleverandør til E-
Bygg AS den perioden selskapene var avvist som leverandør. Etter at avvisningen ble 
opphevet anmodet E-Bygg AS ved to anledninger om å få tillatelse fra kommunen til å 
benytte selskaper i Karlsen & Nordseth-konsernet som underleverandør for kontrakter som 
var inngått mens Karlsen & Nordseth AS var avvist. Oslo kommune nektet E-Bygg AS dette, 
og dette ble respektert. Roald Larsen AS, Karlsen & Nordseth Entreprenør AS og Døgnvakta 
AS ble aldri benyttet som underleverandør til E-Bygg AS den perioden selskapene var 
avvist.» 
 



 
  Sak nr. 199/14 

6 

 
Aftenposten avviser at videoen er noe «blikkfang», og fastholder at redaksjonen har 
dokumentert at E-Bygg AS benyttet selskaper i Karlsen & Nordseth-konsernet som 
underleverandører. Aftenposten anfører: «Som sagt søkte vi innsyn i alle avtaler E-Bygg 
hadde med kommunen i boikott-perioden. I svaret fra Boligbygg KF (…), fremgår det at en 
rekke selskaper i K&N-konsernet er innmeldt som underleverandører for E-bygg. Videre har 
K&N-konsernet, som de selv skriver i klagen, ytt administrative tjenester til E-Bygg. Også 
dette må betraktes som oppdrag.» 
 
For øvrig stiller Aftenposten seg «undrende til at en artikkel som først og fremst beskriver 
kommunens mangelfulle kontroll av leverandøren, blir tolket som et angrep på 
leverandøren. Det er det ikke grunnlag for.» 
 
  


