
  

 

 

PFU-SAK NR. 142/14 

 
KLAGER: 

 
Christian Kråkenes 

ADRESSE: Pb. 7777, 5020 Bergen 
TELEFON:   
PUBLIKASJON: Bergens Tidende  
PUBLISERINGSDATO: - 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: - 
SØKERSTIKKORD: Redaksjonell integritet og troverdighet, redaksjonell habilitet, 

dobbeltroller 
REGISTRERT: 16.05.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 26.05.2014; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU: 23.09.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 127 dager 
KLAGEGRUPPE: Redaksjonell medarbeider 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klager jobber i NRK Hordaland og har innklaget fire medier 

(NRK, TV 2, Bergens Tidende og Bergensavisen) for samme 
forhold. De parallelle sakene er: 140–143/14.  

 
SAMMENDRAG:  
 
Klagen gjelder redaksjonelle medarbeideres integritet og habilitet og er ikke knyttet til noe 
publisert stoff. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Christian Kråkenes som jobber i NRK Hordaland. Han ber PFU vurdere hvorvidt 
Bergens Tidendes tilknytning til Bergen Næringsråd er i strid med Vær Varsom-plakatens 
punkter 2.2 (redaksjonell integritet og troverdighet) og 2.3 (redaksjonell 
habilitet/dobbeltroller).  
 
Om bakgrunnen for klagen, skriver klager: «Flere mediebedrifter i Bergen er medlem i den 
næringspolitiske interesseorganisasjonen Bergen Næringsråd. I tillegg til at bedriftene er 
medlemmer, har også flere redaksjonelle medarbeidere – journalister og redaktører – 
personlige medlemskap i foreningen (…). Dette gir dem mulighet til å delta på faglige og 
sosiale arrangementer i regi av næringsrådet. Flere av journalistene som er medlemmer i 
næringsrådet, jobber til daglig med å lage saker om næringslivet i Bergen. (…) Viktigheten 
av det sosiale understrekes av at næringsrådet poengterer at man får nytte av medlemskapet 
for å bygge nettverk.» 
  



 
  Sak nr. 142/14 

2 

Klager anfører: «[S]lik jeg forstår VVP, [er det] nok å påvise at en binding kan skape 
interessekonflikter eller svekke de enkelte mediers – eller den enkelte journalists – 
troverdighet for å slå fast at praksisen er i strid med god presseskikk. (…) Denne klagen 
dreier seg ikke om hvorvidt innklagedes medlemskap i Bergen Næringsråd har påvirket 
journalistiske vurderinger i konkrete saker i VVPs kapittel 2. Spørsmålet er hvorvidt 
tilknytningen representerer en fare for at så kan skje.» 
 
Slik klager ser det, er det «nærmest for journalistisk barnelærdom å regne at journalister og 

redaktører ikke bør ta del i formaliserte nettverk med personer de også bruker som kilder». 
Klager skriver: «Faren for at den enkelte redaksjonelle medarbeider bevisst eller ubevisst 
opparbeider en følelse av lojalitet til andre medlemmer i dette nettverket, kan etter mitt syn 
ikke ignoreres. (…) Disse reglene [VVP 2.2 og 2.3] setter en grense for hvor nær omgang vi 
skal pleie med mektige aktører i for eksempel politikk og næringsliv – fordi vi skal være på 
den sikre siden.» 
 
Klager har vedlagt bilder som viser «redaktører sammen med personer de forventes å ha en 
kritisk distanse til, i gjensidig hyllende, sosialt samkvem». Etter klagers mening er det 
«vanskelig å ha tillit til at våre redaktører klarer å riste disse bindingene av seg når de går 
hjem for kvelden, og det er vanskelig å se for seg at bergensmedia ikke ville skade sin 

troverdighet overfor lesere og seere dersom samrøret hadde vært allment kjent».  
 
Klager er «oppmerksom på at kommersielle media har en merkantil del av sin organisasjon 
som kanskje kjenner et spesielt behov for å være tilstede i Bergen Næringsråd». Han kan 
likevel ikke «forstå at den eventuelle forretningsmessige nytten man har av et slikt 
medlemskap, kan være stor nok til å se vekk fra de presseetiske utfordringene en slik 
binding representerer». Klager påpeker også at innklaget medium er representert i 
næringsrådet med redaksjonelle ledere. 
 
For øvrig anmoder klager PFU om å avgi «en prinsipputtalelse som kan være rettesnor for 
andre mediebedrifters forhold til næringsforeninger», dersom utvalget ender med å felle 
innklaget medium. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Bergens Tidende (BT) avviser klagen og anfører: «Klager skaper et uriktig og karikert bilde 
av kontakten mellom ansatte i Bergens Tidende og næringslivet i Bergen. Det eksisterer ikke 
et sosialt samrøre som er egnet til å svekke avisens eller enkeltpersoners integritet.»  
 
BT opplyser at det også finnes en rekke andre bindinger mellom mediehuset og ulike 
organisasjoner: «Bergens Tidende er en nyhetsformidler, men også et kommersielt foretak. Vi 
samhandler med flere aktører i næringslivet. (…) Avisen sponser Festspillene i Bergen (…) 
Sparebanken Vest og Bergens Tidende har siden 2002 samarbeidet om 
næringsarrangementet Vestlandskonferansen. Mediehuset sponser lokale idrettslag, blant 
andre Brann. Vi har avtaler med Universitetet i Bergen, andre utdanningsinstitusjoner, 
kulturformidlere, interesseorganisasjoner, foreninger osv. Denne oversikten er på ingen måte 
utfyllende, men den illustrerer at BT lever i en symbiose med andre virksomheter på 
Vestlandet. (…) Fellers for mange av avtalene er at de i teorien kan reise tvil om vår 
uavhengighet.» 
 



 
  Sak nr. 142/14 

3 

Slik BT ser det, er det uunngåelig å havne i interessekonflikter med samarbeidspartnere, 
kunder og kontakter, og BT påpeker også at mange ønsker å påvirke det redaksjonelle 
innholdet. BT skriver: «Derfor har vi innarbeidede rutiner og et internt etikkreglement som 
strekker seg lenger enn VVP. Spørsmålet er ikke om Bergens Tidende faktisk har bindinger, 
men at disse hindrer at redaksjonen kan opptre uavhengig.» 
 
Om bakgrunnen for medlemskapet i Bergens Næringsråd, forklarer BT: «For det første 
støtter vi foreningens formål. Avisen ønsker å fremme næringsutvikling i regionen. For det 
andre har foreningen en koordinerende rolle i saker som direkte angår mediehuset. BNR har 
for eksempel vært en aktiv bidragsyter i etableringen av medieklyngen i Bergen. For det 
tredje arrangerer næringsrådet en rekke møter som er relevante for merkantilt og 
redaksjonelt ansatte i mediehuset.» 
 
Når det gjelder de ansatte som er medlemmer, opplyser BT at disse får «oversikt over alle 
aktiviteter i BNR» gjennom sitt medlemskap, noe avisen anser som «nyttig i planleggingen 
av [BTs] journalistiske arbeid.» I tillegg får de «også adgang til enkelte møter som er 
relevante i jobbsammenheng». BT opplyser også at det heller ikke eksisterer noen 
økonomiske bindinger mellom de ansatte som har medlemskap og foreningen: «Bedriften 
betaler felleskontingenten uten noen forpliktelser eller forventning om gjenytelse.»  
 
Med hensyn til BNRs praksis med kun å gi ut informasjon om medlemskap dersom det er 
godkjent av den enkelte bedrift, så medgir BT ikke å støtte en slik praksis: «Den er helt 
unødvendig, og vi har naturligvis ingenting mot å opplyse om alle detaljer ved vårt 
medlemskap.» 
 
Videre avviser BT at medlemskapet skulle innebære noen bindinger for redaksjonen. BT 
tilføyer også: «Medlemskapet påvirker heller ikke avisens omtale av næringsforeningen. Det 
finnes en rekke eksempler på at BT har vært særdeles kritiske til BNRs virksomhet. (…) [Se 
for eksempel vedlegg 1, sekr. anm.] Klager har ingen eksempler på at mediehusets 
journalistikk på noen måte har blitt påvirket av medlemskapet.» 
 
  
Klageren oppfatter det slik at innklagede ønsker å «skape en distinksjon mellom redaktør og 
journalist når det gjelder hvordan de to gruppene redaksjonelle medarbeidere skal kunne 
forholde seg til dobbeltroller som kan svekke deres integritet eller troverdighet». Klager 
innvender: «Vær Varsom-plakaten skiller ikke mellom journalister og redaktører i spørsmål 
om vern av den enkelte redaksjons og medarbeiders integritet.»  
 
Når det gjelder bedriftenes medlemskap i næringsrådet, merker klager seg at BT ikke støtter 
næringsrådets praksis med ikke å gi ut opplysninger om medlemskap uten medlemmets 
godkjenning (klager viser til i vedlegg V i klagen som dokumentasjon for denne praksisen, 
sekr. anm.). Klagen anfører likevel at BTs støtte «ikke [gjør det] mindre hemmelig hvilke 
bedrifter og hvilke personer som er medlemmer i næringsrådet». 
 
Slik klager ser det, er BTs anførsel om at tilknytningen til næringsrådet kan reise tvil om 
avisens uavhengighet, en innrømmelse av at medlemskapet er i strid med VVP punkt 2.3. 
Klager anfører: «[Å] mene det er greit å ta del i et nettverk som kan svekke deres integritet 
og troverdighet – fordi også andre avtaler de har og fora de deltar i, kan reise tvil om deres 
uavhengighet (…) er etter mitt syn en urovekkende form for relativisering av en viktig 
problemstilling.»  
 



 
  Sak nr. 142/14 

4 

Slik klager ser det, er sponsing et eksempel på andre forhold som kan reise tvil om medienes 
uavhengighet, integritet og troverdighet. Klager anfører: «Selv om sponsing og medlemskap 
i Bergen Næringsråd har noen felles etiske utfordringer, er det vesensforskjeller mellom 
disse to tilknytningene, og selv om man har godtatt sponsing, betyr ikke det at man kan 
godta at redaktører og journalister er medlem i næringsforeninger. Dersom man går god for 
denne typen relativisering av ulike bindinger mellom mediefolk og øvrige samfunnsaktører, 
kan man like godt si at redaktører og journalister kan være medlemmer hvor som helst – så 
lenge man husker å skrive en skarp leder om sine forbundsfeller en gang i blant. Ett sted må 
grensen gå for hvilke bindinger det er greit at mediebedrifter, redaktører og journalister har, 
og jeg mener medlemskap i Bergen Næringsråd er utenfor denne grensen.»  
 
Klager mener også det er en viktig forskjell mellom for eksempel medlemskap i 
næringsrådet og et idrettslag, ettersom sistnevnte «i liten grad [forsøker] å påvirke 
samfunnet rundt seg på den måten en næringsforening gjør». I tillegg mener klager at en 
mediebedrifts medlemskap «impliserer (…) hver enkelt ansatt, selv om den enkelte journalist 
ikke har personlig medlemskap». Klager anfører: «Det er mindre problematisk om en enkelt 
journalist er medlem i for eksempel et idrettslag, siden det trolig finnes kolleger som ikke er 
medlem, og dermed kan forestå en eventuell dekning av foreningen.» Slik klager ser det, er 
det også en forskjell mellom å være medlem i næringsrådet og være i andre nettverk, i og 
med at medlemskapet innebærer en formell tilknytning: «Man kommer ikke unna at ethvert 
medlemskap fører med seg formelle og uformelle plikter og rettigheter.»  
 
Etter klagers syn er det også en «grov forenkling å sammenligne medlemskapet i Bergen 
Næringsråd med tradisjonell kildepleie». Klager skriver: «Eksempelvis forventes det av 
mange journalister å ha et bredt kildenettverk blant politikere, uten at man av den grunn 
ville kunne forsvare de samme journalistenes rett il å være medlem i politiske partier, eller 
delta på gallamiddager sammen med politikere de ellers bruker som kilder.» 
 
På bakgrunn av dette fastholder klager sitt syn om at mediets medlemskap i Bergen 
Næringsråd er i strid med god presseskikk. 
 
 
Bergens Tidende har ikke hatt ytterligere kommentarer til saken. 
  


