
 

 

 

PFU-SAK NR. 141/14 

 
KLAGER: 

 
Christian Kråkenes 

ADRESSE: Pb. 7777, 5020 Bergen 
TELEFON:   
PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: - 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: - 
SØKERSTIKKORD: Redaksjonell integritet og troverdighet, redaksjonell habilitet, 

dobbeltroller 
REGISTRERT: 16.05.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 26.05.2014; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU: 23.09.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 127 dager 
KLAGEGRUPPE: Redaksjonell medarbeider 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klager jobber i NRK Hordaland og har innklaget fire medier 

(NRK, TV 2, Bergens Tidende og Bergensavisen) for samme 
forhold. De parallelle sakene er: 140–143/14.  

 
SAMMENDRAG:  
 
Klagen gjelder redaksjonelle medarbeideres integritet og habilitet og er ikke knyttet til noe 
publisert stoff. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Christian Kråkenes som jobber i NRK Hordaland. Han ber PFU vurdere hvorvidt 
TV 2s tilknytning til Bergen Næringsråd er i strid med Vær Varsom-plakatens punkter 2.2 
(redaksjonell integritet og troverdighet) og 2.3 (redaksjonell habilitet/dobbeltroller).  
 
Om bakgrunnen for klagen, skriver klager: «Flere mediebedrifter i Bergen er medlem i den 
næringspolitiske interesseorganisasjonen Bergen Næringsråd. I tillegg til at bedriftene er 
medlemmer, har også flere redaksjonelle medarbeidere – journalister og redaktører – 
personlige medlemskap i foreningen (…). Dette gir dem mulighet til å delta på faglige og 
sosiale arrangementer i regi av næringsrådet. Flere av journalistene som er medlemmer i 
næringsrådet, jobber til daglig med å lage saker om næringslivet i Bergen. (…) Viktigheten 
av det sosiale understrekes av at næringsrådet poengterer at man får nytte av medlemskapet 
for å bygge nettverk.» 
  



 
  Sak nr. 141/14 

2 

Klager anfører: «[S]lik jeg forstår VVP, [er det] nok å påvise at en binding kan skape 
interessekonflikter eller svekke de enkelte mediers – eller den enkelte journalists – 
troverdighet for å slå fast at praksisen er i strid med god presseskikk. (…) Denne klagen 
dreier seg ikke om hvorvidt innklagedes medlemskap i Bergen Næringsråd har påvirket 
journalistiske vurderinger i konkrete saker i VVPs kapittel 2. Spørsmålet er hvorvidt 
tilknytningen representerer en fare for at så kan skje.» 
 
Slik klager ser det, er det «nærmest for journalistisk barnelærdom å regne at journalister og 

redaktører ikke bør ta del i formaliserte nettverk med personer de også bruker som kilder». 
Klager skriver: «Faren for at den enkelte redaksjonelle medarbeider bevisst eller ubevisst 
opparbeider en følelse av lojalitet til andre medlemmer i dette nettverket, kan etter mitt syn 
ikke ignoreres. (…) Disse reglene [VVP 2.2 og 2.3] setter en grense for hvor nær omgang vi 
skal pleie med mektige aktører i for eksempel politikk og næringsliv – fordi vi skal være på 
den sikre siden.» 
 
Klager har vedlagt bilder som viser «redaktører sammen med personer de forventes å ha en 
kritisk distanse til, i gjensidig hyllende, sosialt samkvem». Etter klagers mening er det 
«vanskelig å ha tillit til at våre redaktører klarer å riste disse bindingene av seg når de går 
hjem for kvelden, og det er vanskelig å se for seg at bergensmedia ikke ville skade sin 

troverdighet overfor lesere og seere dersom samrøret hadde vært allment kjent».  
 
Klager er «oppmerksom på at kommersielle media har en merkantil del av sin organisasjon 
som kanskje kjenner et spesielt behov for å være tilstede i Bergen Næringsråd». Han kan 
likevel ikke «forstå at den eventuelle forretningsmessige nytten man har av et slikt 
medlemskap, kan være stor nok til å se vekk fra de presseetiske utfordringene en slik 
binding representerer». Klager påpeker også at innklaget medium er representert i 
næringsrådet med redaksjonelle ledere. 
 
For øvrig anmoder klager PFU om å avgi «en prinsipputtalelse som kan være rettesnor for 
andre mediebedrifters forhold til næringsforeninger», dersom utvalget ender med å felle 
innklaget medium. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser klagen og anfører at blant de TV 2-ansatte som er på medlemslisten i 
næringsrådet, så er det «utelukkende sjefredaktør Alf Hildrum og den nylig pensjonerte Odd 
Reidar Solem, som kan sies å ha (eller ha hatt) tilknytning til den redaksjonelle virksomheten 
i TV 2». De øvrige har «produksjonsmessige, administrative og økonomiske funksjoner». Det 
påpekes også at sjefredaktøren er administrativ direktør i TV 2, og at han som sjefredaktør 
ikke forestår «det daglige journalistiske arbeidet i TV 2 eller de daglige stoffprioriteringer, 

selv om han naturligvis tar stiling til kompliserte enkeltsaker og generelle prioriteringer». 
Slik TV 2 ser det, er det også naturlig at TV 2 er medlem i næringsrådet, ettersom TV 2 med 
sin tilstedeværelse i Bergen er «et av Bergens større private foretak».  
 
Etter TV 2s mening er det faktum at «ingen utøvende journalistiske eller redaksjonelle 
medarbeidere i TV 2 (…) er medlemmer eller knyttet til Bergen Næringsråd», «tilstrekkelig 
til å kunne fastslå at TV 2s og TV 2-ansattes medlemskap i Bergen Næringsråd ikke er i strid 
med VVP pkt. 2.2 og 2.3.»  
 
 



 
  Sak nr. 141/14 

3 

Klageren oppfatter det slik at innklagede ønsker å «skape en distinksjon mellom redaktør og 
journalist når det gjelder hvordan de to gruppene redaksjonelle medarbeidere skal kunne 
forholde seg til dobbeltroller som kan svekke deres integritet eller troverdighet». Klager 
innvender: «Vær Varsom-plakaten skiller ikke mellom journalister og redaktører i spørsmål 
om vern av den enkelte redaksjons og medarbeiders integritet.»  
 
Hva gjelder bedriftenes medlemskap i næringsrådet, viser klager til vedlegg V i klagen, som 
han mener også underbygger hans syn om at næringsrådet ikke er spesielt åpent ettersom 
foreningen ikke ville gi ut informasjon om medlemskap «uten det enkelte medlems 
godkjenning».  
 
Slik klager ser det, er sponsing et eksempel på andre forhold som kan reise tvil om medienes 
uavhengighet, integritet og troverdighet. Klager anfører: «Selv om sponsing og medlemskap 
i Bergen Næringsråd har noen felles etiske utfordringer, er det vesensforskjeller mellom 
disse to tilknytningene, og selv om man har godtatt sponsing, betyr ikke det at man kan 
godta at redaktører og journalister er medlem i næringsforeninger. Dersom man går god for 
denne typen relativisering av ulike bindinger mellom mediefolk og øvrige samfunnsaktører, 
kan man like godt si at redaktører og journalister kan være medlemmer hvor som helst – så 
lenge man husker å skrive en skarp leder om sine forbundsfeller en gang i blant. Ett sted må 
grensen gå for hvilke bindinger det er greit at mediebedrifter, redaktører og journalister har, 
og jeg mener medlemskap i Bergen Næringsråd er utenfor denne grensen.»  
 
Klager mener også det er en viktig forskjell mellom for eksempel medlemskap i 
næringsrådet og et idrettslag, ettersom sistnevnte «i liten grad [forsøker] å påvirke 
samfunnet rundt seg på den måten en næringsforening gjør». I tillegg mener klager at en 
mediebedrifts medlemskap «impliserer (…) hver enkelt ansatt, selv om den enkelte journalist 
ikke har personlig medlemskap». Klager anfører: «Det er mindre problematisk om en enkelt 
journalist er medlem i for eksempel et idrettslag, siden det trolig finnes kolleger som ikke er 
medlem, og dermed kan forestå en eventuell dekning av foreningen.» Slik klager ser det, er 
det også en forskjell mellom å være medlem i næringsrådet og være i andre nettverk, i og 
med at medlemskapet innebærer en formell tilknytning: «Man kommer ikke unna at ethvert 
medlemskap fører med seg formelle og uformelle plikter og rettigheter.»  
 
Etter klagers syn er det også en «grov forenkling å sammenligne medlemskapet i Bergen 
Næringsråd med tradisjonell kildepleie». Klager skriver: «Eksempelvis forventes det av 
mange journalister å ha et bredt kildenettverk blant politikere, uten at man av den grunn 
ville kunne forsvare de samme journalistenes rett il å være medlem i politiske partier, eller 
delta på gallamiddager sammen med politikere de ellers bruker som kilder.» 
 
På bakgrunn av dette fastholder klager sitt syn om at mediets medlemskap i Bergen 
Næringsråd er i strid med god presseskikk. 
 
 
TV 2 presiserer i siste tilsvar at ingen av de TV 2-ansatte som er medlem i næringsrådet, har 
«noen form for verv, innflytelse eller annen sentral rolle i organisasjonen, og uten at det har 
blitt publisert noe innslag/artikkel som det er reagert mot». TV 2 skriver: «Det er vår klare 
oppfatning at bedriftsmedlemskap, herunder oppføring av navngitte enkeltpersoner, ikke 
alene innebærer slike bindinger og/eller dobbeltroller som gjør at dette strider mot VVP pkt. 
2.2 og 2.3. Det er forskjell på å være medlem i en bredt favnende næringsorganisasjon og ‘ha 
oppdrag eller verv, økonomiske eller andre bindinger som kan skape interessekonflikter i 
forhold til deres redaksjonelle oppgaver.’» 


