
 
 
 

PFU-SAK NR. 093/14 
 
KLAGER:                            

 
Marte Rognerud 

ADRESSE:  
TELEFON: 

Henckels gate 5, 3613 Kongsberg 

PUBLIKASJON: Bergens Tidende (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 30.01.2014 
STOFFOMRÅDE: Kultur 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildebruk, kontroll av opplysninger, tittelbruk 
REGISTRERT: 10.03.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 10.03.2014; bedt om samtykke  

28.03;2014; klagen igangsatt 
BEHANDLES I PFU: 24.06.2014 
FERDIGBEHANDLET: 24.06.2014 
BEHANDLINGSTID: 104 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Samtykke vedlagt. 
  

 
SAMMENDRAG:  
 
Bergens Tidende publiserte torsdag 30. januar en artikkel som omhandlet situasjonen rundt 
et kulturhus i Bergen. Tittelen var «Splittet miljø i Bergen Kjøtt» og ingressen:  
 

«Det er uro og delte meninger blant brukerne av kulturhuset Bergen Kjøtt etter 
krav fra kommunen om at stedet må stenge.» 

 
Artikkelen startet slik: 
 

«Onsdag skrev BT om situasjonen på kulturhuset Bergen Kjøtt, som er preget av 
uro. Bergen kommune krever at huset stenges innen 28. februar på grunn av at 
bygget ikke har brukstillatelse, byggets nye eiere har sagt opp leieavtalen med 
Bergen Contemporary Art Project AS, som er drevet av Annine Birkeland.  
Birkeland selv mener oppsigelsen er ugyldig, og uttalte til BT i går at hun vil ta 
saken videre ved hjelp av advokat. Birkeland sier også at hun mener de nye eierne 
driver en kynisk kamp, og «kjører en svertekampanje for å overta bygget eller 
tømme det» 

Videre:  
 
«Rapper i A-laget, Vågard Unstad, reagerer på hvordan saken om Bergen Kjøtt har 
utviklet seg. Unstad skrev onsdag ettermiddag et innlegg på bt.no, der han 
oppfordrer Birkeland til å overlate prosjektet til de nye eierne.» 

 



 
  Sak nr. 093/14 

2

«Rapperen er ikke selv tilknyttet Bergen Kjøtt for øyeblikket, men har vært det 
tidligere. BT får opplyst fra BCAP at et av medlemmene i A-laget, som leide 
øvingslokale på Bergen Kjøtt, ble kastet ut i desember 2012 på grunn av utestående 
husleie på over 23.000 kroner. Unstad bestrider dette, og mener de holdt tilbake 
husleie på grunn av kontraktbrudd etter at fukt i øvingslokalet ødela 
instrumentene deres. Unstad er også god venn med en av de to nye eierne, Reshad 
Eiyad. Unstad synes situasjonen som har oppstått på Bergen Kjøtt er trist. –Men 
det er ikke riktig å si at den har oppstått. Vi er flere som har merket at det er 
problemer med driften på Bergen Kjøtt.»  
 
[…] 
 
«Even Brenna i Souldrop har studio på Bergen Kjøtt sammen med Pål Myran-
Håland og Thomas Knudsen. Han vil ikke kommentere saken ut over denne 
kommentaren: – Jeg håper huset får bli, og at arbeidet Stig og Annine har lagt ned i 
det ikke har vært forgjeves, sier Brenna.» 
 
[…] 
 
«BT har vært i kontakt med et titall musikere som holder til på Bergen Kjøtt, men 
ingen av dem har ønsket å kommentere saken før situasjonen rundt Birkelands 
oppsigelse, som hun bestrider og mener er ugyldig, er avklart. Produsent Yngve 
Sætre fra Duper Studio sa i går til BT at kulturhuset Bergen Kjøtt aldri hadde blitt 
til uten Annine Birkeland.»  
 

 
KLAGEN:  
 
Klager er en vanlig leser med samtykke fra den omtalte Annine Birkeland. Klager mener det 
ikke er dekning for tittel og lurer på hvor i artikkelen et splittet miljø beskrives: «Hvor er 
miljøet fra Bergen Kjøtt som genererer overskriften: "splittet miljø i Bergen kjøtt".» 
 
Videre reageres det på bruken av Unstad som kilde siden han er en venn av de nye eierne. 
Slik klager ser det, er Unstad inhabil. Klager lurer også på hvor dette «vi» kommer fra. 
Mener Unstad andre i huset, eller bare synser han? spør klager.  
 
Oppsummert: «I denne saken er det slett kildekritikk, og mye synsing av en som i henhold til 
teksten høres ut som han har kjennskap til forholdene uten at det presenteres hvordan han 
har det, når han i tillegg er venn med nye eiere som vil ta over huset og det er stor strid om 
dette i Bergen synes jeg denne artikkelen blir et veldig usaklig innlegg uten referanser.» 
 

Klager viser til punkt 3.1 (kilder skal identifiseres), 3.2 (kildebruk og kontroll av fakta); 
4.1(saklighet og omtanke), 4.2 (skille fakta og kommentar) og 4.4 (tittelbruk). 

  



 
  Sak nr. 093/14 

3

TILSVARSRUNDEN: 
 
Bergens Tidende (BT) skriver innledningsvis at den påklagede artikkelen er én i en rekke 
artikler om Bergen Kjøtt. BTs omtale av saken startet dagen før (se vedlagte artikkel). Vågard 
Unstad skrev derfor et debattinnlegg på BT.no samme dag, (se vedlegg), og BT skriver: «Vi 
anså debattinnlegget som et element i diskusjonene som allerede var på gang rundt Bergen 
Kjøtt, og det ble derfor fulgt opp med et intervju med Unstad og flere andre.»  
 
BT viser til at det tydelig fremgår av artikkelen hvilken tilknytning Unstad har til Bergen 
Kjøtt, og BT mener dette ikke gjør ham inhabil: «At han er venn med de nye eierne fratar 
ham ikke retten til å uttale seg om forholdene knyttet til lokalene eller å delta i det offentlige 
ordskiftet. Det fremgår også tydelig av den innklagede artikkelen at han er «god venn med 
en av de to nye eierne», noe som gjør det mulig for leserne selv å vurdere uttalelsene med 
dette sombakteppe.» BT mener Unstad er en relevant kilde: «Han er selv en bruker av huset 
og en del av miljøet som bruker Bergen Kjøtt. Unstad er dessuten aktiv i samfunnsdebatten, 
og skrev selv et debattinnlegg som ble publisert i forkant av intervjuet i den påklagede 
artikkelen.» 
 
Hva gjelder bruken av «vi» skriver BT at «Formuleringen er et direkte sitat fra 
intervjuobjektet, og det går tydelig frem at dette er en meningsytring. Forøvrig er det et 
faktum at det har vært problemer med driften av kulturhuset – noe både manglende 
brukstillatelse, manglende levering av regnskap og varsel om tvangsoppløsning viser. BT 
har vært i kontakt med en rekke personer som holder til i lokalene, og personer som har ulik 
tilknytning til lokalene. Ingen av dem uttaler seg i detalj i saken – flere viser til at de ikke 
ønsker å gjøre det før den pågående konflikten er avgjort. Blant de BT har vært i kontakt 
med, mener noen at BCAP bør fortsette, andre mener det er på tide å overlate driften til 
andre. Vi er enige i at saken ville stått enda bedre dersom flere av disse valgte å stå frem. Det 
har de ikke ønsket. Det endrer imidlertid ikke på det faktum at det er ulike meninger i 
miljøet om hva som bør gjøres videre med Bergen Kjøtt.» 
 
Det vises også til den videre dekningen av Bergen Kjøtt (se vedlagte artikler). BT 
understreker at artikkelen må leses som en del av en løpende dekning av konflikten rundt 
Bergen Kjøtt. BT skriver at avisen har ønsket å dekke ulike sider av konflikten, og opplever 
at den påklagede artikkelen nettopp er med på «å styrke kildebredden og klargjøre de ulike 
oppfatningene i den aktuelle saken. […] Sakskomplekset har vært omtalt på 
kommentarplass, i leserinnlegg og på reportasjeplass. BT har sluppet til ulike synspunkter i 
denne saken. Vår oppfatning er at mediehuset har hatt en bred og grundig dekning av 
saken.» 
 
BT mener artikkelen gir en presis og nøktern gjengivelse av meninger, og kan heller ikke se 
at artikkelen har kommenterende innhold. BT mener den har dekning for tittel og ingress. 
 
 
Klageren reagerer på BTs argument om løpende dekning, og spør: «Siden de også selger 
avisen i løssalg er jeg usikker på vurderingen deres om at de over tid har en bred dekning. 
Kan jeg da ikke kjøpe bare en avis, men må jeg kjøpe daglig i et halvt år for å kunne vurdere 
sakene de skriver om?» 
 
Det vises til tittelen, og klager skriver: «Når overskriften på artikkelen er «Splittet miljø på 
Bergen Kjøtt» bør artikkelen navngi brukere på Bergen Kjøtt som er misfornøyde, ikke en 
som leide lokale der i desember 2012. Kildene til Bergens Tidene er ikke navngitte, og jeg 



 
  Sak nr. 093/14 

4

aner ikke om de er reelle?» Klager er av den oppfatning at BT ikke har dekning for tittelen. 
 
Om kildebruken: «Er Vågard Unstad er relevant kilde? A-laget som han er en del av ble 
kastet ut fordi det var for mye bråk med dem som leietakere.  Og han leier ikke på Bergen 
Kjøtt. Kan jeg uttale meg om redaksjonen i Bergens Tidende fordi jeg var frilansfotograf der 
for mange år siden?  Kan Bergens Tidende garantere at han ikke får leie lokaler der om de 
nye huseierne får overta?» 
 
 
Bergens Tidende (BT) skriver at det ikke er praktisk mulig å dekke alle sider av alle saker i 
hver eneste papirutgave. «Vår praksis, som vi oppfatter at vi deler med andre mediehus, er å 
se på dekningen av saker over tid, og at vi samlet sett har en balanse i dekningen. Slik sett vil 
det i den løpende dekningen av et sakskompleks være ulike sider av saken som blir belyst 
ved ulike anledninger. Vi minner også om at BTs dekning i den innklagede saken ikke 
handler om hvorvidt en leietager burde vært kastet ut eller ikke, men om uenigheter i miljøet 
rundt Bergen Kjøtt.» 
 
Hva gjelder punkt 3.1, skriver BT: «Vi viser til vårt første tilsvar. I dette tilfellet er det 
nettopp hensynet til kildevernet som er årsaken til at navn ikke er brukt. Som redegjort for, 
har vi vært i kontakt med en rekke personer – som enten holder til i lokalene eller har annen 
tilknytning til dem. Blant dem var både personer som støttet dagens driver, og personer som 
ønsket at nye personer overtok. Vi er enige med klager at det ville vært en fordel å få frem 
disse navnene, men det har i dette tilfellet ikke vært mulig. Vår vurdering er at 
opplysningene var såpass interessante i en pågående debatt, at vi aksepterer at navn ikke ble 
brukt. […] Det er ulike oppfatninger om hvordan kulturhuset skal drives videre, og det er 
med det bakteppet denne artikkelen bør forstås. Unstad er den eneste som offentlig har 
målbåret ønsket om endring» 
 
Videre mener BT at Vågard Unstad er en relevant kilde og hans tilknytning til de nye eierne 
er redegjort for i den innklagede artikkelen. BT oppfatter at avisen har dekning for tittelen i 
denne saken. «Det er uenigheter i miljøet rundt Bergen Kjøtt om hvem som er best egnet til å 
drive videre.» Det vises ellers til videre dekning av saken, se vedlegg. «BT har hatt en 
grundig og bred dekning av forholdet, og vi forutsetter at PFU ser på samlede dekningen i 
sin vurdering av mediehusets kildebruk.»  


