
 

 

 

PFU-SAK NR. 087/14 

 
KLAGER:                               

 
Parat v.forbundsleder Hans-Erik Skjæggerud 

ADRESSE: Postboks 9029 Grønland, 0133 Oslo 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: TV 2 (tv og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 04.12.2013 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: Nyhetsinnslag 
SØKERSTIKKORD: Premissene, kontroll av opplysninger, rettig/korrgering 
REGISTRERT: 21.03.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 26.03.2014 
BEHANDLES I PFU:  27.05.2014 
FERDIGBEHANDLET: 27.05.2014 
BEHANDLINGSTID: 66 dager 
KLAGEGRUPPE: Fagorganisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 Nyhetene sendte onsdag 4. desember 2013 (kl 21.11.34) et innslag med slik intro fra 
studio: 
 

«- Det har brutt ut full krig mellom og fagforeningen Parat. Parat har i lang tid 
hevdet at de spanske kabinansatte nærmest går på slavekontrakter. I dag 
innrømmer Parat at de burde ha sjekket tallene bedre.» 

 
Innslaget i sin helhet:  
 
CG - Cathrine Graff/reporter 
BK - Bjørn Kjos/Norwegian 
HES - Hans-Erik Skjæggerud/Parat 
ASS - Anne-Sissel Skånvik/Norwegian, kommunikasjonsdirektør 
 

CG -  Bjørn Kjos og Norwegian er på full fart ut i verden. 
Kjos i samtale med innsjekkingspersonale - Gjerne mot midtgangen 

CG - Sist uke fortalte TV 2 om den nye basen i Barcelona, der Kjos ser for seg 
helt nye ruter til blant annet Rio, Buenos Aires, Cape Town og flere steder i 
Asia.  

BK -  Beijing, Shanghai, Hong Kong, Bangkok.... 
CG -  Men med planene til Norwegian for vekst internasjonalt har det brutt ut 

krig med fagforeningen i Norge, Parat. For det er stort sett ansatte i utlandet 
som skal jobbe på de nye rutene. Parat har mange ganger hevdet at de 
spanske kabinansatte bare tjener 4-500 euro i måneden.  



 
  Sak nr. 087/14 

2 

HES -  Ut fra den informasjonen vi har fått så ser det egentlig helt horribelt ut.  
CG -  Ren løgn, sier Norwegian. Alle ansatte har en garantert minstelønn på 1000 

euro, men gjennomsnittet er langt høyere.  
ASS-  Det ligger rundt en 1500 euro for en kabinansatt. Og så ligger en kabinsjef 

rundt 1800 euro. Det er helt normale lønninger i Spania.  
CG -  Den spanske fagforeningen bekrefter disse tallene overfor TV 2. Så, i dag 

spurte vi nok en gang Parat om de står fast ved påstandene om svært lave 
lønninger.  

HES -  Når vi har sagt mellom 4 -500 euro, så stemmer det med de som ligger i 
kontraktene til Adecco. Så blir det en sånn.... 

CG -  Men det er ingen som tjener det. 
HES -  Nei, og der har vi kanskje fått informasjon som ikke har vært god nok.  
CG -  Så dere har gått ut med feil informasjon? 
HES -  Nei, jeg vil ikke påstå det. Vi har gått ut med en informasjon vi har vært 

kjent med.  
CG -  De høylydte advarslene om nærmest slavekontrakter ved Norwegians baser 

i utlandet har nådd Stortinget. Denne uken var fagforeningene i møte med 
Arbeiderpartiet. 

CG -  Driver dere bevisst med villedning for å få sympati hos politikerne? 
HES -  Nei, på ingen måte. Det her handler om å få ordnede lønns- og 

arbeidsforhold for ansatte i Norwegian. 
CG-   Men.... 
HES -   Så skal vi innrømme, - eller vi ser jo da at en del av den informasjonen vi 

har fått,  kanskje ikke har vært så..., - god nok. Så får vi også ta lærdom av at 
man kanskje må sjekke det, - prøve i hvert fall, - enda mer.  

 
 
En nettartikkel på TV2.no publisert samme kveld hadde det samme innholdet som TV-
innslaget. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er fagforeningen Parat ved foreningens leder. Parat organiserer de fleste 
skandinaviske piloter og kabinansatte i Norwegian Air Shuttle. Det vises til at TV 2 sendte et 
innslag om samme tema 28. november, og at det nye intervjuet skulle være en forlengelse av 
dette. Det opplyses i klagen at TV 2s reporter og fotograf etter avtale kom til Parats kontor 4. 
desember og at det ble opplyst at tema skulle være det samme – at foreningens leder skulle 
snakke om spanske kabinansattes lønnsforhold ut fra de opplysningene foreningen hadde. 
 
Videre – sitat fra klagen: 
 
«Etter et innledende spørsmål trekker hun (TV 2s reporter; sekr. anm.) frem en liste med 
lønnsutbetalinger til omtrengt 60 (?) spanske kabinansatte og foreteller meg at Norwegian 
her dokumenterer at de i snitt tjener over 1600 euro i måneden. Hun sier samtidig at Jorge 
Menendez i den spanske fagforeningen CCOO bekrefter både garantert minimumslønn og 
gjennomsnittslønn. Dette var ny informasjon for meg, og gjorde meg usikker. Gjennom 
resten av intervjuet påpekte jeg ved flere anledninger at det er flere elementer som påvirker 
lønnsutbetalingen og at ikke alt kan anses som lønn. Alle disse fra meg er klippet bort.»  
 
Klager viser også til at det er framsatt flere påstander i en nettartikkel samme dag som ikke 
er korrekte.  



 
  Sak nr. 087/14 

3 

 
Klager viser videre til at anmodninger om korrigering, eller et nytt intervju samme dag ble 
avslått fra TV 2. Klageren mener han framstår usikker og uklar, at intervjuet er hardt klippet 
og kommentarene «knyttet til hva som kan defineres som lønn, er fjernet», mens et samtidig 
intervju med Norwegians kommunikasjonssjef blir gjennomført uten et kritisk spørsmål. 
Han mener at målet med innslaget synes å ha vært å «ta» Parat i denne saken.  
 
Klager viser til fire punkter der han mener TV 2 har tillagt Parat uttalelser forbundet ikke har 
kommet med, eller påstander som ikke er korrekte. 
 
Parat har ikke uttrykt at Norwegian benytter slavekontrakter.  
Parat har ikke påstått at de ansatte ikke får betaling utover grunnlønn. 
Journalisten påstår i innslaget at Parat bevisst villeder «når vi uttaler oss eller dokumenterer 

 lønnsforhold». Parat mener de ikke har villedet. 
Den spanske forbundslederen har uttalt seg om minimumslønn, ikke gjennomsnittslønn. 
 
Klager forventer ikke at PFU skal ta stilling til hvem av partene som har rett i sine påstander, 
men at utvalget skal uttale seg om hvordan TV 2 har forholdt seg til dokumentasjonen 
redaksjonen har fått fra begge sider, «ikke minst fra informasjonsavdelingen i Norwegian».  
Dette dreier seg, stadig ifølge klager, om lønnslistene på spanske ansatte. Det oppgis at det 
dreier seg om seksti, mens det er nærmere fire ganger så mange kabinansatte i Spania. «Hva 
som er gjennomsnittslønn blant samtlige ansatte, vet ikke verken vi eller journalisten.» 
 
Videre; [B]eløpet som er utbetalt kan ikke i sin helhet betegnes som lønn. Veldig mange 
lønnsslipper (også lønnslipper for journalister) inneholder dekning for kostnader som for 
eksempel kost og losji som ikke er å anse som lønn.» 
 
Parat anfører brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 2.2, om manglende integritet, 3.2, 
kildekritikk, 3.7, om å gjengi meningsinnholdet i det som brukes, 4.11, om vern om bildet, og 
i dette tilfellet videoopptakets, troverdighet og 4.13, om manglende retting av feilaktige 
opplysninger. 
 
 
MINNELIG LØSNING: 
      
Det er ikke registrert forsøk fra partene om å løse saken i minnelighet. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser klagen på alle punkter. Innledningsvis anfører tv-kanalen at det påklagede 
intervjuet kom i etterkant av et intervju med Parat-ledelsen 28. november. Under dette 
intervjuet ble lønns- og arbeidsbetingelsene til de spanske ansatte karakterisert som «helt 
forferdelige», og på spørsmål ble det opplyst at de ansatte har en grunnlønn på 3-400 euro i 
måneden. Ifølge TV 2 har Norwegian opplyst at gjennomsnittlønnen for denne gruppen på 
mellom 1500 og 1800 euro. Videre anføres det at TV 2 var i kontakt med Jorge Castillo 
Menendez i fagforeningen CCOO. Han opplyste at minimumslønnen er 1000 euro og 
gjennomsnittslønnen 1600 euro. «Med andre ord, Menendez bekreftet både tallene fra 
Norwegian og det listen fra Malaga-basen viser.» TV 2 viser til at det var dette man ønsket å 
konfrontere Parat med i det påklagede intervjuet. 
 



 
  Sak nr. 087/14 

4 

Angående premissene for intervjuet anføres det fra TV 2s side at reporteren gjorde det klart, 
før opptaket startet, hva hensikten med intervjuet var, og at premissene derfor ble klarlagt. 
TV 2 mener også at spørsmålene som ble stilt var klare, og at det var åpenbart at Parat ikke 
hadde sjekket fakta i sine påstander. TV 2 opplyser videre at forbundslederen var opprørt 
etter at intervjuet var ferdig og at han senere på dagen ringte for å få gjort intervjuet på nytt, 
noe TV 2 avslo fordi det ikke forelå ny dokumentasjon.  
 
Angående klagers punkter om feilopplysning eller framsatte ukorrekte påstander, heter det i 
TV 2s tilsvar:  
 
«Det er godt mulig Parat ikke har brukt ordet «slavekontrakter» i sine karakteristikker av 
Norwegians arbeidsforhold, slik de har brukt uttrykket om Ryanairs kontrakter. Det er 
imidlertid et faktum at Skjæggerud har betegnet lønns- og arbeidsforholdene som «horrible» 
og at de arbeidstakerne det gjelder ikke «har noe valg». Det er vanskelig å se hva som skiller 
disse karakteristikker fra det man noe tabloid kaller en «slavekontrakt». Det vises også til at 
reporteren i innslaget omtaler det som nærmest slavekontrakter.  
  
Videre: «TV 2 konfronterer Parat med dokumentasjon som viser et gjennomsnittlig lønnsnivå 
på det tredobbelte av det som Parat har gitt inntrykk av. Her vedgår altså Skjæggerud at 
Parat ikke har sjekket fakta i sine egne påstander.» Det vises også til at Skjæggerud i 
intervjuet hevder at minimumslønnen på 1000 euro ikke blir respektert av Norwegian og at 
den faktisk er «ren løgn».  
 
TV 2 opplyser at redaksjonen ikke har fått informasjon om lønnsforholdene fra Norwegian, 
men fra Adecco og sjekket den mot fagforeningen CCOO i Spania, som organiserer de 
spanske ansatte.  
 
TV 2 anfører avslutningsvis i sitt tilsvar til at klager ikke har anført brudd på plakatens 
punkt 3.3 om å gjøre premissene klare. «Det er lett å forstå at dette oppfattes som ubehagelig 
når man blir konfrontert med disse opplysningene. Men her dreier det seg om en 
profesjonell aktør (leder av Parat) som må forventes å ha oversikt nettopp på dette området, 
særlig på bakgrunn av den offentlige debatt som nettopp hadde vært om saken.»   
 
 
Parat opprettholder klagen. Klager klargjør innledningsvis at man fra den siden ikke har nye 
momenter i saken. Videre: «Som det fremgår av tilsvaret fra TV 2 erkjenner de at Parat har 
snakket om grunnlønn (klagers utheving; sekr. anm.) når beløpet på mellom 400 og 500 euro 
er omtalt (i henhold til fremlagt dokumentasjon er grunnlønnen 458 euro). TV 2 erkjenner 
også at dokumentasjon som bekrefter den omtalte grunnlønnen og lønnsgarantien på 1000 
euro er mottatt av Parat og hele tiden har ligget som et grunnlag for vårt engasjement. Med 
andre ord har vi aldri hevdet at de omtalte 400 til 500 euro som grunnlønn er den eneste 
lønnen de spanske kabinansatte mottar fra selskapet. Like tydelig har vi vært på at beløpet 
på mellom 1500 og 1800 euro som oppgis fra Norwegian, ikke kan anses som lønn i sein 
helhet.» Det vises til at dette også innbefatter faktisk dekning av kostnader, blant annet kost 
og losji, og at dette ikke kan regnes som lønn verken i Norge eller i Spania.     
 
Videre konstaterer Parat at TV 2 erkjenner at Parat aldri har brukt begrepet 
«slavekontrakter» og at dette er noe man har reservert for arbeidsforholdene hos Ryanair.  
 



 
  Sak nr. 087/14 

5 

Parat mener «det må være grenser for tabloid fremstilling av en sak», og reagerer på at TV 2 
midt under et tv-opptak hevder de sitter på ny dokumentasjon «og trekker frem lister med 
navn og beløp undertegnede blir bedt om å kommentere».  
 
 
TV 2 viser til at Parat i intervjuer har vist til 4-500 euro som lønn for de spanske 
kabinansatte. «Parat gjør heller ingen forsøk på å få fram at de ansatte tjener 
minimumslønnen på 1000 euro i måneden. Tvert imot – når journalisten trekker fram 
minimumslønnen på 1000 euro, gir Parat uttrykk for at den ikke er reell.» TV 2 viser her til et 
intervju med Parats nestleder Vegard Einan i TV 2 2. desember, gjengitt i TV 2s første tilsvar, 
og klagers uttalelse i TV 2 i det påklagede innslaget, der minimumslønnen på1000 euro 
karakteriseres som «ren løgn».      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 087/14 

6 

 
 


