
 

 

 

PFU-SAK NR. 071/14 

 
KLAGER: 

 
Pål Henrik Kristiansen 

ADRESSE: Søylen Eiendom AS, Drammensveien 49, 0271 Oslo 
TELEFON: 46 91 27 60  
PUBLIKASJON: Hamar Arbeiderblad 
PUBLISERINGSDATO: 05.03.2014 
STOFFOMRÅDE: Eiendom/bygg 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Tittelbruk, sitatsjekk, saklighet og omtanke  
REGISTRERT: 10.03.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 11.03.2014; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  27.05.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 77 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Hamar Arbeiderblad (HA) publiserte onsdag 5. mars 2014 en nyhetsartikkel med 
henholdsvis stikk- og hovedtittelen: «Næringsliv: FINANSTOPPER, ENTREPRENØRER 

OG EN BRUMUNDDØL I PENGEKRANGEL PÅ HAFJELL» og «Brumunddøl sentral i 

byggebråk». Artikkelen var illustrert med tre bilder fra et hytteområde på Hafjell, og i 
bildeteksten til hovedbildet sto det:  
 

«BYGGEBRÅK: Brumunddølen Pål Henrik Kristiansen er prosjektleder for 
ombyggingen av Gaiastova på oppdrag fra finanstoppene Mads Syversen, Lars 
Staff og Carl Erik Krefting. Manglende oppgjør med entreprenører har ført til mye 
støy i Hafjell.» 

 
Omtrent de samme opplysningene ble gjentatt i ingressen: 
 

«Brumunddølen Pål Henrik Kristiansen er sentral i et omstridt byggeprosjekt på 

Hafjell, der entreprenører hevder de ikke får betalt for jobben de gjør.» 
 
I brødteksten uttalte en av entreprenørene blant annet:  
 

«– Jeg liker ikke det vi utsettes for. Gaiastova AS med prosjektleder Kristiansen 
skylder oss nærmere seks millioner kroner. Jeg er medeier i Økonomi Bygg AS 
som nå trues av konkurs på grunn av manglende oppgjør fra de store gutta på 
Hafjell (…)» 
 



 
  Sak nr. 071/14 

2 

«– Vi har dokumentert 9.000 arbeidstimer vi ennå ikke har fått betaling for. 
Kristiansen sier han mangler dokumentasjon. Han får begynne å åpne mailene vi 
sender ham (…)» 
 
«– Pål Henrik Kristiansen spiller et høyt spill sammen med de store finansgutta på 

bekostning av vanlige arbeidsfolk som oss.» 
 
Videre fikk også Kristiansen komme til orde. Han uttalte: 
 

«– Denne saken er feil framstilt i pressen. Saken er at Gaiastova AS forholder seg 
til avtaler gjort med entreprenørene vedrørende oppgjørsform. Entreprenørene 
skal selvfølgelig få pengene de har krav på, men vår revisor må kunne godkjenne 
fakturaene. Vi mener at Økonomi Bygg AS må dokumentere hva som faktisk er 
utført (…)» 

 
Kristiansen ble også spurt direkte om han bestrider at «Økonomi Bygg har seks millioner 

kroner til gode», hvorpå han ble sitert på: 
 

«– Økonomi Bygg AS har jobbet for ni millioner kroner inkludert moms og fått 
betalt for halvparten. Vi er uenige om fakturagrunnlaget og mangler 
dokumentasjon på timeforbruk. Vi aksepterer håndskrevne timelister, men 
mangler bilag som vår revisor kan godkjenne før vi utbetaler. Underlagene må 
være i henhold til regnskapsloven (…)» 

 
«– Entreprenørene skal få pengene de har krav på så fort det er enighet om 

fakturaene.»  
 
Det ble også henvist til saken fra HAs førsteside. Henvisningen var plassert nederst i venstre 
hjørne og hadde tittelen «Byggetrøbbel». 
 
  
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte prosjektlederen, Pål Henrik Kristiansen, som mener seg svertet og 
uthengt i HA. Han anfører: «Det er veldig vanlig at det blir diskusjoner i et sluttoppgjør på et 
prosjekt med entreprenører, men svært sjeldent at media i andre fylker blir opptatt av det før 
det er avgjort for å henge ut en sambygding.»  
 
Det er særlig artikkelens tittel, bildetekstene og gjentakingen av hans navn og rolle som 
prosjektleder, klager reagerer på. Selve artikkelen anser klager som saklig, med presentasjon 
av to ulike syn. For øvrig opplyser klager at hans kommentarer til sitatsjekk ikke ble tatt til 
følge. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Hamar Arbeiderblad (HA) etterlyser konkrete henvisninger til hvilke punkter i Vær 
Varsom-plakaten klager mener redaksjonen har brutt. Slik redaksjonen ser det, må det være 
dekning for tittelen «når flere entreprenører hevder de ikke har fått oppgjør for arbeid fra 
Søylen Eiendom AS for over 7 millioner kroner». HA anfører også: «Når Kristiansen omtales 
ved navn en rekke ganger, er den åpenbare grunnen at han er den som leder det omstridte 



 
  Sak nr. 071/14 

3 

prosjektet.» For øvrig tilbakeviser redaksjonen at sitatsjekk ikke er imøtekommet: «Klager 
fikk tilsendt sine uttalelser på e-post, og anledning til å korrigere sine sitater.» 
 
 
Klageren presiserer i sitt tilsvar: «Klagen går på at Hamar Arbeiderblad lager en nyhetssak 
av at ‘Brumunddølen Pål Henrik Kristiansen er sentral i et omstridt byggeprosjekt.’ Partene i 
denne saken er Gaiastova AS og Økonomibygg ENK som har en tvist om et sluttoppgjør. 
(Noe som er helt vanlig)»   
 
Videre lister klager også opp formuleringene i den påklagede artikkelen som han reagerer 
på. Det er blant annet titlene, ingressen og påstandene om at han «spiller et høyt spill», 
«fungerer som et skjold for finanskjendisene» og at byggeprosjektet har «gått over styr» med 
ham «i spissen». 
 
Klager anfører: «Slik dette oppleves så er Hamar Arbeiderblad mer opptatt av å få frem at 
det er jeg som har vært prosjektleder, enn å belyse de faktiske forholdene om saken. Dette 
har helt klart en betydning for meg som person og mitt levebrød som prosjektleder.» 
 
Når det gjelder sitatsjekk, har klager vedlagt e-postkorrespondanse med avisen. Han mener 
imidlertid at den «groveste feilen Hamar Arbeiderblad har gjort» er å unnlate å korrigere 
setningen «Økonomibygg har jobbet for 9 millioner kroner» til «Økonomibygg har fakturert 
for 9 millioner kroner». Klager anser dette som en «vesentlighetsforskjell for fremstilling av 
hele saken». 
 
 
Hamar Arbeiderblad (HA) klarer ikke se hvordan formuleringene klager har listet opp, 
skulle innebære brudd på de presseetiske normene. Redaksjonen skriver: «Det kan ikke være 
tvil om at klager er Brumunddøl og sentral i et prosjekt, når han er prosjektleder for det 
omstridte byggeprosjektet. At det er bråk og at prosjektet har gått over styr, må også være 
godt innenfor det og må aksepteres av klager, ettersom klager har mottatt både inkassovarsel 
og konkursvarsel fra entreprenørfirmaene som har arbeidet for klager.» 
 
Slik HA ser det, kan den heller ikke nekte entreprenørselskapene å kritisere klager. For øvrig 
mener redaksjonen at formuleringene klager har listet opp er rene faktaopplysninger. 
  


