
 

 

 

PFU-SAK NR. 067/14 

 
KLAGER: 

 
Jan Guldahl 

ADRESSE: Prinsens gt. 67, 7011 Trondheim 
TELEFON: 915 66 666 
PUBLIKASJON: Adresseavisen 
PUBLISERINGSDATO: 22.02.2014 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
GENRE: Intervju 
SØKERSTIKKORD: Premiss/avtalebrudd, gjengivelse av uttalelser 
REGISTRERT: 06.03.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 07.03.2014; spørsmål til klager 
BEHANDLES I PFU: 28.10.2014 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 232 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Adresseavisen hadde lørdag 22. februar 2014 på trykk under «merkelappen» «Navn i 
nyhetene», et intervju med øyelege og klinikksjef ved Trondheim Øyelegesenter, Jan 
Guldahl. Intervjuets tittel var «Angrer ikke hijab-utspill», og i ingressen sto det:  
 

«Øyelege Jan Guldahl langer ut mot både klubbene som ikke vil ha pengene hans 
og Adresseavisen – om det så skulle koste jobben.» 

 
Brødteksten begynte slik:  
 

«Øyelege Jan Guldahl avsluttet sitt sponsorsamarbeid med RBK i protest mot at 
klubben ikke ville ansette Nils Arne Eggen som trener. Pengene ville han spytte 
inn i en annen klubb, men både Ranheim og Orkdal har takket nei. 
     Årsak: Sponsorens fremtoning i et intervju med Byavisa, der han blant annet 
gjorde det klart at ingen som bruker hijab kommer til å få jobb ved Trondheim 
Øyelegesenter, hvor Guldahl er klinikksjef.» 
 

Deretter gjenga Adresseavisen spørsmål som var stilt Guldahl og hans svar. I det første 
spørsmålet og svaret som var gjengitt, het det:  
 

«Tror du klubbene er redde for å bli assosiert med deg?  
 – Hvis man har problemer med å blir assosiert med en person som står opp for 
menn og kvinners like rettigheter, for at alle mennesker uansett bakgrunn har 
samme likeverd, som mener at ytringsfriheten er ‘hellig’, ikke antatte guder og 
profeter, vel da mener jeg man har et uoverkommelig forklaringsproblem. Også 



 
  Sak nr. 067/14 

2 

overfor folk flest, for støtten til utspillet mitt om ikke å ansette noen med hijab på 
Trondheim Øyelegesenter er jo formidabel – i skrivende stund over 80 prosent av 
de som har stemt i meningsmålingen til utspillet i Byavisa.no.» 

 
Guldahl fikk også kritisert Adresseavisen gjennom sine svar, blant annet het det i spørsmål 
og svar nummer tre:  
 

«Tror du noen ønsker å ta imot penger fra deg?  
 – Hva er det Adressa insinuerer med en så hårreisende og brennemerkende 
spørsmålsstilling? Er verdikompasset til Adressa fullstendig ute av kurs? Støtter 
virkelig Adressa oppunder krefter som vil reversere friheten i Norge? Man er så 
tolerant i redaksjonene at man tolererer intoleranse?» 

 
Dessuten fikk Guldahl også spørsmål om hijab:  
 

«Bør ikke de som ønsker det få gå med hijab?  
 – Som arbeidsgiver har jeg en viss styringsrett og bestemmer selvsagt hvilken 
kleskode mine ansatte skal bruke. Man kan ikke kle seg som man vil i enhver 
sammenheng. Pasienter som kommer til Trondheim Øyelegesenter skal møtes med 
respekt av de ansatte både i holdning og fremtoning. Jeg finner det merkelig at 
kvinner, i frigjorte Norge, hvor likestillingens fane er holdt høyt i tiår, skal benytte 
dette kvinneundertrykkende plagget.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er den intervjuede øyelegen og klinikksjefen, som anfører at han klager fordi han 
mener Adresseavisen har brutt to «klare avtaler» i forbindelse med intervjuet.  
 
Om foranledningen til intervjuet forklarer klager at han tidligere ble intervjuet i forbindelse 
med at Byavisa ville sette søkelys på innvandrerungdom som ikke får jobb. I forkant av dette 
hadde avisen omtalt en ung somalisk kvinne som fikk avslag på jobbene hun søkte. Klager 
skriver: «Kvinnen brukte hijab og var avbildet i dette hodeplagget. På spørsmål fra Byavisas 
journalist, svarte jeg at en kvinne som går med hijab på jobb, ikke ville ha fått ansettelse ved 
vår klinikk. Kort fortalt var mitt hovedpoeng at man får ta skikken som den er der man 
kommer og innrette seg etter den. Min bakgrunn for å uttale meg om hijab, er at jeg mener 
hodeplagget er kvinnediskriminerende i et moderne samfunn som det norske. Dette er jo 
ingen ny debatt, men også denne gangen ‘tok det av’, i den forstand at mange tilla meg 
motiver jeg ikke har.» 
 
Klager forklarer videre at dette medførte at blant annet Ranheim fotball, som klinikken 
tidligere hadde vært i kontakt med vedrørende en sponsoravtale, 03.02.2014 gikk ut i 
Adresseavisen og sa at klubben sier nei til sponsoravtalen, fordi klinikksjefens «synspunkter 
strider mot klubbens verdigrunnlag». Klager forklarer at han også fikk uttale seg i den 
anledning, men kun med korte utsagn, og at han derfor ikke fikk uttrykt hva han egentlig 
mener. Deretter ble klager kontaktet av Hege Storhaug i Human Rights, som ønsket å få et 
debattinnlegg hvor hun støttet klager, på trykk i Adresseavisen. Dette ble avvist av 
redaksjonen. Klager skal da ha forsøkt å kjøpe annonseplass til innlegget, noe som heller ikke 
førte fram. Klager anfører imidlertid: «Når det gjelder den samlede pressedekning så langt, 
så har den etter mitt syn stort sett fulgt vanlig skikk. Med unntak at jeg sitter med en klar 
følelse av at jeg ikke har fått slippe til i tilstrekkelig grad for å redegjøre for bakgrunnen for 



 
  Sak nr. 067/14 

3 

min skepsis til hodeplagget hijab.» Klager anså det derfor som en mulighet til å slippe til 
med sitt syn på debatten, da Adresseavisen tok kontakt 21.02.2014 for et intervju med ham i 
«navn i nyhetene-spalten». 
 
Klager anfører: «[Jeg] svarer ja under den klare forutsetning at jeg får ytre meg om: ● Medias 
rolle i debatten. Les: Adresseavisens rolle.  ● Journalistene som etter min mening ikke lenger 
opptrer som vaktbikkjer. (…) Journalisten aksepterer avtalen om at jeg skal få slippe til med 
dette, uten noen som helst innvendinger. Han skriver ut intervjuet og sender det til meg på 
e-post. I den endelige versjonen er, som avtalt, de to premissgivende temaene medtatt. De 
finnes i det første spørsmålet og svaret i intervjuet.» 
 
Klager gjengir spørsmål og svar, som var som følger (se også vedlegg):  
«– To klubber har sagt nei til pengene dine. Hva tenker du om det? – At feighet og redsel for å bli 
hengt ut i media overstyrer fornuft og fakta. Klubbene har frivillig tredd på seg en mental bruka, og 
svikter de kommende generasjonenes muligheter til å leve i et like fritt samfunn som de selv har vokst 
opp i. Hijaben er kjønnsdiskriminerende, det er et faktum. Men så lenge meningstyrannene 
mediekommentatorer og journalister har snudd ryggen til samfunnsoppdraget sitt, nemlig å være en 
vaktbikkje, så er det ikke så mange som våger å være sannhetssøkende. Men egentlig burde spørsmålet 
vært besvart av Adressa: Hva tror Adressa ligger til grunn for at to klubber takker nei til sponsing av 
Trondheim Øyelegesenter? Har Adressa en rolle i dette?»   
 
Klager skal også ha spurt journalisten om intervjuet ble for langt, og sagt at han i så tilfelle 
kunne fatte seg mer i korthet, noe journalisten skal ha benektet. I tillegg skal klager ha 
gjentatt premissene for intervjuet; at de to første svarene kom med, og at han ville varsles om 
intervjuet likevel ikke ble slik det så ut ved sitatsjekk. Slik klager ser det, hadde han altså en 
klar avtale med avisen. Klager reagerer derfor på at intervjuet ble publisert uten det første 
spørsmålet og svaret, og han viser i denne sammenheng til at journalisten også skal ha 
reagert på dette. 
 
Etter klagers mening har Adresseavisen brutt følgende punkter i Vær Varsom-plakaten: 1.2, 
om pressens ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk, 1.4, om pressens plikt til å sette et 
kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle, punkt 3.3, om premissene 
og avtale ved sitatsjekk, og punkt 3.7, om å gjengi meningsinnholdet i intervjuobjektets 
uttalelser. 
 
  
TILSVARSRUNDEN: 
 
Adresseavisen anfører i sitt tilsvar: «Ved publisering av intervjuet hadde vi ikke noe ønske 
om å kutte i teksten. Ingen redaktører eller arbeidsledere har gitt beskjed om noen form for 
‘sensur’. Det har rett og slett skjedd et beklagelig uhell på desken. Vi er enig med klageren i 
at dette var uheldig, og vi erkjenner at journalisten har inngått de avtaler som blir referert. 
Men vi tviler på at dette dermed er et brudd på god presseskikk. Klageren henviser selv til 
VVP 3.3 som handler om premisser for intervju og avtaler om sitatsjekk. Punktet avsluttes 
med følgende: ‘Redaksjonen selv avgjør hva som endelig publiseres’.» 
 
Slik avisen ser det, var det rimelig at klager fikk slippe til med et tilsvar «når intervjuet ble 
publisert i den formen det fikk», noe klager også fikk: «I et leserinnlegg (der han også 
imøtegår kritikk fra en av våre gjesteskribenter som skriver om Guldahl og hijab) får han 
gjengi hele teksten som ble kuttet fra intervjuet den 22.2. I innlegget anklager han samtidig 
avisen for å drive med sensur. Dette leserinnlegget stod på trykk 4.3.2014, samme dag som 



 
  Sak nr. 067/14 

4 

hoveddelen av Guldahls klage til PFU er datert. Vi har vanskelig for å forstå at han i klagen 
krever at vi skal ‘trykke den bortredigerte teksten’. Den var allerede trykt.» (Innlegget er 
vedlagt, sekr. anm.) 
 
Adresseavisen konkluderer med at redaksjonen ikke kan ha begått et presseetisk overtramp 
når avisen har «reparert» skaden ved å trykke klagers innlegg der den bortredigerte teksten 
var inkludert.  
 
 
Klageren har vanskelig for å tro at redigeringen i intervjuet skyldes et arbeidsuhell, «all den 
tid det er nettopp mine kritiske bemerkninger om Adresseavisen som er tatt bort – intet 
annet.» Klager anfører også: «Jeg har dessuten aldri hørt om en avisdesk som kutter sakene 
forfra. Dette understøttes av journalist Morten Samdals tekstmelding til meg, der han 
skriver: Jeg er helt enig med deg. Spm 1 var viktigst. Fatter ikke hva desken har drevet med. Aldri 
vært med på at de har kuttet øverst i teksten (min utheving) slik uten å si fra til journalist. Skal 
forhøre meg på jobb i morgen om hva de tenkte på.» 
 
Klager fastholder derfor sin klage og syn om at Adresseavisen brøt det klager mener var en 
klar avtale om premisset for hans medvirkning i intervjuet. 
 
 
Adresseavisen har ikke hatt ytterligere kommentarer til saken.  


