
 

 

 

PFU-SAK NR. 064/14 

 
KLAGER:                               

 
Arbeidets Rett, v. ansv. red. Nils Kåre Nesvold 

ADRESSE: Postboks 24, 7361 Røros 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Fjell-Ljom 
PUBLISERINGSDATO: 20.02.2014 
STOFFOMRÅDE: Medier/arbeidsliv 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 09.03.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 10.03.2014 
BEHANDLES I PFU:  29.04.2014 
FERDIGBEHANDLET: 29.04.2014 
BEHANDLINGSTID: 50 dager 
KLAGEGRUPPE: Redaksjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Fjell-Ljom hadde torsdag 20. februar 2014 hovedoppslag på første side med tittelen «Stor 

frustrasjon i regionavisa». Henvisningstekst: 
 

«Klubbleder Tonje Hovensjø Løkken forteller om stor frustrasjon, dårligere 
arbeidsforhold og et dårligere sluttprodukt i kjølvannet av Amedias stadige kutt i 
de redaksjonelle årsverkene. Det skriver journalistenes fagblad ”Journalisten” 
etter å ha snakket med klubbledere landet rundt.» 
 

Inne i avisen var tittelen «Stor frustrasjon i Arbeidets Rett». Ingressen var identisk med teksten 

på forsiden. 

 
Opplysningene i artikkelen er i sin helhet hetet fra fagbladet Journalistens utgave nr 2/2014, 
fra 14. februar. Bladet bruker forsiden og seks sider inne i bladet til å omtale 
nedbemanninger og rasjonalisering i norske publikasjoner. Ti klubbledere er intervjuet, om 
arbeidssituasjonen i sine redaksjoner. Et par redaktører er også intervjuet. Til slutt i 
artikkelen er konsernsjefen i Amedia intervjuet, under tittelen «Lite trøst fra sjefen».  
En av de ti klubblederne som er kilde i artikkelen er klubblederen i Arbeidets Rett, som er en 
del av Amedia-konsernet.  
 
I artikkelen i Fjell-Ljom er klubblederens uttalelser hentet fra artikkelen i fagbladet. Det 
framgår av artiklene at hun opplever arbeidssituasjonen som tøffere på grunn av færre 
årsverk og flere publiseringsplattformer, og hun er tillagt en mening om at frustrasjonen i 
redaksjonen er stor.  



 
  Sak nr. 064/14 

2 

 
Til slutt i artikkelen i Fjell-Ljom er konsernsjefen i Amedia sitert, også dette hentet fra 
fagbladet.      
 
Samme dag, 20. februar, sto følgende artikkel på avisens nettside:  
 

«Stor frustrasjon i regionavisa 
 

Klubbleder Tonje Hovensjø Løkken forteller om stor frustrasjon, dårligere 
arbeidsforhold og et dårligere sluttprodukt i kjølvannet av Amedias stadige kutt i 
de redaksjonelle årsverkene. 
Tekst: Bjørn Tore Hindklev 

Det er journalistenes eget fagblad, Journalisten, som setter fokus på den enorme 
hoderullingen i Amedia det siste året. Amedia tar ut synergieffekter av fusjonen 
mellom A-pressen og Edda Media. I tillegg til sentralisering av en rekke 
funksjoner, slik som regnskap og abonnementstjenester, har konsernet latt øksa 
falle over journalistnakker. 
 
Skuespill 
223 redaksjonelle årsverk har blitt borte bare i løpet av det siste året. Klubbledere 
landet over klager sin nød over stadig større krav til kvalitet og 
produksjonsøkning på b(r)ett, mens antallet journalister blir stadig færre. 
Amedias prosjekt «Operasjonelle forbedringer» start i 2012, og hadde som mål å 
fjerne omlag 120 stillinger i de omlag 80 A-mediaredaksjonene. - De later som om 
det viktigste i verden for Amedia er de 80 titlene de eier, men det er bare skuespill. 
Vi blir fullstendig overlatt til oss selv. Vi får en klapp på skulderen og lykke til - 
samtidig som de stiller krav til utbytte som er heftigere enn noen gang, sier en av 
klubblederne til fagbladet. Mer i papiravisa.» 

 
Fagbladet Journalistens artikkel er vedlagt.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Arbeidets Rett ved avisens ansvarlige redaktør. Han skriver blant annet:   

 

«Saken i Fjell-Ljom handler om «stor frustrasjon, dårlige arbeidsforhold og et dårligere 

sluttprodukt i kjølvannet av Amedias stadige kutt i de redaksjonelle årsverkene». Saken er 

basert på en større sak i fagbladet Journalisten der nedbemanninger i en rekke aviser er 

kartlagt og der flere klubbledere uttaler seg. 

 

Saken i Fjell-Ljom er tatt ut av en større sammenheng der avisa trekker konklusjoner om 

dårlige arbeidsforhold og stor frustrasjon i Arbeidets Rett. Dette er ikke vinklingen og 

konklusjonen i Journalistens versjon. Ingen i Arbeidets Rett har fått anledning til å uttale seg 

til Fjell-Ljom i forbindelse med saken. Ettersom Fjell-Ljom retter beskyldninger om dårlige 

arbeidsforhold i Arbeidets Rett, skulle ledelsen hatt muligheter til samtidig imøtegåelse. 

Fjell-Ljom skulle sjekket med flere kilder og kontrollert at opplysningene er korrekte. Ut fra 

dette mener vi Fjell-Ljom bryter god presseskikk på flere punkter.» 



 
  Sak nr. 064/14 

3 

Klageren viser til flere punkter i Vær Varsom-plakaten: 1.2, om ansvar for at ulike syn 

kommer til uttrykk, punkt 3.2, om kontroll av opplysninger, om at titler har dekning i stoffet 

og punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse.   

 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert initiativ fra partene med sikte på å løse saken i minnelighet. .  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Fjell-Ljom avviser klagen. Det anføres at det dreier seg om et referat fra en artikkel i 
fagbladet Journalisten. Det vises til at artikkelen handler om sentrale krefter som virker inn 
på lokalsamfunnet, et tema avisen ifølge redaktøren har vært opptatt av. «At det er en annen 
avis (det handler om) har lite å si for oss i denne sammenhengen, men vi ser at det kanskje 
kan føles annerledes hos ledelsen i Arbeidets Rett.» 
 
Fjell-Ljom anfører videre at det, basert på Journalistens artikkel, må være dekning for å 
kunne hevde i tittelen at det er stor frustrasjon i Arbeidets Rett. «Jeg kan vanskelig lese 
artikkelen (i Journalisrten; sekr. anm.) på noen annen måte enn at konklusjonen er at 
frustrasjonen mot eieren er stor i de fleste redaksjonsklubbene.» 
 
Det vises videre til at man i Fjell-Ljom ikke fant noe behov for å følge opp klubblederens 
sitater. Med hensyn til anførselen om brudd på plakatens punkt 4.14, viser Fjell-Ljoms 
redaktør til at det er de sentrale eierne kritikken retter seg mot, og at det derfor var 
konsernsjefen i Amedia som ble sitert, og som dermed ivaretok den samtidige imøtegåelsen. 
Når det gjelder kritikken mot manglende faktakontroll anfører redaktøren at man må ta 
høyde for at en artikkel i journalistenes eget fagblad refererer sine journalister korrekt.  
 
Endelig anfører redaktøren at avisen ikke retter beskyldninger mot noen, det er det 
klubblederen som gjør, og som konsernsjefen får svare på.  
   
 
Arbeidets Rett mener det ikke er snakk om en referatsak, slik Fjell-Ljom har anført, men en 
artikkel i lokalavisa som er tatt ut av større sammenheng, som omhandler situasjonen 
generelt i Amedia. «Ut fra dette trekker Fjell-Ljom konklusjoner om «dårlige arbeidsforhold 
og stor frustrasjon i Arbeidets Rett. Artikkelen i Fjell-Ljom gir inntrykk av at det er stor 
frustrasjon og bråk internt i bedriften.» Det anføres at dette har bidrar til å skade Arbeidets 
Rett og at det gir et feil bilde av situasjonen. «Når Fjell-Ljom heller ikke tar seg bryet med å 
kontakte ansatte eller ledelsen i bedriften, mener vi dette bryter med god presseskikk.» 
 
Det vises ellers til at klubblederen i Arbeidets Rett har svart på det påklagede oppslaget med 
et leserbrev som er publisert både i egen avis og i Fjell-Ljom. Innlegget er vedlagt.  
   
 
Fjell-Ljoms redaktør mener den påklagede artikkelen ikke er tatt ut av en større 
sammenheng og viser til at hele sammenhengen er presentert i artikkelen, med fokus på 
Amedia og sentralisering og effektivisering. Det vises igjen til at Fjell-Ljom ikke trekker 
konklusjoner, men at det er sitert ordrett fra Journalisten. «Klubbleder er også sitert ordrett, 



 
  Sak nr. 064/14 

4 

Amedia får svare for seg og vi har referert til nettsaken en rekke ganger, som ligger åpent ute 
på nettet. «Nesvold (ansv. red. i Arbeidets Rett; sekr. anm.) ble derfor ikke kontaktet, da 
dette handler om en sak mellom journalistklubbenes ledere og Amedias toppledelse, ikke 
den lokale ledelsen.» Også Fjell-Ljom viser til klubblederens leserinnlegg.  
 
  



 
  Sak nr. 064/14 

5 

 
 


