PFU-SAK NR. 055/14

KLAGER: Dag Erik Rasmussen
ADRESSE: Evjebakken 23, 1346 Gjettum
TELEFON:

PUBLIKASJON: Agderposten
PUBLISERINGSDATO: 08.02.2014
STOFFOMRADE: Politikk

GENRE: Nyhetsartikkel, motereferat
SOKERSTIKKORD: Samtidig imetegdelse
REGISTRERT: 10.02.2014

BEHANDLET I SEKR.: 28.02.2014

BEHANDLES I PFU: 29.04.2014

FERDIGBEHANDLET: 29.04.2014

BEHANDLINGSTID: 61 dager

KLAGEGRUPPE: Privatperson

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER: Samtykke innhentet fra direkte berert part.

SAMMENDRAG:

Agderposten brakte lordag 8. februar 2014 en artikkel med tittelen «Opprer mot
uthavnhus». Ingress:

«Et titalls Holmesund-huseiere meotte frem for a vise makt bak de 48
underskriftene i oppropet mot det planlagte nye huset i den vernede uthavna.
Kommuneplanutvalgets til dels kaotiske behandling endte med at de opphevet
tillatelsen til det omstridte huset.»

Videre forste avsnitt i bredteksten:
«- Dette er korrupsjon! Utbret Ingrid Skiarmo (Frp) sa de atte politikerkollegene
rundt bordet rykket til, og utvalgsleder Tormod Vagsnes smelte klubba i bordet.
Skdrmo siktet til en velformann som angivelig har uttalt seg pa velforeningens
vegne uten ryggdekning i den betente byggesaken i Holmesund. Line Haugland
(Ap) minte om at siden det ikke er snakk om at offentlig ansatte er involvert, blir

begrepet helt malplassert.»

I teksten er ogsa sitatet «Dette er korrupsjon» uthevet. Artikkelen er ogsa publisert pa nett.

Torsdag 13. februar brakte avisen folgende innlegg pa sin debattside:

«I «kkampens hete»



Sak nr. 055/14

I kommuneplanutvalgets mote den 5. februar 2014 behandlet vi pa nytt saken om
oppfering av enebolig pa gnr. 74, bnr. 114, Holmesund. En sak som tidligere er blitt
vedtatt bade i kommuneplanutvalget og i fylkesutvalget. Imidlertid ble det en ny
runde med underskrifter og protester fra en del beboere i omradet. Jeg kom i
«kampens hete», i dette mgotet, i skade for a bruke begrepet - dette er korrupsjon.
Grunnen til denne uttalelsen var at lederen for velet hadde undertegnet for styret
uten at alle i omradet var blitt informert.

Det ble ogsa presisert at det store flertall i Holmesund var imot byggingen. Dette
ble jeg meget opprort over da jeg er blitt informert om at dette ikke er tilfelle. I
viktige saker som angar lokalsamfunnet, er jeg av den oppfatning at et folkemeote
burde uttalt seg. I samme mgte informerte leder av kommuneplanutvalget at en av
dem som hadde undertegnet angret bittert og ba tiltakshaverne om unnskyldning
og trakk sin underskrift. Mitt ordbruk i denne saken ble imidlertid trukket tilbake
i samme meote.»

KLAGEN:

Klageren opplyser at han er medlem av velforeningen og berort av byggeplanene. Det
foreligger ogsa samtykke via e-post fra den omtalte, men ikke navngitte, velformannen. I
klagen heter det blant annet:

«Agderposten gjengir debatten i Kommuneplanutvalget hvor en politiker far komme med
grove og injurierende pastander. Det pastas i full offentlighet at det dreier seg om korrupsjon
fra Holmesund vels side og fra deres formann. Det er videre sagt at velformannen har uttalt
seg pa velforeningens vegne uten ryggdekning i den betente byggesaken. Det er drgye og
injurierende pastander som fremsettes.

Agderposten har ukritisk gjengitt og videreformidlet grove beskyldninger uten at
vedkommende politiker konfronteres med hva som kan begrunne slike uttalelser og uten at
det pd noen mate er gitt anledning til tilsvar fra den som beskyldes for slike forhold.
Uttalelsen far sta uimotsagt og er ikke pd noen mate fulgt opp av redaksjonen i forhold til
den som beskyldes for korrupsjon og manglende "ryggdekning".»

Klageren mener Agderposten har opptradt i strid med Veer Varsom-plakatens punkt 4.14,
om rett til samtidig imetegdelse, og punkt 4.15, om tilsvarsrett. Videre vises det ogsa til
punkt 4.13, om rettelse og/ eller beklagelse.

FORSOK PA MINNELIG LGSNING:

Det er ikke registrert forsgk fra partene med sikte pa 4 oppnd en minnelig lgsning.

TILSVARSRUNDEN:

Agderposten mener pa generelt grunnlag at det ma veere vide rammer for & referere hva som
blir sagt av folkevalgte politikere i apne offentlige utvalg, styrer og meter. «I den aktuelle
artikkelen fremstdr det etter var mening helt dpenbart for leseren at sitatet fra
Fremskrittspartiets representant: «Dette er korrupsjon!» ikke er en reell beskyldning, men et



Sak nr. 055/14

utbrudd og et relevant eksempel for Agderposten & referere for a formidle hvor opphetet
debatten i kommuneplanutvalget var.»

Avisen viser videre til at det i artikkelen er referert til at uttalelsen ble klubbet ned, og til at
en annen politiker papekte hvor malplassert uttalelsen var. Dessuten vises det til at man fra
redaksjonens side har brukt ordet angivelig i tilknytning til at velformannen skal ha uttalt
seg pa foreningens vegne uten ryggdekning. «Vi ansa politikerutbruddet under motet som
sa dpenbart malplassert, og helt uten injurierende kraft, at det ikke kan utlese noen
tilsvarsrett (samtidig imetegdelse; sekr. anm.) fra en ikke navngitt velformann.»

Det vises ogsa til leserinnlegget fra politikeren, gjengitt over.

Klageren anforer at det ikke framkom av artikkelen at beskyldningen ble trukket tilbake i
samme mgte. Han mener videre at det ikke kan vaere pressens oppgave & videreformidle en
pastand som dette uten & konfrontere politikeren med utsagnet, selv om det er framsatti en
opphetet politisk debatt.

Videre vises det til at det ikke er hold i beskyldningen om at velets leder ikke har
ryggdekning. «Meg bekjent foreligger det et styrevedtak i velet som gir den nedvendige
forankringen. (...) Fremdeles star den kjengjerning fast at velets leder ikke ble gitt anledning
til tilsvar (samtidig imotegdelse; sekr. anm.) for artikkelen gikk i trykken.»

Agderposten avviser fortsatt klagen. I sitt siste tilsvar anferer avisen at uttrykket
«korrupsjon» ettertrykkelig ble arrestert i matet, og dette ble referert i artikkelen. Videre at
ordet angivelig signaliserer for leseren at korrupsjonsbegrepet var malplassert. Avisen viser
ogsa til at den selvfolgelig ville veere apen for et tilsvar fra vellederen eller styret, men at
man intet har hort for klagen til PFU foreld. Endelig hevder avisen at den tilstedeveerende
journalisten ikke registrerte at politikeren trakk tilbake sin ordbruk under motet. Dette
skjedde noen dager senere, i form av et leserinnlegg fra politikeren.



Sak nr. 055/14



