
 

 

 

PFU-SAK NR. 052/14 

 
KLAGER:                               

 
Trine Sirnes 

ADRESSE: Nabbetorpveien 102, 1636 Gamle Fredrikstad 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Seilas/Båtliv 
PUBLISERINGSDATO: 06.02.2014 
STOFFOMRÅDE: Krim 
GENRE: Leserkommentarer 
SØKERSTIKKORD: Beskytte grupper mot overgrep, redaktørens ansvar, vern om 

integritet og troverdighet, forhåndsdømming, redigering av 
digitale meningsutvekslinger, respekt for etnisitet og nasjonalitet 

REGISTRERT: 10.02.2014 
BEHANDLET I SEKR.: 10.02.2014 
BEHANDLES I PFU:  29.04.2014 
FERDIGBEHANDLET: 29.04.2014 
BEHANDLINGSTID: 79 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Seilas (og Båtliv) publiserte torsdag 2. februar en nyhetsartikkel på nett med tittelen «- Mer 

enn 150 båter ødelagt av romfolk». I ingressen står det:  
 

«Et stort antall båter i opplag har fått ødeleggelser av romfolk som har brukt båter 
for opphold.» 

 
Og videre i brødteksten:  
 

«Gjennom vinteren og høsten har Romfolk (...) brukt fritidsbåter i opplag på 
Sjølyst og Karenslyst til opphold og som lagerplass for tjuvgods.» 

 
Vaktansvarlig for båtopplaget uttaler at minst 150 av 1600 båter er ødelagt. Videre står det 
blant annet mer om hva slags skader og verdier det er snakk om. Under artikkelen er det 
åpnet for kommentarer fra leserne. Her står det blant annet:  
 

«finner jeg en rom jævel i båten min så skyter jeg faenskapet. folk er ikke 
nødvendigvis folk» 

 
«Om ikke skyte dem, så i alle fall skade dem så mye att dem ikke er istand til å 
foreta seg noe som helst resten av livet...» 

 
«Hvis jeg møter noen i båten min så kjølhaler jeg dem!» 



 
  Sak nr. 052/14 

2 

 
«Vi snakker om pakk som forsøpler og gjør hærverk!!Jo slike som disse burde fått 
bank, ja gjerne balltre!!Eller skal vi kalle det grisebank!!» 

 
«Oppfordrer alle båteiere til å stille med båtsjaker og store Jensen pilker for å 
danne borgervern... Bank de skikkelig opp, så stiller nok både politi og politikere 
promte på plassen.» 
«I USA kan skyte folk som bruker din eiendom ,innfør det i Norge også» 
 
«Hva skall man kalle slikt da, rette ordet er pakk.» 
 
«Disse svinepelsene må ut av norge, de er faktisk ikke til noen ting. Eller jo, de er 
til forsøpling» 
 
«Det møkka folke er ikke så fattige ,som de sier. De er kriminelle ,og de verste 
parasitter som finst.» 
 
«enig! fjern em med bikkjer :D» 
 
«Nei! Hodeskudd .. for mange hunder hadde blitt skadd.» 

 
I kommentarfeltet ble det også oppfordret til å stenge feltet eller moderere debatten. 
Meldingene angitt over sto å lese ut 6. februar, men ble siden fjernet. 25. februar sto fortsatt 
blant annet følgende meldinger i kommentarfeltet: 

 
«stem på FrP og få ut disse helsikes innvandrere både de sigøynere alle andre 
innvandre og de som er født og oppvokst her få dem ut av landet. De bare skaper 
problemer.» 
 
«Herregud de skulle hatt grisebank!» 
 
«Hvis jeg møter noen i båten min så kjølhaler jeg dem!» 
 
«De skulle fått det slik de er vandt til nede i Romania, Ren juling.» 
 
«Nei vet du! Disse svinepelsene må ut av norge, der er faktisk ikke til noen ting. 
Eller jo, de er til forsøpling» 
 
«enig fjern em med bikkjer :D» 

 
10. februar publiserte bladene en kommentarartikkel på nett med tittelen «Stort 

engasjement i trist sak». I ingressen står det:  

«Kommentar: En lite hyggelig nyhetssak i Båtliv og Seilas om ramponering av 
båter ga gjenlyd i medie-Norge, og skapte stor debatt på våre nettsider. Nå setter vi 
punktum.» 

Videre står det blant annet:  
 

«Redaksjonen i Båtliv (og Seilas) setter punktum for en debatt i kjølvannet av en 
nyhetssak om 150 båter som i større eller mindre grad var blitt ødelagt av ubudne 
gjester. Ifølge politiet er det romfolk som har benyttet båtene til opphold og 



 
  Sak nr. 052/14 

3 

oppbevaring av tyvgods. Saken avstedkom en flom av kommentarer og 
debattinnlegg på våre nettsider, over 500 innlegg i løpet av et par dager. Mange av 
kommentarene har vekket ubehag hos en del av våre lesere. Vi har fra saken ble 
publisert fjernet over 50 kommentarer som vi oppfatter som klart krenkende, 
rasistiske eller svært usakelige.» 

 
Det står også:  
 

«Vår oppfatning er at et inkluderende og tolerant samfunn bygges gjennom 
meningsbrytning og åpenhet, innenfor anstendighetens rammer. Vi har tatt 
kontakt med Norsk Presseforbund, og er blitt rådet til å ikke fjerne debatten, men 
å slette overtramp.  Debatten er også blitt klaget inn for Pressens Faglige Utvalg, og 
en vurdering derfra vil kunne tilføre oss mer kunnskap om hvordan slike 
situasjoner bør håndteres, i det lite sannsynlige tilfellet av at vi opplever en 
lignende debatt i fremtiden.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager, Trine Sirnes, reagerer på kommentarene. Hun skriver: «Seilas publiserte denne 
artikkelen ved 9-tiden den 6. februar. Ikke lenge etterpå, når det kun var kommet inn 5-6 
kommentarer, tok en utenforstående person kontakt med journalisten i saken for å påpeke 
tonen i kommentarene, og at det kanskje var lurt å moderere/stenge kommentarfeltet. Uten 
at dette ble gjort. Forumet fikk stå, der det stadig ble hissigere og mer truende ordlyd i 
kommentarene, rasistisk, menneskefiendtlig og beskrivelser av både drapsmetoder og 
torturmetoder. Det kan være forståelig at et magasin som Seilas er uvant med denne typen 
forum (...). Men her har de fått mange tilbakemeldinger, uten å gjøre forsøk på å stoppe det. 
Jeg gjorde PFU oppmerksom på dette klokken 20 samme kveld. Det ble sendt en kopi av min 
mail til Seilas klokken 14 dagen etter. Likevel har de kun vært inne og fjernet noen få 
meldinger, skrevet en trussel om politianmeldelse til de som poster der, reklamert på sine 
Facebooksider om "klikkvinneren" og gir ikke inntrykk av å se alvoret i kommentarene (...).» 
 
Klager anfører brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 1.5 om å beskytte enkeltmennesker og 
grupper mot overgrep. Hun skriver: «Mange, mange av kommentarene er rene overgrep mot 
romfolk, og utfra hva det ser ut som det har utartet til, de fleste folkegrupper som ikke er 
etnisk hvite (...).» Videre vises det til redaktørens ansvar (punkt 2.1), og til at redaksjonen 
skal verne om sin integritet og troverdighet (punkt 2.2): «En redaktør med integritet ville 
aldri latt kommentarer som lå eller ligger der nå stå.» 
 
Det vises også til kravet om å unngå forhåndsdømming (punkt 4.5), og til punkt 4.17 om 
redigering av digitale meningsutvekslinger. Endelig viser klager til redaktørplakaten, som 
blant annet sier at «[r]edaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for 
det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet». Klager skriver: «Det tjener ikke 
samfunnet å være et fora for lynsjestemning og hat.» 
 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  



 
  Sak nr. 052/14 

4 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Seilas/Båtliv skriver innledningsvis at saken ble skrevet av Båtliv-redaksjonen, men også 
publisert på Seilas.no, og at debattstrengen lå under selve artikkelen. Redaksjonen legger ved 
en oversikt som viser «at de aller fleste av de innklagede kommentarene faktisk ble fjernet i 
de nærmeste timene og dagene etter publiseringstidspunktet». 
 
Redaksjonen skriver at det raskt kom mange innlegg, og at debattstrengen ble stengt mandag 
10.2, med sluttkommentar fra redaksjonen. Det står: «Over 50 debattinnlegg ble slettet (...) i 
løpet av perioden fra torsdag til mandag. Innleggene ble slettet fordi vi oppfattet dem som 
rasistiske, krenkende eller svært usaklige. (...) I perioden fra publisering torsdag til mandag 
ble 17 av de 23 innleggene som er innklaget fjernet.» 
 
Redaksjonen skriver at den i en serie saker har satt søkelys på båtkriminalitet, og at den 
fornærmede gruppen i dette tilfellet er båtfolk: «At en slik sak skaper reaksjoner er ikke 
overraskende. Den store medieinteressen og omfanget av reaksjoner var imidlertid 
overraskende. Vi startet modereringen straks vi ble oppmerksom på flommen av innlegg, og 
fjernet rasistiske innlegg fortløpende gjennom helgen.» 
 
Om punkt 2.1 står det blant annet: «I perioden fra publisering søkte vi også råd om hvor vi 
skulle trekke grensen for sensurering av leserne, som er en uvant problemstilling for oss. (...) 
Bakgrunnen var sterkt press på den ene siden fra enkelte grupper som mente at hele 
debatten burde stoppes tvert, og reaksjoner på den andre siden fra debattanter som fikk sine 
innlegg fjernet. Vårt utgangspunkt er det journalistiske, vi ønsker en fri debatt velkommen, 
og mener at det må være takhøyde også for meninger vi ikke liker, og for debattanter med 
svak formuleringsevne. Ved å lese debattråden ser man også at det er en form for selvjustis 
(...). Dette er etter vår oppfatning en del av den grunnlovsfestede ytringsfriheten, som 
nettopp skal sikre at alle får komme til orde i den offentlige samtalen (...).» 
 
Når det gjelder integritet, skriver redaksjonen at to hensyn ble veid mot hverandre: 
Hensynet til de som ønsket å kommentere, mot hensynet til de som ønsket å stoppe 
debatten. Sistnevnte gruppe utøvde, ifølge redaksjonen, sterkt press, og «Båtlivredaksjonen 
la ingen andre hensyn enn ytringsfriheten til grunn for ikke å etterkomme deres ønsker». 

 
Seilas/Båtliv avviser også å ha bedrevet forhåndsdømming (punkt 4.15). Det vises til at 
ingen gjerningsmann er identifisert, men at romfolk i artikkelen omtales på bakgrunn av 
opplysninger fra politi og vaktfolk, og på samme vis som andre etniske grupper har blitt 
omtalt i lignende reportasjer tidligere.  
 
Om punkt 4.17, står det blant annet:« På debattsidene til batliv.no og seilas.no må man 
registrere seg med navn og epost. Bakgrunnen er nettopp et ønske om sakelighetsnivå i 
debatten. Debattsidene er imidlertid blitt veldig lite benyttet. (...) For å få mer fart i det 
brukergenererte innholdet har vi for en tid tilbake åpnet for anynome kommentarer under 
enkeltartikler. Det var her flommen av innlegg kom i denne saken (...). (...) For en liten 
redaksjon (...) er dette også en demonstrasjon av trykket i en nyhet når landets ledende 
nyhetsmedier på nett og kringkasting kjører frem en sak. Omfanget, hurtigheten og 
engasjementet i reaksjonene var vi ikke forberedte på, men vi mobiliserte vår kapasitet og 
innhentet råd om håndtering av saken så fort vi kunne. Og når alt kommer til alt ble altså de 
aller fleste av de innklagede kommentarene fjernet i perioden fra torsdag til mandag (...).» 
 
 



 
  Sak nr. 052/14 

5 

Klageren skriver: «Diskusjonen under saken kunne vært stengt og fjernet samme dagen 
saken ble publisert, når de så hvor diskusjonen bar og fikk inn reaksjoner (...). Isteden valgte 
de å la den stå, og riktignok fjerne noen få kommentarer etterhvert, men det var først etter at 
de hadde stått der minst en dag, der fler av dem var direkte drapsbeskrivelser av romfolk. 
(...) Jeg får inntrykk av et nettsted som ble beruset av hvor mange som klikket på saken (...) 
og dermed genererte et stort antall visninger av siden. Og lot dette bli viktigere enn å ta 
hensyn til “vær varsom”-plakaten (...).» Klager viser til at redaksjonen også har laget «en 
egen sak for å fortelle at de [artikkelen; sekr. anm.] har fått “100 000 lesere og er den mest 
leste saken på seilas.no noen sinne”». (Se vedlegg; sekr. anm.). 
 
Videre skriver hun: «Det er ikke raskt å la grove kommentarer om drap og lemlestelse av en 
folkegruppe stå i flere dager, og ut fra deres egen iver om å fortelle hvor mange treff de 
hadde i disse dagene så tilsier det selv at de fulgte nøye med. Det ble sendt meldinger til 
Seilas bare timer etter at saken ble publisert (...). Mye av slettingen kom på mandagen, etter 
at de hadde blitt meldt inn til PFU. De har aldri tatt selvkritikk på dette, bruker det 
fremdeles i egen sak for å “skryte” av hvor mange treff det ga (...). At saken i tillegg er et slett 
journalistisk arbeid basert på rykter og antagelser, og ensidig vinkling på skyldspørsmål 
(burde ikke noen stilt seg kritisk til vaktholdet der?), var muligens også med på å gjøre saken 
så stygg som den ble. 
 
 
Seilas/Båtliv avviser at mye av slettingen skjedde mandag: «Vi startet sletting av innlegg 
samme dag som saken ble publisert. Slettingen fortsatte gjennom hele helgen (...). Mandag 
stengte vi debatten teknisk, og la ut en sluttkommentar. (...) Påstanden om at saken er slett 
journalistikk basert på rykter er heller ikke korrekt. Kilder i saken er politiet, vaktansvarlig 
på opplagsplassen, berørte båteiere, forsikringsselskapet som forsikret flere av de 
ramponerte båtene samt journalistens egne observasjoner dokumentert gjennom bilder. 
Dette er altså en sak basert på flere og gode kilder samt åstedsbefaring.  
 
Videre står det:  
 
«Klager påstår at vi skryter av saken uten å ta selvkritikk, men nevner ikke at debatten ble 
oppsummert med en kommentar der vi nettopp reflekterer rundt problemstillingene denne 
saken reiser når det gjelder ytringsfrihet og debattinnlegg.» 
 
 
 
 
 
  

 
 
 
  


