PFU-SAK NR. 033/14

KLAGER: Norges Offisersforbund
ADRESSE: Mollergata 10, 0179 Oslo
TELEFON:

PUBLIKASJON: Offisersbladet
PUBLISERINGSDATO: 05.12.2013
STOFFOMRADE: Foreningsliv

GENRE: Lederartikkel

SOKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, den samtidige imotegaelsesretten
REGISTRERT: 03.02.2014
BEHANDLET I SEKR.: 04.02.2014
BEHANDLES I PFU: 29.04.2014
FERDIGBEHANDLET: 29.04.2014
BEHANDLINGSTID: 86 dager
KLAGEGRUPPE: Organisasjon
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:
RETTSBEHANDLING:
OMTALE/ANONYM.:
MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Offisersbladet, tidsskriftet til Befalets Fellesorganisasjon (BFO), hadde i sin utgave 7, den
siste i 2013, en lederartikkel med tittelen «Nye koster i Forsvarets politiske og militere
ledelse». Den var signert redakter Einar Holst Clausen. Under mellomtittelen
«Hjertesukk!», skrev han fglgende:

«Til slutt ma jeg fa komme med et lite hjertesukk. Og det gjelder ogsa denne gang
Norges Offisersforbund (NOF). Nok en gang driver NOF sine tillitsvalgte, og deler
av ledelsen en informasjons- og vervekampanje, der de primaert snakker usant og
negativt om BFO som organisasjon, og vare forsikringsordninger. Og nar de i
tillegg farer med logn om egne forsikringer, eller i beste fall unnlater a fortelle
sannheten, sa rekrutterer og verver de nye medlemmer pa feil grunnlag. Er det
mangel pa selvtillit og kompetanse, som gjor at de tillitsvalgte i NOF opererer pa
denne maiten? La det veere min mening inntil det motsatte er bevist.»

KLAGEN:

Klager er Norges Offiserforbund . De reagerer pa a bli omtalt som legnere og fremstilt som
et forbund med mangel pa selvtillit og kompetanse, og mener lederartikkelen bryter med
flere punkter i Veer Varsom-plakaten, deriblant punkt 3.2 om & vise aktsomhet i bruk av
informasjon fra anonyme kilder, 4.13 om at feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt
beklages sa raskt som mulig, samt punkt 4.14 om at de som utsettes for sterke beskyldninger
sa vidt mulig skal ha adgang til samtidig imetegaelse av faktiske opplysninger.



Sak nr. 033/14

I Offisersbladets lederartikkel heter det at “"Nok en gang driver NOF sine tillitsvalgte, og
deler av ledelsen, en informasjons- eller vervekampanje, der de primeert snakker usant og
negativt om BFO som organisasjon, og vare forsikringsordninger”

NOF pépeker at de for det forste ikke har hatt noen informasjons- eller vervekampanje i det
aktuelle tidsrommet, og at de for det andre ikke snakker om BFO péd den maten det vises til.

Ifolge NOF har BFO ikke kontrollert at opplysningene de tilsynelatende har fétt, er korrekte.

“Uten a ta kontakt med oss trykker de noe som ikke stemmer. Dette er pastander som setter
oss i et seerdeles darlig lys”, papeker klager, som tilfayer at “Hele saken bygger pa feilaktige
opplysninger. Det BFO uttaler seg om er rent oppspinn. Vi forventer en beklagelse fra BFO.”

FORSOK PA MINNELIG LOSNING:

Partene har veert i kontakt med sikte pa a lese saken i minnelighet, uten at det har fert fram.

TILSVARSRUNDEN:

For Offisersbladet skriver redakter Einar Holst Clausen at hjertesukket er hans personlige
mening, noe han mener understrekes av at han skriver “La dette vaere min mening inntil det
motsatte er bevist”.

Han angir at denne meningen er basert pa utallige tilbakemeldinger fra tillitsvalgte,
medlemmer i avdelingene og BFO-ansatte i sekretariatet. Fra dem har han fatt vite at NOFs
tillitsvalgte sveert ofte er opptatt av a snakke negativt om BFO og av a fortelle at NOF har
mye bedre forsikringer enn BFO.

Han avviser 4 ha brutt noen paragraf i Veer Varsom-plakaten ettersom en lederspalte ikke er
en nyhetsartikkel, men rent kommentarstoff. Han fremholder videre at han "ikke
presenterer opplysninger eller fakta som sddan, men kun forfekter mine egne meninger. Noe
som til alt overmal poengteres i selve artikkelen.”

Han presiserer til slutt at en redakter i den frie fagpressen etter hans mening star fritt til &
forfekte egne meninger i sin egen spalte:

“Ingenting av det jeg sier eller stiller spersmalstegn ved, er injuriende, eller feilaktig sett fra
mitt stasted.”

Klageren opprettholder klagen. NOF mener det er kritikkverdig a fremme sdpass alvorlige
pastander, seerlig ndr det ikke har veert gjort noe for & avklare grunnlaget for dem i forkant.

Offisersbladet fastholder at det ikke eksisterer noe krav om at den som omtales i en
redakterspalte, skal gis anledning til & kommentere innholdet.



