
 

 

 

PFU-SAK NR. 017/14 

 
KLAGER:                               

 
Hurtigruten ASA v. Stein Lillebo 

ADRESSE: Fredrik Langes g. 14, Pb. 6144 Langnes, 9291 Tromsø 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Østhavet 
PUBLISERINGSDATO: 08.01.2014 
STOFFOMRÅDE: Samferdsel 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, skille kommentar og fakta, 

redaktørplakaten, dekning for titler, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 22.01.2014; igangsatt 
BEHANDLES I PFU:  25.02.2014 
FERDIGBEHANDLET: 25.02.2014 
BEHANDLINGSTID: 33 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Østhavet brakte onsdag 8. januar 2014 en nyhetsartikkel med tittelen «Hurtigrutens 

kanselleringer i 2013». I ingressen står det:  
 

«Alt i alt endte 2013 med 97 hurtigrutekanselleringer i Vardø, noe som gir en 
regularitet på ca 86,7 prosent. Desember 2013 endte med 12 kanselleringer, hvorav 
været fikk skylden seks ganger.» 

 
Og videre i brødteksten: 
 

«Hele 97 anløp ble droppet i 2013 og hovedårsaken var selvfølgelig været med 57 
kanselleringer. Dette betyr som vanlig at Hurtigruten ASA kan fraskrive seg det 
økonomiske ansvaret. Sammenliknet med 2012 har 2013 tydeligvis hatt et 
forferdelig vær ettersom det "kun" var 67 kanselleringer i 2012, hvorav været bare 
fikk skylden 36 ganger. (...) [V]i skulle helst sett at vi fikk flere besøk av "Kystens 
livsnerve", "Kystens riksvei nr. 1" eller hva de nå velger å kalle seg selv.» 

 
Under mellomtittelen «Desember 2013» står det at båten allerede 12. desember «valgte (...) å 

droppe Vardø på både nord- og sørgående på grunn av været». Det angis at det om 
morgenen var liten storm på gang, men at det på ettermiddagen var liten kuling. Også 27. 
desember ble anløpet droppet grunnet liten kuling, ifølge artikkelen. Videre står det:  
 
«Nyttårsaften var det kun på sørgående de tok seg en tur innom. Aktuelle vindstyrker (...) 
på Nyttårsaften? Joda, de lå henholdsvis på en "voldsom" laber og lett bris...» 
 



 
  Sak nr. 017/14 

2 

Artikkelen gjennomgår Hurtigrutens egen informasjon fra nettsidene, og øvrige 
kanselleringstall for fjoråret. Videre skriver Østhavet under mellomtittelen «Sjansespillet i 
nord»:  
 

«Så lenge Hurtigruten ikke kan konkurrerer på verken pris, reisetid, kundeservice 
eller passasjerrettigheter, er det jo nesten bare naturlig at regulariteten står i stil 
med resten. Kanskje det er på tide med et nytt slagord: "Hurtigruten - Kystens 
sjansespill". Tenk hvor godt det måtte være for Hurtigruten om de bare kunne 
slippe alle disse evinnelige lokale passasjerene og anløpene. Da kunne de (...) bare 
arrangere overraskelsesturer for utenlandske turister som aldri ville vite sikkert 
hvor de havnet (...). Mon tro hva konsesjoner og kontrakter egentlig sier om 
leveringsforpliktelser, anløpssteder og måten Hurtigruten drives på? Staten spytter 
jo tross alt inn flere hundre millioner kroner i året for at kysten skal betjenes av 
dette selskapet.» 

 
Det stilles også spørsmål ved stadig flere værkanselleringer, tross nyere skip og -teknologi.  
 
Artikkelen er illustrert med en tabell over kanselleringer i 2013, samt tre bilder, det ene av en 
båt med navnet «SJELDEN VARDØ». I bildeteksten står det:  
 

«ET SJELDENT SYN: Det er snart som med trekkfuglene, det er et sjeldent, men 
hyggelig syn når de først tar turen innom. Illustrasjonsfoto: (...).» 

 
Et av de andre bildene viser en skygge på havet foran en kai. I bildeteksten står det:  
 

«IKKE ALLTID SYNLIG: Det er ikke hver dag vi ser Hurtigruten så godt i Vardø, 
enten det gjelder tåke, uvær eller andre, mer eller mindre troverdige 
unnskyldninger. Foto: (...).» 

 
Til slutt gjengis Hurtigrutens kommunikasjonsdirektør fra «en kommentar fra tidligere i 

år», om at selskapets regularitetsmål er 97 prosent. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Hurtigruten ASA. Selskapet skriver: «Saken er etter Hurtigrutens oppfatning sterkt 
preget av insinuasjoner, spekulasjoner og journalist Dan Tore Jørgensens personlige 
oppfatning (...). Saken inneholder ingen eksterne kilder, og burde i beste fall stått på 
kommentarplass.»  
 
Det vises videre til hovedbildet - «et hurtigruteskip med SJELDEN Vardø manipulert inn i 
akterspeilet», samt til støttebildet av «en tom kai». Klager skriver at selskapet har hatt 
betydelig oppmerksomhet fra media over flere år: «Av respekt for mediene og journalistenes 
arbeidshverdag og krav til tidsfrister legges det til rette for en høy grad av tilgjengelighet fra 
ledelse og nøkkelfunksjoner (...). Østhavet er godt kjent med Hurtigrutens 
kommunikasjonsavdeling. Vi registrerer imidlertid at de i denne saken ikke kontaktet 
selskapet for et tilsvar. Saken var ikke foranlediget av en debatt eller serie av saker i 
Østhavet. Avvikstallene Østhavet presenterer er ikke selskapets egne tall. Østhavet opplyser 
imidlertid ikke hva kilden er. Avisen velger dog å opplyse om Hurtigrutens regularitetsmål, 
ved en henvisning til et intervju med selskapets kommunikasjonsdirektør "tidligere i år".» 
 



 
  Sak nr. 017/14 

3 

Klager anfører brudd på kravet til saklighet og omtanke (punkt 4.1), og kravet til å skille 
mellom faktiske opplysninger og kommentarer (punkt 4.2): «Det lar seg ikke gjøre å skille 
journalistens personlige refleksjoner og meninger fra faktiske opplysninger i saken.» 
 
Videre mener klager avisen kun har dekning for hovedtittelen, og at øvrige titler medfører 
brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.4. Klager anser at også punkt 4.14 om samtidig 
imøtegåelse er brutt: «Østhavet unnlot å kontakte Hurtigruten for tilsvar på tross av 
artikkelens omfattende og udokumenterte kritikk av selskapet. Selskapet fikk ikke mulighet 
til verken å presentere egne avvikstall eller kommentere påstandene i artikkelen.» 
 
Til slutt anføres også brudd på følgende bestemmelse i redaktørplakaten: «Redaktøren skal 
etterstrebe en journalistikk som gjør det klart for mottakeren hva som er reportasje og 
formidling av informasjoner og fakta, og hva som er mediets egne meninger og 
vurderinger.» 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Østhavet skriver at det er et generelt mistillitsforhold mellom publikum og Hurtigruten: 
«Denne mistilliten går i stor grad ut på at publikum selv ser hvordan været er og at skipene, 
til tross for relativt godt vær, velger å gå forbi og skylde på været. I henhold til (...) 
kontrakten mellom Hurtigruten ASA og Samferdselsdepartementet åpnes det for at 
Hurtigruten fritas for erstatningsansvar (...) hvis en kansellering skyldes for dårlig vær. I 
tillegg vil en slik kansellering ikke regnes inn som avvik i produksjonen (...). Fra publikum 
forekommer det en sterk mistanke om at Hurtigruten spekulerer i disse punktene i 
kontrakten (...). Derfor har det vært nødvendig med eksterne kilder. Når dette ikke lar seg 
gjøre uten å holde kildene anonyme ble denne løsningen valgt ettersom dette er viktig 
samfunnssak. Slik Østhavet har oppfattet det, er det ifølge kildene også Hurtigruten selv (...) 
som har gitt kanselleringsårsakene. Slik sett ble det vurdert at Hurtigruten hadde svart i 
form av disse loggførte opplysningene. Østhavet har hatt en månedlig serie av artikler som 
ser på kanselleringsstatistikkene for hver måned (...). Slik sett vil det være naturlig å ta med 
hurtigrutens innspill i kommende avis (...).» 
 
Det vises til at klager ikke har kontaktet avisen etter at artikkelen sto på trykk for å korrigere 
fakta eller komme med tilsvar. Avisen påpeker også at kanselleringspraksisen i Hurtigruten 
har vært kritisert en rekke ganger i andre medier, og viser til eksempler. Videre understreker 
avisen at det ble brukt andre kilder, yr.no og en anonym kilde til kanselleringsstatistikk, som 
følge av publikums mangelfulle tillit til Hurtigruten ASA og selskapets forklaringer. Det 
vises også til at avisen har omtalt kanselleringene flere ganger tidligere, blant annet gjennom 
en artikkel der Hurtigruten uttaler seg, og gjennom serien med kanselleringsstatistikk. 
Videre står det  at Hurtigruten har besvart tidligere spørsmål (15. november 2013) angående 
værkanselleringer med «en utklippet tekst om kanselleringsårsaker fra Hurtigrutens 
nettsider». Avisen skriver: «Journalisten tolket dette som manglende ønsker fra Hurtigrutens 
side om å uttale seg.»  
 



 
  Sak nr. 017/14 

4 

Når det gjelder bildene, påpeker avisen at støttebildet ikke viser en tom kai, men «en 
hurtigrute som ligger til kai i den tåkelagte havnen». 
 
Avisen anfører videre at den anser at alle titler har dekning i stoffet. Avslutningsvis står det: 
«Statistikkene inneholder kanselleringsårsaker slik Hurtigruten selv har oppgitt dem ifølge 
våre kilder, journalisten anså det derfor ikke som nødvendig å be om kommentarer fra 
Hurtigruten.» 
 
 
Klageren har ikke hatt ytterligere kommentarer.  
 
 
  


