
 

 

 

PFU-SAK NR. 366/13 

 
KLAGER:                               

 
Advokat John Christian Elden pva Arfan Qadeer Bhatti 

ADRESSE: Postboks 6684 St. Olavs plass, 0129 OSLO 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: 06.10.2013 
STOFFOMRÅDE: Utenriks 
GENRE: Tv-innslag 
SØKERSTIKKORD: Premissene, skjult opptak, saklighet og omtanke 
REGISTRERT: 27.12.2013  
BEHANDLET I SEKR.: 06.02.2014; bedt om opptak av påklagede materiale 

20.01.2014; klagen igangsatt 
BEHANDLES I PFU:  25.03.2014 
FERDIGBEHANDLET: 25.03.2014 
BEHANDLINGSTID: 88 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson (via advokat) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 publiserte søndag 6. oktober 2013 et innslag i 21-nyhetene som fra studio ble 
innannonsert slik: 

 
«Det har gått ti månader sidan den ekstreme islamisten Arfan Bhatti forsvann 
sporlaust. Utanriksdepartementet har ikkje klart å finne ut kvar han er. TV 2 kan i 
kveld avsløre kva som har skjedd med 36-åringen.» 

 
Den norske statsborgeren Arfan Bhatti (omtalt i innslaget som Norges mest kjente islamist) 
reiste høsten 2012 til Pakistan. I innslaget vises en film fra Bhatti i Pakistan og bilder han har 
lagt ut på Facebook hvor han poserer med automatvåpen. Det opplyses også at han skal ha 
truet norske soldater på Facebook. I januar 2013 ble han ifølge innslaget meldt savnet av 
familien som ba Utenriksdepartementet om hjelp, men UD hadde 
 ikke funnet ham.  
 

« Reporter Kadafi Zaman: - Mens UD venter på svar, har TV 2 funnet Bhatti. Etter 
flere måneders leting førte sporene først til et fengsel noen timer unna 
hovedstaden, Islamabad. Deretter til et nytt fengsel på grensen til Afghanistan. For 
første gang på ti måneder hører vi Arfan Bhatti snakke. 
 
NN (TV2s utsendte i fengselet): - Hvor ble du tatt? 
 
Arfan Bhatti: - Jeg vil ikke si noe om saken min nå. 



 
  Sak nr. 366/13 

2 

 
NN: - Hvor lenge har du vært anholdt? 
 
Arfan Bhatti:  - 10 måneder. 
 
Reporter Kadafi Zaman: - Bhatti sitter nå fengslet i de pakistanske 
stammeområdene. Dette opptaket ble gjort for bare noen dager siden inne i 
fengselet.  
 
NN: - Hvor lenge har du vært i dette fengselet? 
 
Arfan Bhatti:  - Jeg kom hit til dette fengselet den 22. september. Den 19. ble jeg 
dømt av en domstol i det andre fengselet, og etter tre dager ble jeg sendt hit.  
 
Reporter Kadafi Zaman: - 36-åringen er dømt til seks års fengsel for brudd på 
straffeloven i stammeområdene. Nå forsøker han å anke dommen uten hjelp fra 
Norge.  
 
Arfan Bhatti:  - Ifølge sharialoven kan jeg ikke motta hjelp fra de vantro. Derfor har 
jeg verken ringt eller involvert dem.  
 
Reporter Kadafi Zaman: - For to uker siden ville den norske islamisten, Ubadullah 
Hussein, selge et intervju med Arfan Bhatti til høystbydende. TV 2 takket nei.  
 
Reporter Kadafi Zaman: - TV 2 har sporet opp Arfan Bhatti, hvordan vil UD følge 
opp det? 
 
UD: - Ja, hvis så viser seg å være tilfelle, så vil det jo være naturlig for oss å ta ny 
kontakt med pakistanske myndigheter for å få det bekreftet. Og igjen be om 
konsulær tilgang hvis han ønsker det.» 
 

 
KLAGEN:  
 
Klager er Arfan Qadeer Bhatti. Han klager via sin advokat. 
 
Innledningsvis skriver advokaten: «Norsk statsborger Arfan Bhatti ble 19. september 2013 av 
en militær påtalemyndighet besluttet innsatt i 6 år i fengsel. Beslutningen er brakt inn for 
domstolene, men foreløpig ikke behandlet der. Bhatti bistås av en pakistansk advokat med 
sine hjelpere, herunder menneskerettsjurister, i det pakistanske rettssystemet. Han hadde i 
forkant vært i hemmelig varetekt fra han ble pågrepet av militæret 2. januar 2013 i Darra, og 
var meldt savnet fra sin familie og norske myndigheter. Pakistanske myndigheter hadde 
overfor det norske utenriksdepartement gjentatte ganger og senest i september nektet for at 
han var i deres forvaring eller at de visste hvor han var.» Advokaten peker deretter til TV 2s 
«intervju» med Bhatti, og mener det ble vinklet på at han ikke ville ha hjelp fra Norge. Slik 
advokaten ser det, var ikke innslaget egnet til å få norske myndigheter til å initiere vesentlig 
med engasjement for å undersøke hvordan Bhatti ble behandlet av en fremmed statsmakt.  
 
Videre vises det til at Bhatti selv reagerte sterkt da han fikk høre at et innslag med ham var 
publisert på TV 2. Advokaten siterer fra en e-post han fikk fra Bhatti etter publiseringen: 
«Paa fredag fikk jeg plutselig beskjed fra fengselspolitiet at jeg har besøk. Jeg drar til 



 
  Sak nr. 366/13 

3 

besøksrommet og møter 2 helt ukjente menn. "Hovedmannen" presenterte seg som (SS; navn; 
sekr. anm.) og var fra en eller annen menneskerettighets org. i Islamabad. Han skal faatt vite 
via bekjente at en nordmann satt fengslet, og han skal ha funnet seg fram til meg i Bannu. 
Han ville hjelpe, samt lage et intervju.  Jeg takket nei til begge deler. Aldri ble noe tv eller 
avis nevnt. Plutselig mannen med han tar opp mobilkamera og ville filme, saa stanset jeg 
ham. Etter aa ha pratet lost og fast i en halv time, dro de uten aa faa noe napp, og jeg kom 
tilbake til cella. Jeg mistenkte noe ikke stemte.» 
 
Bhatti forteller at de to mennene kom tilbake etter ca. 1 1/2 time. Siden dette var et besøk 
utenom besøkstid, måtte besøket - ifølge Bhatti - skje via bekjentskaper eller svarte penger, 
og det var derfor en person til i følget - også han ble presentert som 
menneskerettighetsaktivist. Bhatti skriver: «De var tilbake. De var bak gitteret i fengsels asst. 
sjefens kontor [navn; sekr. anm.], og jeg var på den andre siden av gitteret, scenen som ble 
vist på tv2 [....] Det ble igjen spurt om hjelp, men jeg takket nei. Det ble denne gangen ikke 
spurt om noe intervju. Men han samme mannen som prøvde å filme første gangen og som 
jeg nektet, "satt" (viste jo i ettertid at han filmet) nå i tlf og snakket. Jeg spurte mange ganger 
om han filmer vel ikke, og de hykleren trer frem Islam og sier nei, jeg må ikke tenke slikt. 
[...]Paa nytt snakket vi om lost og fast, politikk og Islam. [...] Så det er hele historien bak 
"intervjuet". De "intervjuet" basert på løgn og lureri. Aldri ble tv2 nevnt slik det nevnes at de 
fant meg, noe avis eller at jeg visste at jeg ble mobilfilmet.»  
 
Advokaten skriver videre at i  etterkant av dette TV 2-innslaget ble metodebruken omtalt i en 
artikkel på ABC-nyheter og på VG. Advokaten fortalte her at Bhatti aldri hadde blitt 
intervjuet av noen TV 2-journalist, men av en person som hadde utgitt seg for å være en lokal 
menneskerettsaktivist. TV 2 påstod i samme artikkel «at vedkommende angivelig legitimerte 
seg og utga seg for å være en "journalist på oppdrag fra norsk nyhetsmedia"» (se vedlagte 
artikler). Bhatti reagerte på denne påstanden, og benektet igjen at noen skulle ha presentert 
seg som journalist eller at de skulle komme fra noen norske medier.  
 
Bhatti viser også til en samtale han har hatt med assisterende fengselssjef, og ifølge Bhatti 
bekrefter han at én av de tre besøkende var en kjent menneskerettighetsaktivist (se navn og 
nummer i klagen), og at de andre ble sluppet inn i fengselet på grunn av ham. Bhatti skriver: 
«De ville aldri slippe inn journalister, om ikke innvilget søknad fra øvre hold hadde 
foreligget, samt at jeg hadde blitt forespurt.» Fengselet var heller ikke klar over at de hadde 
mobil, da filming i fengselet er i strid med gjeldende lov. Bhatti mener TV 2 her har brutt 
pakistansk lov/fengselsreglement. Det vises også til en e-postkorrespondanse mellom Bhatti 
og VG, der det fremgår at også VG har vært i kontakt med ass. fengselssjef i Bannu, som også 
overfor VG skal ha bekreftet at de besøkende ikke presenterte seg som journalister overfor 
fengselssjefen. Hva som skjedde under møtet med Bhatti visste imidlertid ikke fengselssjefen 
(se VGs artikkel 14. november). 
 
Advokaten oppsummerer: «Jeg antar at et minimum av krav som må kunne stilles til et 
seriøst medium som skal foreta et intervju [....] er at man oppgir: *navn  *redaksjonen man 
representerer  * hva opptaket skal brukes til. I dette tilfellet er kun det første punktet oppfylt, 
dog slik at når man navnga seg, utga man seg for noe annet enn det man faktisk var. Man 
utga seg for å være menneskerettsaktivist, mens man faktisk var på oppdrag fra TV2. [...]Her 
har TV 2 utgitt seg for å være menneskerettsaktivister som fikk adgang til et fengsel i et 
krigsområde, og gitt falske opplysninger til fengselsmyndigheter og "intervjuobjektet". Det 
må reises alvorlige spørsmål ved dømmekraften og betydningen dette vil kunne ha for 
menneskerettsarbeidet i Pakistan fremover.»  
 



 
  Sak nr. 366/13 

4 

Advokaten skriver også avslutningsvis at innslaget, «heldigvis», ikke fikk den virkning at 
norske myndigheter sluttet å følge opp saken. Det vises til kontakt mellom Bhatti og den 
norske ambassaden i Pakistan, 10. oktober. Bhatti ønsker imidlertid at de ikke skal gripe inn i 
prosessen, man at de skal påse at det går rett for seg, og at han ikke «blir borte» igjen. 
 
Advokaten mener TV 2 ikke liker Bhatti og hans meninger, og at de bedriver en kampanje 
mot ham: «Man ivaretar ikke Vær Varsom- plakatens punkt 1.1 - 1.3  ved å undertrykke og 
motarbeide meningsytringer man ikke selv føler for. Et slikt ønske kan uansett ikke være en 
tilstrekklig legitim grunn til å gå under falske identitet, forestå skjulte opptak eller redigere 
opptakene som om det angivelig var foretatt et intervju til norske medier». Det anføres at TV 
2 har brutt punkt 3.3 (premissene), punkt 3.10 (skjult kamera)  og 4.1 (saklighet og omtanke) 
og punkt 4.12 (bildebruk): «At etikkbruddene er alvorlige, og får ringvirkninger for fremtidig 
journalistisk - men også menneskerettighetsmessige arbeide i krigssoner - må telle i klart 
skjerpende retning.» 
 
Klager ber TV 2 legge frem råmaterialet fra opptakene i fengselet da klager mener dette 
beviser at ingen presenterte seg som journalister. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser klagen.  Det vises innledningsvis til bakgrunnen for at saken fikk stor offentlig 
interesse:  
*Arfan Bhatti var i mange år en sentral skikkelse i Oslos gjengmiljøer og de siste årene har 
han vært tilknyttet et islamistisk miljø.  
*Høsten 2012 dro han til Pakistan. Det vises til at han la ut bilder i sosiale medier, ofte med et 
våpen. Så ble han borte.  
*Den 7. januar 2013 ble han meldt savnet av familien sin, og i mange måneder visste ingen, 
verken familien, advokaten eller norske myndigheter hvor Bhatti var.  
*Den 9. april 2013, kunne VG melde at Bhatti trolig var tatt av pakistansk etterretning. UD 
uttalte at de ikke var kjent med noen pågripelse, og Bhattis advokat minnet om det ansvar 
UD har for å finne norske borgere som er borte i utlandet.  
*Den 9. mai 2013 sto Bahttis far frem i VG og ba norske myndigheter om å etterlyse et svar 
fra Pakistan.  
*I september kom nyheten om livstegn fra Bhatti. Advokaten bekreftet da at han hadde vært 
i telefonisk kontakt med Bhatti  og var også kritisk til UDs innsats.  
(se vedlagte artikler om saken i forkant av publiseringen av det påklagede innslaget). 
 
TV 2 skriver: «Det har med andre ord vært stor offentlig interesse rundt forsvinningen til 
Bhatti. Både familien og advokaten hans har kritisert innsatsen til norske myndigheter for å 
finne den norske islamisten. Det er med dette som bakteppe en må forstå TV 2s jakt på å 
spore opp Arfan Bhatti.» 
 
Videre skriver TV 2 at interessen for å finne ham ble ytterligere forsterket da én av Bhattis 
nære venner, Ubaydullah Hussain, den 17. september 2013, sendte en e-post til flere 
nyhetsredaksjoner (deriblant TV 2) og tilbød et intervju med Bhatti - mot betaling. TV 2 
avviste dette (se vedlagt e-postkorrespondanse), og ville i stedet forsøke å spore ham opp 
selv: «TV 2 kontaktet en journalist i Islamabad. Det er en reporter TV 2 har brukt i flere år for 
å skaffe intervjuer og bilder. Oppdraget som ble gitt var å lokalisere Arfan Bhatti [...]». Da 
han etter en stund klarte å finne ut hvor han var, ga TV 2 ham i oppdrag å filme og intervjue 



 
  Sak nr. 366/13 

5 

ham i fengselet. Hvis Bhatti ikke ville samarbeide, ønsket TV 2 likevel at han skulle filmes (se 
vedlagt e-postkorrespondanse mellom TV 2 og den lokale journalisten). 
 
TV 2 skriver at Bhattis klage bygger på én sentral feil da den omtalte 
menneskerettighetsaktivisten ikke er TV 2s utsendte: «TV 2 har aldri engasjert ham, betalt 
ham eller snakket med ham. Han er - så vidt vi kjenner til - faktisk den han utgir seg for å 
være, nemlig en menneskerettighetsaktivist.» TV 2 skriver: «Vår mann er en journalist vi har 
brukt i mange år. Han presenterer seg som en journalist overfor Bhatti, snakket med ham og 
stilte spørsmål. Han har fått betalt for dette oppdraget fra TV 2, hvilket kan dokumenteres. 
Det er videre korrekt at opptakene ble gjort i det skjulte - fra hans kameramann. Grunnen til 
dette var at Bhatti nektet filmopptak.» TV 2 har lagt ved en redegjørelse fra TV 2s lokale 
journalist i Pakistan. TV 2 har imidlertid anonymisert navnet av sikkerhetshensyn. Ifølge TV 
2 er det lov å filme i pakistanske fengsler hvis alle tillatelser er i orden: «I dette tilfellet hadde 
TV 2s journalist tillatelse til å filme Bhatti i fengselet, men ikke andre fanger eller andre 
rom/uteareal.» 
 
TV 2 skriver videre at norske myndigheter i lang tid hadde hevdet at de hadde forsøkt å 
spore Bhatti opp, men både TV 2, andre medier og Bhattis advokat hadde antydet at man 
ikke var særlig imponerte når det gjaldt UDs innsats: «Da TV 2 s redaksjon besluttet å spore 
opp Bhatti, var det dels for å svare på den offentlige interessen som forsvinningene hadde 
avstedkommet og dels for å kunne vise at det faktisk var mulig å finne Bhatti. I denne 
sammenheng bør det tillegges at TV 2s reportasje og arbeid med denne saken førte til at 
pakistanske myndigheter formelt bekreftet overfor det norske Utenriksdepartement at Bhatti 
var fengslet i Bannu.» Fram til da hadde ikke UD kunnskap om hvor Bhatti var fengslet, og   
TV 2 ble kontaktet av den norske ambassaden i Islamabad dagen etter publisering. De spurte 
hvor Bhatti var og TV 2 opplyste dem om dette. 
 
Oppsummert, hva gjelder VVpl. punkt 3.3 (premissene): Den lokale journalisten presenterte 
seg som journalist, skriver TV 2. Han sa han arbeidet på oppdrag for et norsk medieforetak 
og at han ønsket å snakke med Bhatti. TV 2 ser at det er  motstridende oppfatninger mellom 
klager og TV 2 på dette punktet, men mener at Bhatti er en medievant personer som klart 
nok forstår at en journalist som stiller spørsmål, har til hensikt å publisere dette. TV 2 
påpeker ellers at det som ble publisert, var av meget beskjedent i omfang og kanalen kan 
vanskelig se at den har skadet Bhatti på noen måte. 
 
Når det gjelder punkt 3.10 (skjult opptak) er det et faktum at bildeopptaket ble gjort med 
skjult kamera. Det anføres at det at TV 2 fant Bhatti og kunne dokumentere dette, må være et 
slikt unntakstilfelle som punkt 3.10 åpner for. Det vises også til at TV 2, og andre 
nyhetsmedier, et par uker tidligere hadde mottatt tilbud om eksklusivt intervju/bilder av 
Bhatti - mot betaling. TV 2 skriver:  «[N]oe som peker i retning av at Arfan Bhattis motvilje 
mot intervju og filming ikke er særlig prinsipielt forankret». Til slutt avviser TV 2 at 
publiseringen skulle være i strid med VVpl. punkt 4.1 og 4.12, og skriver: «Det sentrale 
poenget med TV 2s reportasje var å vise for norske myndigheter - og for norsk offentlighet - 
hvor Bhatti befant seg, slik at norske myndigheter kunne følge den videre prosessen mot 
han. Så vidt vi har forstått var både Bhatti selv og hans familie opptatt av dette.»  
 
TV 2 har ikke råmaterialet fra opptakene. 
 
 
Klager (Bhatti) hevder det er blank løgn at TV 2s utsendte skal ha presentert seg som 
journalist: «Han sa at han var kommet for å hjelpe meg og min sak. Han hadde fått vite om 



 
  Sak nr. 366/13 

6 

meg og saken via noen kjente, og det var også derfor ha hadde med seg 
menneskerettighetsaktivister,  (én fra hovedstaden og én lokal). Og hvorfor kommer det 
frem ingen steder, ei på det som ble vist på lufta, hvor han presenterer seg som journalist på 
oppdrag fra norsk medieforetak overfor meg?» Et uredigert råmateriale fra fengselsbesøket 
ville tilbakevist TV 2s «løgnaktige påstander», mener Bhatti som også hevder at hadde 
råmaterialet vært til fordel for TV 2, så hadde det dukket opp. Klager viser igjen til at 
fengselssjefen har uttalt at ingen journalister hadde vært registrert som besøkende, og han 
skal ifølge Bhatti ikke ha gitt noen tillatelse eller godkjenning. Klager ber derfor TV 2 om å 
legge frem den formelle godkjennelsen og dokumentasjonen fra fengselssjefen.  
 
Videre reagerer Bhatti på at TV 2 omtaler ham som  medievant og at han derfor burde 
forstått: «Saken er jo nettopp at jeg ikke visste at han/de var en journalist(er). Jeg trodde som 
tidligere sagt at de var fra menneskerettighetsorg. Hadde jeg visst at han/de var 
journalist/er hadde jeg avvist dem på stående fot.» Klager avviser at dette er en god nok 
grunn for å bruke en slik metode som skjult opptak.  
 
Advokaten oppsummerer: TV 2 s utsendte fikk adgang til fengselet ved å benytte seg av  
kontaktnettet som menneskerettsaktivisten hadde, ved å hevde han var i hans følge. «TV2s 
mann i Pakistan bes redegjøre nærmere for når tillatelse ble innvilget, fra hvem , til hvem og 
på hvilket grunnlag. Tillatelsen bes fremlagt siden det hevdes den eksisterer.» Dersom han 
brukte falsk legitimasjon over for fengselet for å skaffe seg adgang, ber advokaten om at også 
dette vurdere opp mot god presseetikk. Advokaten påpeker nok en gang at Bhatti ikke er 
fritt vilt.  
 
 
TV 2 viser igjen til TV 2s lokale journalist sin redegjørelse, og skriver:   
* TV 2 mener Bhatti var fullstendig klar over at han ble intervjuet og at intervjuet ville bli 
kringkastet i løpet av kort tid.  
* TV 2s journalist hadde fått tillatelse til å komme inn i fengselet - med filmutstyr - å 
intervjue/filme Bhatti.   
* TV 2s journalist og kameramann er ikke identiske med menneskerettighetsaktivisten 
* TV 2 er ikke kjent med at tillatelse fra fengselet foreligger skriftlig, noe som på ingen måte 
er uvanlig i Pakistan eller i Norge - TV 2 kan heller ikke se hva dette har med saken å gjøre.  
 
Det vises ellers til at samtalen med Bhatti må sies å være kort og nøytral: «Kanskje med 
unntak av utsagnet om at han ikke ville ha hjelp fra de vantro, er det resterende nøytral fakta 
info som sådan verken kan oppfattes kompromitterende eller belastende for klager.» 
 
TV 2 avviser at Bhatti skulle være fritt vilt: «TV 2 har ikke hatt noen intensjon om å belaste 
eller kompromittere Bhatti gjennom det aktuelle intervjuet, hvilket også kommer klart frem 
gjennom den reportasjen som ble sendt. Det er overhodet intet i intervjuet eller reportasjen 
som er egnet til å skade eller sette Bhatti i noen annet eller dårligere lys enn hva han selv må 
bære ansvaret over. TV 2 gjentar at det ikke kan stride mot saklighet og omtanke å publisere 
det aktuelle intervjuet. Det sentrale poenget med reportasjen var, ifølge TV 2 å vise for 
norske myndigheter - og for norsk offentlighet - hvor Bhatti befant seg , slik at norske 
myndigheter kunne følge saken videre.» 
  


