
 

 

 

 

 

PFU-SAK NR. 358/13 

 
KLAGER:                               

 
Torunn Skottevik 

ADRESSE: Glenneveien 75, 1476 RASTA 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Romerikes Blad 
PUBLISERINGSDATO: 17.12.2013 
STOFFOMRÅDE: Politikk 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Premissene, samtidig imøtegåelse, bildebruk 
REGISTRERT: 19.12.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 02.01.2014 
BEHANDLES I PFU:  25.03.2014 
FERDIGBEHANDLET: 25.03.2014 
BEHANDLINGSTID: 66 dager 
KLAGEGRUPPE: Politiker 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  

Romerikes Blad publiserte tirsdag 17. desember 2013 et artikkel, både i papir og på nett, 
med tittelen «Populistisk, trist og en dårlig idé». Ingressen: 

«Tre KrF-politikeres nei takk til juleavslutning for politikere i Lørenskog vekker 
sterke reaksjoner. – Tullete og populistisk, mener Tom Christian Axelsen i SV. » 

Brødteksten starter med et sitat hentet fra Facebook: 

«"I verste fall mangel på folkeskikk – i beste fall et populistisk trekk. Liker vel å 
kaste litt malurt i middagen vår",» kommenterer Torunn Skottevik (Ap) på 
Facebook, der saken har vært solid debattert i løpet av helga.» 

Begrunnelsen for at de tre KrF-politikerne takket nei til julemiddagen var 
kommuneøkonomien, noe som fikk andre politikere til å reagere. 

«En rekke lokalpolitikere og andre har i løpet av helga deltatt i debatten på 
Facebook. Her er noen av politikernes kommentarer: «Håper forsøket på å stille de 
andre politikerkollegaer i et dårlig lys faller på sin egen urimelighet,» skriver 
Mette Korsrud (Lørenskog i våre hjerter). «Lurer på om de i framtiden kommer til å 
avstå fra møtegodtgjørelse?» påpeker Torunn Skottevik (Ap) – og legger til:?«Gud 
vet hva de ønsker å oppnå».  «Hvis det finnes en gud tror jeg ikke han heller ville 
forstått det, og om han hadde forstått det, ville han ikke verdsatt det,» repliserer 
Sverre Bugge (Ap).  



 
  Sak nr. 358/13 

 

2 

Flere politikers synspunkt ble her gjengitt, og KrF-politikerne fikk svar på kritikken: 

«Siv Tove Engebråten stusser over politiske kollegers kommentarer på Facebook 
om juleavslutningen KrF ikke ønsker å være med på. – Jeg er litt overrasket over en 
del av det som kommer, særlig når tro blandes inn. Det ble vanskelig for meg 
personlig å være med på denne middagen etter å ha møtt brukere som strever etter 
å ha mistet tilbud fra kommunen, og jeg hadde håpet på litt større aksept for det 
valget fra øvrige politikere, sier hun. – Torunn Skottevik lurer på om dere i framtida 
også vil avstå fra møtegodtgjørelse? – Jeg sa i sommer at jeg mener overskridelsene 
og den økonomiske situasjonen som oppsto burde føre til en helt ny 
budsjettdebatt, i stedet for bare å se på de områdene med overskridelser, svarer 
Engebråten.  Ingebjørg Birkeland innrømmer at hun er skuffet over en del av 
kommentarene fra politikere. – Jeg synes noe av det er helt tullete, vi har ikke sagt 
noe som burde få noen til å føle seg tråkket på, mener hun.»  

Artikkelen var illustrert med et bilde av to smilende politikere utenfor kommunehuset. 
Bildetekst: 

 
 «SLÅR TILBAKE: Høyres Turid Kristensen (t.v.) nekter å ha dårlig samvittighet 
for å delta på juleavslutningen for politikere. Torunn Skottevik (Ap) mener KrF 
sender «en lite kollegial hilsen til de øvrige politikerne som gleder seg» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er AP-politiker Torunn Skottevik. Hun og mange andre reagerte på oppslaget i RB 
lørdag 14. desember og tolket det som et politisk utspill fra KrF. Hun tok et bilde av 
avisartikkelen og la dette ut på sin egen Facebookprofil med følgende tekst:  
 

KrF i #Lørenskog mener det er galt at kommunestyrerepresentantene får en juletallerken og 
velger å avstå fra å delta på den lokale restauranten etter årets siste kommunestyremøte, 18 
desember. Det respekteres selvsagt, men mange opplever at det er trist at de i dagens RB 
velger å sende en lite kollegial hilsen til de øvrige politikerne som gleder seg. Hva mener du? 
Er det galt at kommunestyret får en julemiddag?" 

 
Mange av hennes FB-venner (politikere og andre) delte sine synspunkt i kommentarfeltet, og 
hun kommenterte noen av innspillene.  Klager reagerer på at avisen tok kommentarer  fra 
Facebook, og publisert de i artikkelen på en måte som ikke er en korrekt gjengivelse.  Hun 
mener hun heller ikke er rett sitert. Det reageres på at avisen ikke refererer til at hun i teksten 
også gir uttrykk for at hun respekterer KrFs vurdering. Klager mener avisen har brutt Vær 
Varsom-plakatens punkt 3.3 (premissene).  
 
Det reageres også på at hun ikke ble kontaktet på forhånd og fikk kommentere egne 
uttalelser. Det vises det til artikkelens fremstilling med sitater og stort hovedbilde av henne: 
«RB har valgt å ikke kontakte oss for å spørre om vi ønsker å kommentere at de lager en sak 
basert på våre kommentarer på FB.» Her mener klager at RB har brutt VVpl. punkt 4.14 (den 
samtidige imøtegåelsesretten).  
 
Klagen gjelder også avisens bruk av et gammelt arkivbilde «hvor det ikke opplyses at dette 
er et 5 år gammelt arkivbilde hvor vi smiler bredt og ler i en helt annen sammenheng. », jfr. 
punkt 4.10 (om bruk av bilder i en annen sammenheng).  



 
  Sak nr. 358/13 

 

3 

 
Klager skriver at avisen er i sin fulle rett til å referere hva hun ytrer på sosiale medier. «Jeg er 
lokalpolitiker og er derfor innforstått med at media betrakter dette som en offentlig portal. 
Jeg mener imidlertid det er urettferdig at det jeg ytrer på FB kryssklippes usammenhengende 
i en reportasje som ønsker å gi inntrykk av at dette er et intervju - og at man bruker et 
gammelt arkivbilde uten å oppgi dette.» 
 
Slik klager ser det, er dekningen av saken ubalansert: «RB velger å følge opp 
Facebookdebatten ved å intervjue de tre KrF-politikerne, som fikk en tosiders reportasje om 
hvorfor de nektet å spise julemiddag med sine kolleger. Dette mener jeg gir en ubalansert 
fremstilling av saken. Dette var en politisk markering fra et politisk parti og hvor kun de får 
en eksklusiv enerett til å bli intervjuet. Og RB velger ikke å kontakte oss andre i saken, 
verken for å si vår holdning eller de kommentarene de velger å bruke.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Romerikes Blad (RB) avviser klagen. Det vises til den dekningen forut for den påklagede 
artikkelen, dvs. nyhetsartikkelen 14. des. og en lederartikkelen 16. des. Avisen skriver: 
«Lederskribenten oppdaget på søndag at både Torunn Skottevik (Ap) og Mette Korsrud 
(Lørenskog i Våre Hjerter) la ut kommentarer om KrF-representantenes boikott av 
julesamlingen.  I tillegg til å uttrykke misbilligelse mot politikerkollegaene som ikke ville 
delta på middagen, reagerte de også på at Romerikes Blad brukte spalteplass på KrF-
trekløveret. I kommentarfeltene under de to Facebook-innleggene fulgte flere politikere opp 
med lignende kommentarer. Lederen tok utgangspunkt i innlegg og kommentarer. [...] I 
redaksjonen fant vi konflikten og debatten på Facebook så interessant at vi besluttet å følge 
opp med sak i tirdagsavisen. […..]». RB redegjør deretter for avisas policy når det gjelder 
uttalelser gitt på sosiale medier, som ifølge avisen er i tråd med hva PFU har sagt. Denne 
redegjørelsen ble publisert i en «Signert»-artikkel lørdag 21. desember (alle artikler vedlagt).   
 
RB viser deretter til at avisen sitert fra tre ulike FB-poster som klager hadde skrevet på sin FB 
profil som - ifølge avisen - har 1007 venner. Avisen forklarer: «I stedet for å sitere henne 
kronologisk, valgte avisen å sitere tematisk fra hennes uttalelser på Facebook. Dette er 
innholdet i de tre postingene. Våre sitater er understreket:  
 
1. «KrF i #Lørenskog mener det er galt at kommunestyrerepresentantene får en juletallerken og velger 
å avstå fra å delta på den lokale restauranten etter årets siste kommunestyremøte, 18 desember. Det 
respekteres selvsagt, men mange opplever at det er trist at de i dagens RB velger å sende en lite 
kollegial hilsen til de øvrige politikerne som gleder seg. Hva mener du? Er det galt at kommunestyret 
får en julemiddag?» 
  
2. Etter at tre andre har kommentert innlegget, skriver klager: «Ja, gud vet hva de ønsker å 
oppnå. I verste fall mangel på folkeskikk – beste fall et populistisk trekk. Liker vel å kaste litt malurt i 
middagen vår.» 
  
3. Noe senere samme dag skriver Skottevik ytterligere en kommentar: «Takk for 
tilbakemeldinger. Ivar – de velger bare å ikke spise sammen med oss – vet at Salem har åpent hus. Takk 
Gøril, redd glorien til KrF ikke vokser med dette utspillet. Vil ikke spekulere Randi, men lurer på om 
de i fremtiden kommer til å avstå fra å motta møtegodtgjørelse.» 
  
Avisen skriver: «Vår vurdering er at Torunn Skottevik hverken har kommet med 



 
  Sak nr. 358/13 

 

4 

kontroversielle, overraskende eller uklare utsagn. Vi har sitert henne på en saklig og nøktern 
måte. Det mest kontroversielle «vet at Salem har åpent hus. Takk Gøril, redd glorien til KrF 
ikke vokser med dette utspillet» er bevisst utelatt nettopp for å holde oss innenfor rammen 
av en saklig og nøktern sitering.[...] I den grad noen utsettes for sterke beskyldninger eller 
angrep i denne saken, er det etter Romerikes Blads syn de tre KrF-politikerne og ikke 
Skottevik og de andre som uttaler seg på Facebook. Av denne grunn fikk de tre KrF-
politikerne anledning til å kommentere Facebook-ytringene i RBs artikkel.»  
 
Avisen er heller ikke enig i at den har framstilt klagers uttalelser som et intervju: «Det er helt 
fra begynnelsen i saken gjort klart at dette handler om at saken har vært debattert på 
Facebook og at det er nettopp dette som er utgangspunktet for vår artikkel.» 
 
Det vises ellers til bildet og opplyses at det er fra 2011: «Bakgrunnen for bildevalget er at det 
viser to av politikerne som engasjerte seg i debatten på Facebook. Det et poeng for RB at de 
representerer ulike partier fra begge sider av det politiske landskapet i Lørenskog (Ap og 
Høyre).[....] Vår bruk av arkivbilde i denne sammenhengen er ikke forskjellig fra det som 
hver dag gjøres i norske aviser. Vi kunne ha gjort oppmerksom på at det aktuelle bildet var 
et arkivbilde og forbindelsen det var tatt i, men utelatelsen av denne opplysningen gjør at vi 
etter vårt syn ikke er i brudd med VVP 4.10. Bildet er brukt i en politisk sammenheng begge 
ganger. Det aktuelle bildet er heller ikke tatt i en kontroversiell eller ladet situasjon og brukt i 
en helt annen sammenheng slik VVP 4.10 er ment å fange opp. Bildet viser tvert imot to 
glade politikere i munter passiar. Bildet tilskynder ikke til konflikt. Skottevik er etter vårt syn 
heller ikke uheldig med den aktuelle eksponeringen. Vi kan ikke på noen måte se at hun 
gjennom det aktuelle bildet fratas verdighet eller framstilles lite tiltalende. Tvert imot gir 
tekst og bilde til sammen leseren inntrykk av en kompetent lokalpolitiker med meninger.» 
  
  
Klageren skriver at det i statusoppdateringen stod at hun respekterte avgjørelsen til de tre 
KrF-politikerne, og hun mener avisen kunne referert henne på dette - eller på en annen måte 
latt det komme frem i artikkelen. Ved å utelate dette poenget,  opplever klager at artikkelen 
gir et ubalansert bilde av hennes egentlige uttalelse. 
 
Videre viser klager til at hennes neste kommentar var et svar på et spørsmål i 
kommentarfeltet, og var ment i en ironisk tone, derav smiletegnet som avisen fjernet: «De 
fleste som kommuniserer på Facebook eller Twitter gjør det ofte med en ironisk vri. Det er 
pussig at RB ikke har oppfattet at dette også er utbredt blant politikere.»  
 
Klager opplevde hele saken som trist og håpløs: «Jeg aksepterer derfor ikke RBs 
argumentasjon for bruk av et gammelt arkivbilde hvor vi, som to kvinner gliser muntert og 
fremoverlent mot fotografen.» 
 
Oppsummert: «Jeg fastholder at reportasjen for den menige leser kan oppfattes som om dette 
er kommentarer jeg gir til RB. Bildet som dominerer saken gir ikke minst dette inntrykket og 
det er heller ikke gitt til kjenne at dette er et gammelt arkivbilde.» Hun mener videre at 
avisen har gjengitt et misvisende inntrykk av hennes kommentarer på Facebook, og at hun 
skulle vært kontaktet: «Jeg fastholder at RB ikke har balansert saken ved å intervjue flere 
personer basert på ta en telefon til samtlige som har blitt særlig referert og vist til omtalen av 
denne saken. (Også oppfølger). Kun en part er kontaktet av RB.» 
 
 
Romerikes Blad mener saken er balansert: «Som hun selv påpeker, fikk ordfører Åge Tovan 



 
  Sak nr. 358/13 

 

5 

(fra Skotteviks eget parti) komme med sine synspunkter på utspillet fra de tre KrF-
politikerne samtidig – og den innklagede artikkelen som sto på trykk 17. desember er 
nettopp med på å balansere bildet ved å referere ulike lokalpolitikeres syn på det samme. 
Når de tre KrF-erne fikk kommentere hva som ble ytret om utspillet deres på Facebook, 
handler det nettopp om samtidig imøtegåelse og balanse.» 
  
Videre: «Det stemmer at RB har brukt utdrag av Skotteviks sitater på Facebook, slik vi også 
ville gjort det i et intervju - men vi mener sitatene som er brukt gir et dekkende bilde av 
hennes ytringer om saken og at hun er sitert på en saklig og nøktern måte. Romerikes Blad er 
selvfølgelig også kjent med at tonen på både Facebook og Twitter ofte er ironisk og 
humoristisk, men et utelatt smiletegn  endret etter vårt syn ikke på framstillingen av denne 
saken. [...] Totalt sett mener vi Torunn Skottevik har fått fair behandling i reportasjen 
Romerikes Blad hadde om lokalpolitikernes Facebook-ytringer.»  
  


