
 

 

 

PFU-SAK NR. 344/13 
 

KLAGER: Håkon Stang 
ADRESSE: 1796 Kornsjø 
TELEFON/TELEFAX:  
PUBLIKASJON: Halden Arbeiderblad 
PUBLISERINGSDATO: 07.08.2013 
STOFFOMRÅDE: Justis/rettssak 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger 
REGISTRERT: 26.11.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 06.12.2013 
BEHANDLES I PFU: 23.09.2014 
FERDIGBEHANDLET: 23.09.2014 
BEHANDLINGSTID: 297 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVP.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Halden Arbeiderblad hadde onsdag 7. august 2013 omtale av en avsluttet rettssak i Oslo 
tingrett. Artikkelen hadde tittelen «Stang tapte mot staten», og slik ingress: 
 

«Mona Klippenberg Stang og Haakon Stang krevde opp til 10,5 millioner kroner i 
erstatning av staten. De tapte saken fullstendig og må i stedet ut med 157.000 
kroner i saksomkostninger.» 

 
Videre i teksten: 
 

«Ekteparet Stang reiste sak mot Kunnskapsdepartementet. Bakgrunnen er at 
Halden kommune i desember 2007 vedtok å stenge driften av Berger Barnegård 
som Mona Klippenberg Stang da eide, mens Håkon Stang var den som reelt drev 
barnehagen og var ansvarlig for den. Stang klaget vedtaket inn for fylkesmannen 
som opprettholdt kommunens vedtak om stenging.» 

 
Artikkelen innholder en beskrivelse av historien bak barnehagen. Den var illustrert med to 
bilder, ett bilde fra barnehagens kjøkken og ett bilde fra en inspeksjon kommuneoverlegen 
gjennomførte i barnehagen.  
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 344/13 

2 

KLAGEN:  
 
Klager er omtalte Håkon Stang. Han påpeker til sammen ti «feilaktige og insinuerende 
påstander». Disse er systematisk listet opp i klagen. Klageren mener Halden Arbeiderblad 
systematisk har brukt formuleringer som setter han og ektefellen i et dårlig lys, og at den 
påklagede artikkelen preges og bæres av hat og ringeakt. Det anføres i klagen brudd på de 
fleste punkter i Vær Varsom-plakaten, inkludert manglende faktakontroll, dobbeltroller, 
respekt for egenart, identifisering og samtidig imøtegåelse. Det vises også til at avisen ikke 
har oppgitt om dommen, på publiseringstidspunktet, var rettskraftig eller ikke. Det opplyses 
at dommen er anket.  
 
 
Sekretariatet underrettet partene om at saken ville bli forelagt PFU med forslag om forenklet 
saksbehandling, i tråd med følgende innstilling:  
 
«Pressens Faglige Utvalg ser ikke bort fra at den påklagede omtalen av utfallet av rettssaken 
mellom klageren og hans ektefelle, og Kunnskapsdepartementet, inneholder upresise 
formuleringer. Likevel mener utvalget at de påståtte upresise formuleringene ikke innebærer 
brudd på god presseskikk. Utvalget mener imidlertid avisen kunne klargjort i den påklagede 
artikkelen om dommen på publiseringstidspunktet var rettskraftig eller ikke. 
 
Utvalget konkluderer med at Halden Arbeiderblad ikke har brutt god presseskikk.» 
 
 
Pressens Faglige Utvalg vedtok å ikke slutte seg til sekretariatets innstilling, og ba om at det 
ble igangsatt full behandling. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Halden Arbeiderblad avviser klagen på alle punkter. Avisen bekrefter klagers anførsel om 
et langvarig anstrengt forhold mellom klageren og avisen under skriftende redaktører. Det 
opplyses også at det i 2012 ble inngått et rettslig forlik etter at klageren og hans ektefelle 
hadde saksøkt A-pressen og avisen for innholdet i artikler rundt samme tema – Berger 
barnegård. Ifølge avisen innebar forliket at Stang for all fremtid frafalt ethvert krav mot de 
saksøkte. Avisen har derfor trodd at konflikten var et tilbakelagt forhold.    
 
Avisen finner det formålsløst å gi seg i kast med hvert enkelt punkt i klagen. Avisen anfører 
at det dreier seg om en helt hverdagslig omtale av en dom og viser til at man har basert 
omtalen på domsutskriften (vedlagt) «der ekteparet Stang tapte fullstendig og på alle 
punkter i sitt søksmål mot Kunnskapsdepartmentet». I tillegg anføres det at redaksjonen har 
brukt noen generelle historiske faktaopplysninger i artikkelen for å gi leserne bakgrunn for 
saken. Avisen mener videre at rettsreferatet ikke utløser noe rett for klageren til samtidig 
imøtegåelsesrett (i tilsvaret omtalt som tilsvarsrett) eller at avisen har referert feilaktig fra 
innholdet i dommen. 
 
 
Klageren gjentar anførsler fra klagen om at både Halden Arbeiderblad og Arbeiderpartiet 
systematisk har forfulgt ham og hans familie i årevis. Han anfører at den påklagede 
artikkelen for å være en del av denne prosessen. I tilsvaret har han vedlagt fire erklæringer 
som arbeidet på Berger barnegård i 2007. Han avslutter sitt tilsvar slik: «Kampen for å 



 
  Sak nr. 344/13 

3 

knekke en politisk opposisjonell (også ved å knekke hans familie) og for å berike apister i to 
fotballklubber med våre private penger og eiendeler, er et historisk lavmål for norsk presse.»  
 
 
Halden Arbeiderblad hadde ikke ytterligere kommentarer bortsett fra å anføre at man ikke 
kan se at de tilsendte erklæringene har relevans for den foreliggende klagesaken. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


