
 

 

 

PFU-SAK NR. 320/13 

 
KLAGER:                               

 
Olaug Mikalsen 

ADRESSE: Rødliveien 6a, 7982 Bindalseidet 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Brønnøysunds Avis 
PUBLISERINGSDATO: 23.07.2013, 03.09.2013, 12.09.2013, 02.11.2013 
STOFFOMRÅDE: Forvaltning 
GENRE: Leserinnlegg, nyhetsartikler 
SØKERSTIKKORD: Identifisering, aktsom bildebruk, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 15.11.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 18.11.2013 
BEHANDLES I PFU:  28.01.2014 
FERDIGBEHANDLET: 28.01.2014 
BEHANDLINGSTID: 73 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson (med samtykke) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Brønnøysunds Avis (BA) brakte tirsdag 23. juli 2013 et leserbrev med tittelen «Med laber 

bris i de Bindalske sæglan». Forfatteren har søkt næringsfondet om midler til å utvikle 
gården sin som opplevelsessenter. Han skriver at han først fikk vite at ordføreren hadde gått 
inn for at han skulle få pengene han ba om, og at søknaden ble ansett som god. Siden fikk 
han høre at innstillingen var forandret og pengesummen redusert betraktelig. Så står det: 
 

«Så får jeg den store kalddusjen da jeg noen dager senere leser BA. Elling 
Bøkestad (H) - for anledningen varamann i Formannskapet, uttaler at "vi må ikke 
ende opp med å bidra til oppussing av en gård". Ordføreren sier at "han synes 
forretningsideen er smal (...)", "det følger dessuten ikke noe budsjett og 
forretningsplan med søknaden". (...) For det første kan jeg opplyse Elling Bøkestad 
om at jeg har (...) pusset opp gården min for ca. to millioner. Av egne penger. Og at 
jeg først nå - etter mange års investeringer - syntes tiden var inne til å sette i gang 
"prosjektet" mitt. Dessuten kan jeg opplyse samme Bøkestad om at vi i vår familie 
ikke har for vane å sette i gang prosjekter, for deretter å slippe tøylene. Vi pleier 
heller ikke å gå konkurs og vi ville uansett ikke hatt "magamål" til å i ettertid latt 
staten rydde opp i driten etter oss. Slikt koster mer enn ett næringsfond min venn. 
Dine uttalelser oppleves som stigmatiserende og svært sårende.»  

 
 
Tirsdag 3. september brakte BA en nyhetsartikkel med forsidetittelen «Slakter 

etablererhjelp». I ingressen står det om tre gründere som «ikke [syns] Bindal initiativ 

fungerer som en hjelper for de som vil starte virksomhet», og at «BIAS-leder Magnar 
Bøkestad beklager dersom de har fått inntrykk av at han ikke bryr seg om de små 



 
  Sak nr. 320/13 

2 

bedriftene.» I artikkelen retter de tre unge gründerne kritikk mot Bindal Initiativ AS (BIAS), 
fordi de hevder å ha fått lite oppfølging ved sine bedriftsetableringer. Daglig leder av BIAS, 
Magnar Bøkestad, svarer på kritikken og beklager.  
 
Tidligere rådmann i Bindal uttaler at hun var kjent med at næringsdrivende ikke var fornøyd 
med kommunens organisering av næringsarbeidet.  
 
 
Torsdag 12. september fulgte avisen opp med nyhetsartikkelen «Komiteen trakk seg». I 
ingressen står det:  
 

«Da valgkomiteen for BIAS skulle finne ny leder fikk de beskjed om at styret i 
BIAS skule ta grep sjøl i denne saken. Derfor trakk valgkomiteen seg.» 

 
I artikkelen uttaler et av medlemmene av valgkomiteen seg. Han sier blant annet:  
 

«- Vi var tre aksjeeiere i BIAS som fikk dette oppdraget (...). Vår oppgave var å 
finne medlemmer og leder til det nye styret, som vi senere skulle legge fram for 
generalforsamlinga (...). (...) [D]et var litt krevende å finne noen. Men vi hadde på 
ingen måte gitt opp da daværende styreleder og daglig leder besøkte leder av 
valgkomiteen og sa at styren skulle sjøl prøve å finne en egnelig kandidat. Jeg må 
si at denne framgangsmåten reagerte både jeg og de andre på, så derfor valgte vi å 
trekke oss fra oppdraget, sier Arild Aarsand.» 

 
Videre står det at Aarsand stiller seg bak de som har kritisert daglig leder i BIAS:  
 

«- Jeg har ikke brukt BIAS siden nåværende daglig leder overtok. Han har 
dessverre ikke min tillit, for jeg synes ikke det har grodd så mye i hans fotspor 
hverken før eller etter at han ble daglig leder. Da blir det vanskelig for meg at han 
senere skal sitte på andre siden av bordet og gi råd (...).» 

 
Tidligere styreleder i BIAS Marit Dille svarer på kritikken, og sier hun «skjønner at dette var 

med og gjorde oppdraget vanskelig for valgkomiteen». Videre sier daglig leder i BIAS 
Magnar Bøkestad at «det var styrelederen som hadde regi», og deretter: 
 

«- Vi ville jo det aller beste for BIAS, og etter ønske fra Marit Dille ble jeg med 
henne da hun snakket med valgkomiteen. Kanskje skulle jeg ikke ha gjort det, 
men jeg hadde som sagt ingen rolle (...) i denne prosessen (...).» 

 
 
Lørdag 2. november brakte BA nyhetsartikkelen «Evaluerer BIAS» med følgende ingress:  
 

«Terråk: BIAS (Bindal Initiativ) har drevet næringsarbeid for Bindal kommune i 
sju år. Nå skal samarbeidet evalueres.» 

 
I brødteksten står det blant annet:  
 

«Det er Bindal kommunestyre som har vedtatt at en evaluering av næringsarbeidet 
skal skje innen utgangen av 2013.» 

 
Det fremgår at evalueringen blant annet baserer seg på en spørreundersøkelse. Og videre: 
 



 
  Sak nr. 320/13 

3 

«- Det er viktig at alle som får en henvendelse gir sin vurdering. Vi ønsker en 
bredest mulig utredning, sier Magnar Bøkestad som er daglig leder i BIAS.» 

 
Også andre uttaler at de oppfordrer flest mulig til å gi sine tilbakemeldinger. Artikkelen er 
illustrert med et bilde av Magnar Bøkestad, samt en faksimile av førstesiden 3. september, 
med artikkelen «Slakter etablererhjelp». 
 
 
KLAGEN:  
 
Klagerne er kona og sønnen til Magnar Bøkestad som klager med hans samtykke. De skriver 
om det påklagede leserinnlegget: «Magnar Bøkestad har drevet et skjellselskap i Bindal. 
Dette gikk konkurs etter store private investeringer og mye jobb og slitasje. (...) Elling 
Bøkestad som er kommunestyrerepresentant og vararepr. til formannskapet i Bindal er sønn 
av Magnar Bøkestad. Bindal er en liten kommune der alle kjenner alle. Undertegnede synes 
det er meget krenkende uttalelser om konkursen, og spesielt at sønn er hengt ut. Det er heller 
ikke sant at staten har ryddet opp. Et privat firma kjøpte boet. Avisa kontaktet ingen av 
partene før dette innlegget kom på trykk.» 
 
Klagernes eneste kommentarer til den første nyhetsartikkelen, er at «en av de som står bak 
kritikken, aldri har tatt kontakt med BIAS. Dette ble referert, men ikke sjekket av 
journalisten». 
 
Om den andre artikkelen, «Komiteen trakk seg», vises det spesielt til utsagnet om 
manglende tillit til Bøkestad. Klagerne skriver: «I og med at alle vet hvem som er daglig 
leder av BIAS (...) synes vi Vær Varsom-plakatens pkt 4.7 gjelder her. Vær Varsom med bruk 
av navn og bilde (...) på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige (...) forhold. 
Likeså pkt. 4.14. [samtidig imøtegåelse; sekr. anm.]. En skulle tro BA var ute etter å vite hva 
den manglende tilliten gjelder. Her er en hel artikkel som går på tillit uten at leserne får vite 
hva dette skyldes. Det blir, slik undertegnede ser det, kun sverting av en person.» 
 
Om artikkelen «Evaluerer BIAS» skriver klagerne: «Bestemmelsen om at BIAS skal evalueres 
ble tatt under etableringa av næringsselskapet. (...) Det vedtok de i 2010.» Klagerne mener 
artikkelen, sett i lys av dette, får «tendensiøst» stor plass. Videre står det: «Å bruke bilde av 
daglig leder i denne sammenheng finner vi i tillegg spesielt.» Det vises til Vær Varsom-
plakatens punkt 4.7 om identifisering og 4.12 om aktsom bildebruk. Deretter skriver 
klagerne: «BIAS er et A/S med et styre, og det er styret som er øverst ansvarlig i selskapet, 
ikke daglig leder. Det er naturlig at styret, evt. styreleder ble nevnt i denne sammenhengen. 
Bilde og faksimile gjør at leseren får inntrykk av at kritikken som er kommet har resultert i 
evaluering.» Klagerne viser til at ord og bilder er mektige våpen som ikke skal misbrukes.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Brønnøysunds Avis skriver at dette har vært en «alvorlig sak med sterke meninger», og 
uttrykker forståelse for at den har vært en belastning for Bøkestad. Avisen mener 
«dekningen har vært gjort innefor rammene av hvordan et selskap med en offentlig rolle og 
finansiering bør kunne føres».  
 
Om leserinnlegget står det deretter: «Her ser vi at det indirekte framkommer beskyldninger 
om at Magnar Bøkestad har "sluppet tøylene" og "latt staten rydde opp i dritten". 



 
  Sak nr. 320/13 

4 

Beskyldingene er ikke rettet mot noen navngitte, men skribenten gir en hentydning (...). 
Denne etterslengeren kunne vi klart oss uten i en debatt som handler om noe annet. I så måte 
har vi ingen problemer med å si at den burde vært luket ut. Samtidig er det slik at det for 
uinnvidde faktisk ikke er åpenbart hvem som nevnes. (...) [S]pørsmålet blir hvor godt man 
kjenner saken.» Avisen påpeker at den har tilbudt klagerne en beklagelse og et tilsvar i 
forbindelse med leserinnlegget, men at dette er avslått.  
 
Den første nyhetsartikkelen tar, ifølge avisen, «opp en debatt som fortjener offentlighetens 
lys». Avisen påpeker at vedkommende som klagerne mener ikke har hatt kontakt med BIAS 
forklarer i artikkelen hva kontakten har bestått i, samt at Bøkestad selv påpeker at 
vedkommende aldri har «spurt om tjenester fra BIAS». 
 
Utsagnet i den neste artikkelen, om manglende tillit, anser avisen som «en meningsytring i 
en løpende debatt som startet med at begge sider fikk komme til orde (...)». Avisen mener 
ytringen ikke utløser retten til samtidig imøtegåelse. Avisen påpeker også at klager i den 
første nyhetsartikkelen svarer på spørsmålet «- Hva tenker du om at det blir sagt at du 
mangler tillit og kompetanse?». 
 
Når det gjelder den siste nyhetsartikkelen påpeker avisen redaksjonens rett til å prioritere, og 
skriver at «dette er opp til avisen å vurdere innenfor rammene om saklighet og omtanke». 
Videre står det: «At det brukes et bilde av Magnar Bøkestad i en sak som handler om 
selskapet han er daglig leder for og hvor han i tillegg er sitert, er trygt innenfor de 
presseetiske rammer. At evalueringen av Bias var vedtatt før den aktuelle kritikken kom 
kunne gjerne vært nevnt, men formuleringen "det er Bindal kommunestyre som har vedtatt 
at en evaluering (...) skal skje innen utgangen av 2013" er dekkende for hvordan dette er 
kommet i stand (...). Faksimilen i saken kan tolkes dit hen, men det er heller ikke unaturlig at 
kritikk av BIAS og evaluering av BIAS settes i sammenheng.» 
 
Avslutningsvis påpeker avisen at den har BIAS har vært jevnlig eksponert i avisen, også som 
en viktig gründerhjelper. 
 
 
Klagerne sier seg uenige med avisen i at det ikke klart fremgår av det innklagede 
leserinnlegget hvem det siktes til, og skriver: «For det første var det flere leserinnlegg i 
samme avis i.f.m. konkursen der både navn og bosted ble nevnt. I tillegg bor vi i en liten 
kommune der alle vet det meste om hva som skjer. Dessuten henvendte skribenten seg 
direkte til Bøkestad.»  
 
Om artikkelen «Slakter etablererhjelp» skriver klagerne at det var en omfattende kritikk 
Bøkestad ble bedt om å svare på, og klagerne mener «[h]an burde fått lest artikkelen, og gitt 
sitt tilsvar i etterkant». Videre står det om valgkomité-artikkelen: «Valgkomiteens oppgave 
er å finne nytt styre (...), ikke vurdere tillit/mistillit til daglig leder. Det skal skje i 
styrerommet eller i generalforsamlingen.» Klagerne sier seg «dypt uenig i» at utsagnet i 
artikkelen er en ren subjektiv vurdering. 
 
Klagerne fastholder også at de opplever den siste påklagede artikkelen slik at BIAS skal 
evalueres med bakgrunn i kritikken som har fremkommet, ikke fordi det var bestemt da 
selskapet ble opprettet. 
 
 
Brønnøysunds Avis fastholder tidligere fremstilling, og avviser brudd på god presseskikk. 


