PFU-SAK NR. 316/13

KLAGER: Marlene Imre

ADRESSE: Fergeland 150, 7718 Steinkjer
TELEFON:

PUBLIKASJON: Namdalsavisa
PUBLISERINGSDATO: 06.11.2013
STOFFOMRADE: Neeringsliv

GENRE: Nyhetsartikkel

SOKERSTIKKORD: Kildekritikk, kontroll av opplysninger, journalistrollen
REGISTRERT: 08.11.2013

BEHANDLET I SEKR.: 13.11.2013

BEHANDLES I PFU: 28.01.2014
FERDIGBEHANDLET: 28.01.2014
BEHANDLINGSTID: 80 dager

KLAGEGRUPPE: Privatperson/neringsdrivende
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Namdalsavisa (NA) hadde onsdag 6. november 2013 en forstesidehenvisning med tittelen
«Senter til salgs - uten godkjenning». Henvisningstekst:

«Holistisk senter pa Otteroya forsokes solgt - til tross for at Lotteri- og
stiftelsestilsynet ikke har godkjent sgknaden. - Trekk eiendommen fra markedet
inntil gyldig vedtak foreligger, oppfordrer tilsynet.»

Inne i avisen var tittelen « Vil selge holistisk senter - har ikke godkjenning». Ingress:

«Holistisk senter pa Otteraya ble en flopp. Na vil styret avvikle stiftelsen og selge
eiendommen - til tross for at Lotteri- og stiftelsestilsynet ikke har godkjent
seknaden.»

I en sékalt faktarute («Dette er saken») heter det:

e 27.mai 2010 apner Fjellbu holistisk senter sine nye lokaler pa Ottergys.

e Holistisk senter skal vare et kurssted for alternativ og tankegang.

¢ Kaare Kvase er grunnlegger og den som betaler gildet. Han har totalt gitt over
fire millioner kroner til stiftelsen. Marlene Imre blir daglig leder, og med seg i
styret har hun blant annet sin mor Margit B. Hansen som pa davarende
tidspunkt er kjereste med grunnlegger Kaare Kvase.

e Aktiviteten er ikke som hdpet og forventet. I lopet av to ar mener styret at det
ikke lenger er grunnlag for drift. I et mete mellom Brattberg regnskap, Marlene



Sak nr. 316/13

Imre og Margit B. Hansen blir det i januar i ar fremmet onske om a selge
eiendommen Fjellbu.

¢ Eiendom og innbo legges ut for salg, uten godkjenning fra Lotteri- og
stiftelsestilsynet som i et krast brev utber seg en forklaring og minner styret pa
det ansvar som pahviler dem etter stiftelseslovens paragraf 30.

o Styret sgker Stiftelsestilsynet om vedtektsendring og godkjenning av
avvikling.

e Sgknaden er forelopig ikke godkjent, men eiendommen er ikke trukket fra
markedet som avtalt med Stiftelsestilsynet.

¢ Gjennomferes et salg for ssknaden er godkjent, kan det bli krevd annullert av
Stiftelsestilsynet.

e Marlene Imre har startet pa ny frisk og etablert Studio Lotus i Namsos.

KLAGEN:

Klager er omtalte Marlene Imre. Hun opplyser at hun er daglig leder og styreformann i den
omtalte «Stiftelsen for holistisk senter for terapi og utvikling». Hun anferer at Namdalsavisa
har «sydd sammen en reportasje som fremstiller meg som en person med kriminelle
motiver». Hun viser til at kildegrunnlaget for dette er en ansatt i Stiftelsestilsynet samt donor
for den omtalte stiftelsen.

Hun anferer at en av Namdalsavisas journalister tidvis har ringt henne for & fa en uttalelse
om avviklingen av stiftelsen, men at hun hver gang har sagt «ingen kommentar». Derfor
hevder hun ogsa at det var feil av avisen a sitere henne i den innklagede artikkelen pa at hun
avviser noe.

Videre viser hun til en feilopplysning i artikkelen, nemlig at den nye virksomheten hun har
startet, Studio Lotus, ikke ligger i Namsos men i Steinkjer.

Klageren hevder s3, i siste del av klagen, at avisen systematisk har boikottet henne og
virksomheten hun har drevet i tiden etter at Namdalsavisa fikk ny sjefredakter. Det antydes
at det kan veere familizere drsaker til dette, knyttet til den samme redakteren.

Klager har anfert brudd op Veer Varsom-plakatens punkt 3.2, kontroll av opplysninger og
2.4, om redaksjonelle medarbeideres mulige utnyttelse av sin stilling. (Dette punktet er
senere frafalt.)

FORSOK PA MINNELIG LOSNING:

Namdalsavisas ansvarlige redakter henvendte seg direkte til klageren med sitt tilsvar med
sikte pd en minnelig losning. Dette forte ikke fram.

TILSVARSRUNDEN:

Namdalsavisa avviser klagen. Ansvarlig redakter anferer innledningsvis i sitt tilsvar at han
er litt overrasket over at klageren ikke forst henvendte seg til avisen for hun klaget til PFU.

Han opplyser ogsd at avisen naturligvis vil gi klageren anledning til a rette opp det skapte
inntrykket, men at hennes uvilje til 4 bidra med kommentarer s& langt har hindret avisen fra



Sak nr. 316/13

a kontrollere opplysningene mot henne. Det vises imidlertid til at redaksjonen har brukt
apne kilder i den pdklagede artikkelen.

Med hensyn til pastanden om redakterens familieere tilknytning til saken, viser han til at han
ikke selv har deltatt i den lgpende vurderingen av nyhetsdekningen. Samtidig avviser han at
avisen har boikottet senteret, og viser til at avisen i mai 2010 hadde en to siders reportasje i
forbindelse med dpningen. Videre heter det:

«Redaksjonen i NA ma vurdere alle saker pa fritt grunnlag og utfra journalistiske hensyn. I
dette tilfellet har vi hatt bred omtale av senteret i forbindelse med oppstarten, men videre
dekning er blitt komplisert fordi det fra (klagerens) side blir forsgkt lagt hindringer for at
(redaksjonen) skal kunne dekke utviklingen pa Holistisk senter pa en journalistisk fri og
uavhengig mate. Det er selvsagt uaktuelt for (redaksjonen) a avvente en pressemelding fra
(klageren) pa en sak som (redaksjonen) mener har nyhetsverdi 4 omtale.»

Klageren bruker betydelig plass i sitt tilsvar til omtale det familicere forholdet mellom
akterer i saken og avisens sjefredakter, men legger sa «ballen ded». Klager gjentar ellers
tidligere anfersler.

Namdalsavisa konkluderer i sitt siste tilsvar med at det som tilsvarsrunden viser er at
klageren ikke har gnsket omtale av saken, og har «motsatt seg vart forsek pd a lage kritisk
journalistikk omkring et forsgk pa & eiendomssalg som ble stanset av Stiftelsestilsynet».



Sak nr. 316/13



