
 

 

 

PFU-SAK NR. 291/13 

 
KLAGER:                               

 
Bodø i Vinden ved styreleder Hans A. Nilsen 

ADRESSE: Prinsens gate 113A, 8005 Bodø 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Bodø Nu (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 18.04. og 03.05.2013 
STOFFOMRÅDE: Politikk/næringsliv 
GENRE: Nyhetsreportasje, lederartikkel 
SØKERSTIKKORD:  
REGISTRERT: 23.10.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 25.10.2013 
BEHANDLES I PFU:  25.03.2014 
FERDIGBEHANDLET: 25.03.2014 
BEHANDLINGSTID: 152 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klageren, Bodø i Vinden, har senere endret navn til Bodøregionen i 

Vinden. I saksframstillingen brukes det opprinnelige navnet, 
forkorte til BIV.  
 
I og med at Bodø kommune også er kritisert i den innklagede 
artikkelen har sekretariatet innhentet samtykke fra kommunen, 
ved kommunikasjonssjefen. Vedlagt. 

 
SAMMENDRAG:  
 
Bodø Nu brakte i sin utgave 4/2013 (torsdag 18.april 2013) en reportasje over ti sider om 
prosjektet Bodø i Vinden (BIV) og deres evaluering av sin egen kampanje Extreme City 
Makover Bodø. På første side het det: «Trikser seg til suksess». Henvisningsteksten:  
 

«Bodø i Vindens omdømmekampanje fremstilles som en stor suksess i deres egen 
vurdering. Vi har gått bak selvskryt og statistikk for å finne sannheten om Extreme 
City Makeover Bodø.» 

 
Inne i avisen var tittelen, over to sider «Kampanjebløffen», og ingress: 
 

«Bodø i Vinden kalte sin kampanje Extreme City Makeover Bodø. Og ga seg selv 
topp skussmål etter å ha brukt 3,4 millioner kroner på en haug filmer og tung 
annonsering i riksmedia. Men er det bløffen som er det mest ekstreme ved denne 
kampanjen?» 

 
Artikkelens første avsnitt: 
 

«En grå og nyhetsfattig formiddag, 4. mars 2013: Plutselig utgår det et budskap fra 



 
  Sak nr. 291/13 

2 

Bodø kommune. I form av en pressemelding. Den handler om byens prestisjefulle 
omdømmeprosjekt, det såkalte Extreme City Makeover Bodø. En kampanje for 
Bodø by, med en amerikansk skuespiller i hovedrollen i flere filmer. Med egen 
nettside og massiv annonsering i riksmedia - gjennomført i oktober og november i 
fjor.  3,4 millioner kroner svidd av for å styrke Bodøs omdømme og sørge for økt 
tilflytting og økt rekruttering.  I pressemeldingen vurderer Bodø i Vinden utfallet 
av sin egen kampanje. Og man er raus med godordene: Resultatene …er svært 
positive, skriver kommunen. Ikke nok med det. Prosjektledelsen kommer med en 
klokkerklar konklusjon på eget arbeid: …slike kampanjer er verdt å gjennomføre. 
Deretter lister pressemeldingen opp en hel rekke tall som skal dokumentere den 
glitrende egenvurderingen. Blant disse:  
 
28 rekruttert til Bodøs arbeidsliv som et resultat av kampanjen.  
46.000.000 visninger i digitale kanaler.  
50.000 besøkte kampanjens nettside.  
Én million mennesker har sett Bodø Gangnam Style, der muntre pensjonister 
forsøksvis danser som den sør-koreanske artisten Psy.  
11 prosent av leserne til Dagens Næringsliv sier de vurderer å flytte til Bodø på 
bakgrunn av en nettannonse på dn.no. Det er imponerende tall. Og 
pressemeldingen funker. Flere medier biter på. Braksuksess for Extreme City 
Makeover Bodø, lyser hele forsiden på an.no. Men er tallene egentlig 
imponerende? Stemmer Bodø i Vindens dom over seg selv? Vi bestemte oss for å 
gå bak selvskrytet og den strålende statistikken.» 

 
Hele den lange artikkelen er vedlagt. 
 
Etter denne artikkelen følger Bodø i Vindens kommentarer over tre sider, med tittelen «- Har 

ikke forsøkt å lure noen som helst», og med slik ingress:  
 

«Styreleder Hans Nilsen og prosjekt-leder Linda Dokmo mener Bodø i Vinden har 
vært en suksess, samme hva ekspertene og tallene sier.  

 
I denne artikkelen får styreleder og prosjektleder mulighet til å kommentere de fleste 
påstandene i den foregående artikkelen. Artikkelen er vedlagt.  
 
 
I samme avis, på side fire, hadde avisen en lederartikkel med tittelen «Bodø i svindel’n». 

Innledning:  
 

«Vi har den siste måneden brukt ressurser på å gå Bodø i vinden og deres 
omdømmekampanje Extreme City Makeover Bodø etter i sømmene. Resultatet kan 
du lese over ni sider i denne utgaven av Bodø Nu.» 

 
I lederartikkelen, som er signert avisens ansvarlige redaktør, gjentas påstander og 
beskyldninger som også framsettes i artikkelen inne i avisen. Redaktøren avslutter slik: 
 

«Jeg har i utgangspunktet sympati for Bodø i vindens mandat, å styrke Bodøs 
muligheter på mange viktige områder. Men i dette tilfellet har man forsøkt å 
forføre og lure Bodøs befolkning, politikere, media og støttespillere. Det 
fremkaller ikke sympati.»  

 
 



 
  Sak nr. 291/13 

3 

Fredag 3. mai 2013  publiserte avisen i tillegg en kommentarartikkel skrevet av avisens 
redaktør. Artikkelen hadde tittelen «Fullstendig misforstått Bodø-patriotisme». Her tok 
redaktøren for seg Bodø i Vindens reaksjoner på den omfattende artikkelen to uker før.  
 
 
Torsdag 13. juni kom så en artikkel med tittelen «Oppgitte kostnader: 8,4 mill. Reelle 

kostnader: 11,6 mill». Ingress: 
 

«Offentlig har Bodø i Vinden opplyst at deres to omdømmekampanjer kostet til 
sammen 8,4 millioner. Regnskapet som er tilsendt finansieringspartnerne viser at 
de reelle kostnadene er over tre millioner mer.» 

 
Bodø i Vindens prosjektleder er intervjuet om dette i artikkelen.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er prosjektet Bodø i Vinden (BIV) ved prosjektets styreleder. Klager omtaler seg selv 
som «et omdømmeprosjekt som skal bidra til å posisjonere Bodø og Bodø-regionen som et 
attraktivt bo- og arbeidssted». Det opplyses at prosjektet er et samarbeid mellom bedrifter og 
ulike institusjoner. Blant annet nevnes Bodø kommune, Universitetet i Nordland, Forsvaret 
og Avisa Nordland. Det opplyses at styreleder er Hans A. Nilsen fra firmaet iTet. Han er 
også formell klager. Den påklagede artikkelen er i vesentlig grad basert på 
prosjektorganisasjonens egen evaluering av kampanjen, og det er denne evalueringen Bodø 
Nu «har angrepet, og brukt ord som usannheter, svindel, juks og bedrag om».  
 
Innledningsvis, under tittelen «Hva står striden om?» heter det: 
«Bløffing. Triksing. Feilrapportering. Usannheter. Svindel, juks og bedrag. Det er grove 
beskyldninger Bodø Nu har brukt sin talerstol i det offentlige rom til å rette mot Bodø i 
Vinden, nærmere bestemt i en reportasje og intervju på til sammen 37 243 antall tegn, pluss 
en lederartikkel, en kommentarartikkel og en oppfølgingsartikkel. Denne redaksjonelle 
oppmerksomhetens dimensjoner kan sammenlignes med de største gravesakene i Dagens 
Næringsliv. Og slike harde beskyldninger og grove ordbruk pleier resten av norsk presse å 
spare til saker der svært alvorlige og kritikkverdige handlinger er blitt begått.» 
 
Klager anfører at Bodø Nu selvsagt er i sin fulle rett til å sette et kritisk søkelys på Bodø i 
Vindens omdømmekampanje og presentasjonen av prosjektet, men at det burde være mulig 
uten en ordbruk «langt utenfor anstendighetens grense». 
 
Det vises videre til at det innklagede materialet gir inntrykk av at Bodø kommune har vært 
ansvarlig for presentasjonen av kampanjens resultater og som i høy grad har stått for 
finansieringen av kampanjen. Klager understreker at det ikke er kommunen som står bak 
presentasjonen, og at kommunens (og dermed skattebetalernes) finansiering bare utgjør 14 
prosent av den samlede økonomiske innsatsen. 
 
BIV gjør i klagen et nummer av at Bodø Nus ansvarlige redaktør har skjult egne bindinger 
ved å unnlate å opplyse at han som tekstforfatter har levert tekster til en tidligere kampanje 
for BIV via reklamebyrået Riktig Spor, men at BIV valgte en annen samarbeidspartner til den 
nå omtalte kampanjen. Klager mener Bodø Nu skulle ha opplyst om redaktørens tidligere 
rolle, og også hans vennskap med Riktig Spors medarbeider, som er intervjuet i den 
påklagede artikkelen. Det er i klagen vist til flere tidligere saker der Pressens Faglige Utvalg 



 
  Sak nr. 291/13 

4 

har slått ned på slike forhold. Det samme gjelder også bruk av en såkalt ekspertkilde, Sverre 
Bech-Sjøtun, som ifølge klager har hatt et nært forretningsmessig forhold til redaktøren.   
   
Klager reagerer, som nevnt over, på avisens omtale av Bodø kommunes rolle. Det vises til at 
det i artikkelens innledning framstilles som om kommunen har sendt ut pressemeldingen 
om evalueringen av kampanjen. Klager skriver: «Men faktum er at Bodø kommune aldri har 
sendt ut en slik pressemelding. Dette er noe Bodø Nu har funnet på, trolig fordi den påståtte 
bløffen, svindelen, jukset og bedrageriet framstod som langt mer alvorlig hvis det var 
kommunen som stod bak. Det er en alvorlig faktafeil Bodø Nu har begått.» Det anføres at 
redaksjonen var vel kjent med dette, men at det likevel er framstilt som om det er 
kommunen som har begått den påståtte juksingen og svindlingen, og at det har vært viktig 
for BIV å tydeliggjøre at omdømmeprosjektet ikke er kommunalt. Det understrekes også at 
prosjektlederen, som er kommunalt ansatt, er frikjøpt fra kommunen (64 prosent) og at hun 
rapporterer til BIVs styreleder. Det anføres at Bodø Nu ikke har korrigert omtalen av 
kommunens rolle i nettversjonene av det påklagede materialet.  
 
BIV er kritisk til Bodø Nus kildebruk. Det vises til at fire såkalte ekspertkilder, omtalt i 
klagen som «eksperter», er valgt med omhu fordi de enten har en kjent skepsis til 
omdømmekampanjer for byer, fordi en av dem har en forbindelse til redaktøren og fordi en 
åpenbart har manglende kjennskap til prosjektet.  
 
Klager bruker betydelig plass i klagen på imøtegåelsespunktet i Vær Varsom-plakaten. Det 
anføres at man i forkant av intervjuet med styreleder og prosjektleder, der deres 
kommentarer til påstandene i artikkelen, ikke fikk opplyst hvilke eksperter som var 
intervjuet og hvilke påstander de kom med. Klager mener at nå så ikke skjedde, at 
påstandene ble framført under intervjuet, så skulle det vært gitt mer tid i etterkant av 
intervjuet til utdyping og korrigeringer. Det vises til at det dreier seg om en kompleks sak 
med mye tallmateriale fra flere omfattende og detaljrike rapporter laget av eksterne 
samarbeidspartnere, og at det ikke ble gitt rimelig tid til sitatsjekk. «Vi fikk i praksis en time 
og førti minutter til å kvalitetssikre våre svar og be om endringer. Bodø Nu forsøkte her å 
presse oss på tid og satte oss derved i en vanskelig situasjon.» Det vises også til at 
redaksjonen var svært selektiv med hensyn til å imøtekomme BIVs krav til endringer.  
 
Klager mener også det er problematisk med hensyn til imøtegåelsesretten ivaretas i en 
etterfølgende artikkel. «Etter å ha lest en artikkel på 25 871 tegn om tolkning av klikkrater, 
kampanjeresultater, fagterminologi i markedsføring osv., hvor mange lesere orker deretter å 
lese et intervju med dem som angripes? Og hvor mange klarer å holde tråden fra den 25 871 
tegn store saken med mye teknisk og tallbasert informasjon, og koble beskyldningene her til 
svarene i intervjuet?» Det vises i tillegg til at det i nettversjonen kun er lenket til 
imøtegåelsen, og at imøtegåelsen er vesentlig forkortet i nettversjonen. Klager ber PFU 
vurdere om Bodø Nu har oppfylt kravet i Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 ved å håndtere 
den samtidige imøtegåelsen på denne måten.   
 
Det vises til det samme punktet med hensyn til påstander i lederartikkelen «Bodø i 
svindel’n» og kommentarartikkelen «Fullstendig misforstått Bodø-patriotisme». Det henvises 
til at det er brukt ord som svindel, feilrapportering, juks og bedrag uten forbehold. Klager 
mener dette er påstander som utløses rett til samtidig imøtegåelse, selv om de forekommer i 
kommentarartikler.  
 
Begrepet «visninger» står sentralt både i artikkelen og i klagen. Slik klageren ser det, har 
Bodø Nu skapt et inntrykk av at BIV har språklig sminket og i beste fall bløffet om at 



 
  Sak nr. 291/13 

5 

kampanjen har hatt 46 millioner visninger på nett. Klager viser til at «visninger» er et etablert 
begrep i markedsføring og at det er antall lesere som får eller gis anledning til å se en 
annonse. Det er ifølge klageren ikke slik Bodø Nu framstiller det, at man aktivt tar del i 
observasjonen av noe. Klager mener Bodø Nu bevisst har søkt å skape tvil om noe som det 
ikke er tvil om. Visning 46 millioner ganger forteller ikke noe om hvor mange som har sett 
annonsen, ei heller hvor mange som har tatt aktivt del i den. Klager viser til at Bodø Nu ikke 
var mottakelig for korrigering av dette inntrykket i forbindelse med sitatsjekken, og det 
understrekes at BIV ikke har forsøkt å lure noen i forbindelse med bruken av uttrykket 
«visninger». 
 
BIV kaller Bodø Nus «regnestykke», der en av ”ekspertkildene” deler kostnadene for 
kampanjen med antall visninger (46 millioner), for en vesentlig feil. «Her gjør den såkalte 
eksperten Bech-Sjøtun en grov feil idet han tar kampanjens totalbudsjett og deler på antall 
klikk for å få prisen per klikk. Men kampanjens totalbudsjett inkluderer jo en rekke ulike 
aktiviteter, og man kan selvsagt ikke regne ut prisen per klikk slik Bech-Sjøtun gjør.» Det 
vises til at det dreier seg om en rekke langsiktige investeringer utover en måneds 
markedskampanje i digitale kanaler.» Det anføres at BIV aldri ble presentert for denne 
utregningen og at man derfor var forhindret fra å kommentere det. 
 
En annen alvorlig feil, ifølge klager, er å hevde at BIV påtar seg æren for å ha skaffet DIPS 
100 jobbsøkere. (DIPS er bedriften som leverer systemer for elektroniske pasientjournaler til 
sykehus over hele landet. Bedriften har hovedkontor i Bodø.) BIV anfører at dette er tall som 
DIPS selv har oppgitt, og at man først får kommentere dette i imøtegåelsesintervjuet mange 
sider senere.    
 
BIV gjør videre ett nummer av at Bodø Nu hevder at 700 personer klikket seg inn for å sende 
mail til det prosjektet kaller ambassadører, mens realiteten er at ambassadørene fikk i 
underkant av femti mailer. BIV viser til at man aldri hevdet at ambassadørene fikk 700 
henvendelser, men at det ble registrer 700 klikk på kontaktskjemaet. Dette fikk heller ikke 
klager kommentere.  
 
BIV reagerer også på at Bodø Nu har brukt opplysninger fra i en rapport fra Dagens 
Næringsliv om respons på en annonse feil. Klager mener Bodø BU ikke har satt seg 
tilstrekkelig inn i materialet. Det samme gjelder også, ifølge klager, utsagn fra ekspertkilde 
om at BIV tolker mer inn i kampanjeresultatet enn det som er korrekt. Dette gjelder en 
påstand om at BIV har tatt en omtale i National Geographic til inntekt for kampanjen.  
 
Videre anføres det at flere kritiske påstander fra ekspertkildene knyttet til hvordan BIV har 
målt resultatene av kampanjen ikke ble presentert for BIV. Det samme gjelder en påstand 
knyttet til en film laget av Bodø kommune, Bodø Gagnam Style. BIV ble ikke presentert for 
påstanden om at filmen ikke har hatt effekt.  
 
Klager er uenig i Bodø Nus påstand om at klikkraten for annonseringen er en fiasko. Det 
dreier seg om at det er registrert 50.000 klikk på 46 millioner visninger. En av avisens 
eksperter kaller det en fiasko, mens BIV hevder å ha grunnlag for å hevde at dette er et bra 
resultat. 
 
Avslutningsvis i den omfattende klagen tar BIV sjølkritikk på ett punkt. Det anføres at man 
har feiltolket tallene fra annonseringen på VG Nett feil, og at Bodø Nus kritikk av dette er 
betimelig. Men klager mener dette ikke kan være grunnlag for å hevde at BIV farer med 
usannheter, bløff, triksing og så videre.  



 
  Sak nr. 291/13 

6 

 
Helt til slutt ber klager PFU vurdere tittelbruken i det påklagede materialet opp mot Vær 
Varsom-plakatens punkt 4.4 og punkt 4.1, om saklighet og omtanke.       
 
Klager anfører også at Bodø Nu har unnlatt å omtale de mange positive effekter kampanjen 
har hatt.  
   
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert noe initiativ med sikte på å løse saken i minnelighet.   
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Bodø Nu mener det er utført «et grundig og sjeldent stykke undersøkende journalistikk, i 
hvert fall i bodømålestokk». Videre: «På den annen side har klagen tydeliggjort overfor vår 
lille redaksjon på hvilke områder vi kunne gjort en grundigere jobb. Uten at vi mener disse 
punktene tilsier en fellende uttalelse fra PFUs side. 
 
Avisen tar så systematisk for seg BIVs klagepunkter, og begynner med påstandene om nære 
forbindelser mellom ansvarlig redaktør og reklamebyrået Riktig Spor, som var involvert i 
første del av kampanjen. Avisens redaktør avviser kategorisk påstandene og anfører at det 
eneste utgangspunktet for den påklagede omtalen er pressemeldingen fra prosjektet. Det 
samme gjelder også forbindelsen til en av ekspertkildene, Bech-Sjøthun.  
 
Avisen mener også at BIV «nærmest er spektakulær» når den omtaler kildebruken. Bodø Nu 
mener ikke noe er klanderverdig med hensyn til hvilke kilder som uttaler seg i det påklagede 
materialet. 
 
Om tilknytningen til kommunen: 
Ifølge Bodø Nu har BIV et sterkt kommunalt preg. Initiert fra kommunen, i betydelig grad 
finansiert av kommunen, prosjektleder ansatt i kommunen, adressen er kommunen og 
kommunens informasjonsavdeling var involvert i forbindelse med publiseringen av 
pressemeldingen. Videre mener avisen klager tilslører den kommunale finansieringen, i og 
med at ni millioner kroner som ble overført fra fylkeskommunen ble kanalisert videre til 
prosjektet. Bodø Nu mener derfor det korrekte kommunale tilskuddet er 12,6 millioner, 
nøyaktig femti prosent av finansieringen. 
 
Om samtidig imøtegåelse heter det i tilsvaret: 
«Da tiden var kommet for et intervju med prosjektleder Linda Dokmo og hun innså at dette 
var en kritisk reportasje, gjorde hun seg i en lengre periode utilgjengelig. Vi gjorde gjentatte 
forsøk på å få til et intervju. Vi gjorde den første intervjuhenvendelsen til Dokmo mandag 18. 
mars, nøyaktig en måned før vi skulle ut med magasinet. Det anføres at det er Dokmo som er 
leder for prosjektet, og som fronter det. «Store deler av vår kritikk gikk mot Dokmo og 
hennes formidling av resultater – og det var hun som hadde signert den omtalte 
pressemeldingen.  
 
Torsdag 4. april – to uker før magasinet skal ut – kontakter vi på nytt Dokmo med 
forespørsel om intervju. Heller ikke denne gangen vil hun stille. Hun ber om å få vite 



 
  Sak nr. 291/13 

7 

innholdet i kritikken. Vi sender henne hovedpunktene i denne: At dette gjelder BIVs 
egenvurdering av kampanjen, satt opp mot de faktiske tall og eksperters vurdering. 
Mandag 8. april – i samme mail hvor vi gir Dokmo navnene på ekspertene som har uttelst 
seg – spør vi på nytt om intervju.  
 
Tirsdag 9. april innser vi at vi ikke får snakke med Linda Dokmo, om ikke styreleder Hans 
Nilsen er med. (Bodø Nus understrekninger.) 
 
Torsdag 11. april er denne avtalen på plass – etter nesten en måneds forsøk på å få et 
intervju. 
 
Intervjuet skjer mandag 15. april kl 09.00. Det opplyses videre at intervjuet måtte avbrytes 
klokken 10.00 og at det ble gjenopptatt kl 15.30 samme dag. 
 
Påfølgende dag ble det gjort telefoniske oppfølgingsspørsmål, og artikkelutkast ble 
oversendt per e-post samme dag kl. 14.28, med beskjed om at tilbakemeldingen måtte 
foreligge innen kl. 1600. «Vi mottar deres respons kl. 16.04, og tar hensyn til noen av deres 
foreslåtte endringer, mens andre blir stående som de var, etter en redaksjonell vurdering. 
BIV har på dette tidspunkt ingen merknader med tanke på kort svarfrist. Vi registrerer ingen 
innvendinger eller protester. Vi ser imidlertid at det var uheldig med så kort tid til 
gjennomgang av eget tilsvar. Men: Vi forsøkte å få i stand en intervjuavtale i land tid før 
dette. En måned før og ved en rekke forsøk.» Det vises også til at om ikke intervjuet var blitt 
avbrutt ville BIV hatt cirka ett døgn til å se på tilsvaret – i stedet for halvannen time.  
 
Når det gjelder klagepunktet om at det i nettutgaven ble lenket til imøtegåelsen, mener Bodø 
Nu dette var eneste hensiktsmessige løsning. Med hensyn til at halvdelen av imøtegåelsen 
var borte i nettversjonen beklager redaksjonen dette og omtaler det som et arbeidsuhell, som 
man ikke er blitt kjent med før klagen til PFU kom. Da ble dette umiddelbart rettet opp.  
 
Om svindel-insinuasjon: 
Ansvarlig redaktør anfører at han innestår fullt og helt for påstandene i lederartikkelen og 
viser til at denne er basert på faktiske forhold som avisen har avdekket. Redaktøren mener 
det ikke reises nye problemstillinger i lederartikkelen som klager har fått imøtegå i 
«imøtegåelsesintervjuet» i samme avis.  
 
Om begrepet visninger: 
Bodø Nu mener det ikke er vanskeligere å kjøpe visninger enn å kjøpe brød, og gjentar sin 
påstand om at BIV aktivt har forsøkt å forføre folk og samarbeidspartnere med 
oppsiktvekkende tall, «som egentlig ikke er noen prestasjon i det hele tatt». Redaksjonen 
mener det ikke kan være feil å knytte visninger til personer – i og med at det tross alt er 
personer som blir eksponert for nettsider. Og understreker at Dokmo ble sitert på at man 
ikke kan vite hvor mange personer som har sett annonsen.  
 
Om prisen på klikk: 
Bodø Nu mener det måtte være relevant å regne ut en klikkpris i relasjon til kampanjens 
kostnad. «Ikke som en fasit, men som et element som setter kampanjens kostnad i 
perspektiv.» Om imøtegåelse på dette punkt: «Vi konfronterer ikke BIV – ikke akkurat med 
utregningen på 69 kroner (per klikk: sekr. anm.) – men med eksperter som kaller klikkraten 
for en fiasko samt at man bare klarte å oppnå 50.000 besøkende til hjemmesiden. Dette er 
identisk problemstilling. Med dette mener vi at BIV har fått svare for seg på dette punkt.» 
 



 
  Sak nr. 291/13 

8 

Om søkere til DIPS: 
Redaksjonen anfører at både BIV og DIPS bekrefter at det dreier seg om tall, hundre 
søknader, som ikke kan bekreftes, mens BIV i pressemeldingen helt bombastisk tar æren for 
disse søknadene. «Det er en linje fra BIVs side her, som handler om å bruke usikker 
informasjon og feilaktige data, til å fremme fortellingen om egen suksess. Dette er selve 
hovedlinjen i vår reportasje.» 
 
Om mail til ambassadører: 
«Ambassadørsatsingen var tilsynelatende mislykket, men ved å bruke tallet 700 får man den 
til å fremstå som en suksess. BIV får svare på kritikken og presiserer hva BIV etter sigende 
har ment.» 
 
Om DNs rapport: 
«Dette er jo hele reportasjens kjerne: BIV, som har et stort ansvar for å rapportere korrekt 
overfor media, befolkning, samarbeidspartnere og myndighet, har gjennomgående kun 
benyttet de positive tallene i sin pressemelding. Og BIV har i tillegg manipulert og bløffet 
rundt disse tallene. Da er det vår oppgave å avdekke dette.»   
   
Om National Geographic: 
Det anføres at det er BIV som velger å ta dette med i sin presentasjon. Bodø Nu peker på at 
dette ikke er et viktig kritikkpunkt fra avisens side, men at det igjen understreker 
prosjektleders evne til å bruke alle omstendigheter til å stille kampanjen i et mest mulig 
positivt lys. Redaksjonen beklager at BIV ikke fikk svare på dette punktet. Det understrekes 
at dette var en glipp fra redaksjonens side.  
 
Om imøtegåelse av beskyldning om mangelfull måling:  
Redaksjonen mener BIV fikk sin rettmessige imøtegåelse her. Det vises til relevant 
formulering i «tilsvarsintervjuet».  
 
Om Gagnam Style-filmen: 
Også her mener Bodø Nu BIV fikk svare godt for seg.  
 
Om klikkraten: 
Redaksjonen viser til at den har reist spørsmålet, sitert kilder, og latt BIV svare.  
 
Om tolkningen av tallene fra VG: 
Redaksjonen mener BIV for første gang innrømmer at det var feil å bruke «vet ikke»-
kategorien som positiv. «BIVs juks på dette punktet snur resultatet fullstendig på hodet.» 
 
Bodø Nu mener det påklagede materialet kan kritiseres på tre punkter. At BIV fikk liten tid 
til å kommentere gjengivelsen av sin egen imøtegåelse. Men det vises samtidig til at BIVs 
motvilje var medvirkende til dette.  
 
Videre at imøtegåelsen ble kuttet i nettutgaven. Men det vises samtidig til at klageren ikke 
tok umiddelbar kontakt om dette.  
 
Endelig – at påstanden fra kilden Tangen om National Geographic ikke ble forelagt BIV. Men 
her understrekes det at dette ikke er det alvorligste elementet i reportasjen og at påstandene 
framstår som synsing. 
 
Bodø Nu ber PFU bedømme de tre punktene i lys av en helhetsvurdering.  



 
  Sak nr. 291/13 

9 

 
Avisen avslutter sitt tilsvar med å gå gjennom den omtalte pressemeldingen fra BIV, og 
«resultatet av vårt journalistiske arbeid under hvert punkt».  
 
Helt til slutt: «Vi mener å ha avdekket at BIV systematisk har tildekket sannheten om 
resultatene av kampanjen. Dette ved å konsekvent selektere de tall som setter kampanjen i et 
best mulig lys. Men også ved å bedrive språklig manipulasjon og ved å fare med direkte 
usannheter. Det samlede mengden av slikt juks, taler for at dette er gjort ved bevis(s)t og 
systematisk handling. Vi mener å ha gjort en grundig jobb – også sett i forhold til pressens 
etiske retningslinjer.» 
 
 
Bodø i Vinden opprettholder klagen. Klager sammenfatter sin klage slik:  
«Spørsmålet vi har reist i vår klage på Bodø Nu, er om det BIV har formidlet om 
omdømmekampanjen rettferdiggjør en ni sider lang reportasje i Bodø Nus papirutgave og en 
nettartikkel der ord som bløffing, triksing, usannheter, svindel, juks og bedrag er brukt for å 
beskrive BIVs informasjon.» 
 
BIV tar så for seg Bodø Nus tilsvar: 
 
Om redaktørens relasjon til Riktig Spor: 
BIV opprettholder anførselen om at Bodø Nus redaktør «hadde en forretningsmessig relasjon 
til byrået Riktig Spor bare ett år før den påfølgende kampanjen Bodø Nu har gjort sitt beste 
for å skandalisere». Klager mener avisen skulle opplyst om dette i artikkelen. Videre mener 
BIV at redaksjonen på samme måte skulle ha opplyst at også kilden Sverre Bech-Sjøthun 
hadde en mulig binding til redaktøren.  
 
Foreholdet til kommunen: 
BIV omtaler dette som et av de mest sentrale punktene i klagen. Det understrekes at det ikke 
dreier som bruk av offentlige skattekroner, men et prosjektsamarbeid der kommunen er en 
av partene. «BIVs øverste organ er styret som tar alle strategiske, taktiske og operasjonelle 
beslutninger. Disse beslutningene ligger utenfor Bodø kommunes kontroll.» BIV kritiserer 
også Bodø Nu for å ha omtalt at det ble sendt ut en pressemelding om resultatene av 
kampanjen. «Mot bedre viten har Bodø Nu lest en artikkel på Bodø kommunes nettsted 
under kategorien AKTUELT, og kalt dette en pressemelding fra BIV.» Det avvises også 
at midlene fra fylkeskommunen kan kalles kommunale, selv om de rent praktisk ble 
formidlet via kommunen. Det understrekes at disse pengene ikke kunne vært brukt til noe 
annet enn prosjektet, fordi de var øremerket til det.  
 
Om samtidig imøtegåelse: 
BIV har en helt annen framstilling av kontakten mellom redaksjonen og BIVs ansvarlige før 
publisering. BIV avviser at man har gjort seg utilgjengelig, og at Bodø Nus journalist 
gjentatte ganger ble informert om at det var styreleder, og ikke prosjektleder, som skulle 
kontaktes for kommentarer. Det anføres også at det var redaksjonen som foreslo tidspunkt 
for intervjuet, dagen før avisen skal i trykken, mens styreleder hare vært tilgjenglig for 
intervju fra dag en. Det vises også, på nytt, til manglende tid for sitatsjekk påfølgende dag.  
 
Om «visninger» og «pris per klikk»: 
BIV gjentar her sin argumentasjon fra den opprinnelige klagen. Det anføres at BIV aldri har 
hevdet at 46 millioner personer har sett annonsen, og at utregningen av pris per klikk er helt 
villedende, fordi kampanjemidler er brukt til mye mer enn nettannoner.       



 
  Sak nr. 291/13 

10 

 
BIV avslutter sitt omfattende tilsvar med en oppsummering: 
 
Bodø i Vinden (BIV) er ikke Bodø kommune. 
Verken BIV eller kommunen har sendt noen pressemelding til Bodø Nu 4. mars 2013 
Kommunen finansierer ikke «i høy grad» BIVs drift og aktiviteter. 
BIV fikk ikke fullgod imøtegåelse.  
BIV gjorde seg ikke utilgjengelig. 
Å bruke ordet «visninger» er i tråd med vanlig praksis, men BIV har aldri hevdet at 46 
millioner mennesker har sett annonsen. 
Bodø Nus beregninger av pris per klikk er feil, og BIV er ikke konfrontert med dette. 
Bodø Nus omtale av klikkrater er ikke i tråd med anerkjente vurderinger. 
Bodø Nu tok ikke med andre halvdel av imøtegåelsen i nettutgaven. 
Antall rekrutterte til DIPS er ikke tatt ut av luften, men tall oppgitt av DIPS. 
 
Klager anfører at det ikke var dekning for å bruke ord som triksing, svindel, bløff, juks og 
bedrag.  
 
 
Bodø Nu har levert et kortfattet siste tilsvar. Redaksjonen anfører at man aldri har hevdet at 
BIV er Bodø kommune. Angående begrepet «pressemelding» konstaterer avisen at det dreier 
seg om en artikkel på prosjektets hjemmeside som BIV ville ha mediedekning på. Bodø Nu 
kaller dette en pressemelding, BIV kaller det en nyhetsartikkel. 
 
Bodø Nu gjentar sin påstand om at kommunen finansierer 50 prosent av BIVs virksomhet, 
delvis gjennom kommunale midler og delvis gjennom fylkeskommunale midler sluset 
gjennom kommunen. Videre vises det til at prosjektet er plasser under Team Bodø KF - 
«altså et kommunalt foretak».  
 
Angående mulighet for og tid til samtidig imøtegåelse anfører Bodø Nu til at den daglige 
lederen for prosjektet nærmest er umyndiggjort i tilsvaret fra BIV. Avisen viser til at lederen 
«med den største selvfølgelighet lar seg intervjue om enhver (positiv) sak som har med BIV å 
gjøre». Bodø Nu viser ellers til sin første framstilling av prosessen før publisering og mener 
at BIV selv må ta skylden for at det ble så trangt med tid på slutten. «Men viktigst: Som vår 
reportasje viser, har BIV fått svare for alle de vesentlige kritikkpunkter i et fyldig tilsvar over 
nesten to sider.» 
 
Tilsvaret avsluttes slik: 
«Vi har avslørt hvordan en sentral samfunnsaktør, med kommunen og flere store bedrifter i 
ryggen, bevisst og gjennomgående har jukset og sminket med fakta for å stille seg selv i et 
bedre lys. Vi har jobbet grundig og systematisk med reportasjen – ikke minst i forhold til 
imøtegåelse.  
 
PFU-klagen fra BIV, i samlet størrelse tykkere enn de fleste bøker om presseetikk, har vi 
måttet reflektere over og tatt ytterligere læring fra. Det har været nyttig for meg og mine 
medarbeidere.  
 
Vi har kritisert oss elv på noen få punkter, og vi er forberedt på kritikk fra PFU, men vi 
mener at ingen av disse punktene er så vesentlige at de skal medføre brudd.» 
 
   



 
  Sak nr. 291/13 

11 

 
     
 


