
 

 

 

PFU-SAK NR. 287/13 

 
KLAGER:                               

 
Futuro Rio ved daglig leder Tom Dybwad 

ADRESSE: Postboks 466, 1327 Lysaker 
TELEFON: 95 36 09 30 
PUBLIKASJON: TV 2 (TV 2 hjelper deg) 
PUBLISERINGSDATO: 10.10.2013 
STOFFOMRÅDE: Veldedighet 
GENRE: TV-reportasje 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, kildevalg, premissene, skille 

kommentar og fakta, gjengivelse av meningsinnhold, ansvar for 
ulike syn, saklighet og omtanke 

REGISTRERT: 16.10.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 16.10.2013 
BEHANDLES I PFU:  19.12.2013 
FERDIGBEHANDLET: 19.12.2013 
BEHANDLINGSTID: 63 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 (TV 2 hjelper deg) sendte torsdag 10. oktober 2013 en reportasje om 

bistandsorganisasjoner innsamling av midler via telefon. Reportasjen hadde tittelen «Går 
pengene man gir til veldedighet til formålet?» 
 
Innslaget hadde slik «annonsering», eller head som det heter i TV-sammenheng: 

«Bistandorganisasjon forfalsker bilder for å lokke nordmenn til å gi penger. 
Manipulererer inn sin egen logo på fotballdrakta til fattige barn.» 

 
Intro fra studio: 

«Svært pågående telefonselgere ringer for å samle inn penger til fattige barn. Men 
kan du stole på historiene de forteller, og kommer pengene frem?» 

 
Innslaget begynner hjemme hos en familie som reagerer på pågangen og argumentasjonen 
fra innsamlerne. Videre følger et kort intervju med daglig leder i Innsamlingskontrollen. Han 
advarer på generelt grunnlag mot å gi penger og peker spesielt på at opp til åtti prosent av 
det som samles inn går til callsentrene som samler inn på oppdrag fra organisasjonene.  
 
Resten av programmet handler så om organisasjonen Futuro Rio, som driver veldedig arbeid 
blant barn og ungdom i Rio i Brasil. Det opplyses at både Forbrukerrådet og 
Forbrukerombudet har fått klager på foreningen.  
 



 
  Sak nr. 287/13 

2 

Historien som fortelles dreier seg videre først og fremst om at Futuro Rio har forfalsket 
bilder ved å manipulere inn Futuro Rios logo på innkjøpte arkivbilder, og å bruke bilder av 
spillere på fotballaget Karanba, som deltok på Norway Cup, som om de var spillere fra 
Futuro Rio. Disse bildene var hentet fra organisasjonens Facebookside.   
 
Innslaget inneholder også en tidligere ansatt i firmaet som samler inn penger for Futuro Rio. 
Hun er kritisk til insamlingsmetoden og til at så lite av pengene som samles inn som når 
formålet.  
 
I et «mellomstikk» heter det fra studio: 

«Futuro Rio sier de nå har søkt om å bli medlem i Innsamlingskontrollen. Men vi 
vil ha svar på hvorfor de forfalsker bilder.»  

 
Resten av innslaget er et intervju med daglig leder av Futuro Rio. Han konfronteres med 
påstandene om manipulering av bilder, med at så lite penger får til organisasjonens formål 
og med bruken av Karanba-spillere på hjemmesiden. 
 
Til slutt – uttroen: 

«Dette intervjuet ble gjort i går. I dag hevder plutselig Futuro Rio at callsenteret 
noen ganger bare får 42 kroner av hver hundrelapp. Men hvor ofte det skjer, kan 
de ikke svare på.»  

 
(Nettsiden-klagen) 
 
KLAGEN:  
 
Klager er organisasjonen Futuro Rio (FR) ved daglig leder. Innledningsvis i en omfattende 
klage heter det: 
 
«Basert på udokumenterte tips har TV 2 hjelper deg publisert et innslag som inneholder 
uriktige, upresise og irrelevante opplysninger som diskrediterer organisasjonen Futuro Rio. 
Dette svekker organisasjonens omdømme, og vanskeliggjør arbeidet med å finansiere våre 
prosjekter i Rio de Janiero. Futuro Rio har ikke fått tilstrekkelig anledning til å imøtegå de 
beskyldninger som publiseres. TV 2 hjelper deg har publisert uriktige opplysninger mot 
bedre vitende. De reelle punkter tatt opp i intervju med Dybwad (i studio; sekr. anm.) er ikke 
overenstemmende med de premisser som ble fremlagt før intervjuet.» 
 
Klager har vist til sju deler/sekvenser i reportasjen der det hevdes brudd på god 
presseskikk.  
 
Påstanden om at Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har fått klager på Futuro Rio: Klager 
anfører at det ikke er registrert noen klager på Futuro Rio hos noen av de nevnte 
forbrukerorganene og at TV 2 hjelper deg ble informert om dette. Det var imidlertid 
registrert tre henvendelser til Forbrukerrådet. Dette var heller ikke noe tema i intervjuet med 
daglig leder, slik at imøtegåelsesretten ikke ble ivaretatt.   
 
Opplysningen om at Snorre Holand markedsfører Futuro Rio på en svært spesiell måte: 
Klager viser til at en av jentespillerne på Karanbas lag under Norway Cup har deltatt i FRs 
aktiviteter i to år og at hun etter å ha kommet tilbake til Rio gikk inn i FR igjen. Klager 
anfører at framstillingen i programmet om hvordan dette vises på FRs hjemmesider er feil. 
«Her har man klart fortalt at Allesandra Krapp Figuriedo har deltatt på Norway Cup for 



 
  Sak nr. 287/13 

3 

Karanba og vunnet cupen.» Klager avviser TV 2s antydning om at det er brukt bilder av 
Karanba for å forlede potensielle givere til å tro at Karanba og FR har et samarbeid. Det 
anføres at heller ikke dette ble fulgt opp i intervjuet med daglig leder. 
 
Påstanden om forfalskede/manipulerte bilder: 
Klager bekrefter at ett av bildene, gutt med gul trøye, er et innkjøpt bilde som viser «en 
typisk Academia Futuro gutt» der det er lagt inn en logo. Bildet av to glade gutter er også 
innkjøpt og er ved en inkurie blitt liggende på Facebooksiden. Andre bilder er også 
manipulert ved at logo er innmontert, men disse bildene er av ungdom som er involvert i 
klagers arbeid. Klager anfører her at daglig leder ikke fikk tilstrekkelig mulighet til å imøtegå 
påstandene, og inntrykket TV 2 søker å skape, om bilde- og logobruken. 
 
Intervjuet med tidligere innsamler: 
Klager anfører her, med innsamlingsselskapet som kilder, at den intervjuede aldri har 
arbeidet med innsamling av penger til FR og reagerer på at vedkommende ble brukt som 
sannhetsvitne for hvordan telefonkontakten med potensielle givere foregikk. Det anføres i 
tillegg at hun avsluttet sitt arbeidsforhold før selskapet startet samarbeidet med FR. Det 
opplyses også at den intervjuede var i arbeidskonflikt med sin arbeidsgiver.  
 
Om andelen av innsamlet beløp som går til callsenteret: 
Klager anfører at TV 2, på tross av å ha bli informert om at det var feil, hevdet at daglig leder 
synes det er greit at callsenteret tar 72 kroner fra hver 100-lapp som samles inn. «I sitatsjekk 
ble det av Futuro Rio påpekt at salgskostnaden ved å skaffe givere er 42% av innsamlet 
beløp.» Videre vises det til at TV 2 var kjent med at inntil 30 prosent av midlene kunne 
brukes til en informasjonskampanje for FR. Det vises også til at FR ønsket å fortelle at mer 
enn fire ganger så mye som det som er blitt innsamlet er blitt brukt på prosjektet de ni første 
månedene i 2013.  
 
Om sluttreplikken: 
Klager reagerer på at TV 2 henger på en sluttreplikk om at FR «plutselig hevder» at det noen 
gang bare går 42 prosent til callsenteret. Det anføres at dette var informasjon TV 2 hjelper 
deg satt med langt tidligere.  
 
Klager avslutter med å anføre at vinklingen på programmet var gitt fra starten; at Futuro Rio 
skulle framstå som en useriøs organisasjon som folk ikke burde gi penger til «Med bakgrunn 
i dette opplever vi at organisasjonens synspunkter og dokumentert informasjon ble ignorert 
og klippet bort  slik at etterlatt inntrykk skulle stemme overens med teasere, vignett og 
innhold i innslag.»     
 
Vedlagt klagen fulgte kopi av e-postskorrespondansen mellom klager og TV 2 hjelper deg 
samt en bildedokumentasjon.   
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser samtlige klagepunkter. Innledningsvis anføres det fra TV 2s side at TV 2 hjelper 
degs konsept er velkjent og at TV 2 anser at serien i sentrum av medienes samfunnsoppdrag. 
TV 2 mener også at de/den som driver innsamlingsvirksomhet som den beskrevne, utenfor 
de alminnelige registre, må finne seg i å bli undersøkt og omtalt. Det anføres også at det er 
brukt helt alminnelige journalistiske metoder fram til publisering.  
 



 
  Sak nr. 287/13 

4 

Med hensyn til klagers innledning om manglende premisser viser TV 2 til at klager i en e-
post 7. oktober ble informert om at det var funnet bilder på FRs nettsider som «framstår som 
manipulerte». Det anføres videre at klager, på tross av at det blir hevdet at all 
korrespondanse mellom partene ved lagt ved klagen, har unnlatt å legge ved 15 e-poster. 
Disse er vedlagt TV 2s tilsvar.  
 
Til klagepunktene: 
 
Om Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har fått klager: 
«Klagene er reelle, til tross for at Futuro Rio hevder det motsatte. På forespørsel opplyste 
Forbrukerrådet 13. august at de hadde fått to henvendelser fra personer som klager på at de 
har fått regninger fra Futuro Rio. Regninger de har fått uten å ha sagt ja til å gi penger. 
Forbrukerrådet fikk også en henvendelse på Futuro Rio 07.10, hvor vedkommende klaget på 
en ubehagelig telefonsamtale og fryktet ”at det ville komme et pengekrav på bakgrunn av 
telefonsalg”». TV 2 opplyser også at TV 2 hjelper deg har fått tilsendt fem klager fra 
Forbrukerombudet. Utdrag av klagene er gjengitt i tilsvaret.  
 
Om sammenblandingen mellom FR og Karanba: 
TV 2 anfører at det må være legitimt å omtale at FR synes å ha brukt Karanbas merkenavn til 
å markedsføre egen aktivitet. Det vises til at Karanba har opplyst til TV 2, etter 
publiseringen, at man ikke har noe samarbeid med FR.  
 
Om forfalskningen/triksingen med bilder: 
TV 2 viser til at klager ble gjort kjent med at dette ville bli et tema i reportasjen (se over). TV-
kanalen anser det som dokumentert at FR har brukt byråbilder med innmonterte logoer som 
markedsføring. Når det gjelder bilder som ikke kommer fra byrå anfører TV 2 at det er snakk 
om flere titalls bilder «hvor enten Futuro Rio har manipulert på sin egen logo på blanke t-
skjorter, at logoen til en annen organisasjon digitalt er fjernet og at en annen organisasjons 
logo er fjernet og erstattet med FRs logo. Det vises blant annet til at flere av bildene er fra 
organisasjonen Emely Foundations årsrapport for 2011 ligger på FRs nettside.  
 
Om intervjuet med tidligere ansatt i callsenteret: 
TV 2 fastholder, i strid med FRs påstand i klagen, at den intervjuede kvinnen faktisk arbeidet 
med å samle inn penger for FR og at hennes utsagn om innsamlingsmetodene dermed er 
relevante.  
 
Om andelen av innsamlede midler som går til callsenteret: 
TV 2 har vedlagt dokumentasjon som tv-kanalen mener dokumenterer at FR det første året 
mottok 28 prosent av de innsamlede midlene, og hevder dermed å ha dokumentasjon for sin 
påstand om at 72 prosent går til callsenteret.  
 
TV 2 avrunder sitt tilsvar med å anføre at å avdekke kritikkverdige forhold hos 
hjelpeorganisasjoner er av stor allmenn interesse og at Futuro Rio er et relevant eksempel på 
en organisasjon som ikke er registrert hos Innsamlingskontrollen, og som bruker 
telefonselgere. «At klageren ikke var registrert, at klageren driver telefonbasert innsamling, 
at klageren bruker et callsenter som tar en vesentlig del av gavene som giverne bidrar med, 
og at klageren i sin markedsføring publiserer bilder som publikum må oppfatte og være fra 
klagerens virksomhet (men som ikke er det) må anses å være uomstridt. At det er kommet 
inn klager på Futuro Rio er også korrekt.» 
 
 



 
  Sak nr. 287/13 

5 

Futuro Rio anfører innledningsvis i sitt tilsvar at organisasjonen er liten og at man verken 
har ressurser eller kompetanse «for den type prosess som TV 2 hjelper deg har initiert». 
Videre vises det til at opplysningene om hvilken vinkling reportasjen ville få kom på et sent 
tidspunkt i prosessen. «Det fremgår klart fra korrespondansen mellom partene at TV 2 
hjelper deg i store deler av forberedelsene hadde et ønske om å få et intervju med Futuro Rio 
på andre premisser enn hva som var de faktiske beveggrunner for å gjøre intervjuet. Dette 
opplever Futuro Rio som svært lite etisk journalistikk, og et klart brudd på de etiske 
retningslinjer som gjelder mellom intervjuer og intervjuobjekt.» 
 
Med hensyn til bildebruken og påstanden om bildemanipulering viser klager til at TV 2 
etterlater et inntrykk hos seerne som om FR har tatt nærmest tilfeldige bilder av barn i Rio de 
Janiero og satt på egne logos «i den hensikt å forlede potensielle givere til å gi støtte til 
foreningens arbeid». Klager mener å ha klargjort både overfor TV 2 i forkant av intervjuet og 
i intervjusituasjonen at så ikke er tilfelle. Videre gjentas anførsler fra klagen som forklarer 
bildebruken, og at det i stor grad er barn som var involvert i FRs arbeid som er avbildet. 
Klager innser imidlertid at bruken av bilder fra bilebyråer med innmontert FR-logo kan 
anses å være uheldig, men at argumentasjonen fra TV 2s side om bevisst manipulering anses 
å være en insinuasjon og ment å diskreditere FRs arbeid. «Dette er trist, og har i ettertid vist 
seg å være skadelig for Futuro Rio.» 
 
Angående omtalen av klager til forbrukerorganene anfører klager at det dreier seg om 
henvendelser som disse organene ikke rubriserer som formelle klager. I alle fall har disse 
vært ukjent for Futuro Rio.  
 
Når det gjelder godtgjørelsen til callsenteret fastholder FR at selve salgsprovisjonen bar 42 
prosent, men at det også var plassert en informasjonskampanje hos callsenteret, og at dette 
hadde et investeringsperspektiv.  
 
Klager avviser videre TV 2 anførsel angående påstandene fra den tidligere callsenter-ansatte. 
«Vi har på ny fått bekrefter at (den ansatte) ikke arbeidet hos callsenteret da Futuro Rio 
plasserte oppdraget hos selskapet. (…) Det er videre blitt bekreftet at hun ikke arbeidet 
under den avtalen Futuro Rio har med callsenteret.» Det vises til en logg som skal bekrefte at 
hun ikke har loggført aktivitet for FR under sitt engasjement. 
 
Det opplyses at FR på grunn av de negative konsekvensene den påklagede reportasjen har 
fått for organisasjonen så vurderes det om man skal gå til rettslige skritt mot TV 2.   
 
 
TV 2 kan ikke se at klager har kommet med vesentlige nye opplysninger, men har likevel 
noen kommentarer. Generelt heter det i tv-kanalens siste tilsvar: «Vi finner det uforståelig at 
klageren hevder at TV 2 har ”initiert” en ”type prosess”. Den prosessen som er initiert er 
grunnet klagers virksomhet og de undersøkelser som er gjort rundt dette. Disse 
undersøkelsene har avdekket faktiske forhold som så er publisert, etter en forutgående 
vurdering og behandling som TV 2 mener er klart i tråd med god presseskikk.» Det vises i 
tilsvaret til ær Varsom-plakatens punkter 1.4 og 1.5, om medienes samfunnsoppdrag.  
 
Om premissene viser TV 2 til at det er helt naturlig, og i tråd med god presseskikk, at man i 
en journalistisk prosess innhenter ny informasjon og at sakens fokus derfor kan forendre seg. 
Det anføres at TV 2 ikke har forsøkt å skjule premissene, men tvert imot informert FR om 
hva redaksjonen hadde fått inn av informasjon og hva man ville spørre om.  
 



 
  Sak nr. 287/13 

6 

Angående bildebruken konstaterer TV 2 at klager nå innrømmer at bilder ikke viser 
foreningens egen aktivitet, i motsetning til hva som tidligere ble hevdet. Det noteres også at 
klager nå innser at deler av bildebruken kan anses uheldig.  
 
Angående definisjonen av «klager» viser TV 2 til at det sies i programmet at «(E)n av 
foreningene de (Innsamlingskontrollen; sekr. anm.) har fått henvendelser på i det siste, er 
Futuro Rio. Også Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har fått klager på foreningen.» TV 2 
skriver i tilsvaret: «Klager problematiserer at Forbrukerrådet har mottatt det som i rådets 
arkiv betegnes som henvendelser. Dette er henvendelser som inneholder klager fra 
forbrukere. Klagene går på negativt salg og på at forbrukere har mottatt faktura uten å ha 
bestilt noe. (…) at henvendelser hvor befolkningen henvender seg til tilsynssystemene fordi 
de mener at de har vært utsatt for noe negativt, uakseptabelt eller rettsstridig, ikke skulle 
kunne omtales som klager, faller på sin egen urimelighet.» 
 
Når det gjelder godtgjørelsen til callsenteret mener TV 2 at det åpenbart vil være høyst 
relevant hvor mye av pengene de har gitt, som faktisk går til arbeidet i Brasil. TV 2 mener å 
ha dokumentert, flere ganger, at det som er hevdet er korrekt og anfører at henvisningen til 
at en del av pengene har et investeringsperspektiv ikke endrer dette. 
 
Ellers fastholder TV 2 sin påstand om at den intervjuede tidligere ansatte ved callsenteret 
jobbet med å samle inn penger for Futuro Rio.       
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


