
 

 

 

PFU-SAK NR. 271/13 

 
KLAGER:                               

 
Margrethe Hagerupsen 

ADRESSE: Rådhuset Lenvik kommune, 9306 Finnsnes 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Folkebladet 
PUBLISERINGSDATO: 18.09.2013, 19.09.2013 
STOFFOMRÅDE: Rettssak 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, samtidig imøtegåelse, tilsvar 
REGISTRERT: 25.09.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 30.09.2013 
BEHANDLES I PFU:  26.11.2013 
FERDIGBEHANDLET: 26.11.2013 
BEHANDLINGSTID: 61 dager 
KLAGEGRUPPE: Rådmann 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Folkebladet publiserte onsdag 18. september en nettartikkel med sitattittelen «- Aldri 

opplevd maken etter et forlik». Samme artikkel ble også publisert påfølgende dag i 
papiravisen. I ingressen står det:  
 

«FINNSNES: Kjendisadvokat Cato Schiøtz reagerer sterkt på lenvikrådmannens 
pressekonferanse om den betente konflikten i Lenvik.» 

 
Det fremgår at advokaten har skrevet et leserbrev til avisen for å «utdype saka fra sine 

klienters side». Videre står det:  
 

«Rådmann Margrethe Hagerupsen var svært følelsesladet da hun fortalte sin 
versjon av saka på en innkalt pressekonferanse (...) 3. september.» 

 
Videre står det at saken bunner i en langvarig konflikt mellom rådmannen og to 
kommunestyrepolitikere:  
 

«De to politikerne har i løpet av årene fremsatt påstander om korrupsjon, løgn og 
unnlatelsessynder fra Hagerupsens side. Disse påstandene dannet også grunnlaget 
for Hagerupsens stevning (...). Sist i august i år ble det inngått forlik i saka. Nå 
reagerer de to politikernes advokat (...) sterkt på sakas utvikling (...). - Saka er 
forlikt, men forliket er blitt presentert på en måte i media av Margrethe 
Hagerupsen og hennes prosessfullmektig (...) som foranlediger flere kommentarer 
fra undertegnedes side (...). Jeg har aldri opplevd at man har hatt behov for å 
"selge" et forlik i form av en pressekonferanse. Det gjør ikke saken bedre at denne 



 
  Sak nr. 271/13 

2 

pressekonferansen fikk et helt ensidig innhold, og at man ikke en gang opplyste 
om at man ikke hadde vunnet frem på noen av de to punktene som stevningen 
inneholdt.» 

 
Sitatene fra advokaten er hentet fra det nevnte leserbrevet til avisen. Han gjengis videre på at 
det under pressekonferansen ble fremsatt «usanne opplysninger om den psykiske helse til 

en av partene», og at han anbefalte forlik, der klientene hans trakk beskyldningene om 
straffbare forhold tilbake, fordi saksomkostningene kunne bli så store at «det kunne føre til 
økonomisk tragedie for den tapende part».  
 
 
20. september sto hele leserbrevet fra Cato Schiøtz på trykk i avisen. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Margrethe Hagerupsen. Hun reagerer på at artikkelen ble «presentert forløpende 
over to døgn uten av det er gjort ett eneste forsøk på å gi meg - den angrepne part - 
muligheten til samtidig imøtegåelse. Verken jeg eller min advokat (...) har mottatt noen 
henvendelse (...).»  
 
Videre skriver hun at hun som rådmann er vant til kritisk omtale, men at «[d]en aktuelle 
saken (...) har vært av en helt annen karakter enn jeg mener man skal måtte akseptere selv i 
en utsatt, offentlig posisjon». 
 
Klager mener motparten «har fått komme til orde med påstander om og angrep på meg som 
i omfang og grovhet ikke på noen måte står i stil med avisens søken etter sannhetsgehalt i 
beskyldningene.» Videre står det: «Jeg har gjentatte ganger bedt om å bli politianmeldt, slik 
at en etterforskning av de påståtte lovbruddene kunne bringe på det rene min grad av skyld 
eller uskyld. En slik anmeldelse kom aldri. Til sist så jeg ingen annen utvei for å ivareta min 
egen integritet enn å gå til sivilt søksmål (...).» 
 
Og videre: «Like før hovedforhandling i saken (...) ble vi gjort kjent med at en av 
representantene for motparten hadde levert sykemelding med en diagnose og en 
kommunikasjon som tydet på at det kunne ta lang tid før vedkommende eventuelt ville 
kunne møte til hovedforhandling. Fra advokat Schiøtz ble det tatt kontakt med min advokat 
med ønske om forliksbehandlinger. Mitt motiv for å gå til søksmål, har aldri vært annet enn 
å få mitt navn og rykte renvasket. Kravet om økonomisk oppreisning ble fremmet for å 
illustrere alvorligheten i saken. I forliksforhandlingene var det et ufravikelig krav fra min 
side at beskyldningene mot meg skulle trekkes tilbake. Så lenge dette ble etterfulgt, var det 
enkelt for meg å avstå fra økonomisk kompensasjon.» 
 
Klager skriver at de ved forliket ba om at motparten bekjentgjorde innholdet gjennom en 
pressekonferanse, noe som ble nektet. Derfor holdt hun og hennes advokat selv 
pressekonferanse: «For meg var det av avgjørende betydning at innbyggerne i kommunen 
(...) skulle få kjennskap til at rådmannens navn og rykte var renvasket (...).» 
Klager viser til at den ene motparten, dagen før pressekonferansen, uttalte til Kommunal 
Rapport at de inngikk forlik først og fremst på bakgrunn av økonomiske vurderinger, og 
hun siterer motpartens utsagn fra artikkelen: «Vi underskrev forliket med påholden penn. 
Det føles nærmest som et justismord. Nå skal det holdes pressekonferanse og foretas 
korsfestelse.» 



 
  Sak nr. 271/13 

3 

 
Klager skriver at hun «valgte å overse» at Kommunal Rapport her ikke innhentet samtidig 
imøtegåelse, fordi hun var «fornøyd med forlikets innhold og klar til å gå videre», men at de 
nye angrepene i Folkebladet etter dette fikk henne til å ønske en presseetisk vurdering. Hun 
viser til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2 om kildekritikk og kontroll av opplysninger, punkt 
4.14 om samtidig imøtegåelse og punkt 4.15 om tilsvar.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Folkebladet skriver at saken har versert i spaltene siden 2009, og at det har vært krevende «å 
skape balanse i en prosess der to parter står så til de grader steilt mot hverandre, og der 
beskyldninger og påstander er svært sterke». 
 
Avisen skriver at begge parter har gitt uttrykk for at Folkebladet «har hatt slagside til fordel 
for motparten», og at den på leder- og kommentarplass også har støttet rådmannen og 
kritisert motpartens framgangsmåter.  
 
Om pressekonferansen står det: «[E]n seanse som ble ledet av ordfører (...), og der rådmann 
Hagerupsen og hennes advokat Geir Høin (...) var representert. Rådmannens motpart ønsket 
ikke å holde egen pressekonferanse (...). Folkebladet (...) sto derfor overfor en stor utfordring 
med å skape en balansert presentasjon og dekning av forliket. Folkebladet sendte 40 minutter 
direkte på web-tv fra pressekonferansen, og brakte to sider i papiravisa dagen etter (se 
vedlegg). Til artikkelen i papiravisa var i vi kontakt med (...) Schiøtz, og fikk kommentar til 
en oppsiktsvekkende uttalelse fra advokat Høin om den psykiske helse til en av de to 
kommunestyrerepresentantene. "Jeg tror ikke det er noe psykiatri bak i bildet her, men hva 
det er vet jeg ikke", uttalte Høin (...). Det hører med til historien at Høin i ettertid beklaget 
disse uttalelsene. Men i sum hersker det ingen tvil om at pressekonferansen og dekningen 
(...) fikk et svært ensidig innhold. Derfor var det redaksjonelt sett maktpåliggende å få 
publisert advokat Cato Schiøtz redegjørelse, i form av et leserinnlegg han sendte vel to uker 
senere, så raskt som overhodet mulig. Folkebladet valgte derfor å referere utdrag (...) på 
folkebladet.no samme dag som vi mottok innlegget (...).» 
 
Avisen mener klagers krav til samtidig imøtegåelse av leserinnlegget er «meningsløst», gitt 
sammenhengen. Om de andre konkrete VVP-punktene klager viser til, står det 
avslutningsvis: «I paragraf 3.2 framgår det at "Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og 
relevans i valg av kilder", noe vi mener vi nettopp gjorde da vi så raskt som mulig publiserte 
Cato Schiøtz redegjørelse. (...) I 4.15 framgår det at "De som er blitt utsatt for angrep skal 
snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en 
løpende meningsutveksling." "Rådmannssaken" med et tresifret antall artikler over fire år må 
da så til de grader være en "løpende meningsutveksling". (...) Det var vel nettopp Cato 
Schiøtz og hans klienter som etter pressekonferansen hadde krav på å "snarest mulig få 
adgang til tilsvar".» 
 
 
Klageren påpeker at det er den redaksjonelle artikkelen hun har klaget inn, ikke leserbrevet. 
Videre skriver hun om den omtalte pressekonferansen at motparten møtte pressen 
umiddelbart etter at den var over, og at de dermed fikk «full anledning til å kommentere og 
imøtegå det som framkom (...)».  
 



 
  Sak nr. 271/13 

4 

Klageren bemerker videre at leserbrevet kom 15 dager etter pressekonferansen: «Det hastet 
altså så mye - etter to uker - at Folkebladet ikke hadde tid til å la meg få ta stilling til det 
avisen skrev i sin redaksjonelle omtale av leserinnlegget?» 
 
 
Avisen skriver at den påklagede artikkelen «dreide seg bare om innholdet i leserinnlegget 
(...), samt en helt nøktern og balansert historikk om saken». Da artikkelen ble publisert på 
nett, var leserinnlegget lenket til.  
 
Videre står det: «Det er ikke riktig at Gunnar Johnsen og Terje Konradsen [klagers motparter 
i rettssaken; sekr. anm.] møtte pressen i foajeen etter pressekonferansen. Da vår journalist (...) 
kom til foajeen, var disse to forlatt.» Avisen skriver at den da kontaktet den ene motparten, 
men at han henviste til Schiøtz for kommentar.  
 
Og avslutningsvis: «At Hagerupsen påberoper seg rett til å ta stilling til det Folkebladet 
skrev i sin redaksjonelle omtale av leserinnlegget blir helt meningsløst, all den tid denne 
omtale bare besto av direkte sitater fra advokat Schiøtz sitt leserinnlegg.» 
 
  


