
 

 

 

PFU-SAK NR. 267/13 

 
KLAGER:                               

 
Nordvakt AS v. daglig leder Stig Jørgensen 

ADRESSE: Altaveien 4, 9518 Alta 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Altaposten 
PUBLISERINGSDATO: 19.09.2013 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, kildekritikk, gjengivelse av 

meningsinnhold, saklighet og omtanke, blanding av fakta og 
kommentar, samtidig imøtegåelse 

REGISTRERT: 21.09.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 26.09.2013 
BEHANDLES I PFU:  19.12.2013 
FERDIGBEHANDLET: 19.12.2013 
BEHANDLINGSTID: 92 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Altaposten hadde lørdag 19. oktober 20213 en artikkel både i papirutgaven og på nett med 
tittelen «Vaktselselskap granskes av arbeidstilsynet». Ingress: 
 

«Altafirmaet Nordvakt AS skal granskes av Arbeidstilsynet i Troms og Finnmark, 
etter påstander om ulovlige forhold».  

 
Videre i teksten:  
 

«Tilsynet mener bekymringsmeldingen kan være verdt å følge opp. LO-forbundet 
Norges Arbeidsmandsforbund, hvor en oppsagt tidligere medarbeider i Nordvakt 
AS er organisert, er også koblet på saken. 

Avventer brev fra tilsynet 

– Jeg har ikke hørt noe fra Arbeidstilsynet og vil derfor ikke kommentere et 
ansettelsesforhold som er opphørt for to måneder siden, sier daglig leder i 
vaktselskapet Nordvakt AS, Stig Eilegaard Jørgensen. 

En ansatt som hevder han har fått sparken av Nordvakt AS, etter påpeking av det 
han hevder er ulovlige forhold knyttet til arbeid som trafikkvakter, har rapportert 
selskapet for det han mener er en rekke brudd på bestemmelsene i 
Arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynet har gitt Altaposten innsyn i dokumentene i 



 
  Sak nr. 267/13 

2 

varselet om Nordvakt AS. En ansatt skriver til Arbeidstilsynet at han fikk beskjed 
om å si opp jobben, eller bli politianmeldt. 

«......du sier opp din stilling selv, så skal jeg ikke gå til politiet», refererer varsleren. 
Og legger til at ledelsen i Nordvakt AS hevder varslerens lønnskrav er forsøk på 
bedrageri, står det i varslingsbrevet.» 

Senere i artikkelen: 

Det er en person i et veidirigeringslag bestående av tre personer som har fått 
oppsigelse hos Nordvakt AS. Det skal han ha fått etter at han varslet Veidekke og 
Statens vegvesen om mulige ulovligheter. Ifølge brevet til Arbeidstilsynet skal 
ansatte som dirigerer trafikken, der hvor Veidekke AS eller Statens Vegvesen 
legger asfalt eller utfører veiarbeid, ha samme boforhold og diettordninger som 
den som har leid inn vaktselskapet til trafikkdirigering. Den tidligere ansatte 
hevder at de har hatt vakter på inntil 32 timers lengde. Boforholdene hevdes å være 
under enhver kritikk, der de ansatte fikk tilbud om en skitten gammel 
campingvogn. En vogn uten toalett eller dusjmulighet. Her kunne de ansatte heller 
ikke få stelle seg varm mat i vogna fordi det manglet både strøm og gass, skriver 
melderen. (…) Etter varslingen har den ansatte, som også var tillitsvalg for de 
andre, mottatt en sms der han får beskjed om at han er suspendert, med mistanke 
om brudd på taushetsplikt i arbeidsforholdet.» 

Mot slutten av artikkelen heter det, sitert fra brevet til Arbeidstilsynet fra den ansatte: 

«Vi har kun snakket om disse boforholdene, arbeidskontrakten som vi ikke har, 
lønnsforhold og det kursbeviset som er pålagt at vi skulle ha med oss, men ikke 
fikk ha med oss siden siden Nordvakt AS tok beslag.»  

I en underartikkel er en representant for Norsk Arbeidsmandsforbund intervjuet. Hun 
betviler at oppsigelsen er foregått på en akseptabel måte.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er det omtalte firmaet Nordvakt AS ved daglig leder. Klager mener saken er omtalt 
ensidig og usaklig og at avisen lar en anonym tidligere ansatt framsette påstander uten å 
kontrollere dem, eller gi firmaet mulighet til å svare på dem. Videre anføres det at flere av 
sitatene fra intervjuet med klageren er feilaktige, i den hensikt å fremme avisens negative 
vinkling.  
 
Klager har vist til ni konkrete «problemer» i den påklagede artikkelen. Her hevder klageren 
det blant annet at han aldri ble konfrontert med den alvorlige påstanden om manglende 
arbeidskontrakt. «Fakta er selvfølgelig at den tidligere ansatte har haft en arbeidskontrakt, 
og den er han blevet fremvist flere gange, samt fået kopier av ved flere anledninger for at 
han ikke skulle være i tvivl om dette.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Altaposten avviser klagen på alle punkter. Avisen viser til at det er en viktig del av 
samfunnsoppdraget å belyse «denne type arbeidskonflikter, spesielt der det er påstander om 
at om at lover og regler ikke overholdes». Det opplyses fra avisens side at man har forsøkt å 



 
  Sak nr. 267/13 

3 

tilgang til best tenkelig informasjon gjennom kontakt med flere relevante kilder, inkludert 
ansatte i Nordvakt AS. «Til tross for stor grad av motvilje fra daglig leder i Nordvakt AS, har 
Altaposten vært opptatt av å skape balanse gjennom samtidig imøtegåelse og nøye 
faktasjekk. I artikkelen har daglig leder gjennomgående fått anledning til å imøtegå 
ankepunktene både fra ansatte og Arbeidstilsynet..» Det vises til at det refereres fra brev fra 
ansatte som er tilgjengelig etter Offentleglova og at avisen ikke finner det naturlig at 
varslerens navn skal offentliggjøres i artikkelen.    
 
Avisen svarer deretter på de ni «problemene» klageren har vist til. Med hensyn til påstanden 
om at det ikke foreligger noen arbeidskontrakt heter det i avisens tilsvar:  
 
«Det ble hevdet av den oppsagte at de ikke har fått arbeidskontrakt. Da klager ble forelagt 
dette forholdet i intervjuet, ønsket han ikke å kommentere dette fordi det var en personalsak. 
Det ble ikke opplyst noe om kopier. I tilfelle ville dette være dokumentasjon vi hadde ønsket 
til artikkelen. »  
 
Avisen anfører også at klageren, etter publisering, ikke har gjort noen forsøk på å få endret 
faktafeil i artikkelen. 
 
 
Klager opprettholder klagen. I sitt tilsvar slutter klageren seg til Altapostens anførsel om at 
det er pressens rett å belyse arbeidskonflikter, men anfører at å gjøre dette medfører et stort 
ansvar. Klageren mener avisen ikke har greid å forholde seg kritisk til den sentrale kilden, 
nemlig to brev sendt til Arbeidstilsynet. Klageren har vedlagt kopi av brevene og går 
detaljert gjennom dem. Generelt hevder klager at brevene er «fulde av påstande og 
personangrep, den ene mer grotesk end den anden». Senere i tilsvaret, etter å ha gått 
gjennom brevene, skriver klager: «Alt i alt er det etter min mening åbenlyst utifra de breve 
melder har sendt til arbeidstilsynet, som Altaposten har valgt å belyse artiklen på, at nået 
ikke stemmer. Brevene er fulde av personangrep, selvmotsigelser, sjuke påstander og oven i 
kjøpet indrømmelser på lovbrud fra melders side. At Altaposten kan forholde seg så ukritisk 
til sådant ett materiale, og så skrive en artikel basert på det er etter min mening utrolig.» 
 
Når det gjelder spørsmålet om samtidig imøtegåelse anfører klageren at han fikk flere 
spørsmål fra avisen han ikke ville svare på fordi det dreier seg om personalsaker.    
 
Med hensyn til påstanden om manglende arbeidskontrakt fastholder klager at han ikke ble 
spurt om dette under intervjuet med avisen. Han hevder at han ikke ville avvist å svare på et 
slikt spørsmål om det hadde blitt stilt. I tillegg anfører han at den ansatte selv bekrefter å ha 
hatt arbeidskontrakt i brevet til Arbeidstilsynet.    
 
Altaposten kan fortsatt ikke se at avisen har opptrådt i strid med god presseskikk. «Vi er 
enige med Nordvakt i at anonyme kilder krever ekstra varsomhet, også når det gjelder 
varsler. Det er derfor påstandene i vedlagt brev fra klageren i liten grad er gjengitt av 
Altaposten, inkludert detaljer og angre på selskapet. Vi har kun forholdt oss til prinsipielle 
temaer knyttet til arbeidsforholdene, i likhet med Arbeidstilsynet. Altaposten har ikke hatt 
noe ønske om å dekke en personkonflikt, men en arbeidskonflikt. Det bærer da også 
artikkelen preg av, inkludert valg av titler og vinkling.»  
 
 
 
 


