
 

 

 

PFU-SAK NR. 257/13 

 
KLAGER:                               

 
Advokat Hans Marius Graasvold p.v.a. Waleed Ahmed 

ADRESSE: Advokatene Rognlien Djønne & Co., Pb. 6878 St. Olavs pl., 
 0130 Oslo  

TELEFON:  
PUBLIKASJON: NA24 
PUBLISERINGSDATO: 18.03.2013 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Identifisering 
REGISTRERT: 17.09.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 18.09.2013 
BEHANDLES I PFU:  28.01.2013 
FERDIGBEHANDLET: 28.01.2013 
BEHANDLINGSTID: 129 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 

SAMMENDRAG:  

NA24 brakte mandag 18. mars 2013 en artikkel med tittelen «Ga 150.000 skattekroner til 

Waleed».  Ingress:  

«- Jeg har ingen grunn til å føle meg lurt, sier Innovasjon Norge-direktøren som 
skrøt av den fengslede nordmannen.» 

Videre i artikkelen:   

«Innovasjon Norge var med på å løfte fram nordmannen som nå sitter fengslet for 
millionsvindel i USA. Som 18-åring gikk Waleed Ahmed og hans daværende 
partner Flemming Bordoy til Innovasjon Norges distriktskontor i Telemark, og 
solgte inn ideen som skulle gi dem 150.000 kroner i oppstartskapital til selskapet 
Grønt Norge.  

Her er stipendet som Innovasjon Norge ga Waleed Ahmed (jpg-filer, åpnes i eget 
vindu).»  

Lenken går til brevet, der Ahmeds fødselsnummer var gjengitt, men nå er sladdet. (Brevet 
vedlagt.) 

 
 



 
  Sak nr. 257/13 

2 

KLAGEN:  

Klager er omtalte Waleed Ahmed via advokat. Klagen gjelder utelukkende det faktum at 
NA24 via en lenke gjenga et brev fra Innovasjon Norge fra 2010 til klageren, der klagerens 
fødselsnummer (11 siffer) ble gjengitt. Nummeret ble sladdet etter ca to døgn. Det anføres i 
tillegg at selv etter sladdingen var det mulig å få tilgang på nummeret ved å ”klippe og 
lime” teksten inn i et Word-dokument. 

I klagen anføres det at denne gjengivelsen bryter med Vær Varsom-plakatens punkt 4.3s siste 
setning, der det heter: «Fremhev ikke personlige eller private forhold når dette er saken 
uvedkommende.» 

I klagen heter det i denne forbindelse: «Et personnummer (fødselsnummer; sekr. anm.) 
regnes som en personopplysning etter personopplysningslovens § 2 nr. 2). Det anføres at 
Nettavisens (NA24; sekr. anm.) gjengivelse av Ahmeds personnummer ikke hadde noe 
legitimt journalistisk formål, og innebærer en krenkelse av privatlivets fred.» 

Klager viser til PFU-sak 233/06, der Advokatbladet ble felt for å ha gjengitt et 
fødselsnummer på trykk. Klager mener det samme prinsippet også må gjelde for gjengivelse 
på nett. I utvalgets uttalelse i saken fra 2006 het det: 

«Pressens Faglige Utvalg mener den aktuelle faksimilen var høyst relevant som illustrasjon i en sak 
som omhandlet fakturering av sekretæroppdrag. På den annen side mener utvalget de personlige 
opplysningene om sekretæren fra Borgarting lagmannsrett, var saken uvedkommende, og derfor skulle 
vært sladdet. Utvalget viser her til Vær Varsom-plakatens punkt 4.3, der det heter: «Fremhev ikke 
personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.» 

Saksdokumentet fra den omtalte saken er vedlagt.     

 

TILSVARSRUNDEN: 

NA24 avviser klagen. Det anføres at klageren er hovedperson i en internasjonal svindelsak, 
som har vært bredt omtalt i norske medier, hvor også en bevilling på 150.000 kroner fra 
Innovasjon Norge inngår. NA24 mener redaksjonen hadde full rett til å gjengi det omtalte 
brevet og viser til at brevet er allment tilgjengelig. «NA24 kan ikke se at vi har fremhevet 
personlige forhold som er saken uvedkommende. NA24 valgte å etterkomme et ønske fra 
klageren om å sladde fødselsnummeret. Sladdingen blokker ut gjengivelsen av 
fødselsnummeret for lesere som følger lenken og leser det offentlige tildelingsbrevet.  

NA24 har ikke mottatt noe informasjon fra andre enn motparten om at det finnes en teknisk 
finurlig måte å omgå vår sladding på – en metode som er vesentlig mer tungvint enn å gå 
direkte til Innovasjon Norge og få brevet usladdet.»  

Det vises til at også denne metoden for å få fram fødselsnummeret på ble fjernet av 
redaksjonen, men framholder at NA24s gjengivelse av brevet ikke har noe skadepotensial. 

 
Partene hadde etter dette ingen ytterligere kommentarer og tilsvarsrunden ble avsluttet.  

 
 

 

 


