
 
 
 

PFU-SAK NR. 231/13 
 
KLAGER:                              

 
Tore B. Krudtaa og Trond Skaftnesmo 

ADRESSE:  Buveien 3, 3214 Sandefjord 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: NRK (Ytring) 
PUBLISERINGSDATO: 26.07.2013 
STOFFOMRÅDE: Politikk 
GENRE: Kronikk  
SØKERSTIKKORD: Tilsvarsretten 
REGISTRERT: 20.08.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 26.08.2013 
BEHANDLES I PFU: 29.10.2013 
FERDIGBEHANDLET: 29.10.2013 
BEHANDLINGSTID: 69 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatpersoner 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
NRK publiserte fredag 26. juli 2013 en kronikk på sitt nettsted for debatt (NRK Ytring) med 
tittelen «Miljøbevegelsens mørke understrøm» og ingressen: 

«Det er ikke tilfeldig at konspirasjonsteoretikere og deler av alternativmiljøene 
trekkes mot miljøbevegelsen og Miljøpartiet De Grønne.» 

Artikkelen var signert medieviter og journalist John Færseth. Kronikken startet med omtale 
av Kurt Oddekalv, leder for Norges Miljøvernforbund, som hadde havnet i hardt vær1 etter å 
ha lenket til et nynazistisk nettsted. Artikkelen ga en rekke eksempler på koblinger mellom 
miljøbevegelsen/Miljøpartiet De Grønne og konspirasjonsteoretikere/alternativmiljøene. Ett 
av eksemplene var dette:  

«I mai delte MDG-kandidatene Øyvind Solum og Rasmus Hansson talerstol med 
en kjent konspirasjonsteoretiker og antivaksineaktivist (lenke til et innlegg i 
Dagsavisen skrevet av Krudtaa; sekr.anm.) fra miljøet rundt nettstedet 
Nyhetsspeilet, riktig nok uten at de eller Mari Gjengedal fra Utviklingsfondet var 
klare over hva han hadde tenkt å si i appellen sin. [...]På samme tid gjenga et 
lokallag av De Grønne (lenke) feilaktige påstander om at Russlands president 
Vladimir Putin hadde tatt opp konsernet Monsanto som et problem under et møte 

                                                

1 Lenken går til en artikkel på Vespen.no med tittelen - Oddekalv har alliert seg med ekstreme!, skrevet av John Færseth. Et stykke ned i artikkelen stod det: «På veggen sin anbefaler Oddekalv også boken ”Folkefiender” av Trond Skaftnesmo, som tar for seg 
”kjetterforskerne” Andrew Wakefield, Olle Johansson og Arpad Pusztai (se vedlagte artikkel).» 



 
  Sak nr. 231/13 

2

med Barack Obama (lenke). Malthe Thomassen og den omtalte taleren – som 
driver nettstedet Monsanto.no, som kombinerer faktiske og feilaktige påstander 
om selskapet og genmanipulering generelt med personangrep på 
meningsmotstandere – står eller har stått på lister for partiet, selv om det skal sies 
at Miljøpartiet De Grønne har gjort mye for å distansere seg fra slike forestillinger 
og fremstå som et seriøst parti.» 

Nederst i artikkelen ble det opplyst at «Kronikkforfatteren slipper i august boken 
«KonspiraNorge», om konspirasjonsteorier i Norge». Artikkelen fikk 72 kommentarer før 
debatten ble stengt. 

 
KLAGEN:  
 
Klagerne er Tore B. Krudtaa, i artikkelen omtalt som «taleren - som driver nettstedet 
Monsanto.no» og Trond Skatnesmo, nevnt iartikkelen det lenkes til innledningsvis.  
 
Klagen gjelder i all hovedsak Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, retten til tilsvar: «De som er 
blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk 
inngår som ledd i en løpende meningsutveksling [...].»  
 
Slik klagerne ser det, har NRK spredt «sterkt negative og stigmatiserende karakteristikker 
om enkeltpersoner». Det vises til lenken til artikkelen på Vepsen.no: «[F]orfatteren – John 
Færseth – her maktet å koble følgende stigmatiserende karakteristikker til navngitte (eller 
lett identifiserbare) personer, som angivelige representanter for eller alliert med: nynazisme 
–rasisme – ekstreme antivaksinemiljøer – ekstreme høyreorienterte – personer med 
avvikende forestillinger – konspirasjonsteoretikere».  
 
Klager skriver: «Det er mulig vi må leve med at slike karakteristikker dukker opp i 
nettmedia, med lite eller intet grunnlag i faktiske forhold. Hva vi ikke kan godta, er at vi som 
utsettes for disse stemplingene ikke får svare på dem – på det samme nettmediet og på det 
samme nivå som de er fremsatt.» 
 
Det opplyses av klagerne ikke ble kjent med kronikken før kommentarfeltet var stengt, og de 
mener NRK burde varslet dem: «Det kan heller ikke være vårt ansvar, som blir utsatt for en 
slik trakassering, å holde oss daglig oppdatert mht. hvilke sjikaner nrk.no/ytring sprer ut 
midt i ferietiden. Når nrk.no/ytring publiserer slike sterkt stigmatiserende karakteristikker, 
har de også et eget ansvar for å gi oss mulighet til tilsvar.»  
 
Da klagerne ble klar over kronikken, skrev de en tilsvarsartikkel (se vedlegg 4). NRK takket 
nei (se vedlegg 3 av e-post). Etter hvert fikk de imidlertid tilbud om at kommentarfeltet 
kunne bli gjenåpnet for en kommentar, men da takket klagerne nei: «[Vi] fant dette "tilbudet" 
om å svare i et dødt kommentarfelt uakseptabelt, og mener det ikke er slik tilsvarsretten skal 
praktiseres.» 
 
Klagerne mener også NRK har brutt god presseskikk når det gjelder følgende punkter 3.2 
(kontroll av opplysninger), 4.13 (retting av feil) og 4.14 (imøtegåelsesretten), 4.16 (digitale 
lenker), 4.17 (fjerning av innlegg), 4.3 (stigmatiserende ordbruk) og 4.4 (tittelbruk). Det vises 
igjen til artikkelen på Vepsen.no  og klagerne mener at NRK ved å ikke sjekke opp 
grunnlaget - eller det manglende grunnlaget - for slike ærekrenkende og stigmatiserende 
koblinger, har brutt en rekke andre presseetiske regler: «Ingen av oss har noen gang kommet 



 
  Sak nr. 231/13 

3

med noen utgreininger som med noen som helst rimelighet kan kobles til f.eks. rasisme eller 
høyreekstreme.»  
 
Det vises også til påstander om Krudtaa driver med personangrep og skriver usant om 
Mosanto og genmanipulering. Klager skriver at dette er påstander som ikke er videre 
spesifisert eller dokumenter, jfr. pkt. 3.2. Klager mener NRK skulle sjekket ut hvilket faktisk 
grunnlag artikkelforfatteren her påberoper seg, og avklart om det er slik at Krudtaa har 
kommet med personangrep mot meningsmotstandere. Klagerne mener det istedet dreier seg 
om et forsvar mot ærekrenkende personangrep og stemplinger gjort av (NN; sekr.anm.).  
 
Klager ber PFU svarer på to spørsmål:  
 
1. Har man krav på å få svare på påstandene NRK Ytring har spredt uten å måtte akseptere 
at svaret kommer i kommentarfeltet? 
 
2. Er det den angrepnes ansvar å holde seg oppdatert om daglig sjikane og stemplinger for å 
svare på dette i kommentarfeltet før debatten avsluttes, eller har NRK et redaksjonelt ansvar 
for å la de angrepne få komme til orde og forsvare seg? 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK avviser klagen. Det vises til at det påklagede tilfellet er en kronikk som inngår i en 
løpende politisk debatt og at PFU gjentatte ganger har sagt at meningssjangeren må ha stor 
takhøyde for spisse formuleringer og skarpe karakteristikker.  
 
Det påpekes at ingen av klagerne er navngitt i kronikken, og at kun en av dem er indirekte 
nevnt i ett av eksemplene. NRK skriver at det kan diskuteres om eksempelbruken utløste en 
tilsvarsrett, men NRK mener likevel dette er «godt innenfor» det som må tåles. Her viser 
NRK til at PFU har uttalt at det «skal være svært stor takhøyde for ytringer uten at det 
automatisk utløses noen tilsvarsrett». NRK mener takhøyden bør være ekstra høy i 
forbindelse med det politiserte ordskifter rundt en valgkamp. Det vises også til klagerne har 
en offentlig profil og har valgt en offensiv stil for egne påstander. 
 
NRK skriver videre at Krudtaa tok kontakt med redaksjonen noen dager etter publiseringen 
og varslet en svarkronikk. NRK sa de ville vurdere denne: «Imidlertid gikk det noe tid før 
teksten fra Krudtaa ble oversendt. Redaksjonen fant ikke at den innsendte teksten svarte på 
problemstillingene som tidligere var skissert i Færseths kronikk. I klagers innsendte tekst 
(som er vedlagt i klagen) påpekes det heller ingen faktiske feil i den påklagede kronikken. I 
stedet bruker klager stor plass på personangrep mot en navngitt person, som verken direkte 
eller indirekte var omhandlet i de to tidligere publiserte tekstene på Ytring. Ut fra 
redaksjonelle vurdering sa Ytring-redaksjonen derfor nei til å bruken teksten som en replikk. 
Teksten ble vurdert å være et sidespor til den offentlige samtalen som var i gang, og den 
fulgte ikke opp den politiske tematikken/konteksten i de to foregående kronikkene. 
Ettersom det på dette tidspunktet hadde gått en tid siden de to andre tekstene ble publisert, 
var kommentarfeltet under disse nå stengt. Ytring-redaksjonen tilbød klager å være 
behjelpelig med å få på  plass deler av klagers tekst som en del av kommentarene i feltene 
under de to allerede publiserte kronikkene, men ga samtidig beskjed om at vi stusset over 
klagers fokus på den tidligere ikke omtalte personen.»  
 



 
  Sak nr. 231/13 

4

Når det gjelder de andre punktene skriver NRK om punkt 4.14 at ingen av de påklagede 
uttalelsene er av en slik art at de utløste den samtidige imøtegåelsesretten. Det vises til at 
klagerne selv har søkt offentlighet og må tåle å bli utsatt for kritikk.  
 
Hva gjelder punkt 3.2, skriver NRK at dette punktet ikke er myntet på debattinnlegg, 
leserbrev og kronikker: «Uenighet og motstridende syn er en sentral del av debatters natur. 
Det vises til at media har et ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.» Slik NRK ser det, er 
det tale om videreformidling av synspunkt som har allmenn interesse, og at rigid tolkning av 
punkt 3.2, vil gjøre en levende og meningsfull debatt vanskelig. Dersom PFU er av en annen 
oppfatning (at en publisist  skal faktasjekke/dokumentere alle påstander i et leserbrev eller 
kronikk), skriver NRK at det imidlertid er korrekt at Krudtaa driver nettstedet Monstanto.no 
og at det her fokuseres på miljøspørsmål, rettes kritikk mot genmodifisert mat og deler av 
industriell matproduksjon (se vedlegg). NRK mener det er dekning for påstandene: «Det er 
sterke personkarakteristikker på Monstanto.no. Og på nettstedets bloggartikler presenteres 
fakta på likefot med forskning som er svært omstridt.» 
 
 
Punkt 4.13 avvises da det ikke er tale om feilaktige opplysninger, heller ikke i klagernes 
svarkronikk påpekes det feil, skriver NRK.  
 
Angående lenken til artikkelen på Vepsen.no, og anførsler om brudd på punkt 4.16, vises det 
til at artikkelen inneholder en rekke lenker, og at dette må sees på som et tilbud til leserne 
om å finne mer informasjon, se argumentasjon og dokumentasjon om tema. Det vises til at i 
Vepsen-artikkelen, får Odedekalv selv forklare seg om medieavsløringene rundt han: «NRK 
er av den oppfatning at lenkene i kronikken er relevante og ikke bryter med varsomhets-
utgangspunktet. Det fremkommer sterke påstander begge veier i de innlenkede artiklene, 
men disse må anses som en del av engasjementet og retorikken som preger denne delen av 
den norske offentlighet.»   
 
NRK finner ikke punkt 4.3 (stigmatiserende ordbruk) relevant. NRK mener  
antivaksineaktivist er betegnende for klager, og at antivaksineaktivister omtales regelmessig 
som konspirasjonsteoretikere av deltakere i offentligheten. Det avvises at dette skulle være 
stigmatiserende. NRK peker på at ærekrenkelser ligger utenfor presseetikken, det vises her 
til norsk rettspraksis. Også punktene 4.4 (tittelbruk) og 4.17 (forhåndredigering) avvises. 
 
 
Klagerne mener stigmatiserende må forstås som et synonym for ærekrenkende, jf. VVP 4.3 
[…] Vær varsom ved bruk av begreper som kan virke stigmatiserende.  
 
Klagerne skriver: «NRK mener videre at det er ingenting i kronikken som faller inn under 
dette begrepet, altså ærekrenkende/stigmatiserende uttrykk eller koblinger & 
kategoriseringer. Vi mener det forekommer mer enn nok av dette i kronikken så vel som i 
dens lenkeartikler, mer enn nok til at det utløser vår tilsvarsrett, hvilket jo er det primære 
grunnlaget for vår klage. [...] Hva som kvalifiserer som stigmatiserende ord og koblinger er 
grunnlag for skjønn. Men om NRK tillater seg å gå inn i et ugreit grenseland i så måte, er det 
vel enda viktigere at de respekterer tilsvarsretten. At NRK mener det bør være ”stor 
takhøyde for sterke karakteristikker” – og at enhver må tåle å bli stemplet som 
”konspirasjonsteoretiker”, ”rasist”, ”ekstremt høyreorientert” osv. – tar vi til etterretning. 
Men vi syns ikke det er god presseskikk å legitimere en slik simpel retorikk. Og vi kan ikke 
godta at NRK nekter oss en anstendig tilsvarsrett. Dette er sakens kjerne.» 
 



 
  Sak nr. 231/13 

5

Det vises til at artikkelforfatteren kaller Krudtaa en ”kjent konspirasjonsteoretiker”, en 
”antivaksineaktivist” og karakterisert ham som en som generelt driver med ”personangrep 
på meningsmotstandere”, samt publiserer feilaktig informasjon om selskapet Monsanto og 
genteknologi generelt på nettstedet monsanto.no. Klager skriver: «Ingen av disse påstandene 
spesifiseres i kronikken, de fungerer kun som lettvinte stemplinger. I sitt tilsvar gjentar NRK 
påstanden om at Krudtaa har kommet med personangrep, med henvisning til 
nettstedet monsanto.no (NRKs vedlegg 1). Det vises til at denne artikkelen nettopp er et 
forsvar mot grove ærekrenkelser, desinformasjon og løgn fra (NN; sekr.anm.). Klager 
reagerer på at NRK forsøker å ubetydeliggjøre NN rolle i det de omtaler som et retorisk spill. 
Ifølge klagerne er NN kilden til flere av påstandene Færseth fremsetter.  
 
Videre: «At dette poenget ikke ble trukket fram i den kronikken vi leverte til NRK.no/ytring, 
betyr ikke at det er irrelevant for Krudtaas tilsvarsrett. Den direkte årsaken til at påstanden 
om personangrep ikke var nevnt i den versjonen som ble sendt til NRK.no/ytring, skyldes at 
vi var to om å forfatte tilsvaret. I flere runder ble ting lagt til og slettet av forfatterne, og ved 
en glipp ble altså dette poenget fjernet. [....]. NRK mener det er et sidespor å referere til NNs 
ytringer. Vi mener derimot at dette er høyst relevant, fordi den samme NN er hovedkilden 
for flere av Færseths stemplinger og karakteristikker.» 
 
Videre gjennomgår klagerne det de mener er fakta om selskapet Mosanto. Klagerne skriver: 
«Men at noen ikke liker noe, betyr ikke automatisk at informasjonen er feil. [….] Slik vi ser 
det, har verken NRK eller Færseth kunne dokumentere at det på nettstedet monsanto.no, er 
blitt publisert feilaktig informasjon om selskapet Monsanto eller om genmanipulering. NRK 
og Færseth har heller ikke dokumentert at Krudtaa har kommet med personangrep mot 
meningsmotstandere.» 
 
Klagerne mener NRK, ved å ha lenket opp til Færseths artikkel på vepsen.no, har koblet 
Skaftnesmo til sterkt stigmatiserende begreper som «rasist» og «ekstreme høyreorienterte». 
Klager reagerer på at koblingene får stå uimotsagt: «De er fullstendig uten saklig grunnlag, 
og er da heller ikke forsøkt begrunnet». Slik klager ser det, har NRK lenket opp til innhold 
som bryter med god presseskikk og som rammer Skaftnesmo: «Det blir stående uimotsagt at 
Skaftnesmo hører til blant rasister og ekstreme høyreorienterte». Klagerne synes ikke det er 
god presseskikk ved at man skriver noe mer anstendig på NRK men lenker opp til en 
artikkel som er rabiat karakteristikk av klager.  
 
 
NRK mener klagerne bedriver fakta- og tolkningsfeil, og skriver: «Verken i den påklagede 
kronikken eller i Vepsen-artikkelen bak den påklagede lenken, blir klager kalt eller betegnet 
som “rasist” eller “ekstremt høyreorientert”. I den omtalte Vepsen-artikkelen heter det at 
“Denne saken handler om at Oddekalv har alliert seg med ekstreme høyreorienterte, og det 
kan han ikke løpe fra.” og “grunnen til at jeg engasjerte meg er at jeg er motstander av 
rasisme”. Ingen av disse karakteristikkene blir knyttet til noen av klagerne.» 
 
Videre skriver NRK at det ikke er slik at «“enhver må tåle” omtale av denne art». 
Men, skriver NRK: «Vi mener, som tidligere nevnt, at en profilert vaksinemotstander ikke 
kan bli overrasket over å omtales som konspirasjonsteoretiker. I denne konkrete saken, hvor 
klagerne ikke er direkte identifisert, utløser ikke kronikken og påstandene som fremkommer 
der, automatisk noen tilsvarsrett fra klagernes side.» 
 
Det vises til at Krudtaa klager på at han i kronikken omtales som en person som kommer 
med personangrep. Videre klages det over at han fikk kronikken refusert: «NRK mener som 



 
  Sak nr. 231/13 

6

tidligere nevnt at den påklagede kronikken ikke utløser tilsvarsrett. Samtidig finner vi 
argumentasjonen for påstått tilsvarsrett noe underlig, når klagerne i samme PFU-tilsvar 
vedgår at de selv redigerte bort alle poenger/forsvar mot angivelige personangrep i teksten 
før den ble sendt NRK, jamfør side 3 i tilsvaret. Skulle teksten være å anse som et tilsvar, er 
det i henhold til VVP 4.15 et krav at et tilsvar er "av rimelig omfang, holder seg til saken og 
har en anstendig form"».[...] «Kronikken ble refusert av NRK fordi den ikke svarte på noe i 
den løpende debatten, men i stedet handlet om noe helt annet. Teksten kan ikke ansees som 
et tilsvar, men som en vanlig kronikk. PFU har gjentatte ganger fastslått at det er redaktørens 
soleklare rett å avgjøre hvilke leserinnlegg/kronikker som skal publiseres.» 
 
Videre vises det igjen til tilbudet om å svare i kommentarfeltet under Færseths kronikk, «dog 
uten personangrep mot (NN; sekr.anm.). Klager avslo dette tilbudet.» 
 
«NRK har ikke tatt stilling til hvor eller hvordan konfliktene mellom Krudtaa, Skaftnesmo og 
(NN; sekr.anm.) oppsto, og redaksjonen anser heller ikke dette som relevant i PFU-klagen. 
NN har aldri vært nevnt i den innklagede kronikken eller i svarreplikken fra MDG, som ble 
publisert dagen etter den påklagede kronikken. Det er klager, som både gjennom sin 
refuserte kronikk, i sin muntlige kommunikasjon med NRK og i PFU-klagene vier denne 
personen stor oppmerksomhet.  Ytring-redaksjonens etterprøving av påstandene i kronikken 
har bestått i å konstatere at det på klager Krudtaas blogg forekommer sterke 
personkarakteristikker, at svært omstridt forskning presenteres som ukontroversiell, samt at 
Krudtaa gjennom leserinnlegg og som engasjert lokalpolitiker har søkt offentlighet.» Det 
vises ellers til det i  kronikken lenkes til et bredt utvalg av relevante nettsteder, også til klager 
Krudtaas egen kronikk i Dagsavisen om vaksinekritikk. 
 
  


