PFU-SAK NR. 197/13

KLAGER: Theodor W. Holmsen

ADRESSE: Furuvegen 16, Salsverket, 2670 Otta
TELEFON:

PUBLIKASJON: Gudbrandsdelen Dagningen
PUBLISERINGSDATO: 08.07.2013

STOFFOMRADE: Neeringsliv

GENRE: Nyhetsartikkel

SOKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke
REGISTRERT: 12.07.2013

BEHANDLET I SEKR.: 15.07.2013; tilsvarsrunden innledet
BEHANDLES I PFU: 24.09.2013
FERDIGBEHANDLET: 24.09.2013

BEHANDLINGSTID: 72 dager

KLAGEGRUPPE: Neeringsdrivende
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Gudbrandsdelen Dagningen (GD) publiserte mandag 8. juli 2013 en artikkel over to sider
med tittelen «Krever Sel for 15. millioner», og med undertittel «Gruveselskap i
millionfeide om utstyr».

Ingressen:
«Bergingenier Theodor W. Holmsen hevder Sel har urettmessig tatt store verdier
fra ham.»

Videre i bredteksten:
«Den gamle (77) bergingenier og kommunepolitiker Theodor W. Holmsen (eks-
Frp) vil ha 15 millioner kroner av Sel kommune. Pengene vil han ha fordi
namsmannen temte industrilokalet han leide av nettopp kommunen etter
begjaring av ordferer Dag Erik Pryhn (Ap) sommeren 2010. Grunnen var ubetalt
husleie. - Borekjernene alene er verd ti millioner. Og utstyret fem millioner, sier
Holmsen. Til sammen blir det 15 millioner. Holmsen er klar til a4 innga et forlik om
summen.»

Senere i artikkelen, under mellomtittelen «GD fant kjerneprovene»:
«De virkelige verdiene skal likevel vere et lager av kjerneprover fra 70-tallet da
flere enn Holmsen trodde pa malmdrift i Sel. Kommunen var med pa a stifte Otta-
Malm AS i 1971, og framtida var lys. Lyset ble slukket av darlige ravarepriser. - I
dag er ravareprisene gatt rett til veers. Borekjernene er verd ti milloner, sier
Holmsen. Uheldigvis er de borte. Det vil si, er de egentlig det? - Det 1d noen
borekjerner i ratne kasser. Mye la i skraningen mot jernbanen. Vi kjerte ikke bort



Sak nr. 197/13

noe av dette, bortsett fra de ratne kassene. De leverte vi pa miljgstasjonen, sier
(daglig leder ved Otta Bilskadesenter Reidar) Nielsen. Han mener de verdifulle
borekjernene fortsatt kan ligge i hoye graset. Og det gjor de. Uten serlig moye kan
de plukkes opp fra bakken. Det kjennes utrolig a holde deler av en verdi pa ti
millioner i hinda.»

Artikkelen var illustrert med et storre bilde av omtalte Theodor W. Holmsen fotografert i et
tomt industrilokale. Bildetekst:

«TOMT: Theodor W. Holmsen, adm. dir. i Otta-Malm AS, vil ha 15 millioner
kroner i erstatning fra Sel kommune etter at namnsmannen temte det kommunale
industrilokalet han leier for utstyr. Namnsmannen gjorde en feil. Da
datterselskapet Geobar skulle kastes ut, gikk morselskapet med i dragsuget.»

I tillegg var det to mindre bilder.

Artikkelen ble samme dag ogsa publisert pa avisens nettsider.

KLAGEN:

Klager er omtalte Theodor W. Holmsen. Han anferer at han opplever seg som uthengt pa en
mate som ikke er i overensstemmelse med faktiske forhold. Han mener han i artikkelen
naermest blir framstilt som en svindler som prover & fa erstatning fra Sel kommune. Han
viser til avsnittet i artikkelen der det opplyses at avisen fant kjerneprover som skulle ha stor
verdi, mens disse i realiteten er verdilese fordi de ikke inneholder metaller. Han opplyser at
de verdifulle kjernene som inneholder metaller 14 lagret innenders i terre kjernekasser.

Det anfores ogsa at den nevnte, ikke betalte husleien var omstridt, og at pastanden medforer
at artikkelen var ubalansert. Videre opplyses at det at tittelen om kravet pd 15 millioner
kroner er feil. Belopet refererer seg til gjenanskaffelsesverdien av utstyr som er blitt borte og
det anferes at journalisten var klar over at et forlik ville fore til et langt lavere belop.

Klager har ikke pekt pa punkter i Veer Varsom-plakaten som anses & veere brutt.

TILSVARSRUNDEN:

Gudbrandsdelen Dagningen (GD) avviser klagen. Ifolge avisen har klager hatt klare gnsker
om hvordan omtalen skal vinkles. Avisen mener det er klagers oppfatning at han blir
forfulgt av kommunen, personifisert ved ordfereren.

Avisens mener at det var GDs journalistiske oppgave & spore pastatte verdier i Otta-Malm
for 4 finne grunnlag for klagers opplysning om 15 millioner kroner. «Selskapets regnskaper
viser ingen verdier av en slik storrelse. Ifglge Holmsen (klageren; sekr. anm.) skulle verdiene
ligge i «flere tonn» med borekjerner pa tomta. Disse kjernene ble tatt ut for 30-40 &r siden da
Otta-Malm for gvrig var et kommunalt selskap. Men ingen av de involverte i oppryddingen
etter Geobor/Otta-Malm har sett noe til disse kjernene. (...) Holmsen sier i sin klage at GD
forsgker & gjore ham til «svindler» ved & fortelle historien om borekjerner som ogsa ble
funnet i en skraning i omradet. Disse fant GDs journalist selv - i tillegg til at en som ryddet i



Sak nr. 197/13

boet fortalte om det. At dette gjor Holmsen til «svindler» far veere tolkning. Artikkelen sier
ikke noe om hvem som matte ha kastet borekjernene eller hvorfor.»

Avisen anser at det er gjort et godt journalistisk hdndverk og viser til at klageren er intervjuet
og at dette sa ble fulgt opp med kommentarer og faktasjekk.

Klageren har i et langt og detaljert tilsvar anfert at klagen opprettholdes og at bade den
paklagede artikkelen og avisens tilsvar inneholder faktafeil. Han viser igjen til at tittelen om
et krav pa 15 millioner ikke er korrekt, men hans vurdering av gjenskaffelsesverdien pa
utstyret han i tilsvaret omtaler som stjalet fra ham. Og han gjentar sin opprinnelige pastand
om at det ikke var borekjernene GDs journalist fant i en skraning som hadde stor verdi, men
kjerner som ble oppbevart trygt og sikkert innenders. Han anser opplysningen i artikkelen
om kjernene GD fant som en indirekte pastand om svindel.

Klageren mener artikkelen er sa full av faktafeil at den er uopprettelig og derfor ma
tilbakekalles/ dementeres.

GDs redakter skriver i sitt siste tilsvar: «Uten noen form for uerbgdighet ma det fra GDs
side fastslds at Holmsens kommentarer/meninger/synspunkter/prosedyre/pastander
framstdr som forholds ubegripelige. Vi avstar fra ytterligere kommentarer.



Sak nr. 197/13



