
 

 

 

PFU-SAK NR. 091/13 

 
KLAGER:                               

 
Det kongelige hoff v. hoffsjef Åge Bernhard Grutle 

ADRESSE: Henrik Ibsens gt. 1, 0010 Oslo 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Se og Hør 
PUBLISERINGSDATO: 10.07.2012-08.02.2013 
STOFFOMRÅDE: Kjendis 
GENRE: Nyhetsreportasjer 
SØKERSTIKKORD: Privatlivets fred, kontroll av opplysninger, bruk av bilder, skjult 

kamera, dekning for titler, omtale av barn  
REGISTRERT: 12.03.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 14.03.2013 
BEHANDLES I PFU:  25.06.2013 
FERDIGBEHANDLET: 25.06.2013 
BEHANDLINGSTID: 103 dager 
KLAGEGRUPPE: Det kongelige hoff 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Se og Hør publiserte 10. juli 2012 en nyhetsartikkel om «Kongeparets private 

bursdagsfeiring». Bladets forside viste blant annet bilder av flere medlemmer av 
kongefamilien, og tittelen var «Den hemmelige hagefesten». I undertitler står det:  
 
 «*Marius (15) var sjåfør 
 *Mette-Marit kom rett fra India 
 *Gjestene *Artistene *Barna» 
 
Det henvises til en 14 siders bildespesial inni bladet. Tittelen på et av dobbeltoppslagene her 
er «Marius hoppet av festen». Hovedbildet viser Marius Borg Høiby som hopper på 
rullebrett. Et annet bilde viser Borg Høiby i en golfbil, med bildetittelen «15.30: Rånet rundt i 

golfbil», og følgende bildetekst:  
 

«Full fart: Da en dresskledd Marius Borg var ferdig med festlighetene, lånte han 
kongsgårdens golfbil og rånet litt i bakgården.» 

 
Et tredje bilde viser prins Sverre Magnus foran en port. Bildet er tatt bakfra. I bildeteksten 
står det:  
 

«Nysgjerrig: Prins Sverre Magnus stortrives på kongsgården, og løp rundt og 
utforsket området på egen hånd.»  

 



 
  Sak nr. 091/13 

2 

8. januar publiserte Se og Hør en artikkel om Kronprinsfamiliens ferie på St. Barts i Karibia, 
Bladets førsteside har oppslagstittelen «KRONPRINS-FAMILIENS DRØMMEFERIE», og 
viser blant annet bilder av Kronprinsen og Kronprinsessen i badetøy, samt et av 
kronprinsessen og prinsesse Ingrid Alexandra i vannet. Bildene er merket med «Eksklusivt». 
Inni bladet er det en rekke bilder av kronprinsfamilien på stranden og i vannet, der de blant 
annet bedriver kiting og surfing. Det ene dobbeltoppslaget har tittelen «PAPPA ER 

SVERRES STORE HELT», og viser strandbilder av kronprins Haakon og prins Sverre 
Magnus. I artikkelen står det blant annet:  
 

«Etter en hektisk høst med mange jobboppdrag, var det tydelig at store og små 
satte pris på å få tilbringe mye tid sammen. (...) I Karibien var det tydelig at Ingrid 
Alexandra, Sverre Magnus og Marius trivdes like godt som pappa med lek og moro 
i vannet og på stranden. Under drømmeferien var kronprinsen både høyt og lavt 
med de tre (...). Kjønnsforsker Jørgen Lorentzen ved Universitetet i Oslo mener 
kronprinsen er et forbilde for sine jevnaldrende. - Haakon framstår som en flott far 
som er veldig nært knyttet til sine barn. Han er en rollemodell for fedre i dag, sier 
Lorentzen (...). Kjønnsforskeren har gitt ut boka «Fra farskapets historie». (...) 
Ifølge boken finnes det fire forskjellige typer fedre - de distanserte, de nære, de 
autoritære og de fraværende. - Kronprinsen er nær barna både kvantitativt og 
emosjonelt (...), sier Lorentzen.» 

 
Uttalelsen begrunnes nærmere av Lorentzen.  
 
I neste oppslag handler brødteksten om kronprinsesse Mette-Marit som «endelig [kunne] 
hvile ut og lade batteriene etter sykdommen» hun var rammet av før jul, og som gjorde at 
hun måtte «droppe julekonserten på Slottet og opptredenene i programmet "Julemorgen" 
på NRK».  
 
Tittelen på neste dobbeltside er «SOLTE SEG PÅ KJENDISSTRAND». Oppslaget er 
illustrert med et helsides bilde av Mette-Marit i badedrakt. I artikkelen omtales St. Barts som 

«kjendisenes lekegrind». Salget av øya fra Sverige til Frankrike i 1878 omtales, det samme 
gjør pengebruken til kjendiser mens de har feriert der.  
 
Deretter følger to dobbeltoppslag med bilder av prinsesse Ingrid Alexandra og 
kronprinsparet på surfetrening. I brødteksten står det blant annet:  
 

«Den norske kongefamilien har i flere generasjoner vært svært glad i sjø og 
vannsport. Det startet med kong Haakon som var marineoffiser og fortsatte med 
kong Olav som ble olympisk mester i seiling i 1928. (...) Nå viderefører Haakon den 
kongelige tradisjonen til sine barn - og sin kone. På St. Barts viste kronprinsen sin 
omsorgsfulle og tålmodige side da han brukte mange timer på å lære Mette-Marit 
og Ingrid Alexandra å stå på surfebrett. Under ferien lærte også Marius seg å kite 
av Haakon (...).» 

 
Videre omtaler bladet at kronprinsparet også i fjor valgte å reise langt bort i juleferien, og at 
dette er en «voksende trend» blant nordmenn. En undersøkelse om dette gjengis sammen 
med uttalelser fra en fagkilde. Avslutningsvis står det at destinasjonen St. Barts «er så dyr at 

den ikke er med i katalogene til de store reisebyråene her til lands». 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 091/13 

3 

11. januar brakte Se og Hør nok en artikkel om kronprinsfamiliens ferie. I 
førstesidehenvisningen står det:  
 
«Kronprinsfamilien hjemme igjen 
LUKSUSFERIE til over en halv million 
SE BILDENE  
*VILLAEN 
*SEILBÅTEN» 
   
Tittelen inni bladet er «Leide villa til en halv million», og av ingressen går det frem at 
villaen kostet «46 000 kroner døgnet». Artikkelen er merket med «Se og Hør Eksklusivt». I 
brødteksten står det blant annet:  
 

«Kronprinsfamilien bodde i luksuriøse omgivelser i Villa Amancaya på jetsett-øya. 
(...) Haakon og Mette-Marit leide villaen i 11 dager, til en listepris på en halv 
million kroner (...).» 

 
Villaen er nærmere beskrevet i tekst og bilder. Dernest følger et oppslag med bilder av 
kronprinsparet på en båt, samt en rekke bilder av den omtalte båten. Tittelen er «Luksus på 

bøljan blå», og i ingressen står det:  
 

«Seilbåten "Matelot" koster 200 000 kroner i uka å leie. Her kunne 
kronprinsfamilien leve som konger.» 

 
I en av bildetekstene står det blant annet at «Seilbåten "Matelot" leies ut til en heftig pris - 

men måltidene til kronprinsfamilien og andre gjester er inkludert». Av brødteksten 
fremgår det at kronprinsfamilien «oppholdt seg på seilbåten "Matelot" i minst én av de 11 
dagene de var på ferie». 
 
 
29. januar publiserte Se og Hør en femsiders artikkel med bilde av kronprinsessen og 
følgende henvisningstekst på forsiden: 
 

«Mette-Marit om reisen som forandret henne 
HJEM SOM EN BEDRE MOR 
Snakker ut om: *Tiden som alenemamma *Den utagerende festingen *Den flaue 
sex-praten» 

 
Henvisningen var merket med «Eksklusivt» og «ÆRLIG OG ÅPENHJERTIG». Artikkelen 
inni bladet er merket med «Åpenhjertig intervju». Stikktittel og tittel er som følger:  
  

«Aldri har Mette-Marit vært så ærlig og privat 
Elsker hvert minutt jeg tilbringer med barna mine» 
 

I ingressen står det:  
 

«Åpenhjertig og ærlig. Kronprinsessen forteller om familielivet på Skaugum - og 
sin "utagerende" fortid - i et nytt intervju.» 

 
Og innledningsvis i brødteksten:  
 



 
  Sak nr. 091/13 

4 

«I et sjeldent intervju med tyske Die Welt snakker kronprinsesse Mette-Marit (39) 
åpenhjertig ut om livet som kronprinsesse og trebarnsmor.»  

 
 
8. februar brakte Se og Hør en firesiders reportasje om Märtha Louise med stikktittelen 
«Åpenhjertig Märtha Louise om mammarollen» og sitattittelen «Barna mine skal følge 

hjertet». Artikkelen er merket med «Se og Hør Eksklusivt». Oppslaget innledes av et 
helsides foto av Märtha Louise med følgende bildetekst:  
 

«HJEMME HOS ENGLESKOLEN: Märtha var svært imøtekommende under 
intervjuet, og strålte i en koksgrå blondejakke (...)». 

 
I ingressen står det:  
 

«Prinsessen hyller sine foreldre for oppdragelsen hun har fått. Nå håper hun å 
kunne gjøre det samme for sine døtre.» 

 
Og videre i brødteksten:  
 

«Prinsesse Märtha Louise (41) er svært takknemlig overfor sine foreldre. I et 
eksklusivt intervju forteller hun åpenhjertig om støtten fra dronning Sonja (75) og 
kong Harald (75) (...). Vi møter prinsessen i Oslo, hvor hun er på jobb i forbindelse 
med Engleskolen (...). Skolens lokaler er lyse og innbydende (...). Märthas 
englekompanjong er også på plass, og de er her for å snakke om sin siste bok (...).»  
 

Lenger ut i reportasjen står det:  
 
«Å finne sin egen vei er noe (...) Märtha stadig vender tilbake til. Også når 
samtalen kommer til hennes tre døtre (...). - Det viktigste er at de lytter til sine 
hjerter og finner ut hva som er viktigst for dem (...), sier prinsessen. I neste 
øyeblikk blir hun avbrutt av fnisende barn i døren. Det er døtrene som kommer 
forbi og kikker nysgjerrig inn, og Märtha lyser opp. - Mamma er midt i et intervju, 
prøver hun å forklare, men ombestemmer seg og sier at hun bare skal ut og si hei 
til sine små.» 

 
Det fremgår under artikkelen hvem som har skrevet den, samt hvem som har «oversatt og 

bearbeidet» den. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Det kongelige hoff, som fremsetter klagen «i forståelse med Kongefamilien». Helt 
innledningsvis fremgår det at klager ønsker en «avklaring av rekkevidden av Vær Varsom 
Plakatens punkt 4.3 Rett til privatliv». Det står videre: «Klagen kommer som et resultat av en 
utvikling der respekten for privatlivet stadig settes under press av Se og Hør. Bildebruken i 
de innklagede reportasjene, reportasjenes omfang og intimiteten i reportasjene tar lite eller 
ingen hensyn til Kongefamiliens rett til privatliv. Denne utvikling har medført et behov for 
klargjøring av i hvilken utstrekning pressens eget klageorgan mener at Kongefamiliens 
privatliv er beskyttet. Medlemmer av Kongefamilien må i kraft av sine offisielle roller dele 
mye av sitt liv med det norske folk. Nettopp derfor er det også et særlig behov for at det 
finnes situasjoner og rom som forblir private.» 



 
  Sak nr. 091/13 

5 

Det fremgår at klagen også omhandler «spørsmål vedrørende VVP punkt 3.2, 3.10, 4.4 og 
4.8». Klager ber om at også de oppslagene som er publisert lenger tilbake i tid enn seks 
måneder, behandles, ettersom de anses å ha «stor prinsipiell betydning».  
 
Klager viser til artikkel åtte i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK), samt 
til dommer avgitt av Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD), og skriver: «[V]år 
forståelse er at presseetikken etter sitt formål må gi et minst like sterkt vern om privatlivet 
som det som følger av den rettslige standarden.» I klagen gjengis en redegjørelse fra advokat 
Kyrre Eggen om privatlivets vern i gjeldende rett. Her står det blant annet: «Etter vårt syn 
følger det klart av EMDs praksis at fotografering og dekning av Kongefamiliens rent private 
gjøremål som ikke har allmenn interesse, vil være beskyttet av EMK art 8. Staten (...) har en 
plikt etter EMK art 8 til å forby publisering av slike bilder.» Det begrunnes blant annet med 
EMDs uttalelser i Von Hanover dom I og -II. Klager gjengir også Eggens påpekning av at 
bilder tatt ved hjelp av skjult kamera, telelinse eller lignende gir avbildede et sterkere vern, 
men at dette som hovedregel må vike for ytringsfriheten når «Kongefamilien omtales i 
reportasjer som har allmenn interesse og de bilder som brukes har forbindelse til sakens 
allmenne karakter». Men igjen påpekes det at unntak fra dette «kan tenkes i situasjoner hvor 
reportasjens "allmenne interesse" fremtrer å være et dekke for publisering av bilder (...)». 
 
Videre står det i klagen: «Kongefamilien er inneforstått med at de får mye 
presseoppmerksomhet når de opptrer i offisielle sammenhenger. I private sammenhenger er 
det annerledes. Også offentlige personer har krav på respekt for sitt privatliv. Dette gjelder 
selv om privatlivet utøves utenfor lukkede dører (...). I tillegg til at det følger av EMK art 8, 
er prinsippet også tidligere anerkjent av PFU. I PFUs avgjørelse i sak nr. 125/00 het det at: 
"Selv om bildet i seg selv ikke anses krenkende, understreker utvalget at også kongelige personer må ha 
rett til et privatliv, selv om de ikke befinner seg bak lukkede dører." Et viktig presseetisk spørsmål 
blir da hvilken mulighet kongefamilien har til å beskytte seg mot at deres privatliv (...) blir 
gjenstand for ren underholdning i ukepressen.» Det vises til at både «måten dekningen skjer 
på og omfanget og innholdet i dekningen» må inngå i en helhetlig vurdering. Klager viser til 
Vær Varsom-plakatens punkt 4.12, om at samme aktsomhetskrav gjelder for bilder som for 
annet innhold.  
 
Klager skriver dernest om feriereportasjene: «En familieferie er noe som ligger i kjernen av 
privatlivet, selv for de kongelige. En familieferie har ikke noe med de kongeliges offisielle 
roller å gjøre. En familieferie berører ikke samfunnsspørsmål eller øvrige forhold av allmenn 
interesse. Utgangspunktet må derfor være at medlemmer av Kongehusets ferier er private og 
at reportasjer om slike ferier krenker VVP punkt 4.3.» 
  
Og videre: «Unntak kan naturligvis tenkes dersom det skulle inntreffe omstendigheter på 
slike ferier som har allmenn interesse, for eksempel dersom medlemmer av Kongehuset 
skulle være involvert i en ulykke.» 
 
Klager mener begrepet «å vise respekt for noens privatliv» må innebære mer enn å skille 
mellom private og offentlig tilgjengelige steder. Det vises igjen til at dette skillet ikke er 
relevant for vurderinger etter EMK art. 8, som også verner private handlinger på offentlig 
sted. I klagen står det: «Å bade, sole seg, leke med barn (...) må anses som private handlinger, 
uten allmenn interesse. (...) At bildene er tatt på en strand der fotoobjektene er iført badetøy, 
er et forhold som understreker det private og intime, og som forsterker krenkelsen. Vi 
anfører også at paparazzibildene representerer et brudd på VVP 3.10. Bildene ble tatt uten at 
noen fotograf ga seg til kjenne, og de avbildede personene var ikke kjent med at de ble 



 
  Sak nr. 091/13 

6 

fotografert.» Det vises til at skjult kamera kun skal benyttes når det er eneste mulighet til å 
avdekke forhold av «vesentlig samfunnsmessig betydning».  
 
Deretter påpeker klager: «Det understrekes i tillegg at barna i Kongefamilien har krav på et 
enda sterkere vern av sitt privatliv ene og alene i egenskap av å være barn.» 
  
 Det reageres også over Se og Hørs bruk av begrepet «eksklusivt» på forsiden av bladet: 
«[D]et gir leseren et inntrykk av at Se og Hør er invitert med for å formidle bildene til 
publikum (...). (...) Overskriften går dermed lenger enn det er dekning for i stoffet (...). Vi 
anfører at det er et brudd på VVP 4.4.» 
 
Gjennomgående gis det i klagen uttrykk for at bildene anses å være svært detaljerte, og at 
omfanget «står i misforhold til sakens innhold». 
 
 
Klagers anførsler til de enkelte reportasjene er videre gjengitt punktvis i kronologisk 
rekkefølge, etter publiseringsdato:  
 
«Den hemmelige hagefesten», Se og Hør nr. 28, 10.-17. juli 2012: «I anledning den private 
feiringen av Kongeparets bursdager, har Se og Hør tatt bilder av barn inn gjennom gjerdet 
på Bygdøy Kongsgård. (...) Bildene var tatt i det skjulte gjennom et bevoktet gjerde inn på 
Kongeparets private eiendom, og det forelå ikke samtykke til fotograferingen av barna. (...) 
De tre bildene utgjør en krenkelse av Vær Varsom Plakatens punkt 4.3 om plikten til å vise 
respekt for privatliv. (...) [B]arna befinner seg i private situasjoner på et privat område. Ingen 
av bildene viser forhold av allmenn interesse.»  
 
«Kronprins-familiens drømmeferie», Se og Hør nr. 2, 8.-15. januar 2013: «Hovedgrunnen til 
at også denne reportasjen bryter VVP 4.3 (...), er omfanget av billedbruken, at bildene viser 
private gjøremål som ikke er ment for offentligheten, og at det å vise bade- og strandbilder 
må sies å utgjøre en særskilt krenkelse av det private. Ingen av de intime bildene (...) var 
nødvendige for at Se og Hør skulle omtale feriereisen. (...) I likhet med de foregående 
artiklene utgjør bildene av barna et selvstendig brudd på VVP 4.3, jf. VVP 4.8 (...). Heller ikke 
i denne reportasjen var Kronprinsparet eller barna klar over fotograferingen (...). Vi mener 
dette er brudd på VVP 3.10.» Det vises igjen til at bruken av begrepet «eksklusivt» på 
forsiden av bladet, utgjør et brudd på VVP punkt 4.4. 
 
«Luksusferie til over en halv million», Se og Hør nr. 2, 11.-15. januar 2013: «Se og Hør 
kontaktet ikke hoffet for å kontrollere om opplysningene i reportasjen stemte. 
Kronprinsparet fikk følgelig verken anledning til å korrigere faktafeilene (...) eller anledning 
til tilsvar. (...) Reportasjen utgjør en krenkelse av VVP punkt 3.2 om at redaksjonene skal 
kontrollere at opplysningene som gis er korrekte (...). Kronprinsparet har ikke leid Villa 
Amancaya på sin ferie (...). De har heller aldri leid båten Matelot eller noen annen båt under 
oppholdet. De oppholdt seg om bord (...) som gjester noen få timer en ettermiddag. Hele 
grunnlaget for Se og Hørs oppslag bygger dermed på uriktige opplysninger (...). 
Opplysninger om at Kronprinsparet hadde leid en villa til en halv million og en båt det 
koster 200.000 kroner uken å leie, utgjør sterke beskyldninger om omfattende pengebruk (...). 
VVP punkt 4.14 er derfor krenket.» Klager viser også til at bruken av begrepet «eksklusivt» 
på forsiden av bladet, utgjør et brudd på VVP punkt 4.4. Det står at bildet fra båten Matelot 
«viser en privat begivenhet på en privat båt. Bildet er et paparazzibilde (...). Kronprinsparet 
leide som nevnt ikke båten og bruken av bildet har derfor ikke tilstrekkelig allmenn interesse 



 
  Sak nr. 091/13 

7 

til å forsvare en krenkelse av privatlivet (...).» Det anføres at bildebruken bryter med VVP 
punkt 4.3.  
 
Klager orienterer om at Se og Hør siden har korrigert feilopplysningen angående villaen, 
men ikke om båten.   
 
«Hjem som en bedre mor», Se og Hør nr. 5, 29. januar-5. februar 2013: «I bladet var et 
eksklusivt intervju som Kronprinsessen hadde gitt til Welt am Sonntag, gjengitt. Verken 
journalist eller riktig avis var kreditert. (...) Ingen av uttalelsene fra Kronprinsesse Mette-
Marit var gitt til Se og Hør. (...) Den aktuelle Se og Hør-forsiden etterlater et klart inntrykk av 
at Kronprinsesse Mette-Marit har gitt et intervju om de nevnte temaene til Se og Hør. I tillegg 
gir forside og overskrifter et inntrykk av at Kronprinsessen for første gang "snakker ut" til Se 
og Hør. Først i selve artikkelen inne i bladet opplyste Se og Hør at sitatene kom fra (...) Die 
Welt. Dette er heller ikke korrekt. Intervjuet var gitt eksklusivt til Welt am Sonntag. Å 
presentere en sak fra et annet magasin med slik forside og med bruk av begrepet "eksklusivt" 
utgjør et brudd på VVP punkt 4.4.» 
 
«Barna mine skal følge hjertet», Se og Hør nr. 6, 8.-12. februar 2013: «Reportasjen (...) 
presenteres som om Prinsesse Märtha Louise har gitt et eksklusivt og åpenhjertig intervju til 
Se og Hør (...). På første side i oppslaget er det trykket et helsides bilde av Prinsessen med 
overskriften "Åpenhjertig Märtha Louise om mammarollen" og "Se og Hør Eksklusivt". I 
teksten står det "Vi møter prinsessen (...)". Senere i reportasjen står det "I neste øyeblikk blir 
hun avbrutt av fnisende barn (...)". Både bruken av begrepet eksklusivt og "vi"-formen gir et 
inntrykk av at Se og Hør har vært invitert inn til et intervju (...). Dette er ikke riktig. 
Reportasjen gjengir et intervju som Prinsessen har gitt til det danske Billed-bladet. (...) Eneste 
referanse til Billed-bladet var at Billed-bladets Marianne Singer var oppgitt som journalist. 
De færreste av Se og Hørs lesere vil vite at hun ikke er blant de ansatte i Se og Hør. (...) Å 
presentere en sak fra et annet magasin med slik forside og med bruken av begrepet 
"eksklusivt" utgjør et brudd på VVP punkt 4.4. Det [er] også brudd på god presseskikk å ikke 
oppgi kilden når hele innholdet er hentet fra andre.» 

 
Avslutningsvis oppsummerer klager blant annet at «[p]ressens etiske regelverk bør ikke gi 
svakere vern enn de grunnleggende menneskerettigheter». Det understrekes at omtale skal 
begrunnes i allmenn interesse, at skillet ikke går ved privat eiendom, at bilder i badetøy 
oppleves som særlig private, og at disse, og særlig i stort omfang, er unødvendige «for å 
dokumentere feriemål». Det vises til at bildene er tatt med skjult kamera, at flere av dem er 
av barn, og til at det «må være samsvar mellom bruken av begrepet "Eksklusivt" og 
realiteten». 
 
 
AVKLARING AV KLAGENS OMFANG: 
 
Utvalget behandlet i sitt møte torsdag 21. mars 2013 spørsmålet om hvorvidt 
foreldelsesfristen skulle fravikes for fire av de opprinnelig åtte innklagede reportasjene. 
Utvalget kom til at fristen skulle fravikes for den ene av reportasjene, «Den hemmelige 
hagefesten», Se og Hør nr. 28 2012, ettersom denne ble ansett å romme elementer som kunne 
være av vesentlig prinsipiell betydning.  
 
 
 
 



 
  Sak nr. 091/13 

8 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Se og Hør skriver i sitt tilsvar: «Den viktigste problemstillingen PFU skal vurdere, er etter 
vår mening om kongefamilien måtte regne med at de befant seg i områder [der] det var stor 
sannsynlighet [for] at de ville bli tatt bilder av. (...) Spørsmålet er om de kan ha en berettiget 
forventning om ikke å bli avfotografert på offentlige strender og i tilknytning til store 
arrangementer i kongefamiliens regi.» 
 
Om klagens formål står det videre: «Slottet skriver (...): "Formålet med denne klagen er 
derfor å avklare pressens eget klageorgan sitt syn på rekkevidden av vernet om privatlivet 
etter VVP punkt 4.3." Dette mener vi er et feilaktig utgangspunkt. PFUs oppgave er å 
vurdere kontrete brudd i enkeltsaker.» 
 
Videre fremholder Se og Hør at det er pressens oppgave å gi et mer nyansert bilde av 
kongefamilien, enn det den selv legger opp til gjennom offisielle opptredener. Bladet skriver: 
«Slik vi nå tolker slottet, ønsker de kun at mediene skal dekke det offisielle programmet (...). 
Med dette tiltar de seg en definisjonsmakt i forhold til pressen. (...) Se og Hørs ambisjon har 
alltid vært å være best på løpende nyhetsrapportering om kongefamilien. (...) Samtidig er det 
slik at vi også vektlegger en kritisk og åpen dekning av kongefamilien, noe som ikke minst er 
viktig i en tid der mange andre, store medier prioriterer bort kongestoffet.» 
 
Deretter står det: «Også Se og Hør mener at de kongelige har rett til et privatliv. (...) Vi 
respekterer også den åpenbare rett særlig barna i den kongelige familie har til å vokse opp 
med et normalt hverdagsliv uten å bli fulgt til enhver tid (...).» 
 
Videre vises det til PFUs sak 125/00, der publiseringen av et bilde av Konprins Haakon og 
Mette-Marit på Mågerø var innklaget, og der det ble påpekt at bildet var tatt inn på en privat 
terrasse. Se og Hør skriver: «Spørsmålet denne klagen reiser, er om dette private rommet 
skal utvides til å omfatte store begivenheter i kongefamiliens liv. Vi anser både kongeparets 
dobbelte 75-års jubileum i fjor og kronprinsfamiliens ferie på jetsett-øya St. Barts (...) som 
klare nyhetshendelser. (...) Det vil innebære et betydelig tilbakeslag om slike saker ikke skal 
kunne dekkes fritt. Slik vi ser det, befinner reportasjene seg etter sin karakter med god 
margin utenfor den private sfære.»  
 
Videre viser bladet til at det er lange tradisjoner i pressen for å kunne ta denne typen bilder 
av kongelige uten samtykke. Se og Hør skriver: «Også de øvrige skandinaviske kongehusene 
har vært godt vant med og akseptert at de tas bilde av når de ferdes i det offentlige rom eller 
deltar i store arrangementer.» 
 
Når det gjelder de konkrete artiklene, skriver Se og Hør om 75-års jubileet på Bygdøy: 
«Festen var en stor nyhetshendelse med et omfattende program og der flere regjerende 
monarker, andre kongelige og utvalgte deler av den norske samfunnseliten var til stede.» 
Om St Barts står det at øya har «høyere kjentistetthet på stranden enn kanskje noen andre 
steder i verden på den tiden av året», at øya tiltrekker seg mange fotografer, og at ingen der 
kan «ha en berettiget forventning om ikke å bli fotografert i det offentlige rom». 
 
Videre understreker bladet at utvalget skal gjøre en etisk, ikke rettslig vurdering. Se og Hør 
avviser samtidig klagers oppfatning av gjeldende rett. Det står blant annet: «Vi mener at PFU 
må se bort fra hoffets forsøk på å påberope seg et rettslig vern mot omtale og fotografering 
uten forutgående samtykke. Kongehuset kan ikke selv definere hvilken omtale og hvilke 
bilder som er av offentlig interesse ut fra de regler som omfatter vanlige borgere.» Det vises 



 
  Sak nr. 091/13 

9 

til at PFU tidligere har fastslått at kongefamilien er den mest offentlige familien i landet. Det 
vises også spesifikt til at PFU har fastslått at også Marius Borg Høiby må regne med offentlig 
oppmerksomhet rundt sin person (PFU-saker 062/02, 063/02 og 064/02). 
 
 
Dernest kommenterer Se og Hør de enkelte innklagede reportasjene. Kommentarene er 
igjen gjengitt kronologisk etter publiseringsdato. 
 
«Den hemmelige hagefesten», Se og Hør nr. 28, 10.-17. juli 2012: 
«[V]i konstaterer at klagen utelukkende retter seg mot bildene av prins Sverre Magnus og 
Marius Borg Høiby (...). De to sidene (...) må ses i sammenheng med de foregående 10 sidene 
med bred dekning fra kongeparets omfattende dobbelte jubileum. På dette arrangementet 
deltok flere regjerende monarker, andre kongelige (...), kjente næringslivsledere, kunstnere 
og kjente personer ellers (...). Kongefamilien selv definerte hele det omfattende programmet 
som privat. Vi mener at arrangementet var en nyhetshendelse med betydelig offentlig 
interesse.» 
 
Videre står det at gardistene var kjent med fotografens tilstedeværelse, og at bildene ble tatt i 
porten inn til kongsgården. Bladet fastslår igjen at Marius Borg Høiby er «en del av den 
kongelige familie», og skriver: «Vi mener at det ikke rammer Marius Borg Høiby på en 
presseetisk uakseptabel måte at det tas bilde av ham i tilknytning til et stort 
jubileumsarrangement (...). På tilsvarende vis mener vi at det er godt innenfor rammene for 
det akseptable å ta et bilde av prins Sverre Magnus i lek rett innenfor porten (...). Så lenge de 
er tatt i tilknytning til et stort arrangement, kan vi ikke se at fotografiene har noen negative 
konsekvenser for de to barna, verken på kort eller lang sikt.» 
 
Bladet skriver at flere av bildene er «tatt inn på kongelig område», noe som «kan reise 
særlige presseetiske problemstillinger». Det vises til en tidligere PFU-uttalelse som berører 
dette (sak 125/00). Se og Hør skriver: «Skillet mellom offentlig grunn og kongelig område er 
imidlertid ikke absolutt. Det kan ikke være kritikkverdig å ta bilder inn på kongelig område i 
tilknytning til store arrangementer, og der aktiviteten er godt synlig fra utsiden og 
innbefatter en rekke offentlige gjester. Gardistene og politiets eskortetjeneste var dessuten 
vel kjent med at fotografen hadde tatt oppstilling utenfor porten. Dersom dette ble ansett 
som problematisk, kunne representanter fra hoffet ha tatt dette direkte opp på stedet.» 
Brudd på VVP punkt 4.3 og 4.8 avvises. 
 
«Kronprins-familiens drømmeferie», Se og Hør nr. 2, 8.-15. januar 2013: 
«Vi nevner at det var over 30 internasjonale superstjerner som befant seg på St Barts på 
samme tid som kronprinsfamilien (...) alle ble fotografert. (...) [V]åre bilder på St Barts er tatt 
på offentlige strender, der det befant seg andre ferierende turister.» Bladet mener det er 
akseptabelt å ta bilder av de kongelige i en slik setting, og viser blant annet til PFU-sak 
134/02, der «fotballspilleren Ole Gunnar Solskjær klaget på at Se og Hør publiserte bilder av 
ham og barna på en offentlig strand på Sardinia». I uttalelsen vektlegger PFU blant annet at 
bildene «verken var krenkende eller oppsiktsvekkende», og Se og Hør skriver: «Heller ikke 
bildene av kronprinsfamilien på St Barts har karakter av å være krenkende.» 
 
Videre står det: «Vi ber PFU legge merke til at det befinner seg andre turister på svært 
mange av bildene (...). Reportasjene er vinklet opp mot kronprins Haakon som forbilde for 
andre fedre og på familiens sterke interesse for sjø og vannsport. Dette er en (...) tradisjon 
som har preget den norske kongefamilien gjennom generasjoner. (...) Den videre reportasjen 
har fokus på kronprinsessen og det oppsiktsvekkende faktum at hun slapper av etter en hard 



 
  Sak nr. 091/13 

10 

vinter[,] på en strand som var tettpakket av andre turister (...). Hun hadde da vært borte fra 
offentligheten en periode på grunn av sykdom. (...) Samlet sett er dette godt og relevant 
ukebladstoff, og vi mener det er løst på en måte som respekterer de kongeliges integritet. 
Bildene er også tatt på respektfull avstand (...). Bildene (...) viser også et brudd med de 
tradisjoner kongefamilien har for å ferierer ved sine landsteder i Oslofjorden (...). I en 
europeisk målestokk er det svært oppsiktsvekkende at en arveprins og hans familie tar 
opphold på offentlige strender (...). Når kongefamilien tar dette bevisste valget, må den også 
regne med å bli fotografert (...).» 
 
Bladet understreker videre at en reportasjes omfang «vil helt og fullt være innenfor 
redaktørens redigeringsansvar». Klagers henvisning til VVP punkt 3.10, om å gjøre 
premissene klare, avvises med påpekning av at direkte kontakt med de kongelige i mange 
sammenhenger ikke ville være sikkerhetsmessig mulig, og det ville virke forstyrrende for 
dem. Se og Hør skriver: «Det er presseetisk sett fullt ut akseptabelt i en del sammenhenger å 
ta bilder med telelinse (...).» 
 
Til bruken av begrepet «Eksklusivt» på forsiden, skriver bladet at det anser klagerens 
tolkning som feilaktig: «Begrepet i denne sammenheng er knyttet til det å være alene om å 
trykke bildene.» 
 
«Luksusferie til over en halv million», Se og Hør nr. 2, 11.-15. januar 2013: 
«Vi fastholder at den samlede prislappen for kronprinsparets opphold på St Barts utgjorde 
over en halv million kroner. Hoffet bestrider dette, men har ikke på noe tidspunkt vær villig 
til å gi opplysninger (...).»  
Det vises videre til et møte mellom slottets representanter og to av Se og Hørs redaktører  
15. januar i år: «Under dette møtet rettet hoffets representanter kritikk mot våre reportasjer 
fra kronprinsfamiliens opphold på St Barts (...). Hoffet avslo å konkretisere hva som var 
uriktig, utover det forhold at de informerte om at vi hadde trykket bilde av feil villa. Fra 
hoffets side ble det foreslått å oppnevne en "voldgiftsdommer" som skulle (...) tilkjennegi hva 
som var et riktig faktum. Hoffet ønsket deretter en beklagelse på Se og Hørs førsteside.» Se 
og Hør avslo forslaget fra hoffet, men trykket en «rettelse vedrørende villaen».  
 
Bladet viser videre til at reportasjen ikke inneholder sterke beskyldninger, «og den kritiserer 
heller ikke direkte kronprinsfamilien for deres pengebruk», ettersom det fastslås at den har 
brukt lite sammenlignet med andre kjendiser. Se og Hør skriver: «Det er på denne bakgrunn 
ikke uten videre klart at vår reportasje utløste en rett for slottet til samtidig imøtegåelse. Men 
vi anser det som helt klart at kongefamilien (...) har tilsvarsrett (...). Hoffet tok kontakt i 
etterkant og påpekte faktafeilen (...). Vi publiserte umiddelbart en rettelse.» Bladet viser også 
til del to av punkt 4.14 i Vær Varsom-plakaten, om at nyhetsformidling ikke må hindres ved 
at parter ikke er villig til å uttale seg.  
 
Se og Hør viser til samme forklaring på bruken av ordet «Eksklusivt» som tidligere. Bladet 
anser det akseptabelt å trykke bilder av kronprinsparet «om bord på seilbåten Matelot i fritt 
farvann». Videre står det: «Vi har for øvrig ikke skrevet at det var paret selv som chartret 
båten. Det som står i reportasjen er at familien oppholdt seg om bord i båten minst én av de 
11 dagene (...).» Bladet mener besøket på båten har offentlig interesse. 
 
«Hjem som en bedre mor», Se og Hør nr. 5, 29. januar-5. februar 2013:  
«PFU har i flere avgjørelser understreket at det ikke er utvalgets oppgave å ta stilling til 
opphavsrettslige spørsmål. (...) [S]pørsmålet om Se og Hør har sitert fra Welt am Sonntag i 
samsvar med god skikk (...) er et spørsmål mellom oss og (...) ansvarlig utgiver av Die Welts 



 
  Sak nr. 091/13 

11 

publikasjoner.» Det vises til tidligere relevante uttalelser (261/10 og 077/12). Se og Hør 
fastslår at bladet var i sin fulle rett til å gjengi kronprinsessens uttalelser, og skriver videre: 
«Om det er Die Welt eller Welt am Sonntag som er kreditert, er uten presseetisk relevans. (...) 
Kronprinsessen er (...) medievant og profilert, og det er påregnelig at uttalelser hun gir til 
utenlandsk presse blir gjengitt her hjemme. Die Welt er sitert flere ganger, og det fremgår 
tydelig av saken at det er til denne publikasjonen kronprinsessen har uttalt seg.» 
 
Når det gjelder bruken av begrepet «Eksklusivt» på den aktuelle førstesiden, skriver Se og 
Hør at det er knyttet til en annen sak - «hjemme hos-reportasjen hos prinsesse Marie av 
Danmark».  
 
«Barna mine skal følge hjertet», Se og Hør nr. 6, 8.-12. februar 2013:  
Se og Hør skriver: «I dette tilfellet hadde Se og Hør sikret seg en eksklusiv rettighet til norsk 
publisering av intervjuet prinsessen ga til (...) Billedbladet. (...) Vi var derfor i vår fulle rett til 
å presentere intervjuet som eksklusivt.» Bladet viser til at Billedbladets journalist har byline i 
saken, og skriver: «Spørsmålet om også Billedbladet skulle ha vært kreditert, er et 
opphavsrettslig spørsmål (...). Dette er uansett ikke noen krenkelse av prinsessen sett i 
forhold til det presseetiske regelverket.»  
 
Se og Hør «nevner at intervjuet med prinsessen berører hennes private næringsinteresser», 
og undrer seg på denne bakgrunn over at «hoffsjefen ivaretar hennes interesser i forhold til 
PFU»  
 
  
Klager opprettholder klagen, og anser at Se og Hørs fremstilling innebærer en «grov 
forenkling av de spørsmål klagen reiser». Klager skriver: «Vårt anliggende med klagen er å 
få PFUs vurdering av om innholdet i og omfanget av billedbruken i de innklagede 
oppslagene er i tråd med god presseskikk. (...) Hoffet og Se og Hør er ikke uenige i at det er 
de konkrete innklagede oppslagene PFU skal vurdere. Vi mener at oppslagene enkeltvis 
innebærer en krenkelse av De kongeliges rett til privatliv, og at dette også er svært tydelig 
når en ser oppslagene i klagen i sammenheng.» 
 
Videre fastholdes EMKs relevans for klagebehandlingen. Klager skriver: «At pressens 
selvjustis må finne sted innenfor de rettsregler som gjelder i de ulike land, er slått fast i den 
internasjonale journalistføderasjonens (IFJs) erklæring om profesjonell journalistisk standard 
(...). Det er også i alminnelighet lagt til grunn at de presseetiske normer ligger på et strengere 
nivå enn lovgivningen.» Det vises til at pressen bestemmer hva som skal publiseres, mens det 
til syvende og sist er rettsapparatet som tar stilling til hva som kan publiseres. 
 
Det påpekes igjen at EMD har slått fast at «også offentlige personer som oppholder seg på 
offentlig tilgjengelige steder har krav på vern av sitt privatliv dersom de er i private 
situasjoner, og at publisering av bilder og omtale av slike situasjoner forutsetter at disse 
bidrar til en debatt av allmenn interesse». Klager viser også til at PFU tidligere har uttalt (sak 
056/06) at det påhviler redaksjonene «å vurdere nøye om eksponeringen av en situasjon som 
kan oppfattes som privat, har en nyhets- eller samfunnsmessig betydning som legitimerer 
oppslaget». 
Klager skriver deretter: «[O]gså Kongefamilien har krav på vern om sitt privatliv, og (...) det 
må foretas en vurdering av om et oppslag har tilstrekkelig allmenn interesse til at det kan 
forsvare at vernet av privatlivet må vike.» 
  
 



 
  Sak nr. 091/13 

12 

Dernest kommenteres på ny de ulike oppslagene. Dette gjengis kronologisk.  
 
«Den hemmelige hagefesten», Se og Hør nr. 28, 10.-17. juli 2012: 
Klager sier seg enig med innklaget i at kongeparets jubileum var en nyhetshendelse med 
betydelig offentlig interesse, som blant annet ble markert med direktesendt feiring på 
Operataket, og med at kongefamilien hilste publikum fra slottsbalkongen. Klager skriver 
videre: «Den private markeringen (...) på Bygdø Kongsgård var etter Kongeparets ønske ikke 
åpen for publikum. (...) Det er imidlertid ikke dette klagen dreier seg om. De tre bildene vi 
har klaget inn dreier seg om bilder av barn tatt inn på privat område i en situasjon hvor de 
berettiget måtte forvente å være beskyttet for pressen. Det fremgår med all mulig tydelighet 
at de to barna ikke visste at de ble fotografert.» Det understrekes at manglende inngrep mot 
fotografen fra gardistenes side «ikke representerer noe samtykke til at Se og Hør tar bilder. 
Gardens oppdrag er et annet (...). Det samme gjelder (...) den kongelige politieskorte».  
 
Videre står det: «Etter vår mening vil det ha betydelige negative konsekvenser for barna 
dersom PFU finner at det er god presseskikk å fotografere og publisere bilder av private 
gjøremål tatt inn gjennom gjerder på private eiendommer.»  
 
«Kronprins-familiens drømmeferie», Se og Hør nr. 2, 8.-15. januar 2013: 
Her påpeker klager igjen at en må vurdere om en situasjon som kan oppfattes som privat, 
har en nyhets- eller samfunnsmessig betydning som legitimerer oppslaget. Det står: «Det er 
vanskelig å se at en rekke bilder av Kronprinsparets barn i badetøy på en stand har noen som 
helst "nyhets- eller samfunnsmessig betydning". (...) Vi kan heller ikke se at bildene av de 
voksne har noen nyhets- eller samfunnsmessig betydning.» Klager bestrider ikke at ferien 
kunne omtales, men mener «den eventuelle "nyhetsinteressen" uansett ikke [kan] berettige 
den omfattende billeddekningen (...)». Klager skriver: «Nærgående strandbilder av 
Kronprinsfamilien i badetøy i en opplagt privat situasjon er etter vår oppfatning i kjernen av 
de "personlige og private forhold" som VVP artikkel 4.3 skal verne om. "Nyhetspoenget" 
kunne for eksempel vært ivaretatt ved å vise familien fullt påkledd.» Slik klager ser det, er 
nyhetspoengene Se og Hør anfører, «ikke forhold som kan (...) legitimere den eksponering 
Kronprinsfamilien er utsatt for (...)». Klager mener overtrampet forsterkes av at oppslaget 
«ikke på noen måte er enestående». 
 
Det påpekes at bildenes art ikke kan være avgjørende i vurderingen, og klager bemerker  at 
«det dreier seg om bilder av situasjoner de fleste ville betakket seg for at ble offentliggjort for 
allmennheten». Videre skriver klager at «vernet om privatlivet ikke kan relativeres avhengig 
av hvilken type publikasjon en står overfor», ettersom Se og Hør viser til magasiners 
tradisjon for å bruke god plass på billedmateriale. 
 
Til bruken av skjult kamera skriver klager: «[Vi] bestrider (...) at 12 sider med bilder av 
Kronprinsfamilien i badetøy/bikini innebærer avdekning av forhold "av vesentlig 
samfunnsmessig betydning". (...) Vi er inneforstått med at Kronprinsfamilien - ved å 
oppholde seg på en offentlig strand med mange mennesker - må forvente at noen vil kunne 
ta bilde av dem. Det er imidlertid en vesensforskjell på dette og en redaktørbeslutning om 
publisering av et stort oppslag med en rekke intime bilder, tatt uten at Kronprinsfamilien var 
kjent med det.» Klager mener VVP «oppstiller en meget begrenset bruk av skjult kamera som 
ledd i journalistisk virksomhet».  
 
Ankepunkter knyttet til bruken av ordet «eksklusivt» fastholdes med henvisning til VVP 4.4 
om dekning for titler. 
 



 
  Sak nr. 091/13 

13 

«Luksusferie til over en halv million», Se og Hør nr. 2, 11.-15. januar 2013: 
Klager gjentar at artikkelen bygger på feilaktige opplysninger, og at samtidig imøtegåelse 
skulle vært innhentet. Det står: «Se og Hør gjorde ingen forsøk på å verifisere om 
opplysningene var riktige. (...) Vi fastholder at et konstaterende oppslag om at 
Kronprinsfamilien har brukt langt over en halv million kroner på leie av villa og båt, 
forutsetter at Kronprinsfamilien gis anledning til samtidig imøtegåelse. (...) Det kan ikke 
være slik at det skal være fritt fram for Se og Hør å fremsette uriktige påstander når de 
ønsker å skrive om private forhold de ikke får innsyn i nettopp grunnet den private 
karakteren (...). At Se og Hør presenterte feil hus og senere rettet dette er heller ikke 
hovedpoenget. Poenget var at den villaen Se og Hør presenterte ligger i en langt høyere 
prisklasse enn det boalternativet Kronprinsparet valgte (...).» 
 
Om løsningsforslaget som ble diskutert med Se og Hør, skriver klager: «I et forsøk på å bli 
enige om faktum foreslo vi å be en tredjemann som begge hadde tillit til, om å sammenholde 
faktaopplysninger. Formålet var å få avklart om vi hadde krav på en rettelse. Det var 
naturlig nok ikke aktuelt for oss å gi opplysninger direkte til Se og Hør (...).» 
 
«Hjem som en bedre mor», Se og Hør nr. 5, 29. januar-5. februar 2013: 
«Vi fastholder at Se og Hørs forside etterlater inntrykk av at Kronprinsessen har gitt et 
eksklusivt intervju til Se og Hør (...). Det er bruddet på VVP punkt 4.4 (...) som er vårt 
hovedpoeng. Vi vil likevel peke på at gjengivelsen av dette intervjuet etter hva vi kan forstå 
går langt ut over grensene for sitatretten (...).» 
 
«Barna mine skal følge hjertet», Se og Hør nr. 6, 8.-12. februar 2013: 
Det fastholdes også her brudd på VVP 4.4. Videre står det: «Det forhold at Se og Hør er i 
samme konsern som det danske Billedbladet, er ikke tilstrekkelig til at det er dekkende å 
presentere oppslaget som "eksklusivt", og benytte "vi-formen" i intervjuet. Det fastholdes 
videre at det er i strid med nevnte bestemmelse at Se og Hør ikke klart tilkjennegir kilden for 
intervjuet. (...) [L]eserne forledes til å tro at prinsesse Märtha Louise ga et intervju eksklusivt 
til Se og hør.» 
 
 
Avslutningsvis skriver klager blant annet: «Klagen viser med all mulig tydelighet en 
utvikling hvor stadig større deler av De kongeliges privatliv blir eksponert. Mengden av 
overtramp over tid er etter vårt syn skjerpende. Se og Hør søker etter vår oppfatning å 
spissformulere klagen på en måte det ikke er grunnlag for. Vi søker ikke gjennom klagen å 
begrense pressens frihet til å dekke De kongeliges virke, og tar heller ikke til orde for et krav 
om samtykke til enhver fotografering og publisering av bilder utenfor offisielle 
sammenhenger. (...) Kjernen i denne klagen er at det er begrensninger i pressens adgang til å 
publisere private forhold og situasjoner. Dette gjelder også for Kongelige.» 
 
 
Se og Hør fastholder at PFU skal «vurdere fem konkrete artikler», «og ikke gå opp generelle 
grenseoppganger i skjæringspunktet mellom norske og internasjonale rettskilder». Bladet 
skriver: «I tillegg er vi skeptiske til at slottet legger opp til at denne prosessen utvikler seg i 
en juridisk retning. (...) Slik vi ser det bygger ikke saksbehandlingen opp under det formål at 
den skal være enkel og effektiv.» Det fastholdes også at «[d]en frie kongejournalistikken er 
under press», at «hoffet fører en stram medieregi» og at klagen «må oppfattes som et ledd i 
denne». Se og Hør minner videre om hvilke reportasjer klagen dreier seg om og ikke. 
 



 
  Sak nr. 091/13 

14 

Ifølge bladet befinner reportasjene seg «med god margin innenfor det som rettslig sett vil 
være akseptabelt i et åpent og fritt informasjonssamfunn». Videre fastholdes tidligere 
anførsler knyttet til VVP punkt 3.10 om skjult kamera.  
 
Deretter står det i tilsvaret: «Hoffet må etter vårt syn videre anerkjenne at rettslige og 
presseetiske avgjørelser som gjelder privatpersoner uten offentlige funksjoner, enten det er 
tale om prinsesse Caroline eller om ektefeller til store fotballpersonligheter, bare i helt 
begrenset grad har overføringsverdi der dekningen gjelder regjerende monarker og deres 
familier. Prinsesse Carolines sak var kjennetegnet at av hun som privatperson, nærmest uten 
funksjoner utenom prinsessetittelen, ble forfulgt av tysk presse i dagliglivet gjennom en lang 
periode. En arbeidsform også Se og Hør tar avstand fra. Vår reportasjer (...) knytter seg til 
klare nyhetshendelser.» 
 
Det vises videre til avsnitt bladet anser sentrale i PFUs uttalelse 117/04 (Solskjær-saken), og 
som er utelatt i klagers omtale av samme sak. Se og Hør skriver: «Denne saken gir klar og 
konkret presseetisk veiledning ved omtale av privatpersoner som utfører dagligdagse 
gjøremål, men den kan ikke tas til inntekt for begrensninger i adgangen til å ta bilder av 
medlemmer av kongefamilien på offentlig sted.» 
 
Når det gjelder St Barts-reportasjene, understreker Se og Hør på ny redaktørens 
redigeringsrett: «Argumentasjonen [fra klager] peker (...) i retning av at hoffet mener at 
korte, mer offisielle nyhetsmeldinger er akseptable, mens levende journalistikk over større 
flater utgjør presseetiske overtramp. Dette er etter vår mening et utdatert mediesyn. (...) Det 
er også et anslag mot redaktørens rett til å dimensjonere egne reportasjer.»  
 
Se og Hør mener fortsatt å ha brakt korrekte opplysninger om St Barts-feriens totale kostnad, 
og viser til at klagene ikke har ønsket å medvirke til klargjøring av sakens fakta. Det står: «Vi 
ser at vi med fordel kunne vært i kontakt med hoffet før publisering av saken, men all 
erfaring gjennom flere år har vist at hoffet ikke gir noen kommentarer, spesielt ikke til Se og 
Hør. (...) Sett i lys av dette mener vi derfor at det både er paradoksalt og lite relevant, å hevde 
at det foreligger brudd på retten til samtidig imøtegåelse.»  
 
Når det gjelder bildene fra Bygdø kongsgård, påpeker Se og Hør at det dette er statlig eid 
grunn, og at bildene er tatt på en offisiell festdag. Videre skriver Se og Hør: «Vi har ikke 
hevdet at gardistenes opptreden innebar noe samtykke til at det ble tatt bilder (...). Poenget 
er at det i klagen påstås at bildene ble tatt i skjul, og da har det betydning for oss å påvise at 
kongens voktere visste om fotograferingen. Hoffet vrir dermed fokus bort fra det vi mener er 
sakens kjerne; nemlig at det ikke kreves samtykke for å ta bilder av kongebarna på offentlig 
grunn under en stor feiring som finner sted på en offentlig flaggdag (...). Spørsmålet er: Skal 
ikke pressen dekke denne feiringen, fordi det ikke står på slottets offisielle program? Er det 
virkelig så oppsiktsvekkende at vi tar bilder av barna på en slik dag?» Det vises til et annet 
bilde tatt ved det Se og Hør anser som en tilsvarende anledning, og som det ikke er reagert 
på (vedlagt første tilsvar). Bladet påpeker at det aldri hadde «tatt  bildene på kongsgården på 
en helt vanlig dag», men at begivenheten ble vurdert som ekstraordinær. 
 
Om de to øvrige innklagede reportasjene skriver Se og Hør: «Som andre medier, kjøper Se og 
Hør ofte eksklusive rettigheter til intervjuer og reportasjer med kjente personligheter (...). 
Vår konklusjon er at Se og Hør verken i Die Welt-saken eller i saken om boklanseringen har 
gjort noe som er presseetisk uforsvarlig.» 
  


