
 

 

 

PFU-SAK NR. 046/13 

 
KLAGER:                               

 
Rettshjelp Stein Egil Raassum p.v.a. klient 

ADRESSE: Postboks 45 Bekkelaget, 0137 Oslo 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Hallingdølen 
PUBLISERINGSDATO: 15.11.2012 
STOFFOMRÅDE: Næringsvirksomhet/rettsak 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse, forhåndsdom, tilsvarsrett 
REGISTRERT: 10.02.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 11.02.2013 
BEHANDLES I PFU:  30.04.2013 
FERDIGBEHANDLET: 30.14.2013 
BEHANDLINGSTID: 80 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedriftsleder (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klager anonymiseres 
 
SAMMENDRAG:  
 
Hallingdølen brakte torsdag 15. november 2912 en artikkel, både i papirutgaven og på nett, 
med tittelen «Tek Nes-konkus vidare til politiet» I papirutgaven var det også en undertittel 
der det het: «Nesfirma mistenkt for straffbare handlingar». 
 
Ingress: 
 

«Selskapet Clear Invest AS i Nes er slått konkurs. Styreleiar og dagleg leiar har fått 
to års konkurskarantene og er mistenkt for fleire straffbare handlingar.  

 
Videre i teksten: 
 

«I januar i år vart det opna konkurs i det Nes-registrerte selskapet Clear Invest AS. 
Konkurskravet kom frå Skatt Sør fordi selskapet skulda 158.813 kroner i 
meirverdiavgift. Advokat Bjørn Bergesen var oppnemnt som bustyrar. Men 
bustyraren fekk ein vanskeleg jobb både med å finne ut kven som står bak 
selskapet, og kva som har vore forretningsideen.» 

 
Det framgår til slutt i artikkelen at saken er oversendt politiet for mulig påtale. I en 
underartikkel, med tittelen «Politiet etterforskar Clear Invest AS» opplyses det, med 
grunnlag i bostyrers innberetning og dommen i tingretten, at konkursen er under 
etterforskning.  
 
 



 
  Sak nr. 046/13 

2 

KLAGEN:  
 
Klager er vedkommende som avisen omtalte som daglig leder for det konkursrammede firmaet, via 

sin rettshjelper. I klagen anføres det at Hallingdølen har fremsatt en rekke injurier i den innklagede 
artikkelen.  
 
Det vises i klagen blant annet til at det framsettes en påstand, med sitat fra bostyrers beretning, om at 
selskapet skulle benyttes til  å oppnå kreditt hos leverandører som ellers ikke ville gitt kreditt. Videre 
at det skapes et inntrykk av at konkursen er mer alvorlig enn den i realiteten var, fordi det ble ilagt 
konkurskarantene, selv om dette er normalt i konkurssaker.  
 
Mot slutten av klagebrevet anføres det hvilke punkter i Vær Varsom-plakaten klageren  mener avisen 
har brutt. (Hallingdølen omtales her som  ’innklagede’.) 
 
«Innklagede beskriver fritt , løse angivelige mistanker som om disse skulle være uomtvistelige 
sannheter. Mistanker framsatt i en dominerende lokalavis vil rimeligvis på folkemunne etter hvert bli 
betraktet som en sannhet. Artikkelen strider mot plakatens punkt 4.5 (forhåndsdømming i kriminal- 
og rettsreportasje; sekr. anm.). 
 
Bostyrer representerer altså kun den ene part av to stridende parter – kreditorene. I angjeldende 
artikkel fikk ikke den annen part – bodebitor, uttale seg. Følgelig strider artikkelen mot plakatens 
punkt 4.14. 
 
Klager fikk intet tilbud om oppretting av artikkelens rimeligvis forvoldte skade. Dette strider mot 
plakatens punkt 4.15 (tilsvarsrett; sekr. anm.). 
 

 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Hallingdølen avviser klagen. Det vises til at klager aldri har henvendt seg til avisen med 
sikte på å få publisert et tilsvar, jf. Vær Varsom-plakatens punkt 4.15. Når det gjelder 
klagepunktet om manglende mulighet for samtidig imøtegåelse, plakatens punkt 4.14., 
hevder avisen at dette er ivaretatt i og med den forutgående prosessen. Det anføres at 
bostyrer ikke er, slik klager hevder, kreditorenes representant, men en funksjon som ivaretar 
også debitors og samfunnets interesser. Avisen viser til at så vel bostyrers innberetning som 
skifterettens kjennelser er blitt til etter en kontradiktorisk prosess, der debitor, i det 
foreliggende tilfellet altså klageren, har fått uttale seg. «Når pressen omtaler informasjon fra 
dokumenter som har blitt til etter en kontradiktorisk prosess er det ikke grunnlag for å 
oppstille en ny kontradiksjonsmulighet før media omtaler dokumentet.»  
 
Avisen mener ellers at det ikke kunne være i strid med normene for god presseskikk å 
omtale firmanavnet, selv om det leder fram til den eller de som sto bak firmaet. «Dette er noe 
av hovedhensikten bak ordningen med offentlig registrering av firmaer. Ved å bruke disse 
opplysningene vil allmennheten kunne danne seg et bilde av ulike aktørers pålitelighet og 
kredittverdighet. Dette siste er, naturlig nok, også medvirkende til at Hallingdølen omtaler 
denne type saker.»    
 
 
Klageren anfører at det som først og fremst er avgjørende i den foreliggende klagesaken er 
at klager ikke fikk anledning til å uttale seg før publisering, altså retten til samtidig 
imøtegåelse. Det hevdes i klagers tilsvar at den påklagede artikkelen «må oppfattes som 
fremmet av bostyreren som PR for denne», og som et triks «for å skape egne inntekter».  Det 
vises også til at artikkelen er illustrert med et stort bilde av bostyreren.  



 
  Sak nr. 046/13 

3 

Hallingdølen har ikke hatt ytterligere kommentarer. 
  



 
  Sak nr. 046/13 

4 

 


