
PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:  
 
Klagen gjelder to innslag i en serie i NRK Dagsrevyen om korrupsjon i kommunene. 
Innslagene er fra Kvalsund kommune, der opposisjonspolitikerne har bedt Økokrim granske 
forhold rundt bruksavtalen til et kai-anlegg, og til konsulentfakturaer kommunen har betalt 
og som opposisjonen mener er «veldig dårlig dokumentert». Kommunens ordfører er 
intervjuet, men ettersom han er inhabil, vil han ikke uttale seg om korrupsjonsanklagene. 
Når det gjelder avtalen om bruk av kaia, går det frem at kommunen, ifølge juridiske 
uttalelser ordføreren har hentet inn, ikke har rett til å tjene penger på denne. Innslaget 
påfølgende dag dreier seg i hovedsak om habiliteten til politisjefen i Hammerfest, da han 
som fungerende ordfører var med på å stemme imot forslaget om å sende den omtalte saken 
til Økokrim. I oppsummeringen av forholdene i Kvalsund kommune, fastslås det her at 
regninger til et næringsselskap ble betalt av kommunen. Også eksperter på juss, revisjon og 
habilitet er intervjuet i dekningen. 
 
Klager er Kvalsund kommune, som mener NRKs fremstilling er usaklig og totalt ute av 
proporsjoner (VVP 4.1). Klager mener introduksjonene fra studio, særlig i det første 
innslaget, går lenger enn det er dekning for i stoffet, og mener videre NRKs påstand om at 
kommunen har betalt regninger tilhørende det omtalte næringsselskapet, er feilaktig (3.2). 
Klager mener også at NRK har brutt Vær Varsom-plakatens bestemmelse om klargjøring av 
premisser (3.3) og samtidig imøtegåelse (4.14), ettersom ordføreren under intervjuet ble spurt 
om forhold han mener å ha vært klar på at han ikke kunne uttale seg om. Det som ble 
gjengitt fra intervjuet var, ifølge klager, ikke dekkende for ordførerens syn. Ifølge klager 
foreligger det videre ingen holdepunkter for å betegne forholdene som korrupsjon, og det 
vises til at dette er et svært belastende begrep. 
 
NRK avviser klagen og viser til rapporter og uttalelser som underbygger deres fremstilling. 
Det påpekes at mistanken om korrupsjon er en del av opposisjonens anmeldelse og av 
politiets undersøkelser/etterforskning. Når det gjelder studiointroduksjonen til det første 
innslaget, understreker NRK at denne var generell, ikke spesifikk for Kvalsund kommune. 
Det samme gjelder ekspertuttalelser. Det påpekes at det aldri fastslås at det er begått 
korrupsjon i Kvalsund kommune. NRK avviser videre at det ble inngått noen avtale med 
ordføreren om hva han ikke skulle bli spurt om, og mener han er gjengitt i tråd med god 
presseskikk.  
 
 
Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis mene NRK hadde god grunn til å se nærmere på 
forholdene i Kvalsund kommune i sin serie om korrupsjon i kommune-Norge. Når mediene 
lager slike serier, er det imidlertid viktig å minne om at hvert enkelt innslag selvsagt må stå 
seg presseetisk.  
 
Utvalget finner det godtgjort at det var dekning i stoffet for den aktuelle begrepsbruken, all 
den tid ordet korrupsjon her var fremsatt med forbehold - det var snakk om beskyldninger 
eller påstander om korrupsjon. Utvalget mener også opposisjonspolitikeren måtte kunne 
uttale seg om anmeldelsen, såfremt kommunens representant også fikk anledning til 
samtidig å ta til motmæle. Etter utvalgets mening har kommunen fått denne muligheten, via 
ordføreren. Utvalget registrerer at det står ord mot ord når det gjelder premissene for dette 
intervjuet, men mener en ordfører er i en så fremskutt posisjon, at han må forventes å kunne 
håndtere en situasjon som den omtalte. Han må også forventes å kunne si fra dersom han 
ønsker at andre skal svare på kommunens vegne i hans sted. Utvalget finner det videre ikke 
godtgjort at NRKs klipping har resultert i en feilaktig fremstilling av ordførerens meninger.   



Når det gjelder studiointroduksjonene, forstår utvalget klagers reaksjon på den første. 
Utvalget mener imidlertid det fremgår tilstrekkelig klart at denne angår en overordnet 
problemstilling, og at det i tilfellet Kvalsund kommune er snakk om beskyldninger om 
korrupsjon, noe som sies nesten umiddelbart i reportasjen fra kommunen. I det andre 
påklagede innslaget merker utvalget seg at NRK tar slikt forbehold allerede i introduksjonen. 
 
Utvalget kan videre forstå klagers reaksjon på sammenstillingen av eksempelet Kvalsund 
kommune og ekspertkildens uttalelser om NRKs eksempler som sådan. Her vil utvalget 
generelt minne om Vær Varsom-plakatens krav til saklighet og omtanke i innhold og 
presentasjon. Dette hensynet er imidlertid tilstrekkelig ivaretatt, slik utvalget ser det, 
ettersom NRK henviser til de tidligere dagers reportasjer i overgangen til dette intervjuet.   
 
Når det gjelder det oppfølgende innslaget, mener utvalget NRK går lenger enn det er 
dekning for når det slås fast at Kvalsund kommune betalte flere av regningene til 
næringsselskapet. Det vises til Vær varsom-plakatens punkt 3.2, der det blant annet heter: 
«[S]ørg for at opplysninger som gis er korrekte.» Utvalget merker seg at det også her fremgår 
tydelig av sammenhengen at det dreier seg om beskyldninger, men mener likevel NRKs 
omtale er for konstaterende. 
 
 
På dette punkt har NRK opptrådt kritikkverdig. 
 
 

Oslo, 30. april 2013 
 

Line Noer Borrevik, 
Håkon Borud, Øyvind Brigg, Marit Rein 

Georg Apenes, Hadi Strømmen Lile, Amal Aden 

 


