PFU-SAK NR. 039/13

KLAGER: Adv. Espen Ronning p.v.a. Kvalsund kommune
ADRESSE: Pb. 475, 9615 Hammerfest

TELEFON:

PUBLIKASJON: NRK Dagsrevyen

PUBLISERINGSDATO: 03.01.2013, 04.01.2013

STOFFOMRADE: Forvaltning

GENRE: Nyhetsreportasje

SOKERSTIKKORD: Dekning for titler, saklighet og omtanke, kontroll av opplysninger,
klargjering av premisser

REGISTRERT: 05.02.2013

BEHANDLET I SEKR.: 05.02.2013

BEHANDLES I PFU: 30.04.2013

FERDIGBEHANDLET: 30.04.2013

BEHANDLINGSTID: 85 dager

KLAGEGRUPPE: Kommune (advokatklage)

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

NRK brakte torsdag 3. januar 2013 en nyhetsreportasje i Dagsrevyen med fglgende
introduksjon fra studio:

«Ingen har et overordnet ansvar for a avdekke korrupsjon i kommunene.
Revisorene folger ikke opp.»

Dette utdypes med at kommunene skal drive selvkontroll, og at «konsekvensen er at
korrupsjonsjakt nedprioriteres og skonomisk kriminalitet blir ikke oppdaget». Dernest
sendes en reportasje fra Kvalsund kommune, en kommune som ifelge reporteren har
«bunnskrapt kommunekasse og her har beskyldninger om korrupsjon hengt over
kommunen lenge». Videre problematiseres det at kommunens kai, der det fraktes
hundretusenvis av tonn stein i aret, ikke gir kommunen noen inntekter. I reportasjen heter
det videre:

«Reporter: For en stor bedriftseier far bruke kaia gratis. Den samme bedriftseieren
eier ogsa et selskap sammen med kommunen. Nilsen frykter at dette selskapet
brukes til & tappe kommunen for penger.

Opposisjonspolitiker Yngve Nilsen: - Det var jo (en) faktura som var betalt ut fra
Kvalsund kommune til noen konsulentselskaper, som vel var veldig darlig
dokumentert.

Reporter: - Til sammen dreier det seg om over to millioner kroner. Yngve Nilsen
gjor na det flertallet i kommunen ikke ville.

Opposisjonspolitiker Yngve Nilsen: - Nei, vi oversender den til Okokrim, for a fa



Sak nr. 039/13

klarlagt om det har veert noe straffbart. Om det kan vere snakk om korrupsjon
eller... Vi ser det veldig alvorlig hvis det er sann at kommunenes innbyggere har
fatt regning pa noe de ikke skulle ha fatt.»

Kvalsunds ordferer sier dernest at han ikke vil uttale seg om saken, ettersom han anser seg
som inhabil. Han uttaler:

«Ordforer: - Jeg forholder meg na egentlig til kai-avtalen. Det var vel det vi hadde
avtale om at vi skulle snakke om. S, hvis du er ferdig med den, sa kan vi avslutte.
Reporter: - Men han er sikker pa at kommunen ikke har rett til a tjene en krone pa
kaia de eier, pa grunn av en gammel bruksavtale. Det har han fatt juridisk
ekspertise til a fastsla. Men den rapporten vil han ikke vise til NRK eller noen i
kommunestyret.»

Dernest papeker NRK at revisorer i tilsynsmyndighetene ikke leter etter korrupsjon i
kommunene. Det bringes et intervju med lederen for Norges kommunerevisorforbund, som
uttaler:

«- Det kan vel tenkes at det skjer. Men det er ikke vanlig. Vi har et
forvaltningsregister som burde fange opp sanne ting. (...)

Reporter: - Sa dere som er revisorer jobber ikke systematisk for a avdekke
korrupsjon?

- Ikke med det for oyet a finne korrupsjon.»

Det fastslas at konsekvensene av & ikke drive systematiske sgk er gkt risiko for at korrupsjon
forekommer. Videre sier reporteren:

«I gar fortalte Dagsrevyen om korrupsjon i norske kommuner. Jkokrim forteller at
dette er et gkende problem. Det er kommunene selv som skal passe pa at
korrupsjon ikke skjer. Men dette blir ofte nedprioritert.»

Innsatsen mot korrupsjon skal na styrkes, hevder regjeringens representant videre.
Avslutningsvis intervjues Direktor for arbeidslivspolitikk i NHO, Sigrun Vage. Hun sier
blant annet at «[d]e eksemplene som har kommet opp, viser at det kan vare utro tjenere i
alle sektorer, ogsa i kommunal sektor». Videre svarer hun fglgende pa spersmal om hvor
alvorlig det er at @kokrim melder om en gkning;:

«Det kan tenkes at det gker. Men jeg synes at med de eksemplene Dagsrevyen har
kommet fram med n4, sa er jo den gode saken at kommunene selv har avdekket
dette. Det at ting avdekkes, betyr ikke at man ikke har et godt system.»

Fredag 4. januar fulgte NRK opp med en ny reportasje og felgende studiointroduksjon:
«Sa til korrupsjonspastandene i kommune-Norge. Politisjefen i Hammerfest
stemte imot politietterforskning av en mulig korrupsjonssak. Han er selv politiker
og sitter i Kvalsund kommunestyre. Betenkelig, sier jusprofessor.»

I innslaget sier reporteren blant annet:

«Kan man vare politisjef og ordferer pa en gang? Terje Wickstrom i Kvalsund i
Finnmark kunne det. Kommunestyremetet i Kvalsund 13. desember. Her fungerer



Sak nr. 039/13

Terje Wickstrom som ordferer nar kommunestyret beslutter a ikke sende en mulig
korrupsjonssak til Okokrim. Wickstrem stemmer imot anmeldelse. (...) I gar
fortalte Dagsrevyen om opprivende korrupsjonsbeskyldninger i Kvalsund
kommune. Kommunale midler ble satt inn i et naeringsselskap. Men flere av
regningene til naeringsselskapet ble fortsatt betalt av kommunen. Ansatte i
kommunen kan ha skodd seg personlig, mener opposisjonen.»

Opposisjonens representant forklarer at de oversender den omtalte saken til @kokrim, og at
de «ser det veldig alvorlig hvis det er sann at kommunene sine innbyggere har fatt
regning pa noe de ikke skulle ha fatt».

KLAGEN:

Klager, Kvalsund kommune, skriver om bakgrunnen for NRKs innslag: «I begynnelsen av
januar kjerte NRK Dagsrevyen en serie om korrupsjon i norske kommuner. Forste innslag
ble sendt 2. januar og omhandlet konkrete saker i kommunene Verran, Eidsvoll og Vefsn.
Radmennene i de respektive kommunene ble intervjuet og bekreftet langt pa vei de faktiske
forhold som reportasjen bygget pd. Serien fortsatte de to neste dagene (...). Begge innslagene
rettet fokuset mot Kvalsund kommune.»

Til problemstillingene som ble tatt opp i NRKs dekning av Kvalsund, star det: «Staten (...)
inngikk i 1973 en avtale med Folldal Verk (FV) hvor Staten ble gitt rett til & fore opp en kai
(...) ved FV sitt anlegg (...). FV fikk gjennom avtalen bruksrett til kaien. Kvalsund kommune
kjopte kaien fra Staten i 2001 og har sdledes tradt inn i de rettigheter som staten hadde (...).
Kaien ville gitt kommunen betydelige inntekter dersom kommunen kunne disponert den
fritt, men denne muligheten utelukkes ved at Repparfjord Eiendom AS har bruksretten (...).
Kommunen har sett pa muligheten for a si opp avtalen og har i denne forbindelse innhentet
flere juridiske betenkninger (...). Kommunen har ikke ensket a offentliggjere disse, da en
offentliggjering vil avslare kommunens forhandlingsposisjon (...).»

Avtalen ble ogsa sagt opp av daveerende radmann i 2011, skriver klager, men oppsigelsen ble
trukket tilbake: «Det sentrale poeng i denne sammenheng er at arsaken til at avtalen ikke er
sagt [opp] fra kommunens side er at det har veert usikkerhet rundt konsekvensene av dette,
og da seerlig om kommunen kan bli erstatningspliktig (...).»

Om regningsbetalingen det er stilt spgrsmal ved i NRKs dekning, star det i klagen: «I 2006
stiftet Kvalsund kommune selskapet Kvalsund Neeringspark AS sammen med Wergeland
Holding AS [morselskapet til Repparfjord Eiendom AS; sekr. anm.]. Kommunen eier 51 % av
aksjene (...). I perioden 2006-2010 var daveerende rddmann i Kvalsund kommune (...) ogsa
daglig leder og i en periode styremedlem i Kvalsund Neeringspark. Bdde Kvalsund
kommune og Wergeland Holding AS har i denne perioden kjopt konsulenttjenester fra
firmaet SMB Securities.»

Videre star det at kontrollutvalget ba revisjonen granske utbetalingene til dette og et annet
selskap, og i rapporten (vedlagt) konkluderes det blant annet med brudd pa lov og forskrift
om offentlige anskaffelser, brudd pd regler om inhabilitet, sammenblanding av roller og
brudd pa krav til internkontroll. Det er ikke konkludert med brudd pa regler om god
regnskapsskikk. Arsaker og anbefalinger fra rapporten gjengis, og videre trekkes folgende
avsnitt frem av klager: «Revisjonen vil nevne at Kvalsund kommune og Kvalsund
Neeringspark AS har vekslet pd & betale fakturaer fra selskapet SMB Securities AS (...). Vare



Sak nr. 039/13

funn gir imidlertid ikke grunn til & konkludere med at det har forekommet
dobbeltfakturering. Fakturaene gjelder (...) betaling for tjenester som er knyttet til et felles
formal for bade Kvalsund kommune og Kvalsund Neeringspark AS (...). Var undersgkelse
viser at det foreligger tvil om Kvalsund kommune var rett adressat for alle de 18 fakturaene
som kommunene betalte (...).»

Klager opplyser om at opposisjonspolitikeren som uttalte seg til Dagsrevyen, fremmet
forslag om a oversende saken til @kokrim da revisjonsrapporten ble behandlet i
kommunestyret. Forslaget ble ikke vedtatt. Ogsa politimesterens habilitet ble diskutert i
metet, men kommunestyret fant ham habil.

Om klagegrunnlaget, star det: «Det er (...) overhode[t] ikke noe grunnlag for a si at det er
begéatt straffbare handlinger i forbindelse med de forhold som er omtalt ovenfor. Det er
heller ikke holdepunkter for & si at noen har beriket seg (...).»

Det vises til at kommunen er liten, og at det i sma kommuner er vanlig at ressurssterke
personer innehar flere ulike roller, og at det er «juridisk akseptert» at inhabilitetsreglene her
«ma "toyes" noe». Klager papeker ogsa at kommunen «ikke har hatt noen rolle eller
pavirkning i forbindelse med at Wergeland Holding AS har ervervet (...) bruksrettigheter til
kaien. Klager mener NRK har brutt Veer Varsom-plakatens punkt 4.1 om saklighet og
omtanke, og punkt 4.4 om dekning for titler. Det vises til Nina Owings innledning til det
forste innslaget, om at korrupsjonsjakt ikke prioriteres. Klager skriver: «Deretter gar man rett
over i innslaget om Kvalsund kommune, hvor det hovedsakelig fokuseres pa saken om
Folldal-kaien, men hvor ogsa betaling av regninger blir nevnt. (...) Etter innslaget fra
Kvalsund er det 3 pafelgende intervjuer (...). Ingen saker fra andre kommuner er omtalt i
innslaget. (...) Owings innledende kommentarer og de etterfglgende intervjuer om
korrupsjon fremstdr gjennom rekkefelge og sammenheng som direkte koblet opp mot
Kvalsund-saken.»

Og om innslaget pafelgende dag star det videre: «Innslaget starter med at programleder
Lisbet Skei sier: "s& over til korrupsjonspastandene i kommune-Norge" mens
kommuneskiltet til Kvalsund vises pd skjermen. (...) Reporteren uttaler (...) at "kommunale
midler ble satt inn i et neeringsselskap, men flere av regningene til neeringsselskapet ble
fortsatt betalt av kommunen". (...) Forholdene i saken gir ikke grunnlag for & hevde at det
foreligger korrupsjon eller "kameraderi".»

Klager opplever fremstillingen som usaklig og «totalt ute av proporsjoner». Pdstanden om at
kommunen har betalt regninger tilhgrende neeringsselskapet, er det ifelge klager ikke
dekning for, ettersom revisjonen uttaler «at det er tvil om dette». Det anfores dermed ogsa
brudd pa VVP 3.2.

Videre star det: «Forut for intervjuet som ble sendt den 03.01. diskuterte ordferer Olsen
premissene for intervjuet med reporteren. Intervjuet skulle omhandle kai-avtalen (...) Olsen
ga klar beskjed om at han ikke ville uttale seg om rapporten vedrerende
konsulentregningene da han var erkleert inhabil (...). (...) Underveis stilte reporteren likevel - i
strid med det som var avtalt - flere ganger spersmdl om neeringsselskapet og de nevnte
regninger. Da innslaget ble sendt viste man kun en liten del av intervjuet, hvor Olsen var
spurt om nettopp disse tema, og hvor det tydelig fremgar at Olsen foler seg overrumplet.»
Det anfores brudd pa Veer Varsom-plakatens punkt 3.3 om klargjering av premisser, og
dessuten pa punkt 4.14 om samtidig imetegaelse: «Det ble meget tydelig forklart for
reporteren at ordferer Olsen ikke hadde anledning til 4 uttale seg om



Sak nr. 039/13

revisjonsrapporten/konsulenthonorarene. Nar NRK da valgte & fremheve dette tema (...)
skulle man ha gitt kommunen anledning til & la en annen representant kommentere dette.»

Klager anferer avslutningsvis at «[b]etegnelser som korrupsjon og skonomisk kriminalitet er
sveert belastende og ma brukes med forsiktighet». Klager anser seerlig dekningen av «kai-
saken» som uforstaelig, men skriver ogsa om den mulige dobbeltrollen knyttet til
konsulenthonorarene: «Det er (...) et langt steg fra en uheldig dobbeltrolle til korrupsjon. (...)
Saken beerer preg av at Dagsrevyen har veert overivrige, neermest desperate i sin jakt pd stoff
til korrupsjonsserien. Man har latt seg bruke og tatt parti for den ene siden i en sak som det
er politisk strid om.»

FORS@OK PA MINNELIG ORDNING:

Partene har veert i kontakt i et forsgk pa & komme fram til en minnelig ordning, uten at dette
har lykkes dem.

TILSVARSRUNDEN:

NRK oppsummerer innledningsvis klagens hovedpunkter, og skriver sa: «Generelt for
svarene vare er dette sveert viktig: Kommunen omtaler overhodet ikke i sin klage at
kommunen er under politietterforskning for bla. korrupsjon. Kommunen nevner heller ikke
at representanter for opposisjonen har meldt saken til Jkokrim, bla. for korrupsjon. (...)
NRK har ikke sagt at det er begatt straffbare handlinger i Kvalsund kommune (...). Det ble
ikke inngatt noen avtale med ordfereren om at NRK bare skulle stille spgrsmal om
kaiavtalen. Det var relevant a stille ordfgreren spersmal pa overordnet niva om forhold
knyttet til fakturasaken, og NRK ble heller ikke tilbudt & snakke med noen andre i
kommunen om dette forholdet.»

Det vises videre til at NRK har lagt vekt pa ikke a4 navngi involverte enkeltpersoner. NRK
peker ogsa pd at pressen skal sgke & avdekke mulige kritikkverdige forhold, jf. VVP punkt
14.

NRK henviser ogsa til de juridiske betenkningene om kaianlegget, og papeker at uttalelsene
konkluderer med at kommunen ikke kan fa erstatningsansvar ved oppsigelse.

Om det forste innklagede innslaget, skriver NRK at Kvalsund kommune her ikke er nevnt
innledningsvis: «Head og intro er overordnet med et generelt fokus (...). Saken er altsa
generell om tiltak for & avdekke eventuell korrupsjon. Sakene denne dagen er dessuten en
oppfelging av en pakke dagen for, der tre helt andre kommuner var omtalt.» NRK papeker
at man under intervjuet med kommunerevisorforbundets leder henviser til NRKs
foregdende dekning.

Videre skriver NRK: «Historien om Kvalsund kommune handler nettopp om at mistanker og
beskyldninger om korrupsjon far leve uten at man kommer til bunns i saken. (...) [E]tter en
lang prosess valgte AP-flertallet i kommunen ikke & politianmelde forholdene. (...) Politiet i
Vest-Finnmark satte i verk etterforskning av kommunen pa eget initiativ varen 2012, pa
bakgrunn av forhold som ble omtalt i lokalpressen (...). Dette var ukjent for bade NRK og
opposisjonen i kommunen da ferste sak ble publisert 3. januar.»



Sak nr. 039/13

NRK peker pd sakens apenbare offentlige interesse, samt til kommunerevisjonens funn. Det
understrekes at innslagene ikke har pastatt at det har forekommet dobbeltfakturering.

Om studiointroduksjonen til det andre innklagede innslaget, der ordet
«korrupsjonspastandene» er brukt, skriver NRK: «Pastandene om korrupsjon er altsa hoyst
til stede i Kvalsund. (...) At politiet har startet a etterforske saken (...), kan vi heller ikke
undersla, selv om det kan virke belastende. Det er altsa ikke belegg for at NRK eller
intervjuobjektet har pastatt at det har foregatt “korrupsjon” eller “kameraderi” i Kvalsund
(...)»» NRK anser & ha dekket forholdene med «den nedvendige saklighet og omtanke».

NRK avviser ogsd brudd pa Ver Varsom-plakatens bestemmelse om kontroll av
opplysninger (3.2), og viser her til uttalelser i rapporter og i notat fra daveerende radmann
om regningsbetalingen. NRK mener de har dekning for sin pastand om at Kvalsund
kommune betalte regninger som angitt neeringsselskapet. Blant annet siteres fglgende fra
radmannens notat: «[D]et [er] overveiende sannsynlig at de anviste fakturaer 1191 og 861
skulle veere belastet Kvalsund Neeringspark AS, og ikke Kvalsund kommune.» Det vises
ogsa til at klager ikke har kontaktet NRK for & fa rettet feilen.

Om intervjupremissene stdr det i tilsvaret at ordfereren ved intervjuforesporsel gjorde det
klart at han «var inhabil og derfor ikke kunne snakke om fakturasaken (...). Det ble
imidlertid ikke gjort noen avtale (...) om at NRK ikke kunne spgrre om fakturasaken
overhodet. (...) Det er ogsa relevant at en ordferer svarer i et intervju at han er inhabil (...).
Vi vil pa generelt grunnlag understreke at det a veere inhabil ikke i seg selv har betydning for
om vedkommende kan uttale seg om saken. (...) Det er ogsa verdt & merke seg at ordfereren
var med i alle vedtak i saken for han ble kjent inhabil 6. desember 2012. (...) NRK [mener] at
sporsmalene til ordfgreren uansett var av en slik karakter at han burde kunne svare som
overste politiske leder i kommunen.» NRK mener ordfereren eventuelt kunne henvist
reporteren til en annen representant for svar, noe som ikke ble gjort. NRK avviser 4 ha brutt
VVPs bestemmelser om klargjering av premisser og samtidig imotegaelse.

Avslutningsvis understreker NRK at det i dekningen ikke er fastslatt at det har forekommet
korrupsjon i Kvalsund kommune, kun at de omtalte forholdene etterforskes. Den andre
reportasjen handler i hovedsak om politisjefens dobbeltrolle, anferer NRK, og skriver:
«Likevel var NRK ngdt til 4 nevne hva saken dreide seg om ved a gi et utdrag fra reportasjen
3.januar (...).»

Klager fastholder klagepunktene. Om kai-saken star det innledningsvis: «At medier omtaler
en slik henvendelse til politi/ Jkokrim er selvsagt helt i orden (...). Problemet er at NRK har
brukt disse forhold til neermest a fronte sin serie om korrupsjon i kommune-Norge, uten at
det foreligger noen som helst holdepunkter for & betegne forholdene som korrupsjon. (...)
Politiet har opplyst at saken har status som undersgkelsessak (...). Det er ikke foretatt noen
etterforskningsskritt, annet enn & innhente de to rapportene som er fremlagt for PFU (...). Alt
tyder pa at saken vil bli henlagt (...). (...) Hvem som helst kan bringe et forhold inn til
politiet for vurdering (...). Det faktum alene at en sak er meldt til politiet/ @kokrim og er
under etterforskning/undersgkelse kan ikke forsvare enhver presentasjon av saken.
Kvalsund kommune mener at pressen har plikt til a foreta selvstendige undersekelser av de
aktuelle forhold, og kravene til forholdsmessighet mellom innhold og presentasjon ma
fortsatt gjelde.»



Sak nr. 039/13

Klager avviser dernest relevansen i at politiet startet undersgkelser i mars 2012, pa bakgrunn
av oppslag i lokalmedia. Klager anser disse oppslagene som tendensigse, udokumenterte og
userigse, og sammenligner det med om «en privatperson skulle inngi en grunnles
anmeldelse».

Fakturasaken omtaler klager slik: «Det er etter kommunens syn ingenting i
granskningsrapporten som kan forsvare at de granskede forhold settes inn i en slik
sammenheng som NRK har gjort.» Til NRKSs sitat fra radmannens notat, skriver klager: «At
tidligere radmann i sitt notat til revisjonen brukte ordlyden ”overveiende sannsynlig” om to
av fakturaene endrer ikke bildet. Revisjonen har - nettopp pa bakgrunn av notatet (...) -
foretatt en meget grundig granskning og konkludert med at det er tvil om disse forholdene.»

Nar det gjelder uklarheter rundt hvilke konsekvenser det kan fa for kommunen & si opp kai-
avtalen, papeker klager at det ikke er overraskende «at det har veert usikkerhet om dette hos
personer som ikke har spesiell kompetanse i forhold til kontraktstolkning eller
erstatningsrett». Klager fastholder uansett at det ikke foreligger noen holdepunkter for at
forhold knyttet til kai-avtalen skulle ha noe med korrupsjon & gjore. Videre star det: «Det er
ingen holdepunkter for a si at tvilen rundt betaling av de aktuelle fakturaer har noe med
korrupsjon & gjere. Det er ikke engang pavist at det rent faktisk har funnet sted feilaktige
utbetalinger.»

Om bruken av ordet «korrupsjonspastandene» star det deretter: «[D]et er for lettvint ndr en
medieaktor dekker seg bak at det finnes en pastand om et utilberlig forhold, sa lenge
sammenheng, billedbruk, overskrifter og introer gir et inntrykk av noe mer. Det ma veere en
viss forholdsmessighet mellom ”substansen” i saken og presentasjonsmaten.» Klager viser til
at forbehold ikke blir tatt i den forste reportasjen, og skriver: «Sigrun Vageng fra KS sa under
intervjuet med henne at ”de eksempler som har kommet opp viser at det kan veere utro
tjenere i alle sektorer (...)"”. Det eneste eksempelet som var “kommet opp” denne dagen var
Kvalsund-saken.» Klager mener det ikke kan veere spesiell tvil om at den jevne TV-seer vil
oppfatte det som om Kvalsund-saken er et eksempel pd at det faktisk foregar korrupsjon i
kommune-Norge.

Og videre om retting av opplysningen klager anser som feilaktig: «Nar det gjelder at
kommunen ikke har kontaktet NRK for & fa rettet feilen, bemerkes at Kvalsund kommune
ikke har tenkt pa dette som en reell mulighet.»

Det fastholdes at avtalen med ordfereren var at han kun skulle intervjues om kai-avtalen, om
NRKSs anfersler for gvrig skriver klager: «Det er (...) ikke tvil om at god forvaltningsskikk
tilsier at en leder ikke uttaler seg til media om saker der vedkommende er erkleert inhabil.»
Og videre: «<Dersom NRK likevel hadde til hensikt & snakke om fakturasaken, burde NRK ha
spurt om & fa prate med andre i kommunen som kunne uttale seg, men dette ble ikke gjort.»
Det vises ogsa til at det som ble gjengitt fra intervjuet i innslaget, ikke er dekkende for det
synet ordfgreren ga uttrykk for i kai-saken, og dette anser klager som brudd pa
bestemmelsen om rett til samtidig imotegaelse.

NRK skriver: «Klager mener generelt at opposisjonens gnske om a sende saken til @kokrim,
samt politiets undersokelse/ etterforskning, er av begrenset interesse. NKR vil derimot
framheve at dette er forhold av stor interesse (...). Vi understreker ogsa at mistanke om
korrupsjon bade er en del av politiets undersgkelse/ etterforskning - samt er omtalt i
anmeldelsen (...).»



Sak nr. 039/13

Til klagers anforsel om at hvem som helst kan levere en anmeldelse, skriver NRK: «En
samlet opposisjon gnsket altsa en anmeldelse, den ble til slutt fullfert av SVs to folkevalgte.
Dette er pa ingen mdte “hvem som helst” i en kommune. Utover dette gjorde NRK en
selvstendig vurdering og undersgkelse av saken.»

Om politiets selvstendige undersgkelse star det videre: «Leder for gkoteamet i Vestfinnmark
politidistrikt (...) hadde rettet henvendelse til kommunen om 4 fa oversendt bade rapporten
fra Earnst & Young og kommunerevisjonen nar den senere forela. Dette ble gjort da de apnet
sak varen 2012. Dette burde veere kjent for kommunens ledelse.» Det papekes at saken
forelopig ikke er henlagt.

Det vises igjen til at Kvalsund ikke er nevnt i introen til det ferste innslaget. Deretter skriver
NRK om premissene for intervjuet med ordferer: «NRK registrerer at klager ikke kan
redegjore for nar og hvordan NRK skal ha forpliktet seg til a la veere & stille enkelte
sporsmal. Dette ble altsa ikke gjort (...).» Kommunens anfersel om hva som er god
forvaltningsskikk, avvises av NRK: «NRK vil understreke at det her er forskjell pa en leder i
forvaltningen og en ordferer. Den folkevalgte ordferer har et utvidet ansvar for 4 svare om
de forhold som angdr kommunen, ikke minst om den overordnede konflikten som foreligger

(-.0)»

Om gjengivelsen av ordfgrerens syn, star det videre: «I NRKs intervju med ordfereren
gjengir journalisten ordfererens argumenter rundt kaiavtalen ndr samtalen blir oppsummert.
Det er sdledes ikke riktig at kommunen ikke er gitt samtidig imotegdelse.»

Avslutningsvis skriver NRK: «Klager omtaler (...) “saken” som hovedoppslag pa
Dagsrevyen. Dette er ikke riktig. 3. januar er ikke Kvalsund nevnt i verken head eller intro. 4.
januar handlet saken om habilitetssituasjonen for politisjef Wickstrem der
korrupsjonspastandene kun ble nevnt som en bakgrunn.»

Nér det gjelder kaiavtalen som eksempel, understreker NRK at det er opposisjonspolitikeren
som tar med reporteren dit og stiller spersmal ved at kommunen ikke har inntekter fra kaia.



