
 
  Sak nr. 028/13 

6 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:  
 
Klagen gjelder en artikkel i Telen der strømpriser fra to leverandører blir sammenlignet. 
Avisen skriver at strømkundene på Notodden kunne spart syv millioner ved å velge den 
rimeligste, Norges Energi, fremfor den dyreste, Fjordkraft. Det fremgår at tallene er hentet 
fra Konkurransetilsynets nettside. De påfølgende dagene kommer både Fjordkraft og avisen 
med oppfølgende presiseringer i form av leserbrev. 
 
Klager, Fjordkraft, mener Telens sammenligning er usaklig, og at det fremkommer flere 
feilaktige opplysninger i den første artikkelen. Det reageres over at Fjordkraft ikke fikk 
imøtegå opplysninger samtidig, over tittel og henvisning som, ifølge klager, går lenger enn 
det er dekning for i stoffet, og over avisens videre polemisering i spaltene. Klager anser også 
at det ikke klart fremgår hva som er faktiske opplysninger og hva som er kommentarer i 
nyhetsartikkelen.    
 
Telen fastholder saksfremstillingen i artikkelen og avviser klagen. Avisen påpeker at 
sammenligning er laget med utgangspunkt i Konkurransetilsynets tall, og at man derfor ikke 
så noen grunn til å innhente kommentar fra klager. Det bemerkes imidlertid at klager har fått 
anledning til tilsvar på nyhetsplass i ettertid.  
 
 
Pressens Faglige Utvalg minner om at Vær Varsom-plakaten også gjelder ved publisering av 
opplysninger fra såkalte sikre kilder, som Konkurransetilsynet. Gjengivelse av konkrete fakta 
vil vanligvis være uproblematisk, men ved bearbeidelse av slike fakta eller plasseringen av 
dem i en kontekst, kan presseetiske problemstillinger oppstå.  
 
Utvalget forstår at Telens intensjon var å veilede strømforbrukerne i nærområdet, men 
mener forsøket med å forenkle problemstillingen i en sammenligning har medført 
unøyaktigheter som går på bekostning av det presseetiske kravet til kontroll av faktiske 
opplysninger, jf. Vær Varsom-plakatens punkt 3.2. Til tross for at Telen har forklart i teksten 
hvordan deres regnestykke er satt opp, mener utvalget også at tittel og ingress er for 
konstaterende, gitt usikkerheten i tallene. Det vises til Vær Varsom-plakatens punkt 4.4, der 
det blant annet heter: «Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og 
utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet.»  
 
Utvalget merker seg at klager fikk god tilsvarsmulighet, men mener Telens artikkel også 
inneholder påstander som utløser retten til samtidig imøtegåelse, slik den er formulert i Vær 
Varsom-plakatens punkt 4.14.  
 
Avisen måtte videre, etter utvalgets mening, ha anledning til å følge opp saken og bringe 
utdypningen fra journalisten i leserbrevspalten. Når det er sagt, mener utvalget redaksjonen 
burde brakt en korrigering, så snart den ble gjort oppmerksom på den opprinnelige 
artikkelens faktiske svakheter. Det vises her til Vær Varsom-plakatens punkt 4.13, hvor det 
heter: «Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.» 
 
 
Telen har brutt god presseskikk.  
 
 
 
 



 
  Sak nr. 028/13 

7 

Oslo, 30. april 2013 
 

Line Noer Borrevik, 
Håkon Borud, Øyvind Brigg, Marit Rein 

Georg Apenes, Hadi Strømmen Lile, Amal Aden 
 


