
 

 

 

PFU-SAK NR. 016/13 

 
KLAGER:                               

 
Jan Roaldset 

ADRESSE: Kilgata 25e, 3217 Sandefjord 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Aftenposten 
PUBLISERINGSDATO: 09.01.2013 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: Bilag 
SØKERSTIKKORD: Tekstreklame 
REGISTRERT: 16.01.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 16.01.2013; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  26.02.2013 
FERDIGBEHANDLET: 26.02.2013 
BEHANDLINGSTID: 40 dager 
KLAGEGRUPPE: Ansvarlig redaktør 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Aftenposten distribuerte onsdag 9. januar 2013 et bilag, av avisen kalt annonseinnstikk, fra 
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Bilaget, i magasinformat, har tittelen «NHO13». 
Under tittelen heter det, med liten skrift, «NHO-magasinet – for samfunnsengasjerte 

mennesker – nummer 01.2013.» Nederst på forsiden, under NHOs logo: «Annonsebilag fra 
NHO». 
  
Magasinet, på til sammen 36 sider, inneholder journalistisk stoff og noen annonser. På 
«journalistiske sider» er det på ulike måte merket i toppen med «intro», «NHO-aktuelt», 
«medlem i fokus», «NHO tema, oppdrag energi», «skole», «medlemssider» og «innsikt». 
Nederst på sidene er det oppgitt at det dreier seg om et annonsebilag fra NHO. I kolofonen 
på side tre opplyses det at NHO er ansvarlig utgiver. 
 
Magasinet inneholder ellers en lang rekke elementer, både i form og innhold, som man 
vanligvis finner i et «journalistisk» magasin.   
 
 
KLAGEN:  
 
Klageren er ansvarlig redaktør i Sandefjords Blad. Han viser til formuleringer i Vær Varsom-
plakaten, Tekstreklameplakaten og en prinsipputtalelse fra 2003 som han ønsker at Pressens 
Faglige Utvalg skal prøve bilaget mot.  
 



 
  Sak nr. 016/13 

2 

Han avslutter klagen slik: «Produktet er gjennomført redaksjonelt ned til minste detalj, og 
har øyensynlig som mål å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt 
innhold, framstå som etterligning av et redaksjonelt konsept og nettopp etterlate den tvilen 
hos leseren som plakatene og prinsipputtalelsen vil forhindre. Når Aftenposten utgir dette, 
er det etter min oppfatning brudd på god presseskikk.» 
 
Han understreker at det er tilfeldig at det er Aftenposten han har innklaget, og at både 
Dagbladet og Dagens Næringsliv «i årevis har gitt ut liknende reklameinnstikk». Nå vil han 
vite hvor grensen går.  

 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Aftenposten redegjør i sitt tilsvar for retningslinjene avisen har for annonsebilag. Det 
opplyses også at de samme reglene gjelder for regionavisene Adresseavisen, Bergens 
Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Bestemmelsene omfatter blant annet 
merking, at typografi og skrifter ikke skal kunne forveksles med avisens redaksjonelle 
utforming, at det ikke skal brukes betegnelser som redaktør og journalist i kolofonen, og at 
det ikke skal brukes byline.  
 
Avisen opplyser at opplaget er på 530 000 og dermed at under halvparten er distribuert 
gjennom Aftenposten. Bladet har utkommet regelmessig siden 2009.  
 
Videre anføres det:  
«Magasinet benytter journalistiske sjangre som reportasjer og intervjuer, men det benyttes 
ikke titler som redaktør eller journalist. Den uavhengige og kritiske journalistikk kan ikke ha 
enerett til å benytte slike sjangre til å formidle informasjon, heller ikke enerett til å bruke 
titler, ingresser, mellomtitler, billedtekster osv. Det viktige er at det fremkommer hvem som 
er avsender av budskapet, og premissene det er laget på.» Avisen viser til navnet, merkingen 
på første side og gjentagelsen 23 ganger inne i magasinet, og mener det er vanskelig å overse 
hvem som står bak. Det opplyses at det, ifølge retningslinjene, skulle stått «Annonsebilag fra 
NHO» øverst på siden i stedet for nederst på siden.    
 
Aftenposten er enig med klageren i at det er viktig å opprettholde et tydelig skille mellom 
redaksjonelt innhold og betalt informasjon og reklame, men mener det innklagede magasinet 
ikke kan etterlate noen tvil om at det dreier seg om betalt informasjon fra NHO.  
 
 
Klageren opplyser at hans private mening er at produktet burde være innenfor god 
presseskikk, og at formuleringer både i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten bør 
revideres, slik at kart og terreng stemmer bedre enn i dag. Klageren oppfatter 
tekstreklamebestemmelsene som kategoriske. Han viser til at det heter «avvis alle forsøk…», 
«ikke kan forveksles…» og «ikke etterlate tvil…» i plakatene, og at setningene mister innhold 
hvis magasiner som det innklagede faller innenfor normene. Klageren mener fortsatt 
Aftenposten har brutt god presseskikk. Han mener PFUs avgjørelse i den foreliggende 
klagesaken vil ha ekstra stor interesse «for oss redaktører, som både ønsker å etterleve 
plakatene og tilfredsstille ønsker om en hensiktsmessig og kreativ dialog med kundene 
sine». 
 
 



 
  Sak nr. 016/13 

3 

Aftenposten mener i et kort tilsvar at det hadde vært mer hensiktsmessig om klageren 
hadde arbeidet for å revidere plakatene «enn å innklage et annet mediehus for å følge en 
praksis som har vært akseptert og fulgt av aviser i mange år».  
 
  



 
  Sak nr. 016/13 

4 

 


