
 

 

 

PFU-SAK NR. 011/13 

 
KLAGER: 

 
Jonny Larsen 

ADRESSE: Reinsdyrveien 31, 2030 Nannestad  
TELEFON: 63 99 73 00 / 916 03 590  
PUBLIKASJON: Dagens Næringsliv (Magasinet)  
PUBLISERINGSDATO: 08.12.2012 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: Dokumentar/reportasje 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, skille fakta fra kommentarer, dekning for 

titler etc., bildebruk  
REGISTRERT: 10.01.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 11.01.2013; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  26.02.2013 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 45 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Dagens Næringsliv (DN) hadde lørdag 8. desember 2012 i magasindelen en ti siders 
reportasje om den kristne Verdibanken og de som i sin tid etablerte denne, i hovedsak 
personer knyttet til frimenighetene Oslo Kristne Senter og Livets Ord i Bergen. Det ble 
henvist til reportasjen på avisens førsteside (i toppen). Tittelen her var «Pastorens lånefest».  
 
På Magasinets første side sto det i teksten, som var satt inn i bildet som dekket hele siden:  
 

«HEMMELIGHETEN PÅ VICTORIA HOTELL. Pastoren Arne Lund i menigheten 
Norge for Kristus holder til i Gamle Victoria hotell i Sarpsborg. Hotellet skjuler 
flere godt bevarte hemmeligheter.» 

 
I reportasjen – med hovedtittelen «PASTOREN» – ble det satt et kritisk søkelys på 
eierforholdene i Verdibanken, og i denne sammenheng, spesielt Arne Lund og hans 
selskaper og roller. I reportasjens ingress het det: 
 

«Pastor Arne Lund har i all stillhet vært stor eier i den kristne Verdibanken. 
Samtidig har banken lånt ut titall millioner kroner til hans luftige 
forretningsprosjekter. Men pastoren har en fortid ingen snakker høyt om.» 

 
Av reportasjen fremgikk det var flere selskaper med adresse Victoria hotell – der også pastor 
Lund og hans menighet holder til – på aksjonærlisten til Verdibanken, da den ble startet i 
2003. DN skrev blant annet:  



 
  Sak nr. 011/13 

2 

 
«Selskapet Lund Finans eide også ti prosent av banken. Det var opprinnelig Arne 
Lunds selskap, men rett før etableringen av banken tok en annen kjent skikkelse 
fra Oslo Kristne Senter, og god venn av Arne Lund, over som eier. Det var likevel 
Arne Lund som fortsatte å drive selskapet, og adressen forble hjørnekontoret i 
Sarpsborg. Året etter kjøpte pastoren selskapet tilbake. Da ble aksjene i 
Verdibanken flyttet til enda et nytt selskap med adresse i Victoria hotell og med 
Lund i navnet: Lund Invest. Det eies på papiret av bruktklokkeselgeren Jonny 
”Rolex” Larsen, som Lund har kjent siden 80-tallet, men daglig leder i selskapet 
var fortsatt Lund.» 

 
Mot slutten av artikkelen, i et avsnitt som ble innledet med «mellomtittelen» «I SKYGGEN 

AV GARDERMOEN», ble også en eiendom i Nannestad som Lund har eierandel i, omtalt:  
 

«Det er omtrent så sentralt som det høres ut, og kundegrunnlaget er kanskje ikke 
som Oslo Citys, men det kjører da en og annen bil forbi på vei til Hurdal og noe 
tungtrafikk på vei til Hønefoss. Her hadde pastor Arne Lund og hans gode venn, 
bruktklokkeselgeren Jonny ”Rolex” Larsen, bestemt seg for å prøve å få bygd et 
gedigent kjøpesenter. Larsen er en tidligere rusmisbruker som er blitt kristen og 
som Arne Lund har hjulpet. De har holdt på med dette eiendomsprosjektet i 
mange år. Finansiering har ikke vært noe problem. De har hele tiden hatt en bank i 
ryggen: forretningsbanken Verdibanken. En kristen bank basert på innskudd fra 
kristenfolket. En bank som har et eget fond for å hjelpe tidligere rusmisbrukere 
med bolig. En bank hvor både Arne Lund og Jonny Larsen har vært store eiere i 
mange år (…) Men de har ett problem: Fylkesmannen i Akershus ville ikke 
omregulere eiendommen på 120 mål til å bygge butikker. De har fått avslag på 
avslag. Og lånet i Verdibanken er bare blitt større og større. I juni i år fikk pastoren 
og Jonny Larsen endelig nei fra Fylkesmannen. Lund innrømmer at det gjør 
prosjektet nesten verdiløst: – Det blir vanskelig å få solgt det uten en 
godkjennelse.» 

 
Videre skriver DN om eiendommen og dens verdi:  
 

«Så skjer det noe rart. For en drøy måned siden – etter at Fylkesmannen hadde sagt 
endelig nei til planene – ble det overraskende tinglyst et nytt pant på eiendommen 
på Maura. Pantet på eiendommen hadde steget til hele 15 millioner kroner. – Siden 
mitt engasjement ligger over kredittkomiteens fullmakt, blir mine låneforhold 
vurdert av styret i Verdibanken, sier Jonny Larsen. – Lånet er en god del mindre 
enn pantet på 15 millioner, fordi banken har tatt ekstra pant, sier han. Pengene er 
altså bevilget på høyeste hold i Verdibankens styre, etter at prosjektet var blitt mer 
eller mindre verdiløst. Hvordan er det mulig?» 

 
Reportasjen var illustrert med flere bilder, blant annet et på side 47 som viser Jonny Larsen 
sittende mens han snakker i telefon. I bildeteksten het det:  
 

«KLOKKESELGEREN: Jonny ”Rolex” Larsen lever av å selge brukte armbåndsur 
på internett. Han eier også ti prosent av aksjene i Verdibanken. Pengene til å kjøpe 
aksjene – 8, 9 millioner kroner – har han lånt av Oslo Kristne Senter.»  

 
Et mindre utsnitt av bildet av Larsen ble dessuten publisert på side 42, sammen med 
tilsvarende små portrettbilder av tre andre aksjonærer. I bildeteksten til dette bildet av 
Larsen, ble det opplyst:  



 
  Sak nr. 011/13 

3 

 
«JONNY LARSEN (62) Er mer kjent under navnet Jonny Rolex. Drev butikken 
Briljant Ur og Gull i Oslo, som han stengte etter et brutalt ran i 2001. Selger nå dyre 
ur på nettet. Larsen er en tidligere rusmisbruker som ble omvendt og meldte seg 
inn i Oslo Kristne Senter. Ble kjent med pastor Arne Lund under rehabiliteringen. 
Han har hatt flere forretningsprosjekter sammen med Arne Lund de siste årene, og 
eier i dag nærmere ti prosent av Verdibanken gjennom Fønix Invest as.» 
 

 
KLAGEN:  
 
Klager er Jonny Larsen. Han mener DN har omtalt ham «på en særlig ondskapsfull, nedrig 
og løgnaktig» måte, og brutt Vær Varsom-plakatens punkt 4.1 (saklighet og omtanke), 4.2 
(skille fakta og kommentar), 4.4 (dekning for titler etc.), 4.10 og 4.11 (bildebruk).  
 
Klager reagerer på at DN har omtalt ham som «tidligere rusmisbruker», og anfører at avisen 
også feilaktig har hevdet at eiendommen i Nannestad skal være verdiløs.  
 
Klager innrømmer at han var rusmisbruker for 38 år siden, men innvender: «Det nevnes ikke 
at jeg i etterkant da jobbet i flere år med å hjelpe rusmisbrukere (…) Ei heller ikke at jeg i 
flere år har reist land og strand rundt med bl.a. ”Maritafilmen” og holdt foredrag mot rus for 
mange ti tusener av skoleelever, foreldre og militære også sammen med representanter for 
Romerike Politikammer.» 
 
Med hensyn til den omtalte eiendommen, opplyser klager at denne er taksert til 45 millioner 
kroner, og at en kjøper ønsker å kjøpe for denne summen, «dersom man kan få en 
dispensasjon til noe mer detaljhandel». Klager forklarer videre: «Nannestad kommunestyre 
har vedtatt enstemmig minus en stemme fra SV å anke dispensasjonsavslaget i fylket inn til 
Departementet! Skulle det bli avslag der vil vi fortsette å utvikle tomta. Jeg/vi har aldri hatt 
noen visjon om å bygge kjøpesenter, men selge tomta. Den ligger for øvrig nær det som DN 
kaller en vei hvo[r] en og annen bil passerer[…] Fakta er at dette er E16[.]» 
 
Klager reagerer også på bildet som er publisert av ham. Ifølge klager er det publisert «uten 
tillatelse fra Ole Dyre Hesledalen». Han opplyser at bildet ble tatt i forbindelse med en 
tidligere «meget positiv artikkel i [D2] ». Slik klager ser det, er bildebruken egnet til å gjøre 
potensielle og nåværende klokkekunder skeptiske til ham. Klager påpeker: «Sjekker man 
opp meg finnes det intet negativt! Tvert imot ingen betalingsanmerkninger og høyeste 
kreditverdighet.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagens Næringsliv (DN) begrunner den påklagede reportasjen med henvisning til pressens 
samfunnsrolle, og anfører: «Den innklagede artikkelen handler om den kristne 
forretningsbanken Verdibanken, og om hvordan en liten krets av aksjonærer på den ene 
siden har samarbeidet om å kontrollere banken i egenskap av aksjeeiere, og på den andre 
siden nyter godt av bankens utlån. Flere av disse utlånene er blitt brukt til prosjekter som må 
kunne karakteriseres som usikre. Klageren, Johnny Larsen, inngår i denne kretsen av 
personer, og de innklagede påstandene har vært viktige for å belyse hans forhold til øvrige 
aktører i saken, særlig pastor Arne Lund.» 
 



 
  Sak nr. 011/13 

4 

Slik DN ser det, innebærer omtalen av klager verken et brudd på kravet til saklighet og 
omtanke (VVP-punkt 4.1) eller prinsippet om å ta hensyn til privatliv (punkt 4.3). 
Redaksjonen anser derimot omtalen som relevant: «Et sentralt element i artikkelen om 
Verdibanken er hvordan pastor Arne Lund har kontrollert store aksjeposter i banken, og 
hvordan personer som er tett knyttet til Lund i ulike perioder kontrollerer en stor andel av 
aksjene i banken. Selskaper Lund tidligere har eid blir flyttet rundt mellom ulike personer i 
Lunds bekjentskapskrets. (…) Det siste i kretsen av selskaper som eier aksjer i banken, og 
som blir flyttet mellom ulike eiere, er selskapet Lund Invest as, som blir solgt fra Arne Lund 
til klageren, Johnny Larsen, mens Lund fortsetter å være daglig leder for det. Forretnings-
adressen forblir på Lunds kontor i Sarpsborg i de etterfølgende år. For å forstå forholdet 
mellom Lund og Larsen, anså DN det som en relevant opplysning at pastor[en] på 80-tallet 
hjalp Larsen ut av sitt rusmisbruk. Dette skjedde gjennom Ten Center, som Larsen selv 
redegjør for i sin klage. (…) DN mener også det er relevant å belyse forholdet mellom Lund 
og Larsen, og hvordan dette har utviklet seg over tid.»   
 
For øvrig redegjør DN også kort for flere transaksjoner som er gjennomført og som 
involverer klager og Lund. Videre mener redaksjonen at omtalen av klager dessuten er 
korrekt. 
 
Etter DNs mening er heller ikke opplysningene som DN har publisert om eiendommen i 
Nannestad, uriktige. Redaksjonen anfører: «DN har gjennomgått saksbehandling hos 
fylkesmannen, som er klageinstans i omreguleringssaken. Her er saken behandlet to ganger, 
og avslått begge ganger.» Redaksjonen refererer og henviser også til flere dokumenter som 
synliggjør myndighetenes syn på søknaden om omregulering (se DNs tilsvar, side 3, sekr. 
anm.). 
 
I tillegg bemerker DN: «Hvorvidt mangel på omregulering av den aktuelle tomten vil føre til 
redusert verdi, er også belyst i saken gjennom intervju med 30-prosent-eier i tomta Arne 
Lund[.]» Dessuten henviser redaksjonen til en uttalelse fra firmaet som var interessert i å 
bruke tomten til kjøpesenter (se vedlegg, sekr. anm.), og konkluderer: «DN tolker uttalelsene 
fra to av tre store interessenter dit hen at mangelen på godkjennelse medfører et vesentlig 
verditap på eiendommen.» DN opplyser ellers om andre faktiske forhold knyttet til 
eiendommen, blant annet: «På tidspunktet for publisering var tomtene kjøpt (i 2007 og 2008) 
for til sammen 6,77 millioner kroner. (…) DN kan selvsagt ikke utelukke at en omregulering 
vil mangedoble verdiene i forhold til kjøpsprisene i 2007 og 2008, men en slik omregulering 
virker foreløpig lite sannsynlig.» 
 
Hva gjelder beskrivelsen av eiendommens beliggenhet, henviser DN til beskrivelsen i 
Fylkesmannens saksbehandling, der det blant annet heter: «Hol næringspark ligger ca 3 km 
fra Nannestad sentrum og i utkanten av Maura tettsted. Næringsparken ligger utenfor det 
området som er avsatt til fremtidig sentrumsområde på Maura.» (Se DNs tilsvar, s. 4, sekr. 
anm.) Slik DN ser det, er opplysningene om eiendommen i Nannestad kontrollert 
tilstrekkelig, og i tråd med Vær Varsom-plakatens punkt 3.2. For øvrig opplyser redaksjonen 
å ha tatt kontakt med klager gjentatte ganger i et forsøk på å belyse saken ytterligere, men at 
han har vært uvillig til å bidra med opplysninger og kommentarer. 
 
Hva gjelder det publiserte bildet av klager, anfører DN: «Dagens Næringsliv kan ikke se at 
bildet foregir å dokumentere eller beskrive en ”sammenheng” som skaper ”et falskt 
inntrykk”, jfr VVP 4.10 og 4.11. Bildet viser kun personen Johnny Larsen, som er en aktuell 
person i artikkelen.» For øvrig understreker DN at avisen har bruksrett til bildet. 
 



 
  Sak nr. 011/13 

5 

Avslutningsvis bemerker DN også at det ikke er publisert negative påstander om klagers 
kredittverdighet; «tvert imot [har DN] synliggjort at klager blir ansett fullt ut kredittverdig 
gjennom sine lån i Verdibanken og at han driver med en mangslungen 
forretningsvirksomhet.» 
 

 
Klageren presiserer i sitt tilsvar at klagen kun gjelder de forhold som omhandler ham.  
 
Når det gjelder bildet av ham, anfører klager at det er bildet i sammenheng med omtalen av 
ham som Jonny «Rolex» Larsen han reagerer på, og som kan få kundene til «å stusse og lure 
på hva og hvem [dette er]». Klager påpeker: «Jeg heter Jonny Larsen». Klager opplyser også: 
«Bilde[t] sier [DN] at de har rett til å bruke, men [f]otografen Ole Dyre Hesledalen ringte 
meg og sa at dette hadde han ikke gitt tillatelse til og at heller ikke hans navn sto oppført 
under bildet. DN hevdet at dette var en ”glipp”.» 
 
Klager vedgår at han har stått frem offentlig som tidligere rusmisbruker, slik DN også har 
påpekt i sitt tilsvar. Klager innvender imidlertid at dette for over 30 år siden ble «tonet ned», 
og at han siden har skapt seg et liv, og han spør: «Er det virkelig slik at man igjennom et helt 
liv ikke skal kunne få tilgivelse og oppreisning fra dumme ungdomssynder?» 
 
Klager presiserer også opplysningene om hvordan han kom i kontakt med Arne Lund: «Han 
drev den gang en stor matbutikk i Sarpsborg og gav den maten som trengtes til det som den 
gang var TEN Center ”Jenteavdeling” i Rakkestad (…) Min direkte og nære kontakt med 
Arne kom flere år senere[.]»  
 
Hva gjelder kontakten med DN i forkant av publiseringen, skriver klager: «DN hevder at jeg 
ikke ville stille til intervju. Delvis riktig: Jeg besvarte en kort telefonsamtale hvorav jeg forsto 
hva slags journalister dette var og nektet å uttale meg. Svarte på noen SMS[-]er som jeg har 
tatt vare på[,] og henviste til at om han ville holde seg til sannheten[,] ville dette ikke være 
noe problem. Svarte etterpå i [e-]post de spørsmål de hadde på en høflig og korrekt måte, – 
noe de takket for.» 
 
Videre fastholder klager sitt syn med hensyn til omtalen av eiendommen i Nannestad. 
Klager anfører: «Det var vedlagt et dokument som skal ”Bevise” at uten en omregulering er 
denne verdiløs! Tull og tøys fra ende til annen. Dette dokumentet er en henvendelse fra en 
mulig kjøper som på denne måten vil legge ”press” [p]å kommunen for om mulig få dette til! 
Det skal sies at taksten på denne tomten er 45 [millioner] og det var kjøpesummen om dette 
gikk i orden!» Klager har også vedlagt en e-post fra ordfører i Nannestad som «beskriver 
hennes frustrasjon over styrende myndigheter og et byråkrati som er uten sidestykke». 
Klager opplyser: «Eiendommen ER regulert og den er belånt, men pga. blant annet 
restriktive krav fra banken har man enda ikke fått startet med infrastrukturen. Normalt ville 
man ha belånt denne mye mer og da hatt penger til nettopp dette.» 
 
For øvrig spør klager hva DN mener når avisen i tilsvaret skriver at han driver en 
«mangslungen forretningsvirksomhet». 
 
  
DN opplyser i siste tilsvar at betegnelsen «Jonny Rolex» er brukt i et tidligere intervju med 
klager i D2 (se vedlegg, sekr. anm.), og at redaksjonen ikke er kjent med at klager tidligere 
har hatt innvendinger til dette. DN anfører også: «I intervjuet fremkommer det at Larsen 
opererte som bruktklokkeselger på internett, under epostadressen mr-rolex@online.no. 

mailto:mr-rolex@online.no


 
  Sak nr. 011/13 

6 

Larsen sier i intervjuet at han tror dette er kontroversielt hos den offisielle Rolex-
forhandleren i Oslo, men også at ”de må jo bare akseptere at det finnes et bruktmarked, au”. 
Etter DNs syn har Larsen selv valgt å bruke ”mr. Rolex”-profilen for å promotere seg selv og 
sine forretninger, og han er derfor kjent som Mr. Rolex”, eller ”Jonny Rolex”.» 
 
Når det gjelder omtalen av klagers tidligere rusmisbruk, mener DN at dette er relevant – som 
også anført i første tilsvar – fordi det beskriver bakgrunnen for hans forretningssamarbeid 
med Arne Lund. 
 
Slik DN ser det, bekrefter klager kommunikasjonen som fant sted før publisering. DN 
skriver: «Dette skjedde per epost og sms, etter klagers ønske. DN kan ikke se at det er i strid 
med Larsens interesser å informere ham om nye opplysninger etter at han har sagt at han 
ikke vil kommentere noe. Tvert imot mener DN dette er i tråd med alminnelig praktisering 
av 4.14.» 
 
Videre avviser DN klagers argumentasjon hva gjelder den omtalte eiendommen og brevet 
fra Prima Invest (som lå ved DNs første tilsvar, sekr. anm.). Etter DNs mening er brevet 
klart: «[D]et er DNs vurdering at slike påstander fremsatt av en kommersiell aktør overfor 
offentlig myndighet, fritt må kunne gjengis. Vurderingen ble forøvrig støtte av Arne Lund, 
som også eier 30 prosent av eiendommen.» 
 
Avslutningsvis kommenterer DN kort: «Det at Larsen driver en ”mangslungen 
forretningsvirksomhet” som enkelt oppnår kreditt hos finansieringsinstitusjoner, er godt 
omtalt i artikkelen. DN kan ikke se at det er påpekt faktafeil rundt Larsens 
forretningsvirksomhet og kredittverdighet.» 


