
 

 

 

PFU-SAK NR. 010/13 

 
KLAGER:                               

 
Adv. Kyrre Eggen p.v.a. CDK Kabel TV AS 

ADRESSE: Advokatfirma Wiersholm AS, Pb. 1400 Vika, 0115 Oslo 
TELEFON: 21021000 
PUBLIKASJON: TV 2 (Nyhetskanalen og tv2.no) 
PUBLISERINGSDATO: 31.10.2012 
STOFFOMRÅDE: Medier 
GENRE: Nyhetsinnslag, nettartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 08.01.2013 
BEHANDLET I SEKR.: 09.01.2013 
BEHANDLES I PFU:  21.03.2013 
FERDIGBEHANDLET: 21.03.2013 
BEHANDLINGSTID: 73 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Norsk Presseforbunds generalsekretær er intervjuet i det 

påklagede nyhetsinnslaget og har av den grunn ikke vært 
involvert i saksbehandlingen. 

 
 
SAMMENDRAG: 
 
TV 2 sendte onsdag 31. oktober 2012 et innslag om at distributøren Canal Digital hadde lagt 
en informasjonsplakat over TV 2 Nyhetskanalen samme dag. Innslaget hadde slik intro fra 
studio: 
 

«Den pågående striden mellom TV 2 og Canal Digital tilspisser seg. I dag la det 
delvis statseide selskapet en informasjonsplakat over TV 2 Nyhetskanalens 
sendinger. Det er nyhetssensur, sier Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund.» 

  
Videre selve innslaget:  

 
««Klokka er ti. Riktig god formiddag og velkommen til Økonominyhetene. Dette 
er hovedsakene våre.» 
 
(Reporter): Dette var starten på Nyhetskanalens økonomisending i morges, men for 
Canal Digital sine kunder var det dette synet som møtte mange av seerne.» 
 

Bilde av tv-skjerm med Canal Digitals informasjonsplakat 
 
Tekst (knapt leselig):  
«Om TV 2s nisjekanaler. Canal Digital Kabel TV har fredag gitt et nytt tilbud til 



 
  Sak nr. 010/13 

2 

TV 2 der vi imøtekommer TV 2s viktigste krav, samtidig som vi opprettholder 
løftet om valgfrihet overfor våre kunder. Vi håper med dette å komme til enighet 
med TV 2 om videre distribusjon av deres nisjekanaler. Les mer på 
canaldigital.no.»   

 
Reporter:  
«- Canal Digital avbrøt sendingen av TV 2 Nyhetskanalen med en 
informasjonsplakat. Norges Presseforbund reagerer kraftig.»  
 
Kokkvold:  
«- Nei, det som har skjedd nå er jo ganske uhørt. At en distributør sensurerer en 
nyhetskanal. En distributør som til og med er statseid gjennom Telenor. Så dette er 
nesten uvirkelig.»  
 
Reporter: 
«- Stridens kjerne handler om hvor mye penger TV 2 skal få for sine kanaler som 
distribueres gjennom Canal Digital.»  
 
Kokkvold:  
«- Det er greit nok at det nå er en intern strid mellom Canal Digital og TV 2. Både 
om kanaler og om kostnader, og man må ha lov til å ytre seg, begge parter. Men det 
er noe helt annet å forsøke å tie og sensurere en av partene.» 
 
Håkon Li Dragland (CDK): 
«- Vi kan vel ikke forklare det. Det jeg i hvert fall kan forsikre om, er at vi 
sensurerer ikke tv-sendinger. Våre teknikere har brukt hele dagen på å prøve og 
finne ut hva som kan ha skjedd. Vi klarer ikke å gjenskape en slik feil.»  
 
Reporter1:  
«- Tror du på det?» 

 
Indrøy (TV 2): 
«- Nei, det tror jeg ikke særlig mye på, for jeg må jo ha som utgangspunkt at de har 
bedre kontroll i eget hus, enn som så.»  

   
 
Samme dag publiserte TV 2s nettsider tv2.no en artikkel med tittelen «Telenor sensurerer 

TV 2 Nyhetskanalen» CDK er datterselskap av Telenor ASA. Artikkelen i sin helhet: 

«Telenor-selskapet Canal Digital Kabel har i dag gått til det skritt å sensurere 
sendingene på TV 2 Nyhetskanalen.  

Seere som i morges slo på TV 2 Nyhetskanalen fikk i stedet for nyhetssendingen 
opp en informasjonsplakat fra Canal Digital Kabel, hvor det blant annet hevdes at 
de har imøtegått alle TV 2s krav i forhandlingene. - Dette er en sak som savner 
sidestykke, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy. - At et statseid selskap 
sensurerer en privat nyhetskringkaster med sin egen propaganda, trodde jeg aldri 
vi skulle få oppleve i Norge. Telenor har i realiteten med makt overtatt 
redaktørrollen for Norges eneste nyhetskanal. Det de har gjort er helt klart ulovlig 
og de viser forakt for grunnleggende demokratiske prinsipper og pressefrihet, sier 
Indrøy. Indrøy sier at TV 2 ser svært alvorlig på det som har skjedd, og at saken vil 
få etterspill.» 



 
  Sak nr. 010/13 

3 

Nettartikkelen var illustrert blant annet med en «faksimile» av den omtalte plakaten.   

 
KLAGEN:  
 
Klager er CDK Kabel TV AS (heretter CDK) via advokat. Klagen gjelder både 
nyhetsinnslaget og nettartikkelen. Det vises til Vær Varsom-plakatens punkter 3.2, om 
kontroll av opplysninger, og 4.14, om imøtegåelsesrett. Det anføres innledningsvis at saken 
reiser spørsmål om hvilke journalistiske krav som må stilles når en redaksjon dekker saker 
virksomheten selv er involvert i.  
 
Om selve hendelsen anføres det fra klagers side at om morgenen 31. oktober opplevde et 
begrenset antall seere i en kortere periode at en tekstplakat ble lagt over TV 2 
Nyhetskanalens bilde, mens lyden fungerte som vanlig. CDK har engasjert Det Norske 
Veritas (DNV) for en uavhengig undersøkelse for å finne årsaken til feilen. I klagen vises det 
til at «hendelsen skyldes et uheldig sammenfall av forskjellige samvirkende tekniske 
hendelser, som CDK vanskelig kunne ha forutsett». Det vises også til at Veritas ikke har 
funnet indikasjoner på at det dreier seg om en bevisst handling og CDK mener derfor det et 
dokumentert at det ikke var noe grunnlag for påstanden om at CDK har bedrevet sensur. 
(Hele repporten fra DNV er vedlagt.) 
 
Klager viser til at det i nettartikkelen blir hevdet fra TV 2s kommunikasjonsdirektør at CDK 
/ Telenor har sensurert TV 2, og at dette hevdes uten forbehold i tittel og ingress. Videre 
anføres det at CDK er ikke kjent med at det i forkant av publiseringen ble gjennomført 
journalistiske undersøkelser knyttet til om det forelå faktiske holdepunkter for 
sensurpåstanden. Videre anføres det at CDK ikke ble gitt mulighet til samtidig imøtegåelse 
av påstanden.  
 
Med hensyn til nyhetsinnslaget senere samme dag, mener klager at sensurpåstanden 
forsterkes gjennom intervjuet med Norsk Presseforbunds generalsekretær. Han omtaler 
hendelsen som «uhørt» og «uvirkelig», og også han bruker sensur-ordet. Videre er CDKs 
representant intervjuet, og gis anledning til å avvise sensur-påstanden.      
 
Klager kan ikke se at TV 2 har kontrollert at «opplysninger som gis er korrekte» og vært 
«kritisk i valg av kilder», og når det gjelder nettoppslaget, ikke gitt CDK mulighet til 
samtidig imøtegåelse. Også når det gjelder TV-innslaget mener klager imøtegåelsesretten 
ikke ble innfridd, i og med at det ikke ble gitt tilstrekkelig tid til å undersøke om påstandene 
som framsettes er korrekte. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser klagen og anfører at det påklagede nyhetsinnslaget ble laget på samme måte 
som andre innslag. Fakta ble formidlet, kommentarer innhentet og viderebrakt, og den 
kritiserte part fikk komme med en samtidig imøtegåelse.  
 
Når det gjelder nettartikkelen, heter det i TV 2s tilsvar: 
 
«Det som i klagen omtales som ”oppslaget på TV 2s nettsider”, jf. bilag 2 i klagen, er en 
pressemelding fra TV 2 og intet redaksjonelt oppslag. Denne pressemeldingen er utarbeidet 
av TV 2s informasjonsavdeling og sendt ut kl 13.15 den 31. oktober. Den ble dessuten lagt ut 



 
  Sak nr. 010/13 

4 

på TV 2s informasjonsside under fanen ”Om TV 2”. Pressemeldinger som omhandler TV 2s 
virksomhet og som ikke inngår i TV 2s redaksjonelle produkter, er ikke underlagt reglene i 
VVP. Her må TV 2 behandles på samme måte som enhver annen virksomhet.» 
 
 
Klageren anfører at den påklagede nettartikkelen er publisert på TV 2s nettsider og mener at 
enhver ytring som publiseres på TV 2s nettsider faller inn under det redaksjonelle 
ansvarsområdet. «Det finnes intet grunnlag for å hevde at ytringer som vitterlig er publisert 
på TV 2 sine nettsider faller utenfor redaktørens eller mediets ansvarsområde etter både de 
presseetiske regler eller rettslige regler. Om ytringen stammer fra en pressemelding eller fra 
en annen kilde, er irrelevant for omfanget av mediets ansvar.» 
 
Det anføres også at det ikke er noe ved den påklagede artikkelen som skiller den fra en 
hvilken som helst annen artikkel, og det vises til at ansvarlig redaktør på vanlig vis er angitt 
nederst på siden.  
 
 
TV 2 viser nok en gang til at den påklagede artikkelen ble publisert under fanen «Om TV 2» 
og at dette har vært praktisert i årevis. Videre: «Dersom PFU skulle komme til at 
bedriftsinformasjon som presenteres under fanen ”Om TV 2” skal gjøres til gjenstand for 
vurderinger i forhold til pressens etiske regelverk, kan vi vanskelig gjøre annet enn å ta dette 
til etterretning. I så fall må ikke bare TV 2 – men også andre mediebedrifter – opprette egne 
nettsteder for bedriftsinformasjon, slik at dette skillet kommer tydelig frem.» 



 
  Sak nr. 010/13 

5 

 


