
 

 

 

PFU-SAK NR. 342/12 

 
KLAGER:                               

 
Transocean Services AS v. styreformann Asbjørn S. Olsen 

ADRESSE: Postboks 8200, 4069 Stavanger 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Dagens Næringsliv 
PUBLISERINGSDATO: 01.12.2012 
STOFFOMRÅDE: Jus/rettssak 
GENRE: Nyhetsreportasje 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, tittelbruk, 

imøtegåelsesrett, premissene 
REGISTRERT: 18.12.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 20.12.2012 
BEHANDLES I PFU:  21.03.2013 
FERDIGBEHANDLET: 21.03.2013 
BEHANDLINGSTID: 93 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Dagens Næringsliv (DN) hadde lørdag 1. desember 2012 førstesideoppslag med 
stikktittelen «Norgeshistoriens største skattesak involverer verdens største riggselskap, en 

tiltale om 11 milliarder unndratt fra beskatning og en ….», og hovedtittelen «Pc stjålet fra 
skattesjefens kontor».  
 
Artikkelen over fire sider inne i avisen omhandlet rettssaken mot Transocean som skulle 
starte i Oslo tingrett fire dager senere.  
 
Tittelen inne i avisen var «Skattesjefens pc stjålet».  
 
Ingress:  

«Innbrudd: Få uker etter en razzia mot riggselskapet Transocean i Stavanger ble 
pc-en til en juridisk sjef i skatteetaten stjålet. Pc-en var full av hemmeligstemplede 
notater, som er en del av grunnlaget i gigantsaken mot Transocean som starter 
onsdag.» 

 
Videre i artikkelen: 

«Natt til 5. april 2005 kjører en varebil til Prinsens vei 1, i Sandnes. Maskerte menn 
går ut, setter opp en stige til et vindu hos Sentralskattekontoret for utenlandssaker. 
En mann klatrer opp, knuser ruten, men blir stående på stigen. Han lener seg inn 
gjennom vinduet og henter ut en laptop, klatrer ned før mennene forsvinner raskt i 
varebilen. Det hele er over på noen minutter.» 



 
  Sak nr. 342/12 

2 

 
Det framgår av artikkelen at innbruddet/tyveriet ble politianmeldt, men at saken ble henlagt 
og ikke er oppklart. Det opplyses videre at pc-en tilhørte underdirektør Jon A. Rørosgaard 
og at den innholdt viktig informasjon. Videre: 
 

«En av sakene Rørosgaard hadde jobbet mye med, var saken mot det amerikanske 
riggselskapet Transocean. Arbeidet ved skattekontoret dannet grunnlaget for det 
som er norgeshistoriens største skattesak, som starter onsdag i Oslo tingrett, mot 
Transocean og tre av rådgiverne.» 

 
Av artikkelen framgår det at Økokrim, etter at Transocean var dømt i en skattesak, i mars 
2005 gjennomførte flere razziaer hos riggselskapet i Stavanger, og hos deres skatterådgiver 
og revisor, at Transocean fikk status som siktet, og at det omtalte tyveriet av laptopen 
skjedde tre uker etter dette.  
 
En av Transoceans advokater opplyser til DN at hun blir helt perpleks av å høre om 
innbruddet, men at det er helt ukjent for dem.  
 
Eieren av laptopen, Rørosgaard, sier:  

«- Jeg har alltid syntes innbruddet var rart og ganske ubehagelig. Men jeg har 
ingen holdepunkter for å si hvem som sto bak, sier Jon A. Rørosgaard. – Hvem tror 
du sto bak? – Jeg kan nok ha mine private oppfatninger av det, men jeg vil ikke si 
noe om det i mediene.» 

 
Han sier, på generelt grunnlag, at det kunne være opplysninger på laptopen som kunne 
være nyttig, men han sier ingenting konkret om for hvem opplysningene kunne være 
nyttige.     
 
 
Tirsdag 4. desember, i tilknytning til en ny omtale forut for rettssaken, brakte avisen 
følgende:  
 

«DN presiserer: I en artikkel i lørdagens utgave med tittel «Skattesjefens pc stjålet» 
omtalte DN et innbrudd ved Sentralskattekontoret i Sandnes. DN vil for ordens 
skyld presisere at vi ikke har grunnlag for å påstå at det er noen bestemt som står 
bak innbruddet – herunder Transocean.»  

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Transocean Services AS, og klagen dreier seg utelukkende om at det omtalte 
innbruddet ved Sentralskattekontoret for utenlandssaker i Sandnes i april 2005 blir koblet til 
pågående rettssaken mot Transocean og rådgivere. I klagen heter det:  
 
«Innbruddet er beskrevet på en slik måte at det åpenbart kobles til den pågående saken mot 
Transocean. Denne koblingen er publisert helt uten at det finnes en faktisk dekning for den.» 
 
Det anføres at det på de samme sidene er faktabokser om firmaet og om skattesaken, og at 
det finnes bilder av personer som er involvert i skattesaken på de samme sidene. Videre: 
 



 
  Sak nr. 342/12 

3 

«Fra et leserperspektiv vil det framstå som åpenbart at artikkelen beskriver en faktisk 
kobling mellom innbruddet og den pågående rettssaken mot Transocean. Blant annet står 
det på forsiden at «skattesaken involverer (…) en stjålen pc». I tillegg står det i ingressen i 
selve saken «Få uker etter en razzia mot riggselskapet (…) ble pc-en (…) stjålet. For en 
person som ikke er klar over faktaene i denne saken (noe som må antas å være de fleste) 
fremstår det som om DN har informasjon som beviser at Transocen var involvert i 
innbruddet, men at DN ikke har nok dokumentasjon til å skrive det rett ut. Gitt at et henlagt 
innbrudd av en pc i 2005 alene ikke er førstesidemateriale, er det umulig å argumentere for 
at denne saken skal bli oppfattet på noe annet vis.» Det vises her til Vær Varsom-plakatens 
punkt 4.4, om titler og ingresser som går lenger enn det er dekning for i stoffet. 
 
Klager viser til en tidligere sak i PFU (sak 095/93 – utskrift vedlagt), der det heter i 
uttalelsen: «Pressens Faglige Utvalg vil uttale at brudd på god presseskikk kan oppstå 
dersom fakta sammenstilles på en så insinuant måte at det kastes uberettiget mistanke mot 
noen. Dette kan gjelde selv om det ikke er gitt faktisk uriktig informasjon. På den annen side 
må en avis kunne rette et kritisk søkelys mot forhold eller virksomheter selv om disse ikke er 
lovstridige.» Klager mener formuleringen er relevant i den foreliggende saken.  
 
Videre vises det til punkt 4.1. om saklighet og omtanke. Det anføres at artikkelen ikke 
inneholder faktiske feil, men etterlater leseren med et inntrykk av at Transocean var 
involvert i et innbrudd og et tyveri av en pc i 2005.  
 
Klager mener også at bruken av Rørosgaard som kilde bryter med plakatens punkt 3.2 om 
kildekritikk. «Det er åpenbart at Rørosgaard har en utpreget egeninteresse i denne saken, gitt 
at han hadde en «sentral rolle» i den sivile skattesaken (i 2005; sekr. anm.) og nå er involvert i 
straffesaken. I tillegg til at Rørosgaard sine tanker om hvem som hadde stjålet pc-en hans 
direkte pekte mot Transocean, var også hans oppfatning om hvem som kunne ha interesse 
av å ha stjele denne pc-en rettet mot selskapet. Endelig indikerer hans sitat at det ikke var 
den økonomiske interessen som lå bak innbruddet som han antyder det var Transocean som 
sto bak.» 
 
Klager mener også at DN ikke i tilstrekkelig grad klargjorde premissene da avisen intervjuet 
Transoceans advokat, og viser i den forbindelse til plakatens punkt 3.3. Dessuten mener 
klager også, i denne sammenheng, at advokaten, og dermed selskapet, ikke fikk mulighet til 
å kommentere anklagene, i strid med plakatens punkt 4.14.      

 
FORSØK PÅ MINNELIG ORDNING:  
 
Klager opplyser i klagen at DN, etter å ha blitt kjent med en mulig klage til PFU, tok kontakt 
med sikte på en minnelig løsning, og at det deretter ble publisert en presisering (gjengitt 
over). Klager er ikke fornøyd med dette, av to grunner. For det første dreier det seg om en 
presisering og ikke en rettelse, og det innebærer at avisen ikke har trukket tilbake anklagene. 
For det andre dreier det seg om en presisering på side 14, mens den første artikkelen sto på 
første side og på sidene 12 og 13. Dermed strandet forsøket på å løse saken i minnelighet.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagens Næringsliv avviser klagen. Avisen anfører at det som var avgjørende for 
beslutningen om å omtale innbruddet, var at «en pc med fortrolig informasjon om 
Transocean-saken og andre skattesaker var på avveie og ingen visste hvor den befant seg. 



 
  Sak nr. 342/12 

4 

(…) Innbruddet var meget nært i tid (til) dommen i Stavanger tingrett og Økokrims razziaer 
(i 2005: sekr. anm.)» Det anføres at innholdet var skrevet av en sentral person i den aktuelle 
saken mot Transocean. «Vi mente og mener dette er forhold som er av samfunnsmessig 
betydning og interesse. Det er derfor legitimt å omtale innbruddet som en del av 
hendelsesforløpet frem mot rettssaken i det som er Norgeshistoriens største skattesak.» 
 
Det anføres at DN ikke har noe informasjon om gjerningspersoner, og avisen understreker at 
det var viktig å skrive artikkelen slik at den handlet om innbruddet og fakta rundt det.  
 
Angående bruken av Rørosgaard som kilde, viser DN til at han er den fornærmede i saken. 
Han beskriver innholdet i pc-en i generelle vendinger og opplyser at innholdet kunne være 
nyttig for skatteytere som er berørt av saker som han har jobbet med. Avisen kan ikke se at 
det skulle være i strid med plakatens punkt 3.2, om kildekritikk, at han belyser fakta rundt 
innbruddet, et innbrudd som for øvrig blir bekreftet av lederen for skattekontoret. Det vises i 
tilsvaret til at Rørosgaard er en sentral person i den pågående straffesaken. Han møter som 
representant  for skatteetaten og sitter sammen med aktoratet.  
 
DN noterer seg at klager erkjenner at artikkelen ikke inneholder faktiske feil, og at det er 
inntrykket artikkelen skaper som ligger til grunn for klagen. Med hensyn til referansen til 
sak 095/93, bemerker DN at det omtalte innbruddet aldri er blitt oppklart og at avisen ikke 
har noen informasjon om hvem som står bak. Det anføres at den påklagede artikkelen heller 
ikke inneholder spekulasjoner eller antydninger om at noen bestemt mistenkes for å stå bak 
innbruddet.  
 
Avisen siterer også fra uttalelsen i sak 095/93: 
«Utvalget vil understreke at det ikke er mulig å oppstille en fasit for hvordan en sak skal 
omtales. Innfor rammen av begrepet ”god presseskikk” må avisen ha rett til å velge hvilke 
sider av saksforholdet man vil fokusere og hvordan sakens elementer skal presenteres.» 
 
DN ser imidlertid at om man leser ingressen alene, så kan det skapes et inntrykk av en 
årsakssammenheng mellom razziaen i Transocean og det etterfølgende innbruddet. «DN 
mener likevel at det må være innenfor ytringsfrihetens rammer og pressens samfunnsrolle å 
publisere artikkelen som helhet.» Det opplyses at det var denne anførselen som gjorde at 
avisen gikk i dialog med klager om en mulig minnelig løsning, noe som altså ikke førte fram.  
 
Angående tilsvarsretten, VVps punkt 4.15, viser DN til at man allerede mandag, to dager 
etter publisering, tok kontakt med Transocean og tilbød plass for tilsvar. Kravet om en 
beklagelse kunne ikke imøtekommes, men forsvareren for en av skatterådgiverne fikk 
publisert et tilsvar samme dag, med tittelen «Røverhistorie på avveie». I mellomjulen 
publiserte avisen et tilsvar fra klageren selv, med tittelen «Uetisk». Avisen anser derfor 
tilsvarsretten som oppfylt.  
 
Med hensyn til klagepunkter i forbindelse med intervjuet med klagerens advokat, mener 
avisen at advokaten fikk seg forelagt alle relevante opplysinger, og at det advokaten senere 
kom tilbake med, ikke var relevant for saken. Med hensyn til imøtegåelsesretten mener 
avisen at det ikke er framsatt påstander som utløser denne. «DN har ikke kommet med 
”sterke beskyldninger” mot Transocean. Selskapet er ikke anklaget for å stå bak innbruddet 
som omtales.» DN har vedlagt utskrift av sin samtale med advokaten.    
 
 



 
  Sak nr. 342/12 

5 

Klageren gjentar innledningsvis i sitt tilsvar at det ikke er omtalen av innbruddet som 
påklages, men det faktum at den påklagede artikkelen kobler innbruddet til selskapet. «Det 
insinuerende innholdet i artikkelen tegner et bilde av at Transocean var involvert i 
innbruddet, dette er feil og artikkelen presenterer dermed alvorlige falske anklager mot 
Transocean.» Klager viser til DNs egen formulering i tilsvaret – at det var flere forhold som 
talte for å skrive om innbruddet i forbindelse med straffesaken. Klager mener formuleringen 
fra DN viser at avisen knytter innbruddet til Transocean og straffesaken.  
 
Med hensyn til bruken av Rørosgaard som kilde mener klager fortsatt at dette ikke burde bli 
stående uten direkte tilsvar, fordi Rørosgaard av gitte grunner, - at han står på aktor-siden i 
straffesaken, - gjør at han ikke er objektiv. 
 
Klager anfører videre at DNs erkjennelse av at ingressen isolert sett kan gi et inntrykk av en 
årsakssammenheng, er sentral. Klager mener dette bekrefter grunnlaget for klagen. Det vises 
igjen til at DNs presisering påfølgende tirsdag ikke retter opp det inntrykket artikkelen har 
skapt, og ikke oppfyller kravet i Vær Varsom-plakatens punkt 4.13 om rettelse og beklagelse.  
 
Med hensyn til imøtegåelsesretten, mener klager at DN motsier seg selv når avisen hevder 
ikke å ha rettet sterke beskyldninger mot Transocean og samtidig anfører at ingressen lest 
alene kan skape et inntrykk av en årsakssammenheng. «Følgelig brøt DN med VVp punkt 
4.14 ved å frata Transocean muligheten til samtidig imøtegåelse av beskyldningene.» 
Klager mener fortsatt også at Transoceans advokat ikke fikk tilstrekkelig informasjon om 
hvordan artikkelen ville bli presentert. 
 
 

Dagens Næringsliv fastholder at Rørosgaard var en relevant kilde, og mener det var legitimt 
å skrive om den stjålne og forsvunne pc-en. Det vises til at Rørosgaard har fulgt Transocean-
saken hele veien og at han bekreftet på generelt grunnlag at innholdet kunne være av 
interesse for berørte skatteytere.  
 
Videre anfører DN at innbruddet hadde nyhetens interesse nettopp fordi pc-en som ble 
stjålet, inneholdt fortrolige dokumenter om blant annet skattesaken mot Transocean. 
«Nærheten i tid mellom dommen i skattesaken mot Transocean, razziaen mot selskapet og 
innbruddet gjorde det relevant å sette saken inn i den konteksten DN valgte å bruke.» 
Avisen anfører at det er faktaene i saken som tilsier at det er relevant å omtale innbruddet og 
skattesaken på klageren i samme artikkel. Avisen mener at det at klager misliker dette, ikke 
kan være et argument for at det foreligger brudd på god presseskikk. Det anføres at det ikke 
kan være opp til klager å definere i hvilke sammenhenger selskapet skal omtales. Med 
hensyn til klagepunktet om beklagelse, viser DN til at klager aldri ba om at noe skulle rettes.  

 

 



 
  Sak nr. 342/12 

6 

 


