
 

 

 

PFU-SAK NR. 319/12 

 
KLAGER:                               

 
Exellars AS ved daglig leder Geir Henning Eikeland 

ADRESSE: Jacob Aalls gt. 59, 0364 Oslo 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Verdens Gang 
PUBLISERINGSDATO: 09.11.2012 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
GENRE: Anmeldelse 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, korrigering og beklagelse 
REGISTRERT: 29.11.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 29.11.2012 
BEHANDLES I PFU:  26.02.2013 
FERDIGBEHANDLET: 26.02.2013 
BEHANDLINGSTID: 87 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Verdens Gang (VG) publiserte fredag 9. november 2012 en artikkel både på nett og i sin 
papirutgave med tittelen «Den nye kjendisvinen».  
 
I papirutgaven gikk artikkelen over to sider og omtalte i alt åtte viner som promoteres av 
kjente personer. Artikkelen var utstyrt med de vanlige terningkastene. Én vin fikk 
terningkast seks, tre fikk fem, to fikk fire, en fikk tre, og Anne Kat. Hærlands Abruzzo fikk 
terningkast to.  
 
I omtalen av den konkrete vinen het det: 

«Anne-Kat. selger faktisk ganske mye av denne vinen uten at jeg helt forstår 
hvorfor. Spinkel og ubalansert rødvin. Dufter av plomme og overmodne bær. 
Oppleves som spiss og uharmonisk. Varm avslutning. Ikke det helt store.» I 
tilknytning til omtalen var en flaske avbildet. 

 
På et bilde i tilknytning til artikkelen poserer Hærland med fire vinflasker. Bildetekst:  

«På etiketten: Anne-Kat. presenterte sin vinsamling for året i mars i år, med bilder 
av seg selv på vinetiketten.» 

 
I nettutgaven var det en henvisning på første side (til VG+) med det samme bildet, og 
følgende tekst: 

«Test av kjendisvin: Slakt av Anne-Kat. Bjørn Eidsvåg, Anne-Kat. Hærland og 
Eivind Hellstrøm er blant kjendisene som har sin egen vin. Og det er stort sprik i 
kvaliteten, ifølge VGs vinekspert.» 

 



 
  Sak nr. 319/12 

2 

 
KLAGEN:  
 
Klager er firmaet Exellars AS ved daglig leder. Firmaet er importør av vinene Hærland 
promoterer. Klagen gjelder utelukkende bildebruken, at avisen både i nettutgaven og i 
papirutgaven har brukt et bilde av Anne-Kat. Hærland med en annen vin enn den som 
omtales og vurderes.  
 
«Anne-Kat. Hærland er i nettutgaven publisert med et bilde av henne og vinserien «Cruella» 
med en stor og tydelig to’er over hele bildet. Det er da selvsagt naturlig for leserne som ser 
forsiden av nettavisen at det er Cruella vinene som har fått terningkast 2.»  
 
Klageren anfører at Cruella-serien består av to viner fra Frankrike og en musserende fra 
Italia, mens vinen VGs vinmelder har omtalt, er en rødvin fra Italia. Vinene Anne-Kat. er 
avbildet sammen med, er ikke testet. «Under bildet står teksten «Slakt av Anne-Kat.«Det er 
meget tydelig at VG her gjør et gigantisk overtramp.» Klageren viser videre til at ingen av de 
andre kjendisene er avbildet med feil vin.  
  
Det opplyses i klagen at en umiddelbar kontakt med avisen med tanke på å rette opp feilen,. 
ikke førte fram. 
 
 

FORSØK PÅ MINNELIG ORDNING:  
 
Etter å ha mottatt klagen, svarte VGs ansvarlige redaktør klageren med å opplyse at han 
først nå ble klar over at klagerens opprinnelige henvendelse også gjaldt nettutgaven. I sitt 
svar til klageren skriver redaktøren. «Jeg deler oppfatningen av at det ikke er godt håndverk 
å legge en terning inn på et bilde av Anne-Kat. med vinflasker som ikke er anmeldt.» 
Redaktøren foreslo derfor følgende beklagelse: 
 
«VG anmeldte fredag 9. november flere viner promotert av kjendiser. Blant annet ble «Anne-
Kat – Tatt av Vinen 2010» vurdert av vår anmelder. I netthenvisningen til og i presentasjonen 
på VG+ ble det brukt et bilde av Anne-Kat, ledsaget av terningkastet for anmeldelsen, men 
med helt andre viner enn dem som var anmeldt. Dette er en sammenstilling av anmeldelse, 
billedbruk og presentasjon VG beklager. VG har ikke anmeldt flere av vinene som ble 
eksponert på bildet.» Avisen tilbyr seg også å bytte ut bildet med er mer nøytralt.  
 
Exellars avviste VGs forsøk på en minnelig løsning, og anfører at man også anser 
publiseringen i papirutgaven som problematisk. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Verdens Gang kan ikke se at presentasjonen og bildebruken i papirutgaven er presseetisk 
problematisk, eller at bildet av Anne-Kat. ikke er relevant.  
 
Avisen anfører videre, slik den også gjorde direkte overfor klageren, at bildebruken i 
nettversjonen var slett håndverk. «Derfor tok jeg (ansv. red.; sekr. anm.) umiddelbart 
initiativ til å beklage dette så snart jeg ble oppmerksom på forholdet. En beklagelse på 
samme plass som netthenvisningen på VG+, og utbytting av oppslaget der bilde og terning 
var uheldig sammenstilt ble umiddelbart iverksatt. Vi har altså fullt ut oppfylt 



 
  Sak nr. 319/12 

3 

bestemmelsene i Vær Varsom-plakatens §4.13: Feilaktige opplysninger skal rettes og 
eventuelt beklages snarest mulig.» Avisen anfører at god presseskikk er å rydde opp etter 
seg om det begås feil, noe avisen mener den har gjort.  
 
 
Partene har i påfølgende brevutveksling ikke tilført ytterligere vesentlige anførsler. 
  



 
  Sak nr. 319/12 

4 

   
 
 
   
 
 


