
 

 

 

PFU-SAK NR. 317/12 

 
KLAGER: 

 
Advokat Vidar Strømme p.v.a. Petar Vukicevic 

ADRESSE: Advokatfirmaet Schjødt, Pb. 2444 Solli, 0201 Oslo  
TELEFON: 22 01 88 00  
PUBLIKASJON: Dagbladet (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 12.–23.11.2012 
STOFFOMRÅDE: Sport 
GENRE: Nyhetsartikler, kommentarartikkel 
SØKERSTIKKORD: Journalistisk troverdighet, kildekritikk, gjengivelse av uttalelser, 

skjult opptak, saklighet og omtanke, skille fakta fra kommentarer, 
forhåndsdom 

REGISTRERT: 29.11.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 29.11.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  21.03.2013 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 112 dager 
KLAGEGRUPPE: Friidrettstrener (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Sammendraget under av artiklene i «Vukicevic-saken» omtaler 

ikke alle publiseringene i Dagbladet. I sammendraget er artiklene 
som er lagt ved klagen, vektlagt. For øvrig er alle artikler som er 
publisert om saken i papiravisen perioden 12.–23. november 2012 
lagt ved underlagspapirene. 

 
SAMMENDRAG:  
 
Dagbladet publiserte i november 2012 en rekke artikler om friidrettstrener Petar Vukicevic i 
forbindelse med uttalelser og påstander om at han skal ha forhørt seg om forbudte stoffer. 
 
Den første artikkelen (i det som etter hvert ble omtalt som «Vukicevic-saken») ble publisert 
mandag 12. november 2012. Artikkelen var illustrert med et stort bilde av Petar Vukicevic, 
der følgende stikk- og hovedtittel var lagt inn i bildet: «Norsk trenerprofil:» «– Jeg forhørte 
meg om FORBUDTE STOFFER». I bildeteksten sto det:  
 

«FORHØRTE SEG: Petar Vukicevic er en av Norges mest kjente og profilerte 
friidrettstrenere. Han bekrefter overfor Dagbladet at han har forhørt seg om 
forbudte stoffer.» 

 
I ingressen het det:  
 

«Trenerprofilen Petar Vukicevic innrømmer at han har forhørt seg om 

veksthormoner og testosteron. – Det er helt naturlig, mener han.» 
 



 
  Sak nr. 317/12 

2 

I brødteksten forklarte Vukicevic:  
 

«– Jeg har en kamerat som også er en kjent trener. Jeg har spurt ham om enkelte 
ting. Jeg husker ikke helt nå, men jeg vet at det var snakk om enten veksthormon 
eller testosteron, sier Petar Vukicevic til Dagbladet.» 

 
Videre ble det opplyst:  
 

«Han refererer til e-poster han sendte til en profilert, europeisk friidrettstrener i 
perioden 2001–2003. Dagbladet har den aktuelle e-postkorrespondansen, der 
Vukicevic og den andre treneren diskuterer veksthormon, dopingtester og 
testosteronplaster. E-postene er sendt fra adressa vukicevi@online.no, som i 
perioden ble disponert av Petar Vukicevic og hans daværende kone.» 

 
Av brødteksten fremgår det også at Dagbladet har spurt Vukicevic om bakgrunnen for 
spørsmålene i e-posten. Dagbladet gjengir blant annet følgende svar fra Vukicevic:  
 

«– Absolutt alt som pågår i dagens trening, som gjelder trening og andre ting, 
opptar hver trener. Men én ting er at det opptar deg, en annen ting er at du skal 
bruke det, sier Vukicevic. – Jeg garanterer deg at alle trenere i verden vet veldig 
mye om bruk av for eksempel veksthormon, steroider, Gud vet. De vet det, men de 
fleste normale trenere bruker det ikke. I Norge er det selvmord. Bruker du det er 
du ferdig. Blir du tatt, er du ferdig.» 

 
Dagbladet har også vært i kontakt med blant andre toppidrettssjef Jarle Aambø ved 
Olympiatoppen som reagerer på Vukicevics uttalelser:  
 

«– Det er helt unaturlig kommunikasjon, og er ukjent for oss. Det er ikke vanlig at 

 trenere rådfører seg på denne måten[.]»  
 
I brødtekstens siste avsnitt, under mellomtittelen «– Ikke gunstig», ble dessuten den 
europeiske treneren som Vukicevic skal ha sendt e-post til, sitert:  
 

«– Hva jeg og Petar diskuterer har dere ingenting med. Dette er ikke gunstig for 

meg[.]» 
 
 
Tirsdag 13. november fulgte Dagbladet opp saken under tittelen «HER ER MANNEN som 
ble spurt om forbudte stoffer». I ingressen het det:  
 

«Friidrettsforbundet krever skriftlig svar om innholdet i de mystiske e-postene 

mellom treneren Petar Vukicevic og legen Srdjan Djordjevic.» 

 
Videre i brødteksten ble det opplyst: 
 

«Overfor Dagbladet bekrefter Vukicevic at det er legevennen han har benyttet for å 
rådføre seg om ulovlige stoffer. Srdjan Djordjevic er kjent for å ha enorm 
kunnskap om idrettsmedisin. Han driver selskapet TMG – BMC, som driver innen 
biomekanikk og kinesiologi for å utvikle verktøy for optimalisering av trening og 
restitusjon for toppidrettsutøvere. (…) Djordjevic er tidligere treningskamerat av 
Vukicevic fra det tidligere Jugoslavia.» 

mailto:vukicevi@online.no


 
  Sak nr. 317/12 

3 

 
«Djordjevic har en spesiell antidopinghistorie. Han er ifølge SI21 den eneste 
idrettstreneren i verden som har klart å få to av sine utøvere frikjent fra 
dopanklager. Første gang var lengdehopperen Boru Bilac, som i 1990 mistet sin 
bronsemedalje fra EM i Split. (…) Så, i 1999, var Srdjan Djordjevic svært delaktig i 
kampen som ble innledet etter Merlene Ottey ble tatt i doping.» 
 

Videre fremgikk det at friidrettspresident Svein Arne Hansen reagerer på opplysningene 
Dagbladet har brakt, og at forbundet derfor har bedt Petar Vukicevic om en skriftlig 
forklaring. 
 
 
Dagen etter, onsdag 14. november, gjenga Dagbladet også deler av innholdet i e-postene. 
Her het det:  
 

«Dette er de omstridte e-postene som Petar Vukicevic må svare for. Innholdet er 
forfalsket, hevder topptreneren overfor Dagbladet. (…) Han hevder det er ekskona 
Turid Syftestad som har manipulert e-postene. Det avviser hun blankt overfor 
Dagbladet.» 
 
«I en av e-postene som er undertegnet "vennlig hilsen Petar", omtales en person 
som skal ha blitt dopingtestet, og nervøsiteten for hva man i ytterste konsekvens 
fryktet kunne bli en positiv prøve. I e-postene beskrives det i detalj hva personen 
skal ha brukt, hvor mye og hvor lang tid det var mellom inntak og dopingtesten. 
(…) Deler av innholdet er kompliserte beregninger av blodverdier og medisinske 
forhold. E-postene er skrevet på serbisk. Dagbladet har benyttet to ulike byråer 
som har oversatt innholdet.» 

 
Dagbladet opplyste også: 
 

«Da Dagbladet snakket med Petar Vukicevic på fredag henviste han til sin advokat 
Vidar Strømme. Strømme ville ikke kommentere denne saken i går, og Vukicevic 
har ikke besvart videre anrop fra Dagbladet.» 

 
Videre refererte Dagbladet også hva Djordjevic skal ha uttalt til avisen om saken:  
 

«- Dokumentasjonen er manipulert elektronisk kommunikasjon og bør som sådan 

ikke være gjenstand for seriøs diskusjon eller antagelser.» 
 
Artikkelen var illustrert med et bilde av en pc. Over dette bildet var det lagt inn to bilder av 
Vukicevic og Djordjevic. I bildeteksten sto det:  
 

«OMSTRIDT KORRESPONDANSE: Srdjan Djordjevic (oppe til høyre) fikk  

e-postspørsmål fra Petar Vukicevic (oppe til venstre) om bruk av forbudte stoffer.» 
 
Samme dag fortalte også Petar Vukicevics ekskone at det var hun som ga de omtalte  
e-postene til Antidoping Norge. I artikkelen uttalte hun:  
 

«– Jeg gikk til Antidoping Norge med e-postene i fjor, fordi Petar beskyldte meg 
for å ha forfalsket dem. Jeg følte at det var ubehagelig, sier Turid Syftestad til 
Dagbladet.» 



 
  Sak nr. 317/12 

4 

 
Videre skrev Dagbladet:  
 

«Slik gikk det til at Antidoping Norge først fikk e-postene i 2011 – og ikke i 2004 

da de første gang fikk bekymringsmelding fra Petars tidligere svigerinne.» 
 
Av artikkelen fremgikk det at Dagbladet også har vært i kontakt med Petar Vukicevics 
tidligere svigerinne (Turid Syftestads søster). Hun uttalte:  
 

«– Jeg tipset Antidoping Norge, men Turid nektet meg å gi ut materialet av hensyn  

til barna. Derfor ble det ikke noe av[.]»  
 
I artikkelen ble det også opplyst:   
 

«Antidoping Norge henla saken etter ett møte da de mente den var foreldet, men 
varslet likevel Verdens antidopingbyrå WADA, som har bekreftet overfor 
Dagbladet at de vil lagre e-postene.» 

 
Onsdag 14. november publiserte Dagbladet i tillegg en artikkel på sine nettsider om at 
Norges Friidrettsforbund tar «anklagene rundt Petar Vukicevic svært alvorlig». 
Friidrettsforbundets president uttalte:  
 

«– Vi er nødt til å få en bedre oversikt, og vi har som mål å få alle fakta på bordet. 
Jeg vil påpeke at vi tar dette svært alvorlig, og vi følger saken tett. (…) – Vi ønsker 
ikke trenere i Norges Friidrettsforbund som har et forhold til doping[.] (…) – Det er 
viktig for oss å påpeke at vi ikke har noen indikasjoner om at Petars barn Christina 
Vukicevic og Vladimir Vukicevic, eller noen andre norske landslagsutøvere, har et 
uklart forhold til doping, presiserer friidrettspresident Svein Arne Hansen.» 

 
 
Torsdag 15. november publiserte Dagbladet en artikkel der «[t]o av verdens eksperter» 
uttalte seg om innholdet i e-postene. Artikkelens tittel var: «- E-postene beskriver en 

SMART DOPINGMETODE». I brødteksten opplyste Dagbladet:  
 

«All informasjon ekspertene ble forelagt var anonymisert av Dagbladet. De leste  
e-postene og uttalte seg før e-post-bråket ble utløst av et intervju med Petar 
Vukicevic i Dagbladet mandag. De uttaler seg ikke om hvem som har skrevet  
e-postene eller om de er manipulert i ettertid. Deres mening om innholdet er 
krystallklar: Uansett hvem som skrev dem så har vedkommende stor innsikt i 
doping.» 

 
Den ene eksperten uttalte blant annet:  
 

«– Det som beskrives i e-postene er en form for doping ekspertmiljøet hører mange 

snakke om, men få er avslørt for[.]» 
 
Og den andre mente blant annet at det handlet «om hvordan man unngår å bli tatt». 
 
Videre gjenga Dagbladet også mye av den tidligere publiserte informasjonen om saken og 
hva de ulike involverte/berørte i saken har uttalt og ment. Dessuten var oppslaget illustrert 
med et bilde av Petar Vukicevic og faksimiler av tidligere publiseringer i saken. 



 
  Sak nr. 317/12 

5 

 
Samme dag hadde Dagbladet også en artikkel på sine nettsider der det fremgikk at 
Friidrettsforbundet har bedt Vukicevic komme hjem fra treningsleir i Sør-Afrika for å 
forklare seg om e-postkommunikasjonen.  
 
 
Fredag 16. november fortalte Dagbladet under tittelen «Derfor ble Vukicevic kalt hjem»:  
 

«Petar Vukicevic har oversendt tre e-poster til granskerne i Friidrettsforbundet. 

Antidoping Norge sitter på fem e-poster. Nå er Vukicevic kalt hjem til Norge.» 

 
I brødteksten ble flere tidligere publiserte opplysninger om saken gjentatt, også hva 
eksperter har uttalt om e-postenes innhold. I denne sammenheng skrev avisen:  
 

«Etter det Dagbladet forstår, finnes ikke e-posten der disse metodene beskrives i 
det materialet Petar Vukicevic har oversendt granskerne i Friidrettsforbundet. En 
e-post med informasjon om konkrete blodverdier skal heller ikke befinne seg 
blant dokumentasjonen.» 

 
I teksten uttalte også friidrettspresidenten seg:  
 

«– Etter å ha gått gjennom e-postene Petar har oversendt oss, sitter forbundet igjen 
med en rekke ubesvarte spørsmål. Vi ser så alvorlig på dette at vi har bedt ham 
komme hjem for å redegjøre for saken[.]» 

 
Videre fikk også Vukicevics advokat komme til orde:  
 

«– Jeg regner med at Friidrettsforbundet stiller spørsmål hvis de er usikre på om de 

har fått all informasjonen Petar sitter på[.]» 
 
Det fremgikk også av teksten at Dagbladet hadde forsøkt å få kontakt med Petar Vukicevic, 
og avslutningsvis opplyste Dagbladet:  
 

«I går kveld ba Friidrettsforbundet Antidoping Norge om å gjenoppta 
etterforskningen av Vukicevic, etter at Antidoping Norge først mente saken var 
foreldet.» 

 
 
Lørdag 17. november fulgte Dagbladet opp med en publisering av innholdet i de diskuterte 
e-postene. Artikkelen var titulert «ORD FOR ORD» og «Her er de omstridte e-postene». 
Også dette oppslaget var illustrert med et stort bilde av Petar Vukicevic. I bildeteksten het 
det:  
 

«BEDYRER SIN USKYLD: Petar Vukicevic sier han ikke kjenner seg igjen i 
innholdet i e-postene. – Han har alltid vært motstander av doping, sier hans 
advokat Vidar Strømme.» 

 
I tilknytning til publiseringen av e-postene trykket Dagbladet også en artikkel med tittelen  
«– Petar har ikke gjort noe galt». Av brødteksten fremgikk det at de gjengitte  
e-postene originalt var skrevet på serbisk, men senere oversatt til engelsk (av to 
oversetterbyråer), og deretter oversatt til norsk av Dagbladet selv. 



 
  Sak nr. 317/12 

6 

 
Under mellomtittelen «Vil svare» ble det opplyst:  
 

«Friidrettspresident Svein Arne Hansen har skaffet seg tilgang til e-postene, og 
jobber med å få alle oversatt. Innholdet har sjokkert Friidrettsforbundet. Torsdag 
kveld ba forbundet Petar sette seg på første fly hjem fra treningsleir i Sør-Afrika.  
– Petar vil svare på alle spørsmål overfor forbundet, sier Vukicevic[s] advokat 
Vidar Strømme til Dagbladet. Petar Vukicevic hevder overfor Dagbladet at eks-
kona Turid Syftestad har manipulert e-postene, og nekter for å ha skrevet store 
deler av dem. Syftestad avviser anklagen.» 

 
Videre fremkom det også:  
 

«– (…) Petar mener han ikke har gjort noe galt, og sier han alltid har vært 
motstander av doping. På grunn av forholdet til ekskona vil han [Petar Vukicevic] 
ikke kommentere e-postene, sier advokat Strømme. Srdjan Djordjevic hevder også 
overfor Dagbladet at e-postene er endret i ettertid.» 

 
Dagbladet opplyste i tillegg å ha vært i kontakt med flere utøvere Vukicevic har trent i den 
aktuelle perioden, og at alle har benektet «enhver form for tilknytning til doping». Avisen 
viste imidlertid også til hva den danske dopingeksperten Rasmus Damsgaard uttalte i 
Dagbladet to dager tidligere, at «e-postene [beskriver] en form for doping ekspertmiljøene 

hører mange snakke om, men få er avslørt for». 
 
Samme lørdag fortalte også Dagbladet i en nettartikkel at Petar Vukicevic og Srdjan 
Djordjevic fortsatt jobber sammen. I ingressen het det:  
 

«De to mennene som står midt i e-poststormen, jobbet seinest sammen i Oslo 

tidligere denne måneden.» 
 
I artikkelen uttalte Djordjevic:  
 

«– Jeg møtte Petar Vukicevic og gjennomførte tester på noen av hans utøvere på 
Bislett stadion. Det var helt lovlige målinger av muskelbalansen. Jeg er bestyrtet 
over at noen tror at jeg på noe tidspunkt har gitt dopingråd. Utover det ønsker jeg 
ikke å si noe, sier Srdjan Djordjevic på telefon til Dagbladet.» 

 
Det fremgikk også at Djordjevic ikke motsetter seg avisens publisering av e-postene: 
 

«– Bare offentliggjør, men hele oppstyret oppleves av meg som urettferdig.  

E-postene mellom meg og Petar er manipulert i ettertid, sier han.» 
 
 

Mandag 19. november, en uke etter at saken første gang ble omtalt av Dagbladet, skrev 
avisen på sine nettsider: «Petar Vukicevic permittert etter oppvaskmøte». I artikkelens 
brødtekst uttalte Vukicevics advokat:  
 

«– Petar permitteres mens undersøkelsene til Friidrettsforbundet pågår. Det er 
naturlig og i alles interesse. Vi er enige om å komme til bunns i saken, og vi er 
glade for at Antidoping Norge vil gjennomføre granskingen, sier Strømme til 
Dagbladet.» 



 
  Sak nr. 317/12 

7 

 
Også friidrettspresidenten fikk komme til orde i artikkelen:  
 

«– Petar Vukicevic har vist samarbeidsvilje i forhold til disse alvorlige anklagene. 
Vi må imidlertid se saken i sammenheng med idrettens etiske verdier. Slik saken 
er nå har vi permittert Vukicevic fram til Antidoping Norge kommer med en 
konklusjon på sine undersøkelser[.]» 
 

Samme mandag hadde Dagbladet også en notis i papiravisen om at Petar Vukicevic skal 
møte Friidrettsforbundet. 

 

 
Tirsdag 20. november 2012 publiserte Dagbladet en artikkel der Vukicevic-familiens fastlege 
i Drøbak, Seyed Hossini, uttalte: «– Jeg tok hormonprøve av Petars utøver». Dette var også 
artikkelens tittel, satt inn i et stort bilde av legen. I artikkelen skrev Dagbladet:  
 

«Den kjente friidrettstrenerer Petar Vukicevic ble i går permittert med 
øyeblikkelig virkning etter at han overfor Dagbladet innrømmet å ha forhørt seg 
om veksthormoner og testosteron i e-poster sendt til trenerkompisen Srdjan 
Djordjevic i Slovenia. E-postutvekslingen fant sted i årene 2001–2003. Siden 
Dagbladet avslørte saken forrige mandag har Vukicevic konsekvent fastholdt at 
ekskona har manipulert e-postene i ettertid. Nå kan Dagbladet avsløre at 
Vukicevic-familiens egen fastlege gjennomførte en test nøyaktig som beskrevet i 
de omstridte epostene.» 

 
I artikkelen gjenga også Dagbladet innholdet fra en e-post som skal være sendt to uker etter 
legebesøket. Her het det blant annet: 
 

«”(…) du kan ikke forestille deg hvor mye som skulle til for å få utført testene du 
indikerte. (…) Én test er gjennomførbar, men to… Bare for sikkerhets skyld ønsket 
jeg to ulike leger til å gjennomføre dem, så det tok ekstra tid… (…) 1. Den første 
testen (før inntak): T fri 14,4 pmol/L S–LH 5 U/L S-SHBG 180 nmol/L 2. Den andre 
testen (2,5 mg, tre dager pr tiende time): T fri 14,7 pmil/L S-LH 13 S-SHBH 169 Den 
andre testen ble utført cirka seks timer etter at plasteret var fjernet. (…) Hilsen fra 
Petar.»  

 
Samme dag omtalte også Dagbladet at toppidrettssjef Jarle Aambø skal ha kjent til saken 
siden juni 2011 uten å ha orientert friidrettsforbundet. Det fremgår at toppidrettsjefen skal ha 
hatt en samtale med Petar Vukicevic etter at han fikk kjennskap til saken, og han forklarer 
hvorfor han ikke gikk videre:  
 

«– (…) Jeg sa til ham det samme som jeg sa til dere [Dagbladet, sekr. anm.] da, at 
jeg umiddelbart syntes det var en unormal kommunikasjon (…) – Litt senere ble 
jeg kjent med at Norges Friidrettsforbund hadde kjennskap til saken, og at 
Antidoping Norge hadde fått oversendt mailkorrespondansen. Da anså jeg saken 
som et forhold mellom Antidoping Norge og friidrettsforbundet, sier Aambø.» 

 
Videre publiserte Dagbladet denne tirsdagen også en kommentar med tittelen «Doptest på 

legekontoret», skrevet av avisens kommentator, Esten O. Sæther. I bildeteksten het det:  
 



 
  Sak nr. 317/12 

8 

«INGEN FORFALSKNING: Etter at Petars familielege bekreftet å ha utført 
hormonprøver  for en av friidrettstrenerens utøvere, er diskusjonen om forfalskete 
e-mail definitivt avsluttet.» 

 
I brødteksten skrev kommentatoren:  
 

«Dagens avsløring av hvordan Petar Vukicevic fikk familielegen sin til å for[e]ta 
hormonprøver av en ung kvinnelig utøver, forandrer hele bevisførselen i denne 
saken. For nå er det ikke lenger snakk om påstanden om falske e-mail. Den 
hormontesten som utførlig forklares i en av Petars e-mail til vennen Srdjan 
Djordjevic, har skjedd i virkeligheten på et legekontor i Drøbak (…) Denne nye 
vendingen i saken gir Petar Vukicevic enda et troverdighetsproblem. Men 
dessverre er han ikke alene om å slite. De siste avsløringene her i Dagbladet har 
drevet idrettslederne fra skanse til skanse.» 

 
Videre rettet kommentaren søkelyset mer generelt mot uklare holdninger til doping i norsk 
toppidrett og hvordan forbundene har håndtert dopingpåstander/-saker. Kommentatoren 
kom imidlertid også tilbake til «Vukicevic-saken»: 
 

«Nå strammer både Olympiatoppen og Friidrettsforbundet plutselig til. Den siste 
uka har visst Dagbladets Vukicevic-avsløringer forandret alt, men så enkelt bør de 
ansvarlige ikke få slippe unna. For om verken Olympiatoppen eller 
Friidrettsforbundet kjente til hormonprøvene som ble tatt på et legekontor i 
Drøbak for å sjekke dopingeffekten hos en av Petars utøvere har alle de impliserte 
lederne egentlig visst nok om dopingondet til å reagere. De gjorde det ikke. I over 
ett år holdt for eksempel toppidrettssjef Jarle Aambø opplysningene om Petar 
Vukicevic sin serbiske dopkontakt for seg selv.» 

 
En litt redigert versjon av kommentaren ble også publisert samme dag i papiravisen under 
tittelen «En infisert norsk OL-tropp».  
 
 
Onsdag 21. november hadde Dagbladet også flere sider i sin avis om saken. Under tittelen 
«Dette styrker ikke Petars sak» kommenterte friidrettspresidenten opplysningene 
Dagbladet publiserte dagen før, der Vukicevic-familiens lege fortalte at han tok 
hormonprøve av en av Petar Vukicevics utøvere. Friidrettspresidenten sa: 
 

«– Jeg reagerer på den måten, at dette ikke styrker Petars sak. Det gjør det ikke. Jeg 
må ta forbehold om at det som står der er riktig, og jeg regner med at Dagbladet 
har undersøkt dette. Hvis det er riktig, er det ikke bra for Petar[.]»  

 
Samme dag publiserte Dagbladet også en kommentar med tittelen «Gærne koner, feige 

menn», også denne skrevet av avisens Esten O. Sæther. I kommentaren het det:  
 

«SÅ vet vi at alle de store gutta har visst. Da friidrettstrener Petar Vukicevic ble 
forelagt alt bevismaterialet Dagbladet hadde samlet inn i fjor høst, tok det bare 
noen minutter før han utpekte eks-kona som den skyldige – Det er bare bullshit. 
Det kommer helt sikkert fra en person jeg har vært gift med. 

Den versjonen kom etter hvert som en sannhet fra Petars 
manipuleringskamerat Srdjan Djordevic; mannen som villig hjalp den norske 
treneren i fabuleringen om den perfekte dopblandingen til eventuelt bruk for 



 
  Sak nr. 317/12 

9 

utøverne hans[.] (…) Selv ikke etter at Dagbladet på lørdag publiserte det 
sjokkerende detaljert medisinske innholdet i de omdiskuterte e-mailene, var det 
lett å overbevise sportsgutta om at dopundersøkelsene var Petars eget verk. (…) En 
etter en har idrettens mektigste menn hele det siste året tatt Petars forklaring for 
god fisk.» 

 
Mot slutten av kommentaren het det:  
 

«For ute i de norske klubbene er det ennå skremmende mange mannlige ledere 
som synes det er viktigere å løpe noen tiendedeler raskere enn hvor lovlig 
resultatet er blitt skapt. Det er da det er greit å huske på at e-mailene ikke var eks-
konas onde verk. I går ble det verste innholdet bekreftet av Petar Vukicevic sin 
familielege. Det var der friidrettstreneren lot en av utøverne sine bli hormontestet 
sannsynligvis for å se om dopopplegget virket.» 

 
 
Også torsdag 22. november og fredag 23. november ble saken omtalt over flere sider i 
Dagbladet. Fredag 23. november publiserte Dagbladet dessuten et videointervju med Petar 
Vukicevic på sine nettsider. Intervjuet inngikk i nettartikkelen med tittelen «Her innrømmer 

Petar å ha spurt om forbudte stoffer». Om videointervjuet het det i brødteksten:  
 

«Dagbladet publiserer i dag en video tatt opp under samtalen avisa hadde med 
Petar Vukicevic utenfor Albifeira i Portugal. (…) Videoen viser noe av grunnlaget 
for saken om trenerens forhold til forbudte stoffer.»  

 
For øvrig gjentok Dagbladet i artikkelen også mye av det som er publisert om og uttalt i 
saken tidligere, blant annet:  
 

«Fra første møte med Dagbladet og fram til i dag har Vukicevic beskyldt eks-kona 
Turid Syftestad for å ha manipulert deler av dem i ettertid. Han oppgir imidlertid 
at e-postene er sendt av ham, og at han spurte om forbudte stoffer. – Min ekskone 
har tatt den mailen, og så har hun da selv puttet de tingene hun hadde lyst til å 
putte inn, sa Vukicevic til Dagbladet. Hvilke avsnitt eller deler av e-postene som 
ekskona, ifølge Vukicevic, har lagt til i e-postene, har han aldri villet presisere 
overfor Dagbladet. Han har også blitt tilbudt intervjuer og møter med Dagbladet 
jevnlig siden den første kontakten i Portugal i mai 2011. Han har avvist all slik 
kontakt, og via sin advokat har han også avvist nye intervjuer. Turid Syftestad 
avviser at hun har manipulert innholdet [i] e-postene.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Petar Vukicevic via advokat. Slik klager ser det, har Dagbladet brutt følgende 
punkter i Vær Varsom-plakaten gjennom dekningen av «e-postsaken»/«Vukicevic-saken»:  

 2.3: Journalistisk integritet 

 3.2: Kildekritikk 

 3.7: Gjengivelse av uttalelser 

 3.10: Skjult opptak 

 4.1: Saklighet og omtanke 

 4.2: Skille fakta fra kommentarer 

 4.5: Forhåndsdom 



 
  Sak nr. 317/12 

10 

 
Om bakgrunnen og foranledningen til Dagbladets publiseringer, skriver klager: «Etter det vi 
forstår var det Petar Vukicevics ekskone som i 2011 ga e-postene til Dagbladet. Den 19. mai 
2011 tok Dagbladet kontakt med ham, med spørsmål om disse e-postene. (…) Petar 
Vukicevic oppga umiddelbart at det måtte være hans ekskone som sto bak dette. Han 
fortalte også at ekskonen ved andre anledninger hadde kommet med trusler om negativ 
omtale. Bak dette ligger en opprivende skilsmisse og konfliktforhold fra 1996 til 2003 (..) 
Petar Vukicevics ekskone hadde også fremsatt liknende anklager til Antidoping Norge, som 
ble henlagt, samt visstnok til Norges Friidrettsforbund. Dagbladet må ha vært kjent med 
denne bakgrunnen, som åpenbart burde ha manet til forsiktighet. (…) Etter kontakten med 
Petar Vukicevic i mai 2011 foretok ikke Dagbladet noen publisering, selv om avisen den gang 
sa at det ville bli gjort. Først i november 2012 publiserte avisen en lang rekke artikler.» 
 
Når det gjelder konsekvensen av Dagbladets omtale, anfører klager: «Dagbladets 
svertekampanje har satt en stopper for hans [Petar Vukicevics] karriere, fratatt ham hans 
eneste inntektskilde og stort sett radert ut hans gode renommé som friidrettstrener. Dette 
kun basert på rene indisier og beskyldninger fra hans ekskone.» Slik klager ser det, synes 
Dagbladet «å stille mer lemfeldige krav til sin behandling av saker som handler om doping, 
enn for eksempel kriminalreportasjer». 
 
Etter klagers mening er Dagbladets dekning preget av enkildejournalistikk; det hevdes at 
omtalen kun er basert på beskyldninger fra klagers ekskone: «Det er ikke tvil om at 
Dagbladet underbygger hele saken mot Petar Vukicevic med informasjon fra én eneste kilde. 
En kilde som dessuten har åpenbart og iøynefallende skademotiv. I tillegg til å bygge på en 
kilde i Petar Vukicevics disfavør, har også Dagbladet unnlatt å informere om holdepunkter 
for at epostene var manipulerte – holdepunkter som Dagbladet selv fant fram til, men 
underslo overfor sine lesere. Forholdet er at Dagbladet kommuniserte med den som skulle 
ha mottatt e-postene, nemlig Srdjan Djordjevic. Sistnevnte svarte umiddelbart på Dagbladets 
henvendelse at: ”The documentation you sent is manipulated electronic communication and as such 
should not be a subject of serious discussion or assumptions.”» (se bilag 1, sekr. anm.). 
 
Klager mener Dagbladet har unnlatt å nevne Djordjevic’ svar fordi «avisen hadde gjort seg 
opp en mening på basis av den første kilden». I tillegg anfører klager at Dagbladet har 
villedet Djordjevic i e-postene som ble sendt ham, blant annet idet Dagbladet skrev: «(…) 
whatever your claim about e-mails – Petar still confirm that you indeed did advise him on use of GH 
and testosterone.» Det avvises at klager har uttalt noe slikt. 
 
Videre reagerer klager sterkt på videoopptaket som ble publisert 23. november. Klager 
oppfatter dette som et skjult opptak, i strid med VVP-punkt 3.10. Klager opplyser at 
Dagbladet aldri informerte Petar Vukicevic om at samtalen han hadde med Dagbladets to 
journalister i Portugal i mai 2011, ble filmet. 
 
Klager forklarer: «Ved siden av to journalister var det også en fotograf til stede, som ga 
inntrykk av å ta fotografier med et speilreflekskamera. At Vukicevic ikke var klar over at det 
ble gjort lyd- og videoopptak, fremgår dessuten av kameraføringen og Vukicevics 
manglende oppmerksomhet mot kameraet. Senere har journalistene opplyst å besitte et 
lydopptak (…) Det er imidlertid ikke opplyst at de fortalte at de også gjorde videoopptak av 
ham, som er poenget her.»  
 
Slik klager ser det, avdekker ikke videoen forhold av «vesentlig samfunnsmessig 
betydning». Klager anfører: «Det virker klart at opptaket er gjort for å kunne benytte dette 



 
  Sak nr. 317/12 

11 

som et middel til å fremtvinge andre uttalelser fra Vukicevic eller andre. Underveis i 
samtalen ledes han i retning av visse uttalelser og det skjer ledende ”oppsummeringer” fra 
journalistens side. Situasjonen må dessuten ha vært skremmende for Vukicevic, samtalen ble 
ifølge ham innledet med at journalistene hadde en rekke kilder på at han hadde drevet 
systematisk doping av sine utøvere.» 
 
Klager opplyser også at videoopptaket er klippet, og at «Dagbladet i det som er bortklippet 
har gitt ham (har ”nevnt”) informasjoner som så gjentas som Vukicevics egne i resten av 
opptaket». 
 
Etter klagers mening innebærer Dagbladets dekning av «e-postsaken» også en 
«forhåndsdømming om dopingbruk, som det ikke finnes noe som helst grunnlag for».  
 
Slik klager ser det, har Dagbladet brukt informasjonen fra legen Seyed Hosseini i Drøbak 
«som bevis for at Petar Vukicevic har dopet sine utøvere», noe klager mener også 
«fremkommer i en kommentarartikkel av Esten O. Sæther». Klager henviser også til 
bildeteksten i denne kommentarartikkelen («Doptest på legekontoret»), og skriver: 
«Dagbladet gir altså inntrykk av at man nå har håndfaste bevis for doping, og at 
opplysningene om manipulerte e-poster er gjendrevet eller uten betydning. Kommentaren 
fremstår som en form for endelig ”dom” fra Dagbladet. Sæther omtaler til og med hvordan 
”bevisførselen” nå er endret, de forskjellige ”avsløringene”, hvordan Vukicevic ikke har noen 
troverdighet og at Vukicevic ”for lengst [har] innrømmet tett dopingrelatert kontakt med sin 
serbiske manipuleringsspesialist Srdjan Djordevic”. Han slår også fast at Aambø har hold[t] 
opplysninger om Vukicevic ”sin serbiske dopkontakt” for seg selv.» 
 
Klager mener «Dagbladets skyldkonstateringer fremkommer også på en rekke andre måter», 
blant annet gjennom «sammenstillinger av nyhetsartikler og kommentarer slik at det ikke 
levnes tvil om hva som må være den riktige konklusjon». I denne sammenheng mener klager 
også at grensen mellom kommentarer og fakta er uklar (jf. VVP-punkt 4.2). 
 
Klager anfører videre feil i fremstillingen; klager skal ikke ha «rådført» seg om forbudte 
stoffer. Slik klager ser det, underbygger Dagbladet gjennom en slik feilaktig presentasjon at 
Vukicevic er skyldig. 
 
Klager reagerer også på at det antydes at det skal ha vært gjennomført hemmelige samtaler 
som «ikke er gunstige», og at Dagbladet – til tross for at klager og Djordjevic har opplyst at  
e-postene er manipulerte – legger til grunn «at kommunikasjonen har foregått slik Dagbladet 
mener». Klager anfører: «Gjennom endringen av hva Vukicevic og Djordjevic faktisk har 
sagt, har Dagbladet overtrådt Vær Varsom-plakatens punkt 3.7.» 
 
Etter klagers mening må dessuten den samlede presentasjonen være i strid med Vær 
Varsom-plakatens punkt 4.1 (saklighet og omtanke). 
 
Videre påpeker klager at Dagbladets kommentator, Esten O. Sæther, «som er sentral i 
dekningen av E-postsaken, [selv er] tilknyttet Norsk Idrettsforbund gjennom mange år, 
gjennom jobben som Norges landslagssjef i Futsal». Slik klager ser det, har kommentatoren 
en dobbeltrolle som er i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 2.3: «Sæther er sjef for 
Futsal, som er innendørs fotball. Dette er en gren som er svært preget av amatørutøvere, og 
hvor doping formodentlig er helt upraktisk. Det er nærliggende å tenke at Sæther med sin 
bakgrunn fra slik idrett helt uten dopingproblem, vil ha en tilbøyelighet til en høy grad av 
moralisme ved mistanke om doping i andre idrettsgrener. Nådeløse angrep på enhver mulig 



 
  Sak nr. 317/12 

12 

mistanke i andre grener, vil være egnet til å underbygge kvaliteten av den ”rene” grenen han 
selv er leder av. Samtidig som han til en viss grad identifiserer seg med idretten, vil han 
trolig ha mindre forståelse for de krav til saklighet, saksbehandling og bevis som kreves i de 
idrettene hvor mistanke om doping lettere kan bli sådd. Om det forholder seg slik kan vi 
ikke vite, men Sæthers opptreden gir dessverre et slikt inntrykk.» 
 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagbladet anfører at avisen «både før og etter publisering [har] vært klar over at 
sakskomplekset må oppleves som meget belastende for Petar Vukicevic og hans nærmeste». 
Dette er noe avisen har forholdt seg til gjennom de etiske vurderingene og publisistiske 
avgjørelsene. Avisen skriver: «Dagbladet har hele tiden jobbet for å etablere en best mulig 
dialog med Petar Vukicevic, både direkte og gjennom hans advokat Vidar Strømme. Det har 
vært viktig for oss å få frem Petar Vukicevics syn i samtlige av de artiklene vi har publisert. 
(…) Dessverre har det vist seg svært vanskelig å få Petar Vukicevic i tale. Petar har etter det 
første intervjuet i Portugal 19. mai 2011, til tross for gjentatte henvendelser frem til 
publisering høsten 2012, en periode på 18 måneder, konsekvent nektet å gi nye intervjuer.» 
 
Dagbladet opplyser at dopingavsløringene i 2012 (blant annet i sykkelsporten) og debatten 
om treneres holdning til doping (blant annet etter Tysse-saken), utgjør et bakteppe for 
hvorfor Dagbladet valgte å publisere saken om Petar Vukicevic på akkurat dette tidspunktet. 
Slik Dagbladet ser det, har avisen gjennom sin journalistikk også «problematisert Petar 
Vukicevics holdninger i forhold til doping». 
 
Dagbladet forklarer at redaksjonen har jobbet med saken om Petar Vukicevic i lang tid, og at 
den startet i 2011 med at man fikk tilgang på de omdiskuterte e-postene, samt påstander om 
at treneren skulle ha uklare holdninger til doping. I arbeidet med å få klarhet i 
opplysningene, har redaksjonen vært i kontakt med en rekke kilder. 
 
Med hensyn til den første artikkelen om saken, påpeker Dagbladet: «Det er Vukicevic egne 
uttalelser i intervjuet med Dagbladet om at han hadde forhørt seg om veksthormoner og testosteron 
– samt utspillet hans om at dette er helt naturlig for trenere – som er tema i artikkelen. Petar 
Vukicevic bekrefter i dette intervjuet at han har sendt eposter til en profilert, europeisk 
friidrettstrener, og at han har forhørt seg om forbudte stoffer med denne treneren, men 
Dagbladet omtaler ikke i denne artikkelen noen av de konkrete uttalelsene som Vukicevic 
hevder er forfalskninger i epostene. Deler av innholdet i e-postene, herunder en del av de 
utsagn som Vukicevic påstår er manipulert, ble først publisert den 14. november. Samtidig 
ble det uttrykkelig presisert at både Vukicevic og treneren han kommuniserte med har 
hevdet at elementene som gjelder aktiv bruk av doping er manipulert.»  
 
Hva gjelder Dagbladets kildekritikk, opplyser avisen at redaksjonen var kjent med 
konflikten mellom Petar Vukicevic og hans ekskone «lenge før saken ble omtalt i avisen», og 
at dette «ga Dagbladet grunn til å undersøke innholdet av e-postene ekstra nøye». Avisen 
anfører: «Påstandene om at innholdet er manipulert sto etter Dagbladets oppfatning i 
motsetning til det faktum at e-postene inneholder svært detaljerte beskrivelser av hvordan 
man kan gå frem for å oppnå best mulig effekt, og samtidig unngå at bruken av de omtalte 
midlene blir oppdaget. (…) Etter det Dagbladet kjenner til, har ikke Syftestad [Vukicevics 
ekskone, sekr. anm.] noen spesiell kompetanse på dette området. Dagbladet ba derfor 



 
  Sak nr. 317/12 

13 

uavhengige eksperter vurdere innholdet (…) Dagbladet har videre, gjentatte ganger, bedt 
både Vukicevic og Djordjevic forklare hvilke utsagn i e-postene de mener er manipulert[.]»  
 
Dagbladet opplyser også at det har vært vanskelig å undersøke hvorvidt e-postene er ekte 
ettersom de kun eksisterer i papirversjon. I undersøkelsen av e-postene har avisen fått 
innholdet oversatt fra serbisk til engelsk, og redaksjonen har så latt to uavhengige eksperter 
vurdere innholdet. Avisen påpeker at dette ble gjort lenge før publisering, og at e-postene ble 
forelagt ekspertene i anonymisert form. Dagbladet skriver: «Ekspertene konkluderte med at 
epostene beskriver en plan for avansert doping og metoder for å skjule sporene, og uttalte at 
det kreves "stor innsikt i doping" for å gi rådene som fremgår[.]» For øvrig anfører Dagbladet 
at avisen «hele tiden har vært åpen om at det ikke er mulig å føre fullstendig bevis for at 
enhver detalj i innholdet [i] e-postene er ekte», og at det ikke kan være et presseetisk krav «å 
føre slikt bevis i en sak som denne, så lenge Dagbladet har gjort sitt beste for å forsøke å 
kontrollere at opplysningene er korrekte». 
 
Slik Dagbladet ser det, har deres dekning av saken vært bred, og avisen opplyser å ha basert 
publiseringene på både åpne og skjulte kilder. En av de åpne kildene er Vukicevic-familiens 
fastlege som tok hormonprøver av en kvinnelig utøver. I denne sammenheng forklarer 
Dagbladet at redaksjonen også har «bekreftelse fra den kvinnelige utøveren som var med 
treneren sin for å ta hormontest», og at avisen kjenner kvinnens identitet. Etter Dagbladets 
mening taler også legens uttalelser om undersøkelsene han foretok for at innholdet i de 
omtalte e-postene ikke er manipulert på sentrale punkter. Avisen påpeker: «Bare det at dette 
legebesøket har funnet sted, endrer premissene i det som først var en sak om holdninger til 
dop.» 
 
Videre avviser Dagbladet å ha feilsitert Vukicevic og Djordjevic, blant annet i forbindelse 
med deres syn om at e-postene er manipulert. Avisen bemerker at klagers advokat «neppe 
har kunnskap om» hva Djordjevic har uttalt til Dagbladet. Det påpekes at innholdet i  
e-postene første gang ble omtalt 14. november, og: «Fra denne saken ble publisert – og i 
enhver sammenheng disse epostene senere er nevnt – har vi skrevet at Petar Vukicevic 
mener innholdet er manipulert. Også Srdjan Djordjevic er i disse sammenhenger sitert på at:  
"- Dokumentasjonen er manipulert elektronisk kommunikasjon og bør som sådan ikke være 
gjenstand for seriøs diskusjon eller antagelser."»  
 
Når det gjelder Dagbladets bruk av ordet «rådføre», som klager også har reagert på, finner 
avisen ikke grunnlag for at dette skulle innebære innhenting av «oppskrifter for faktiske 
handlinger» eller å «drive med doping», som er den tolkningen klagers advokat legger til 
grunn. Dagbladet avviser også at videointervjuet inneholder feilsiteringer, og viser for øvrig 
til PFUs praksis «der det er lagt til grunn at eventuelle forskjeller mellom det som blir 
skrevet og det som blir sagt må være av en viss alvorlighetsgrad for at det skal konstateres 
brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 3.7».  
 
Slik Dagbladet ser det, innebærer heller ikke opptaket og publiseringen av videointervjuet 
med Petar Vukicevic et skjult opptak og brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 3.10. Avisen 
forklarer: «Dagbladets medarbeidere foretok et helt åpent intervju, noe som går frem av 
opptakene. De tre journalistene presenterte seg tydelig som journalister, at de jobbet i 
Dagbladet, og det ble med en gang klart for Vukicevic hva hensikten med intervjuet var. Det 
bemerkes i denne forbindelse at PFU har vektlagt om det tydelig fremkommer at 
vedkommende er til stede som journalist, se PFU[-sak] 200/12. Videofotografen som var 
med – en 1,98 meter høy mann som sto like ved og jobbet aktivt mens reporterne fikk sitt 



 
  Sak nr. 317/12 

14 

eneste intervju med ham – tok både stillbilder og video, og jobbet med to kameraer. 
Kameraet som ble brukt til videoopptak var påmontert mikrofon.»  
 
Dagbladet kan heller ikke se at publiseringene bryter med saklighets- og omtankekravet. 
Etter Dagbladets mening har innholdet i e-postene allmennhetens interesse, og avisen 
henviser også til sin samfunnsrolle for å underbygge argumentet om at saken både kunne og 
skulle omtales. For øvrig forklarer Dagbladet at avisen har holdt klagers kone og barn 
utenom dekningen, både i tekst og bilder, nettopp av omtankehensyn. Avisen skriver også: 
«Det kan her legges til at Dagbladet, som den avisen som først omtalte saken, nok har følt et 
særlig ansvar for å unngå saker og vinklinger vi vet vil ramme mennesker det ikke finnes 
noe som helst grunnlag for å betvile holdningene til.» 
 
Dagbladet uttrykker også at det har vært viktig for avisen å vie plass til klagers syn på saken 
(imøtegåelse/tilsvar): «Hans versjon skal ikke bare presenteres nederst i en artikkel, men 
bredt og stort.» 
 
Videre mener Dagbladet at fakta tilsløres i forbindelse med påstandene om 
forhåndsdømming som er anført i klagen: «Dagbladets kommentator har ikke på noe tidspunkt 
skrevet at Peter Vukicevic har dopet sine utøvere. Det Sæther derimot har skrevet, er at "dagens 
avsløring av hvordan Petar Vukicevic fikk familielegen sin til å foreta hormonprøver av en 
ung kvinnelig utøver forandrer hele bevisførselen i denne saken." Det fremgår tydelig at dette er 
Sæthers kommentar, og at den er fremsatt på bakgrunn av de faktiske premisser som er omtalt 
i artikkelen.» Dagbladet skriver også: «I artikkelen fremgår deretter Esten O. Sæthers neste 
kommentar – nemlig at dette gir Petar Vukicevic et troverdighetsproblem. Denne kommentaren 
skilles også tydelig fra de faktiske opplysningene, og premissene for kommentaren er helt 
klare. Deretter går Sæther videre til sitt hovedanliggende med artikkelen, som helt tydelig er 
spørsmålet om et holdningsproblem i norsk toppidrett i sin alminnelighet[.]» Slik Dagbladet 
ser det, kan det ikke stilles de samme krav til nyanseringer på kommentarplass som på 
nyhetsplass. Avisen påpeker også at det er stor takhøyde for sterke karakteristikker i 
kommentarsjangeren.  
 
Dagbladet avviser videre at Dagbladets kommentator har en dobbeltrolle: «At Sæther skal 
være inhabil fordi han har bakgrunn fra en idrett uten dopingproblemer, faller på sin egen 
urimelighet.» Avisen forklarer at futsal ikke er organisert direkte i Norges Idrettsforbund 
(NIF), men underlagt Norges Fotballforbund (NFF), og at han derfor er knyttet til NIF slik 
drøyt én million nordmenn som er organisert i idrett er. Videre opplyser Dagbladet at futsal 
heller ikke – akkurat som friidretten og sykkelsporten – er uten dopingproblemer. Avisen 
understreker: «Etter at Sæther fikk dette trenervervet [som landslagstrener i futsal, 
sekr.anm.] i januar 2009 har han ikke skrevet om Norges Fotballforbund eller sportens andre 
landslagstrenere. Når han skriver om saker som kan relateres til futsal-vervet, er stoffet 
merket med opplysningen "Esten O. Sæther er landslagssjef i futsal (innendørsfotball) og 
kommentator i Dagbladet". Det angjeldende stoffet var ikke merket ganske enkelt fordi 
temaene er fullstendig uten forbindelse.» Dessuten tilføyer Dagbladet at Sæther heller ikke 
har noen økonomiske interesser i debatten, og mener det også må vektlegges at «uttalelsene 
er en del av en løpende debatt». Det anføres: «Esten O. Sæthers lojalitet er overfor 
samfunnsoppdraget.» 
 
Avslutningsvis opplyser Dagbladet at avisen aktivt har oppfordret klagers advokat til å ta 
kontakt hvis noe oppfattes som feil eller unfair i dekningen, men: «Petar Vukicevic og Vidar 
Strømme har ikke på noe tidspunkt tatt kontakt med Dagbladets reportere eller 
nyhetsledelser for å presisere, korrigere eller beklage enkeltopplysninger eller artikler. (…) 



 
  Sak nr. 317/12 

15 

Etter publisering har Vukicevic og Strømme begge aktivt brukt andre medier for å angripe 
Dagbladets dekning. Det står de selvsagt fritt til å gjøre.»  
 
 
Klageren kommenterer at Dagbladets tilsvar er bredt anlagt, og at pressen har en rett og 
plikt til å ta standpunkt i viktige saker. Samtidig anfører klager også: «Det er et viktig poeng 
herfra at de etiske reglene må følges selv om avisen mener at den har en god og viktig sak. 
Om man velger å se dekningen under [ett], fremtrer den som en form for 
"kampanjejournalistikk" med nye oppslag hver dag i perioder – uten nevneverdig nytt 
innhold.»  
 
Klager fastholder at dekningen kan kalles enkildejournalistikk: «Dagbladet hevder at det 
finnes en viktig kilde i tillegg til Vukicevics tidligere kone, nemlig Vukicevic selv. Her 
overser Dagbladet at det som avisen gjengir av ham, av oss er hevdet å være forvansket, 
fremprovosert og tilblitt gjennom bruk av hemmelig kamera.» Slik klager ser det, har mange 
av kildene Dagbladet henviser til, heller «ikke noe med de temaene som de angrepne 
artiklene gjaldt å gjøre». Klager mener også disse kildene er brukt i artikler som stort sett 
kom til «i ettertid». 
 
Hva gjelder gjengivelsen av Djordjevic’ utsagn, viser klager til Dagbladets 
epostkommunikasjon med ham, der han skrev at e-postene var «manipulated electronic 
communication». Klager anfører: «Det er da feil, og egnet til å sette Vukicevic i et dårlig lys, å 
publisere at Djordjevic "nekter å besvare" spørsmål slik Dagbladet gjorde 12. november. Han 
har faktisk svart – det fremgår av de epostene som er vedlagt klagen. (…) Dagbladets 
artikkel etterlater altså det inntrykk at Djordjevic ikke vil svare på noe om epostene, og at det 
dermed er noe å skjule.» 
 
Videre bemerker klager: «Vi vil også fastholde at det er et nokså grovt overtramp å gjengi at 
Vukicevic har "rådført" seg om doping, når det han sa var at han skaffet seg informasjon om 
dette og annet.» Slik klager ser det, er det i denne sammenheng mer enn en nyanseforskjell 
mellom «rådføre seg» og «spørre». Etter klagers mening innebærer førstnevnte at «man 
ønsker å gjøre noe», mens sistnevnte handler om at man ønsker «å vite». Klager konkluderer: 
«Når temaet er doping, er forskjellen avgjørende.» 
 
Med hensyn til videointervjuet med klager, innvendes det: «Vi tror fortsatt ikke at 
Dagbladets gjengivelse er helt riktig (…) Det som journalistene har påstått er ikke publisert. 
Med sin klipping har Dagbladet – slik det ser ut – skapt et annet inntrykk enn det Vukicevic 
ville formidle. Forskjellen i ordlyd her går altså ikke på "alvorlighetsgrad", men at det viser 
at det har skjedd en klipping som ikke er erkjent av Dagbladet.» Videre antar klager også at 
«prinsippene om skjulte opptak gjelder uansett måten et opptak skjules, og at det avgjørende 
er om den intervjuede er klar over opptaket eller ei, og om journalisten skjønner eller bør 
skjønne det.» Klager anfører: «Det hjelper ikke hvor høy journalisten er, og om han nå gis 
tittel "videofotograf". Vukicevic så personen, men trodde han tok bilder og ikke gjorde 
opptak.» 
 
For øvrig presiserer klager at det «avgjørende for om det foreligger noe som kalles 
forhåndsdømming», er artiklenes tekst, og klager henviser derfor til disse. Klager gjør det 
også klart at man ikke mener Sæther er avskåret fra å kommentere: «Vår klage er derimot 
særlig forankret i hvordan han har kommentert, og det er på den bakgrunnen at dobbeltrollen 
er kritisert.» 
 



 
  Sak nr. 317/12 

16 

 
Dagbladet fastholder at publiseringene ikke strider mot god presseskikk, og anfører: «[V]i 
registrerer at feilaktige påstander om Dagbladets dekning blir gjentatt og forsterket [i klagers 
tilsvar, sekr. anm.].»   
 
Dagbladet skriver: «Petar Vukicevic og hans advokat Vidar Strømme har gjennom en rekke 
uttalelser fått lov til å fremme grove og alvorlige anklager mot Syftestad [klagers ekskone, 
sekr. anm.] om at hun skal ha forfalsket e-postene – både i Dagbladet og andre medier. 
Dagbladet har hele veien betraktet Syftestad som en relevant kilde i denne saken. Selv om 
det ikke var en del av faktagrunnlaget da de første reportasjene ble skrevet, ble Dagbladets 
vurdering av Syftestad som kilde ytterligere bekreftet av Antidoping Norge 28. januar i år. 
Da uttalte Antidoping Norge, etter det som er organisasjonens mest omfattende 
undersøkelse noensinne, at de trodde på Turid Syftestads versjon i denne saken.» 
 
Videre fremholder Dagbladet at avisen har benyttet «helt ordinære journalistiske metoder» i 
dekningen av saken, og det anføres: «Vi må også minne om sakens utgangspunkt: 
Reaksjonene etter den første [artikkelen] ble utløst grunnet Petar Vukicevics egne uttalelser 
der han innrømmet å ha forhørt seg om veksthormon og testosteron. Dette er uttalelser Petar 
Vukicevic ikke har tilbakevist, og han bekreftet også uttalelsene i telefonsamtaler med 
Dagbladets reportere og nyhetsleder i etterkant av intervjuet. Sitatene ble i tillegg åpent 
filmet av Dagbladets videofotograf.» 
 
Dagbladet fastholder også at klagers advokat «konstruerer sammenhenger som ikke er i 
overensstemmelse med de faktiske forhold», og at avisen altså ikke har gjengitt Djordjevic 
feil: «Vi gjør igjen Strømme [klagers advokat, sekr.anm.] oppmerksom på at Djordjevic i hver 
enkelt artikkel er sitert i tråd med sakens innhold.» 
 
Slik Dagbladet ser det, kan dekningen ikke karakteriseres som kampanjejournalistikk: 
«Sakskomplekset har selvsagt vært belastende for Vukicevic og hans nærmeste, men vi har 
gjort grundige etiske vurderinger og holdt oss til dem.» 
 
Hva gjelder artiklene avisens kommentator har skrevet, mener Dagbladet: «Det Esten O. 
Sæther har gjort, er å stille et stort spørsmålstegn ved Petar Vukicevics beskyldninger mot 
sin ekskone Turid Syftestad om at e-postene skal ha vært manipulert. Esten O. Sæther har 
begrunnet dette spørsmålet med det som har kommet frem gjennom Dagbladets dekning[.]» 
Slik Dagbladet ser det, har Antidoping Norge for øvrig «funnet grunnlag for å gå mye lenger 
enn Dagbladets kommentator når det gjelder vurderingene av e-postene. Antidoping Norge 
henlegger saken grunnet foreldelsesfristen, men er klare på at de har ingen grunn til å tro at 
e-postene er manipulerte». 
 
 
Klager kom, etter at den ordinære tilsvarsrunden var avsluttet, med en tilleggskommentar til 
saken. Her skriver klagers advokat: «Klagen gjelder Dagbladets forhold i november 2012, 
slik at senere begivenheter i og for seg ikke er relevante. Når det gjelder Dagbladets 
skyldkonstateringer, vil vi likevel få uttrykke at Dagbladet har fortsatt med dette – nærmest 
uten sidestykke. Det er kjent at Antidoping Norge har henlagt saken, og i forbindelse med 
henleggelsen også har uttalt seg om at de ikke har tro på at de omtalte epostene er 
manipulerte. I beslutningen heter det at "det ikke er funnet grunnlag for at epostene er 
manipulerte". (…) Antidoping Norge har samtidig voktet seg for å komme med noen 
skyldkonstatering (…) Dagbladet har derimot slått utvetydig fast at Vukicevic er skyldig.» 
 



 
  Sak nr. 317/12 

17 

Klager antar at PFU også har dannet seg et slikt inntrykk, men vedlegger «for enkelhets 
skyld også artikkel fra 30. januar [2013] hvor det blant annet skrives at 
"Antidopingmyndighetene slår fast at: de ikke tror på Petars forklaring, Petars e-poster er ikke 
forfalsket og e-postene beskriver avansert doping".» Klager påpeker: «Selv når undersøkelsene er 
avsluttet, finner altså Dagbladet grunn til å overdrive og fremstille faktum feil – til stor skade 
for den det gjelder.» 
 
 
Dagbladet anfører i sin sluttreplikk: «Selv om ikke Antidoping Norges konklusjon var en del 
av faktagrunnlaget da de innklagede artiklene ble skrevet, så er konklusjonen klart relevant 
når PFU skal vurdere Dagbladets dekning i saken.» Dagbladet siterer fra artikkelen klager 
har henvist til, og konkluderer: «Dagbladet gjengir altså Antidoping Norge slik Antidoping 
Norge uttaler seg, skriftlig og muntlig. Strømme mener at Dagbladet "utvetydig slår fast at 
Vukicevic er skyldig." Om dette er Strømmes konklusjon, er det altså Antidoping Norge 
(ikke Dagbladet) han tolker dithen.» 


