
 
 
 

PFU-SAK NR. 284/12 
 
KLAGER: 

 
Landslaget mot tobakkskadene v. Stein Rørvik 

ADRESSE: Pb. 8701 Youngstorget, 0028 Oslo 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: TV 2 (tv og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 30.09.2012 
STOFFOMRÅDE: Forskning 
GENRE: Nyhetsreportasje 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, retting av feil, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 17.10.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 23.10.2012 
BEHANDLES I PFU:  29.01.2013 
FERDIGBEHANDLET: 29.01.2013 
BEHANDLINGSTID: 102 dager 
KLAGEGRUPPE: Interesseorganisasjon 
PFU-KONKLUSJON: Brudd på god presseskikk 
HENVISNING VVPL.: 3.2, 4.13, 4.14 
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Samtykke fra direkte berørt part. 
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 sendte 30. september 2012 et nyhetsinnslag som også ble publisert på tv2.no. Innslaget 
hadde følgende introduksjon fra studio:  
 

«En stor europeisk forskningsrapport er blitt triksa med for å vise at svensk snus 
gir kreft. I rapporten, der det norske Helsedirektoratet er en av oppdragsgiverne, er 
konklusjonen endret ved bruk av korrekturlakk.» 

 
Reporteren forteller dernest at EU-parlamentet snart skal ta stilling til forbudet mot snus, og 
at politikerne støtter seg på forskningsrapporter. Han trekker frem en slik rapport, og 
forteller at den er «bestilt av et europeisk nettverk av fagfolk, legemiddelindustrien og 
helsemyndigheter, blant dem det norske Helsedirektoratet». Og videre:  
 

«Her er nemlig konklusjonen entydig, om man leser den siste versjonen: Det er en 
økt forekomst av kreft i munnhulen blant snusbrukere. Men dette er en tidligere 
versjon av forskningsrapporten. Samme konklusjon men, vent litt, her ser det 
jammen ut som om antitobakksnettverket har brukt, ja, rett og slett korrekturlakk 
for å fjerne deler av konklusjonen. Holder vi papiret opp mot lyset, ser vi at det 
står at det finnes en slik sammenheng i Nord-Amerika, men at det ikke er gjort 
entydige funn av dette for svensk snus, fordi svensk snus er et helt annet produkt 
enn amerikansk.» 

 
I samme reportasje er en av lederne for en stor svensk snusprodusent intervjuet. Han omtaler 
korrigeringen i rapporten som «meget alvorlig», ettersom det gir politikerne et feilaktig 
beslutningsgrunnlag.  



 
  Sak nr. 284/12 

2 

 
Videre fremgår det at TV 2 har vært i kontakt med Helsedirektoratet:  
 

«Når TV 2 spør direktoratet om hvorfor det trengs korrekturlakk på forskning, er 
svaret at de ikke kan huske å ha tatt del i slikt juks (…).»  

 
Avslutningsvis sier venstreleder Trine Skei Grande at hun tror denne type juks også foregår i 
Norge.  
 
 
I nettartikkelen, som i all hovedsak har samme innhold som tv-reportasjen, er en av 
undertitlene «Helsedirektoratet husker ingenting».  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Landslaget mot tobakkskadene, som klager med samtykke fra en av forfatterne 
bak forskningsrapporten. Det klages over følgende punkter:  
«1) Det opplyses ikke hvilken rapport som angivelig skal være manipulert.  
2) Det opplyses ikke at den angivelig manipulerte rapporten var fra 2003, mens de fleste 
leserne vil tro at det er en nyhet, altså en fersk rapport.  
3) Hovedforfatter (vitenskapelig) for det kapittelet som angivelig var manipulert, var norsk, 
og han ble ikke kontaktet/intervjuet.  
4) Et intervju med vitenskapelig ansvarlig forfatter kunne avslørt at dette var et forsøk på 
endring av rapportens formuleringer fra redaksjonelt hold, IKKE fra vitenskapelig hold.  
5) Oppslaget er egnet til å skape ubegrunnet mistillit til forskningsmiljøene og til 
helsemyndighetene (…), noe som er helt i tråd med tobakksindustriens langsiktige strategi. 
6) TV 2 har ikke rettet opp disse alvorlige feil med grove beskyldninger, tross tilbakevisning 
fra Helsedirektoratet og henvendelse fra den aktuelle høyt anerkjente forsker.» 

 
Det vises til en e-post sendt fra den nevnte forskeren, Tore Sanner, til TV 2 den 2. oktober, 
der det blant annet står følgende om det angivelige forskningsjukset som avsløres i 
reportasjen:  
 
«Dette er helt galt. Jeg vet ikke hvem som har plantet opplysningene. (…) I min konklusjon 
sto det – An increased frequency of cancer in the oral cavity has been found among snuff 
users. På et tidspunkt under arbeidet med rapporten hadde Redaktørene forandret på 
setningen ovenfor slik at den bare gikk på amerikansk snus. Jeg sa at det var galt. Min 
konklusjon var i overensstemmelse med WHO sin evaluering av kreftrisiko ved bruk av 
snus. Setningen ble da rettet tilbake (…). Det [har] altså ikke vært noe forskningsjuks når det 
gjelder konklusjonene i rapporten. Det er viktig at TV 2 retter opp dette.» 
 
Klagerne minner om punktene 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 4.4, 4.13 og 4.14 i Vær Varsom-plakaten.  
 
Tore Sanner skriver i tillegg:  
 
«Bak i rapporten hvor alle konklusjonene oppsummeres står det fra hvilke kapitler 
konklusjonene er hentet [..]. Når det gjelder konklusjonen som TV 2 feilaktig hevder ble 
forandret var den fra kapittel 2 som jeg skrev. Dersom TV 2 hadde bladd tilbake til kapittel 2 
ville de funnet mitt navn med adresse (…).» 
 



 
  Sak nr. 284/12 

3 

Han mener det ikke ville vært noe problem for TV 2 å finne frem til ham. Om endringene i 
rapporten, skriver Sanner: 
 
«[R]edaktøren ønsket en forandring som han skrev inn i mitt manus. Jeg begrunnet min 
konklusjon[,] og han frafalt sin forandring. Han må imidlertid ha ”glemt” [å] forandre 
konklusjonene i kapittel: 6 Summary (…).» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 skriver at bakgrunnen for innslaget, var oppslaget «Så mörkade de snusrapporten» i 
Aftonbladet (vedlagt tilsvaret). Videre står det:  
 
«Avisen påpeker at flere forandringer er gjort, på sentrale punkter. De har kilder på at 
rapporten ble vasket (tilpasset oppdragsgivers ønsker) – og sendt til trykking på ny. Da 
rapporten kom fra trykkeriet, oppdaget man at en sentral setning ikke var forandret, og at 
det måtte brukes korrekturlakk på denne. Da dette ble gjort ble konklusjonen om 
munnhulekreft og svensk snus, den motsatte av det som stod der originalt. Vi er ikke kjent 
med at Aftonbladet har gått tilbake på noen av opplysningene i artikkelen. Redaksjonen er 
også kjent med at det – slik det også fremgår av Aftonbladets artikkel – er en viss uenighet 
knyttet til svensk snus (…). (...) De ansvarlige for den teksten som ble endret er som det 
fremgår av utredningen [vedlagt; sekr. anm.] Marc Willemsen (…), Jochen van der Veen og 
Christel Scholten (…). Det var således ingen grunn til å kontakte Tore Sanner i sakens 
anledning. Han ble ikke nevnt og hadde ikke skrevet det aktuelle kapitlet hvor rettingen 
skjedde. Den norske deloppdragsgiveren var Helsedirektoratet.» 
 
TV 2 skriver at redaksjonen var i kontakt med flere i direktoratet, men at deres representant i 
ESPN «ikke hadde noen erindring av å ha deltatt i noen manipulering av denne rapporten, 
men at hun heller ikke deltok på samtlige møter dette nettverket har».  
 
Videre står det: «Innslagets poeng er at endring faktisk skjedde i oppsummeringen, og at 
oppsummeringen ble rettet helt fysisk (…). Innslaget og nettartikkelen er hva gjelder faktum 
korrekt.» 
 
Det vises til at rapporten blir fysisk fremvist, og at manglende angivelse av rapportens navn 
vanskelig kan forstås å være i strid med god presseskikk. Om rapportens alder, skriver TV 2:  
«Denne rapporten (…) er bare ni år gammel. Den ligger fremdeles på nett (…) som en 
referanse for EU-politikere som skal ta stilling til EU-forbudet mot snus. Det er helt naturlig 
at TV 2 dekker dette området og endringer i en bestilt utredning som går i retning av 
oppdragsgivernes grunnsyn (…).» 
 
Avslutningsvis påpekes det at det er «medienes oppgave å ettergå det som publiseres og 
uttales omkring – og som bakgrunn for – tiltak og lovgivningsprosesser.» 
 
 
Klageren viser til TV 2s angivelse av Aftonbladet som kilde, og skriver: «Det er grunn til å 
påpeke at et oppslag i et annet nyhetsmedium knapt kan oppfattes som en troverdig kilde i 
en slik sak, spesielt fra Sverige hvor det foreligger sterke industriinteresser for å fremstille 
snus som mindre skadelig enn det den er.» 
 



 
  Sak nr. 284/12 

4 

Og videre: «TV 2 hevder at ”Helsedirektoratet ble dekkende referert”. Det kan bestrides idet 
overskriften ”Helsedirektoratet husker ingenting” formidler noe helt annet enn at 
Helsedirektoratet ikke husker at det skal ha foregått juks.» Klager påpeker at det ikke 
fremkommer i TV 2s dekning, «i hvert fall ikke i nettoppslaget,» at rettingen ble gjort i 
oppsummeringen. Klager skriver: «TV 2 bruker ordet ”konklusjonen”, som for en leser uten 
forhåndskunnskap like gjerne kunne være hentet fra et av hovedkapitlene i rapporten, der 
forskere var ansvarlige for teksten. Nettinnslaget er derfor faktisk misvisende (…).» 
 
Klager finner også «grunn til å minne om at 9 år er relativt lang tid i forhold til forskning på 
skader av snusbruk», ettersom kunnskapen i løpet av den tiden har endret seg «i betydelig 
grad». Klager viser til flere senere forskningsrapporter om emnet. Videre står det: «(…) TV 2 
avslører her en skremmende mangel på kompetanse i forhold til at de faktisk fremstiller 
helsemyndighetene som årsak til juks og manipulering av forskning. (…) TV 2 har ennå ikke 
klart å få fram at de korreksjoner som på en uheldig måte ble utført i en ferdig trykt rapport, 
ikke var oppdragsgivers endring av forskernes konklusjoner, men tvert imot var en forskers 
endring av en oppsummering foretatt av redaktørene (…). Dette må regnes som en alvorlig 
mangel ved TV 2s presentasjon av en 9 år gammel sak, der konklusjonen, nemlig at snus 
øker risikoen for kreft i munnhulen, også er gjentatt av IARC [WHOs forskningsinstitutt; 
sekr. anm.] i 2009/2012.» Klager påpeker at TV 2 i tilsvaret omtaler rapporten som «ferdig 
”sminket”», slik den foreligger på nett, «og avslører derved at de fortsatt oppfatter rapporten 
som manipulert (…). Den ansvarlige norske forskeren kan tilbakevise dette (…)».  
 
Det pekes også på at TV 2 verken angir Aftonbladet eller andre kilder til opplysningene om 
triksing med rapporten. Klager spør om TV 2 har sjekket den anonyme kilden Aftonbladet 
viser til i sin dekning. Til TV 2s argument om at det var unødvendig å kontakte Sanner for 
kommentar, ettersom det var andre som sto ansvarlige for den omtalte teksten, skriver 
klager: «TV 2 kunne tatt kontakt med redaktøren Marc Willemsen for å få forklart årsaken til 
endringer i teksten.» Klager skriver at Willemsen har bekreftet Sanners versjon i en e-post til 
ENSP. Og videre: «Sanner hadde skrevet kapittel 2 (…). De fleste av punktene i hans 
”Conclusions” ble ”løftet” over til Summary uten endring (…). (…) Helsedirektoratet står 
ikke nevnt i rapporten eller på noen av ENSP sine internettsider. Hvorfor tok da TV 2 
kontakt med Helsedirektoratet? Det er feil at Helsedirektoratet var blant oppdragsgiverne 
[klagers utheving; sekr. anm.]». Klager forklarer at Helsedirektoratets representant til ENSP 
(European Network for Smoking and Tobacco Prevention) er oppnevnt av Tobakksfritt, en 
nasjonal koalisjon som jobber mot tobakk. Direktoratets representant «har bare i noen få 
tilfeller deltatt på møtene i ENSP og var ikke med på noen av møtene i 2002/2003». 
 
Om rapporten skriver klager: «Et første ufullstendig utkast til rapporten ble diskutert på 
ENSPs årsmøte i (…) mai [2003]. Det ble her understreket at rapporten skulle være en 
statusrapport basert på forskningsresultater og at den ikke skulle gi noen anbefalinger. 
Rapporten var ferdig i november 2003 (…). Det finnes ingen tidligere versjoner (…). Ved 
utarbeidelse av en vitenskapelig rapport er det bestandig forandringer underveis. Vedtaket 
på årsmøtet 23-24 mai førte til at f.eks. navnet på rapporten ble endret (…). Flere av 
bidragene var ikke ferdigskrevet på dette tidspunktet. Ingen av forfatterne har fått påtrykk 
fra oppdragsgiverne om forandringer.» 
 
Klager skriver også at «[d]et er fullstendig feil når Aftonbladet skriver at det har vært 
”censur” og at ENSP ”skrev om rapporten”.» Det vises til en pressemelding (vedlagt 
tilsvaret) som utdyper dette. Det påpekes også at forskning gjentatte ganger har vist en 
sammenheng mellom snus og ulike kreftformer: «Ekspertene som har vurdert snus er fullt 



 
  Sak nr. 284/12 

5 

klar over at snus (…) fra ulike land i verden har forskjellig innhold av kreftfremkallende 
stoffer. All røykfri tobakk inneholder imidlertid kreftfremkallende stoffer (…).» 
 
Avslutningsvis skriver klager: «TV 2 sitt nyhetsinnslag og nettartikkelen inneholder 
feilaktige beskyldninger og påstander. TV 2 har utøvet en særdeles dårlig journalistikk og 
ingen kildekontroll.» 
 
  
TV 2 avviser at Aftonbladet er hovedkilde for innslaget, og skriver: «Det er den åpenbare 
endringen av rapporten som er grunnlaget for det TV 2 publiserer. (…) I TV 2s tilsvar vises 
det kun til at Aftonbladet også har omtalt denne rapporten.» TV 2 understreker at 
«Aftonbladets dekning [får] stå for Aftonbladets regning». Videre om kildebruken står det: 
«TV 2 mener at gjengivelsen av de ansvarlige deltakerne fra Helsedirektoratet sin oppfatning 
ikke kan kritiseres. Svaret TV 2s reporter fikk fra både Helsedirektoratets representant i 
antitobakknettverket og den aktuelle avdelingsleder, var at de ikke kunne huske noe av at de 
deltok i endring/sminking av denne rapporten. Både tittel og innhold ellers skulle være 
dekkende for dette.» 
 
TV 2 påpeker videre at kanalen ikke ønsker å gå inn i debatten om snusen og dens 
virkninger, men skriver: «TV 2s korte innslag som er til behandling i PFU beskriver 
imidlertid en prosess knyttet til en konkret utredning, som fortsatt er del av grunnlaget for 
(…) lovgivingsarbeidet på området. Den konkrete utredningens alder blir da ikke relevant. 
”Saken” er ikke 9 år gammel. Hovedpoenget er avdekkingen av endringen og måten dette 
skjedde på. Vi noterer enighet om at korreksjoner i den ferdig trykte rapporten skjedde ”på 
en uheldig måte”.» 
 
Det bemerkes at selve endringen i rapporten «vanskelig [kan] beskrives som endring av en 
trykkfeil». 
 
Til slutt skriver TV 2: «Vi noterer at klagerens første skritt mht klagen ble tatt 17.10 og at det 
innklagede innslaget ble publisert 30.9 (…). Det innsendte vedlegget til prof. Sanners brev – 
som jo retter seg mot Aftonbladet – er utarbeidet i ettertid og det er så vidt vi kan registrere 
ikke sendt TV 2s redaksjon.» 
 
 
Klager har kommet med tilleggskommentarer etter avsluttet tilsvarsrunde. Her påpekes det 
at TV 2 i første omgang i stor grad henviste til Aftonbladets oppslag, og klager spør seg 
hvem som er TV 2s hovedkilde, om ikke Aftonbladet, og: «[h]vor har TV 2 fått tak i den 
originale rapporten som de oppgir å ha i sin besittelse?» Klager viser videre til bildeteksten, 
hvor det står: «Her får en representant for Swedish Match se jukset med selvsyn.» 
 
Avslutningsvis fastholder klager at Tore Sanner «var forfatter av kreftkapittelet i rapporten, 
og TV 2s unnlatelse av å kontakte ham fremstår som et åpenbart brudd på god presseskikk». 
 
 
TV 2 viser til ENSPs årsrapport for 2002, der temaet for rapporten er angitt som: «the 
possible implications of lifting the ban on oral tobacco outlined in the EU Tobacco Poducts 
Directive». Videre vises det til at «temaet og øyensynlig konklusjonene var ansett svært 
kontroversielle», også ifølge rapporten. TV 2 skriver videre: «Vi minner om at endringene – 
som omtales i TV 2-innslaget og som TV 2 besitter en original av – gjelder den trykte 
utgaven. Det fremgår at digitale kopier av rapporten var tilgjengelig for ENSPs medlemmer 



 
  Sak nr. 284/12 

6 

fra et tidligere tidspunkt (…). Det fremgår ellers på side 18, at Rita Lindbak var aktiv i ENSPs 
arbeid det angjeldende året. Her nevnes hun som et av to kontaktpunkter i Norge, sammen 
med prof. Sanner. Vi bemerker nok en gang at TV 2 er i fysisk besittelse av ”rettet” utgave av 
rapporten. TV 2 ser ikke grunn til å kommentere hvordan denne er kommet i TV 2s 
besittelse.»  



 
  Sak nr. 284/12 

7 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:  
 
Klagen gjelder en reportasje i TV 2s nyhetssending samt en nettartikkel på tv2.no, om en 
forskningsrapport som skal ha blitt «trikset med» ved hjelp av korrekturlakk, for å vise at 
svensk snus gir kreft.  
 
Foreningen Landslaget mot tobakkskadene klager med samtykke fra en av forskerne bak 
rapporten, Tore Sanner. Han skrev avsnittet den korrigerte opplysningen er hentet fra. Selve 
korrigeringen ble gjort i oppsummeringsavsnittet. Klagerne hevder at TV 2s påstand om 
triksing er feilaktig, og mener videre at manglende innhenting av samtidig imøtegåelse fra 
forskeren og manglende korrigering da Sanner tok kontakt i etterkant, innebærer brudd på 
god presseskikk. At TV 2 har innhentet imøtegåelse fra Helsedirektoratet, er ikke 
tilstrekkelig, mener klagerne, da direktoratet har hatt lite med rapporten å gjøre og heller 
ikke er en av oppdragsgiverne, slik TV 2 hevder. Klagerne reagerer videre på en av 
mellomtitlene, og på at TV 2 ikke skriver navnet på rapporten, eller nevner at den ble 
publisert for ni år siden. 
 
TV 2 avviser brudd på god presseskikk, og påpeker at redaksjonen har kopi av den omtalte 
korrigerte rapporten. Redaksjonen anser det ikke relevant at rapporten er ni år gammel, da 
endringen uansett er en aktuell sak. Det vises for øvrig til at rapporten er avbildet i både 
reportasjen og nettartikkelen. Redaksjonen mener videre at retten til samtidig imøtegåelse er 
ivaretatt gjennom sitatene fra Helsedirektoratets representant. Ettersom det ikke var Sanner 
som hadde skrevet oppsummeringsavsnittet, så ikke TV 2 noen grunn til å kontakte ham.  
 
 
Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis påpeke at det selvsagt er blant medienes 
oppgaver å ettergå forskning og forskningsrapporter, uansett tidspunkt for publisering. 
Også forskere har sine agendaer, og deres arbeid kan få store konsekvenser, blant annet som 
grunnlag for lovgiverne. Like selvsagt er det at publisering av alvorlige påstander, som 
påstander om forskningsjuks, må ledsages av grundige vurderinger, slik at presseetikkens 
krav overholdes.  
 
Utvalget vil generelt påpeke at TV 2 med fordel kunne gjort det klarere hvilken 
forskningsrapport det var snakk om, særlig i nettartikkelen. Det vises til Vær Varsom-
plakatens krav om at kilder til informasjon som hovedregel skal identifiseres. Men utvalget 
finner ikke at mangelen på slik informasjon her medfører noe brudd på god presseskikk. Det 
vises til at rapporten er godt synlig i tv-reportasjen.   
 
Partene er enige når det gjelder bruken av korrekturlakk i rapporten. Det hersker derimot 
stor uenighet når det gjelder årsaken til korrigeringen. Slik utvalget ser det, går TV 2 altfor 
langt i å fastslå hva som lå bak endringen. Utvalget kan ikke se at påstandene om sminking 
og juks er tilstrekkelig underbygget, verken i TV 2s dekning eller i tilsvarsrunden. TV 2 har 
ikke påpekt ytterligere endringer foretatt i hovedrapporten for å støtte det «sminkede» 
sammendraget. Utvalget viser til at det i Vær Varsom-plakatens punkt 3.2 blant annet heter: 
«Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte. Det er god 
presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder.»   
 
TV 2 har feilaktig angitt Helsedirektoratet som en av oppdragsgiverne bak rapporten. Denne 
feilen er, slik utvalget ser det, ikke av en slik art at det medfører en belastning for klager som 
innebærer et brudd på Vær Varsom-plakaten. Ei heller er den påklagede mellomtittelen, 
«Helsedirektoratet husker ingenting», mer upresis enn at utvalget mener den må kunne 



 
  Sak nr. 284/12 

8 

passere. Når Helsedirektoratet er TV 2s eneste kilde til samtidig imøtegåelse, mener utvalget 
derimot at redaksjonen har forsømt seg. I Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 heter det: «De 
som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse 
av faktiske opplysninger.» I dette tilfellet var det en setning hentet direkte fra Tore Sanners 
arbeid som ble fremstilt som om den var trikset med. Dermed mener utvalget TV 2 burde 
gjort mer for å sikre relevant samtidig imøtegåelse fra vitenskapelig ansvarlige angitt i 
rapporten. 
 
Da TV 2 i etterkant fikk en e-post fra Sanner med hans versjon av bakgrunnen for 
korrigeringen, burde redaksjonen også sørget for å oppdatere nettartikkelen med denne 
informasjonen. Det vises til Vær Varsom-plakatens punkt 4.13, der det blant annet heter: 
«Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.» 
 
TV 2 har brutt god presseskikk. 
 
 

Oslo, 29. januar 2013 
 

Hilde Haugsgjerd, 
Line Noer Borrevik, Håkon Borud, 

Reidun Førde, Eva Sannum, Henrik Syse 
 


