PFU-SAK NR. 284/12

KLAGER: Landslaget mot tobakkskadene v. Stein Rervik
ADRESSE: Pb. 8701 Youngstorget, 0028 Oslo

TELEFON:

PUBLIKASJON: TV 2 (tv og nett)

PUBLISERINGSDATO: 30.09.2012

STOFFOMRADE: Forskning

GENRE: Nyhetsreportasje

SOKERSTIKKORD:

REGISTRERT: 17.10.2012

BEHANDLET I SEKR.: 23.10.2012

BEHANDLES I PFU: 29.01.2013
FERDIGBEHANDLET:

BEHANDLINGSTID:

KLAGEGRUPPE: Interesseorganisasjon
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL..

RETTSBEHANDLING:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER: Samtykke fra direkte berert part.

SAMMENDRAG:

TV 2 sendte 30.09.2012 et nyhetstinnslag som ogsa ble publisert pa tv2.no. Innslaget hadde
felgende introduksjon fra studio:

«En stor europeisk forskningsrapport er blitt triksa med for a vise at svensk snus
gir kreft. I rapporten, der det norske Helsedirektoratet er en av oppdragsgiverne, er
konklusjonen endret ved bruk av korrekturlakk.»

Reporteren forteller dernest at EU-parlamentet snart skal ta stilling til forbudet mot snus, og
at politikerne stotter seg pd forskningsrapporter. Han trekker frem en slik rapport, og
forteller at den er «bestilt av et europeisk nettverk av fagfolk, legemiddelindustrien og
helsemyndigheter, blant dem det norske Helsedirektoratet». Og videre:

«Her er nemlig konklusjonen entydig, om man leser den siste versjonen: Det er en
okt forekomst av kreft i munnhulen blant snusbrukere. Men dette er en tidligere
versjon av forskningsrapporten. Samme konklusjon men, vent litt, her ser det
jammen ut som om antitobakksnettverket har brukt, ja, rett og slett korrekturlakk
for a fjerne deler av konklusjonen. Holder vi papiret opp mot lyset, ser vi at det
star at det finnes en slik sammenheng i Nord-Amerika, men at det ikke er gjort
entydige funn av dette for svensk snus, fordi svensk snus er et helt annet produkt
enn amerikansk.»

I samme reportasje er en av lederne for en stor svensk snusprodusent intervjuet. Han omtaler
korrigeringen i rapporten som «meget alvorlig», ettersom det gir politikerne et feilaktig
beslutningsgrunnlag.



Sak nr. 284/12

Videre fremgar det at TV 2 har veert i kontakt med Helsedirektoratet:

«Nar TV 2 sper direktoratet om hvorfor det trengs korrekturlakk pa forskning, er svaret at
de ikke kan huske a ha tatt del i slikt juks (...).»

Avslutningsvis sier venstreleder Trine Skei Grande at hun tror denne type juks ogsa foregar i
Norge.

I nettartikkelen, som i all hovedsak har samme innhold som tv-reportasjen, er en av
undertitlene «Helsedirektoratet husker ingenting».

KLAGEN:

Klager er Landslaget mot tobakkskadene, som klager med samtykke fra en av forfatterne
bak forskningsrapporten. Det klages over folgende punkter:

«1) Det opplyses ikke hvilken rapport som angivelig skal veere manipulert.

2) Det opplyses ikke at den angivelig manipulerte rapporten var fra 2003, mens de fleste
leserne vil tro at det er en nyhet, altsd en fersk rapport.

3) Hovedforfatter (vitenskapelig) for det kapittelet som angivelig var manipulert, var norsk,
og han ble ikke kontaktet/intervjuet.

4) Et intervju med vitenskapelig ansvarlig forfatter kunne avslert at dette var et forsgk pa
endring av rapportens formuleringer fra redaksjonelt hold, IKKE fra vitenskapelig hold.

5) Oppslaget er egnet til & skape ubegrunnet mistillit til forskningsmiljoene og til
helsemyndighetene (...), noe som er helt i trdd med tobakksindustriens langsiktige strategi.
6) TV 2 har ikke rettet opp disse alvorlige feil med grove beskyldninger, tross tilbakevisning
fra Helsedirektoratet og henvendelse fra den aktuelle hayt anerkjente forsker.»

Det vises til en e-post sendt fra den nevnte forskeren, Tore Sanner, til TV 2 den 2. oktober,
der det blant annet star felgende om det angivelige forskningsjukset som avslores i
reportasjen:

«Dette er helt galt. Jeg vet ikke hvem som har plantet opplysningene. (...) I min konklusjon
sto det - An increased frequency of cancer in the oral cavity has been found among snuff
users. Pa et tidspunkt under arbeidet med rapporten hadde Redakterene forandret pa
setningen ovenfor slik at den bare gikk pa amerikansk snus. Jeg sa at det var galt. Min
konklusjon var i overensstemmelse med WHO sin evaluering av kreftrisiko ved bruk av
snus. Setningen ble da rettet tilbake (...). Det [har] altsa ikke veert noe forskningsjuks ndr det
gjelder konklusjonene i rapporten. Det er viktig at TV 2 retter opp dette.»

Klagerne minner om punktene 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 4.4, 4.13 og 4.14 i Veer Varsom-plakaten.
Tore Sanner skriver i tillegg:

«Bak i rapporten hvor alle konklusjonene oppsummeres star det fra hvilke kapitler
konklusjonene er hentet [..]. Nar det gjelder konklusjonen som TV 2 feilaktig hevder ble

forandret var den fra kapittel 2 som jeg skrev. Dersom TV 2 hadde bladd tilbake til kapittel 2
ville de funnet mitt navn med adresse (...).»



Sak nr. 284/12

Han mener det ikke ville veert noe problem for TV 2 & finne frem til ham. Om endringene i
rapporten, skriver Sanner:

«[R]edakteren gnsket en forandring som han skrev inn i mitt manus. Jeg begrunnet min
konklusjon[,] og han frafalt sin forandring. Han ma imidlertid ha “glemt” [&] forandre
konklusjonene i kapittel: 6 Summary (...).»

TILSVARSRUNDEN:

TV 2 skriver at bakgrunnen for innslaget, var oppslaget «5a morkade de snusrapporten» i
Aftonbladet (vedlagt tilsvaret). Videre star det:

«Avisen papeker at flere forandringer er gjort, pa sentrale punkter. De har kilder pd at
rapporten ble vasket (tilpasset oppdragsgivers ensker) - og sendt til trykking pa ny. Da
rapporten kom fra trykkeriet, oppdaget man at en sentral setning ikke var forandret, og at
det métte brukes korrekturlakk pa denne. Da dette ble gjort ble konklusjonen om
munnhulekreft og svensk snus, den motsatte av det som stod der originalt. Vi er ikke kjent
med at Aftonbladet har gatt tilbake pa noen av opplysningene i artikkelen. Redaksjonen er
ogsa kjent med at det - slik det ogsa fremgar av Aftonbladets artikkel - er en viss uenighet
knyttet til svensk snus (...). (...) De ansvarlige for den teksten som ble endret er som det
fremgar av utredningen [vedlagt; sekr. anm.] Marc Willemsen (...), Jochen van der Veen og
Christel Scholten (...). Det var saledes ingen grunn til & kontakte Tore Sanner i sakens
anledning. Han ble ikke nevnt og hadde ikke skrevet det aktuelle kapitlet hvor rettingen
skjedde. Den norske deloppdragsgiveren var Helsedirektoratet.»

TV 2 skriver at redaksjonen var i kontakt med flere i direktoratet, men at deres representant i
ESPN «ikke hadde noen erindring av a ha deltatt i noen manipulering av denne rapporten,
men at hun heller ikke deltok pa samtlige moter dette nettverket har».

Videre star det: «Innslagets poeng er at endring faktisk skjedde i oppsummeringen, og at
oppsummeringen ble rettet helt fysisk (...). Innslaget og nettartikkelen er hva gjelder faktum
korrekt.»

Det vises til at rapporten blir fysisk fremvist, og at manglende angivelse av rapportens navn
vanskelig kan forstas a veere i strid med god presseskikk. Om rapportens alder, skriver TV 2:
«Denne rapporten (...) er bare ni &r gammel. Den ligger fremdeles pa nett (...) som en
referanse for EU-politikere som skal ta stilling til EU-forbudet mot snus. Det er helt naturlig
at TV 2 dekker dette omradet og endringer i en bestilt utredning som gar i retning av
oppdragsgivernes grunnsyn (...).»

Avslutningsvis papekes det at det er «medienes oppgave 4 etterga det som publiseres og
uttales omkring - og som bakgrunn for - tiltak og lovgivningsprosesser.»

Klageren viser til TV 2s angivelse av Aftonbladet som kilde, og skriver: «Det er grunn til &
papeke at et oppslag i et annet nyhetsmedium knapt kan oppfattes som en troverdig kilde i
en slik sak, spesielt fra Sverige hvor det foreligger sterke industriinteresser for a fremstille
snus som mindre skadelig enn det den er.»



Sak nr. 284/12

Og videre: «TV 2 hevder at “Helsedirektoratet ble dekkende referert”. Det kan bestrides idet
overskriften “Helsedirektoratet husker ingenting” formidler noe helt annet enn at
Helsedirektoratet ikke husker at det skal ha foregétt juks.» Klager papeker at det ikke
fremkommer i TV 2s dekning, «i hvert fall ikke i nettoppslaget,» at rettingen ble gjort i
oppsummeringen. Klager skriver: «TV 2 bruker ordet “konklusjonen”, som for en leser uten
forhandskunnskap like gjerne kunne veere hentet fra et av hovedkapitlene i rapporten, der
forskere var ansvarlige for teksten. Nettinnslaget er derfor faktisk misvisende (...).»

Klager finner ogsd «grunn til & minne om at 9 ar er relativt lang tid i forhold til forskning pa
skader av snusbruk», ettersom kunnskapen i lgpet av den tiden har endret seg «i betydelig
grad». Klager viser til flere senere forskningsrapporter om emnet. Videre star det: «(...) TV 2
avslorer her en skremmende mangel pa kompetanse i forhold til at de faktisk fremstiller
helsemyndighetene som arsak til juks og manipulering av forskning. (...) TV 2 har enna ikke
klart a fa fram at de korreksjoner som pa en uheldig méte ble utfert i en ferdig trykt rapport,
ikke var oppdragsgivers endring av forskernes konklusjoner, men tvert imot var en forskers
endring av en oppsummering foretatt av redakterene (...). Dette ma regnes som en alvorlig
mangel ved TV 2s presentasjon av en 9 &r gammel sak, der konklusjonen, nemlig at snus
oker risikoen for kreft i munnhulen, ogsa er gjentatt av IARC [WHOs forskningsinstitutt;
sekr. anm.] i 2009/2012.» Klager papeker at TV 2 i tilsvaret omtaler rapporten som «ferdig
”sminket”», slik den foreligger pa nett, «og avslerer derved at de fortsatt oppfatter rapporten
som manipulert (...). Den ansvarlige norske forskeren kan tilbakevise dette (...)».

Det pekes ogsa pa at TV 2 verken angir Aftonbladet eller andre kilder til opplysningene om
triksing med rapporten. Klager sper om TV 2 har sjekket den anonyme kilden Aftonbladet
viser til i sin dekning. Til TV 2s argument om at det var unedvendig a kontakte Sanner for
kommentar, ettersom det var andre som sto ansvarlige for den omtalte teksten, skriver
klager: «TV 2 kunne tatt kontakt med redakteren Marc Willemsen for & f& forklart arsaken til
endringer i teksten.» Klager skriver at Willemsen har bekreftet Sanners versjon i en e-post til
ENSP. Og videre: «Sanner hadde skrevet kapittel 2 (...). De fleste av punktene i hans
”Conclusions” ble ”lgftet” over til Summary uten endring (...). (...) Helsedirektoratet star
ikke nevnt i rapporten eller pa noen av ENSP sine internettsider. Hvorfor tok da TV 2
kontakt med Helsedirektoratet? Det er feil at Helsedirektoratet var blant oppdragsgiverne
[klagers utheving; sekr. anm.]». Klager forklarer at Helsedirektoratets representant til ENSP
(European Network for Smoking and Tobacco Prevention) er oppnevnt av Tobakksfritt, en
nasjonal koalisjon som jobber mot tobakk. Direktoratets representant «har bare i noen fa
tilfeller deltatt pa motene i ENSP og var ikke med pa noen av metene i 2002/2003».

Om rapporten skriver klager: «Et forste ufullstendig utkast til rapporten ble diskutert pa
ENSPs drsmeote i (...) mai [2003]. Det ble her understreket at rapporten skulle veere en
statusrapport basert pa forskningsresultater og at den ikke skulle gi noen anbefalinger.
Rapporten var ferdig i november 2003 (...). Det finnes ingen tidligere versjoner (...). Ved
utarbeidelse av en vitenskapelig rapport er det bestandig forandringer underveis. Vedtaket
pa drsmotet 23-24 mai ferte til at f.eks. navnet pa rapporten ble endret (...). Flere av
bidragene var ikke ferdigskrevet pa dette tidspunktet. Ingen av forfatterne har fatt patrykk
fra oppdragsgiverne om forandringer.»

Klager skriver ogsé at «[d]et er fullstendig feil ndr Aftonbladet skriver at det har veert
“censur” og at ENSP “skrev om rapporten”.» Det vises til en pressemelding (vedlagt
tilsvaret) som utdyper dette. Det papekes ogsa at forskning gjentatte ganger har vist en
sammenheng mellom snus og ulike kreftformer: «Ekspertene som har vurdert snus er fullt



Sak nr. 284/12

klar over at snus (...) fra ulike land i verden har forskjellig innhold av kreftfremkallende
stoffer. All raykfri tobakk inneholder imidlertid kreftfremkallende stoffer (...).»

Avslutningsvis skriver klager: «TV 2 sitt nyhetsinnslag og nettartikkelen inneholder
feilaktige beskyldninger og pastander. TV 2 har utovet en seerdeles darlig journalistikk og
ingen kildekontroll.»

TV 2 avviser at Aftonbladet er hovedkilde for innslaget, og skriver: «Det er den dpenbare
endringen av rapporten som er grunnlaget for det TV 2 publiserer. (...) [ TV 2s tilsvar vises
det kun til at Aftonbladet ogsa har omtalt denne rapporten.» TV 2 understreker at
«Aftonbladets dekning [far] std for Aftonbladets regning». Videre om kildebruken star det:
«TV 2 mener at gjengivelsen av de ansvarlige deltakerne fra Helsedirektoratet sin oppfatning
ikke kan kritiseres. Svaret TV 2s reporter fikk fra bade Helsedirektoratets representant i
antitobakknettverket og den aktuelle avdelingsleder, var at de ikke kunne huske noe av at de
deltok i endring/sminking av denne rapporten. Bade tittel og innhold ellers skulle vere
dekkende for dette.»

TV 2 papeker videre at kanalen ikke gnsker & ga inn i debatten om snusen og dens
virkninger, men skriver: «TV 2s korte innslag som er til behandling i PFU beskriver
imidlertid en prosess knyttet til en konkret utredning, som fortsatt er del av grunnlaget for
(...) lovgivingsarbeidet pd omrddet. Den konkrete utredningens alder blir da ikke relevant.
“Saken” er ikke 9 &r gammel. Hovedpoenget er avdekkingen av endringen og maten dette
skjedde pa. Vi noterer enighet om at korreksjoner i den ferdig trykte rapporten skjedde “pa
en uheldig mate”.»

Det bemerkes at selve endringen i rapporten «vanskelig [kan] beskrives som endring av en
trykkfeil».

Til slutt skriver TV 2: «Vi noterer at klagerens forste skritt mht klagen ble tatt 17.10 og at det
innklagede innslaget ble publisert 30.9 (...). Det innsendte vedlegget til prof. Sanners brev -

som jo retter seg mot Aftonbladet - er utarbeidet i ettertid og det er sd vidt vi kan registrere

ikke sendt TV 2s redaksjon.»

Klager har kommet med tilleggskommentarer etter avsluttet tilsvarsrunde. Her pdpekes det
at TV 2 i forste omgang i stor grad henviste til Aftonbladets oppslag, og klager spor seg
hvem som er TV 2s hovedkilde, om ikke Aftonbladet, og: «[h]vor har TV 2 fatt tak i den
originale rapporten som de oppgir & ha i sin besittelse?» Klager viser videre til bildeteksten,
hvor det star: «Her far en representant for Swedish Match se jukset med selvsyn».

Avslutningsvis fastholder klager at Tore Sanner «var forfatter av kreftkapittelet i rapporten,
og TV 2s unnlatelse av & kontakte ham fremstar som et apenbart brudd pa god presseskikk.»

TV 2 viser til ENSPs arsrapport for 2002, der temaet for rapporten er angitt som: «the
possible implications of lifting the ban on oral tobacco outlined in the EU Tobacco Poducts
Directive». Videre vises det til at «temaet og syensynlig konklusjonene var ansett sveert
kontroversielle», ogsa ifelge rapporten. TV 2 skriver videre: «Vi minner om at endringene -
som omtales i TV 2-innslaget og som TV 2 besitter en original av - gjelder den trykte
utgaven. Det fremgar at digitale kopier av rapporten var tilgjengelig for ENSPs medlemmer



Sak nr. 284/12

fra et tidligere tidspunkt (...). Det fremgar ellers pa side 18, at Rita Lindbak var aktiv i ENSPs
arbeid det angjeldende aret. Her nevnes hun som et av to kontaktpunkter i Norge, sammen
med prof. Sanner. Vi bemerker nok en gang at TV 2 er i fysisk besittelse av “rettet” utgave av
rapporten. TV 2 ser ikke grunn til & kommentere hvordan denne er kommet i TV 2s

besittelse.»



