
 

 

 

PFU-SAK NR. 277/12 

 
KLAGER: 

 
Norsk hestesenter, ved direktør Vegard Thune 

ADRESSE: Starumveien 71, 2850 Lena 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Hest.no 
PUBLISERINGSDATO: 18.06.-24.06.2012 
STOFFOMRÅDE: Dyr 
GENRE: Annonse 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse, tilsvarsrett  
REGISTRERT: 09.10.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 12.10.2012 
BEHANDLES I PFU:  18.12.2012 
FERDIGBEHANDLET: 18.12.2012 
BEHANDLINGSTID: 69 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Se annonsen her. http://www2.hest.no/static/ftp/div/Nordby/ 

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Nettstedet Hest.no publiserte fra mandag 18. juni til søndag 24. juni 2012 en toppbanner- 
annonse fra hingsteeier Berit Morstad. Annonsen var todelt. På venstre side ble følgende 
tekst publisert: 
 

«Nordby Tromf slippes dessverre ikke i Sikkilsdalen! 
 
På grunn av generelt dårlige kontraktsbetingelser, samt uprofesjonell 
forretningsførsel fra Norsk Hestesenter, har Berit Morstad besluttet å trekke 
Nordby Tromf fra Sikkilsdalen.» 
 
[nytt bilde] 
 
«Tromf vil stå til stasjonsbedekking hos Terje Jørgensen på Gjøvik ut sommeren. 
Alle som ønsker å benytte Tromf ønskes hjertelig velkommen til Terje fra dags 
dato! Ring Berit på mob. xxxxxxxx eller Terje på mob. xxxxxxxx.» 
 
[nytt bilde] 

 
«Sikkilsdalen er alle hingsteeieres drøm! 
VI ER LEI OSS FOR AT DETTE ENDTE SLIK !!! 
Ring gjerne for en Gjøvik-date med Tromf!!! 
Det er her de fine føllene lages i år!» 
 

http://www2.hest.no/static/ftp/div/Nordby/


 
  Sak nr. 277/12 

2 

På høyre side av annonsen var det mulig å scrolle seg gjennom følgende sammenhengende 
tekst: 

 
«Norsk Hestesenters betingelser:  
 
NHS udiskutabel tilbud på inntil 20 hopper: kr. 20.000 
 
Eiers utgifter ifbm slippet: 
- skoing i forkant av slipp kr. 1750 
- transport til Sikkilsdalen, 500 km t/r, kr. 2350» 
- forhøyet forsikringspremie for avlshingst (tidligere premie, kr. 2827, nåværende 
premie kr. 6783). Differanse kr. 3956 
- Tapt arbeidsfortjeneste slippdagen (ukedag) kr 1600 
- Overnatting 1 natt kr. 500 
- Transport hjem fra slipp kr. 2350 
- Skoing i etterkant av slipp kr. 1750 
SUM UTGIFTER: kr. 14256 
Hingsteeier sitter igjen med kr. 5744,- 
 
Uproff forretningsførsel:  
- KJØPER bestemmer pris og betingelser 
- Annonsere i 6 uker for en hingst de ikke har skriftlig avtale på! 
- Sendrektig saksbehandling 
- Sene og uspesifikke svar på kontraktsbetingelser! 
- Liten/ingen vilje til endringer! 

 
Kjøper kan kansellere kontakten ved for få hopper.  
- (Laveste antall er enda ikke spesifisert for 2012.) 
 
Alt dette er dokumenterbart!» 

 
 
KLAGEN:  

 
Klager er Norsk Hestesenter ved direktør Vegard Thune: «Klagen gjelder et interessant 
prinsipp: En privatperson bestiller en nettannonse som inneholder påstander som angår en 
sak der det har oppstått uenighet. Når den andre parten (klager; sekr.anm.) ber redaktøren 
om få slippe til med vår versjon på redaksjonell plass, blir vi nektet.» Etter klagerens mening 
har redaktøren også har ansvar for alt innhold på annonseplass, og mener derfor hest.no har 
brutt Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 og/eller 4.15. 
 
Det opplyses at bakgrunnen for saken er en konflikt vedrørende en kontrakt mellom NHS, 
som har ansvaret for slippet i Sikkilsdalen, og hingsteeier Berit Morstad. Denne konflikten 
ble omtalt på redaksjonell plass 15. juni: «En nettjournalist i redaksjonen skriver en etter vårt 
syn helt grei artikkel om situasjonen som har oppstått, der hun innhenter opplysninger fra 
begge parter. […] Så langt er alt greit. Det er når Berit Morstad få dager seinere velger å gå til 
det skritt å benytte annonseplass på «Hest.no» for å forfekte sitt syn på saken at ting 
begynner å bli ugreit. I et banner plassert på topp på nettsidens førsteside […] får påstander 
om NHS i den aktuelle saken stå ubesvart fra NHS.» 
 



 
  Sak nr. 277/12 

3 

Klager opplevde at denne situasjonen ble lite holdbar: «Vi ble aldri kontaktet i forkant av 
annonsen der NHS ble angrepet. Vi ba om tilsvar på redaksjonell plass, siden vi ikke ønsket 
å betale for en annonse på «Hest.no» for å imøtegå påstandene som ble framsatt på 
annonseplass. NHS forfattet derfor en uttalelse om saken der også styrelederne i fire aktuelle 
hesteorganisasjoner skrev under på innlegget (Se vedlegg 3) Dette innlegget ble sendt til 
redaktør Knut Houge i «Hest.no» som derimot nektet å publisere innlegget (se vedlegg 4 
som viser epost-korrespondansen mellom NHS og redaktøren).  NHS ble henvist til å logge 
seg inn som bruker av «Hest.no» og komme med sitt syn i kommentarfeltet under artikkelen 
som var publisert 15.juni. Etter NHS’oppfatning var dette et ikke tilfredsstillende tilbud fra 
redaktøren, da vårt innlegg ville bli fullstendig bortgjemt.  NHS mener derfor at «Hest.no» 
har brutt «Vær-Varsom»-plakaten (jmf punkt 4.14 og 4.15; sekr. anm.).»  

 

Klager stiller også spørsmål om en mulig sammenblanding av roller (en som tidligere solgte 
annonser for hest.no har uttalt til Dølahesten (medlemsblad) at han betalte for den påklagede 
annonsen).  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Hest.no viser til den redaksjonelle artikkelen, publisert 15. juni, hvor begge parter fikk 
komme til orde med sin versjon av saken (se vedlagte artikkel). Det opplyses også at i løpet 
av tre dager ble det lagt inn 20 kommentarer fra leserne under denne artikkelen.  
 
For øvrig skriver redaktøren at begge partene i konflikten ga journalisten som jobbet med 
den redaksjonelle artikkelen, en oppstilling av kostnadene, «men vår journalist mente det var 
for omstendelig å ta med disse regnestykkene i artikkelen.»  
 
Når det gjelder den påklagede annonsen, skriver redaktøren dette om prosessen: «Noen 
dager etter at artikkelen var lagt ut ble en kollega av meg kontaktet av en av medeierne til 
Nordby Tromf, Roger Haeselich. Han ønsket å kjøpe en annonse om at Nordby Tromf skulle 
stå i avlstjeneste hos Terje Jørgensen på Gjøvik. Jeg må innrømme at jeg stusset over 
annonsens profil da vår designer kontaktet meg og viste meg annonsen. Men siden den ikke 
var sjikanerende eller hadde et "ulovlig innhold", valgte jeg å ikke stoppe den. Selv om min 
oppfordring til annonsøren var klar: Dropp det som er myntet på NHS, og konsentrer deg 
om å markedsføre Nordby Tromf. Denne oppfordringen valgte annonsøren å se bort ifra.» 
 
Videre, etter at annonsen var publisert, fikk hest.no en e-post fra Norsk Hestesenter hvor de 
ba om å få publisert et innlegg som tilsvar: «Jeg avviste å ta inn det omtalte innlegget på 
artikkelplass siden det var tilsvar på en annonse, og ikke en artikkel.» Redaktøren mente 
saken var godt belyst i den tidligere redaksjonelle artikkelen, og at Norsk Hestesenter kunne 
legge inn innlegget som en debatt på Hest.no’s forum eller som en kommentar under 
artikkelen. 
 
Redaktøren mener det ikke er tvil om at leserne oppfatter annonsen til Nordby Tromf var en 
annonse, og ikke en redaksjonell artikkel. Det vises til at toppbanner-annonse har vært et fast 
annonseformat på nettstedet siden lansering i år 2000. 
 
Men slik redaktøren ser det, gjelder punkt 4.14 og 4.15 i Vær Varsom-plakaten for 
imøtegåelses- og tilsvarsrett for redaksjonelt innhold: «Jeg ber derfor om at klagen avvises av 
PFU siden den dreier seg om tilsvar til en annonse, og ikke en artikkel på hest.no. Jeg 
oppfatter ikke at Vær Varsom-plakaten også gir tilsvarsrett på redaksjonell plass for 



 
  Sak nr. 277/12 

4 

innhold/utsagn i annonser. Så vidt meg bekjent har PFU aldri behandlet en klage om 
tilsvarsrett på en annonse. Skulle PFU mene at lesere som ønsker å få tilsvarsrett på 
redaksjonell plass på innhold i en annonse, har krav på dette, vil man samtidig oppheve det 
skarpe skillet mellom reklame (annonser) og redaksjonelt innhold (artikler).» 
 
 
Klager hadde ingen ytterligere kommentarer. 
 
 
  


