
 

 

 

PFU-SAK NR. 275/12 

 
KLAGER: 

 
Initiativretten ved Norsk Presseforbunds generalsekretær 

ADRESSE: Postboks 46 Sentrum, 0107 Oslo  
TELEFON: 22 42 50 40 
PUBLIKASJON: Sandefjords Blad (nett) 
PUBLISERINGSDATO: 21.09.2012 
STOFFOMRÅDE: Reiseliv 
GENRE: Temasider (nett) 
SØKERSTIKKORD: Tekstreklame 
REGISTRERT: 10.10.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 10.10.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  18.12.2012 
FERDIGBEHANDLET: 18.12.2012 
BEHANDLINGSTID: 78 dager 
KLAGEGRUPPE: Initiativretten  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallell klage mot Tønsbergs Blad (sak 276/12) 

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Sandefjords Blads nettsider hadde fredag 21. september 2012 en forsidehenvisning med 
tittelen «Luksusferie i paradiset». Tittelen sto i tilknytning til et bilde med sydhavspreg. 
Under tittelen var det lenke til «Orbville.no» og en klikkbar oppfordring til å lese mer.  
 
Ved å klikke på «les mer» kom leseren til avisens reisesider og en artikkel med samme tittel 
og samme bilde som på forsiden. Under bildet het det: 
 

«Drøm deg bort til noen av verdens mindre kjente paradisøyer. Bora Bora, Tahiti 
og Mauritius er noen av de mer kjente luksusøyene i verden. De har du nok hørt 
om og sett bilder fra. Det finnes så mange utrolig flotte øyer, og det er vanskelig å 
få med alle på en liste. Her har vi funnet frem noen øyer som ikke er så kjente, og 
nå kan du drømme deg hit. Og reise hit naturligvis om du foretrekker det.» 

 
Videre omtaler artikkelen Bedarra Island i Australia. Øya, som ligger i Great Barrier Reef, 
omtales som «makeløs» og artikkelen framhever en lang rekke positive sider ved reisemålet.  
 
Under omtalen av Bedarra Island forekommer en oppfordring til å kjøpe flybilletter til fire 
reisemål samt en lenke til et hotell. Det framgår på førstesiden at søketjenesten «Oppdateres 
av reiseguiden.no».  
  
 
 
 



 
  Sak nr. 275/12 

2 

KLAGEN: 
 
Klager er Norsk Presseforbunds (NPs) generalsekretær. Han har benyttet seg av sin 
initiativrett, en rett som er hjemlet i PFUs vedtekter. Generalsekretæren anfører at han er 
pålagt av NPs styre å utløse retten i saker som gjelder integritet og tekstreklame, og at 
bruken av retten skal begrenses til saker av stor prinsipiell interesse, noe han mener den 
foreliggende klagesaken har.     
 
Klageren mener artikkelen om luksusferie på Bedarra-øya ikke er i tråd med normene for 
god presseskikk fordi det dreier seg om tekstreklame. Klageren skriver: «Tekstreklame 
oppstår når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på 
redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk.» 
 
Han viser til at både presentasjon og språkdrakt bærer reklamens kjennetegn og siterer: 
«Denne makeløse øya ligger syv kilometer utenfor Australias østkyst», og tilbyr «late dager i 
solen og luksus», den har «gylne strender, frodig jungel og fargeglade koraller», og en reise 
hit vil gi deg en «opplevelse for livet». 
 
I klagen vises det til at det under artikkelen om Bedarra forekommer et klikkbart umerket 
«neste». Ved å klikke her havner leseren, ifølge klageren, utenfor det redaksjonelle området, 
og  det avisen omtaler som paradis, på Reiseguidens egne sider. Her kan man lese den 
samme artikkelen. Klageren hevder denne teksten opprinnelig kommer fra Sverige – fra 
reseguiden.se.  
 
Klageren anfører at reiseguiden.no/reseguiden.se omtaler seg selv som «et uavhengig 
nettsted der du kan finne og bestille reiser», mens man overfor annonsørene «tilbyr effektiv 
markedsføring på Internett».  
 
I klagen heter det: «Publikum kan ikke være trygg på at det redaksjonelle reisestoffet 
springer ut av en selvstendig og uavhengig journalistikk. Publikum kan ikke være trygg på 
at innhold og presentasjon er uten bindinger til utenforstående interesser. Jeg viser her til at 
søketjenesten for reiseguiden.no er plassert i et redaksjonelt miljø. For å sikre trafikk til 
guiden skriver søketjenesten selv den redaksjonelle artikkelen som leder til ”dagens tilbud”. 
Tilbudene som eksponeres først, omtalt som redaksjonell ”oversikt”, har trolig 
leverandøren/e betalt for. Mistanken om at reiseleverandørene styrer temaene og kjøper seg 
eksponeringsplass, styrkes av en annen artikkel på sb.nos forsiden en uke tidligere.» 
 
Klageren viser her til en artikkel med tittelen «Julens reiser er snart fullbooket. Siste sjanse til 
å bestille juleferien». Under denne artikkelen eksponeres ti ulike reisetilbud med Star Tour til 
Thailand i desember. Klageren anfører at svært lite tyder på at det er uavhengige 
journalistiske vurderinger som ligger bak slike formuleringer.  
 
Det vises i klagen til punktene 2 (temabilag og temasider) og 5 (skille mellom redaksjonelt 
stoff og kommersielt materiale) i Tekstreklameplakaten, og til punktene 2.6 og 2.7 
(redaksjonell motytelse for reklame) i Vær Varsom-plakaten.         

 

Klagen gjelder både Sandefjords Blad og tilsvarende presentasjon i Tønsbergs Blad. 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 275/12 

3 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Sandefjords Blad avviser klagen. Ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad har avgitt tilsvar på 
vegne av begge medier. Det anføres innledningsvis at man er glad for generalsekretærens 
årvåkenhet, men mener det burde vært valgt andre eksempler i kampen for å opprettholde 
skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Redaktøren anfører at klagen preges av 
viktige faktafeil «som rykker ved grunnlaget for hele klagen», og at den også preges av 
ubegrunnet synsing og bruk av ladede ord.  
 
Redaksjonen forklarer at de påklagede nettavisenes reiseportal består av tre hovedelementer. 
En søketjeneste for fly og hoteller fri for kommersielle bindinger, redaksjonelt innhold levert 
av reiseguiden.no, mediehusene selv eller NTB, og rene annonser for reiselivsaktører, merket 
som annonser. Det anføres at det redaksjonelle innholdet leveres av reiseguiden.no 
uavhengig av selskapets salgsavdeling. 
 
Avisene bekrefter at forsidebildet er fra Badarra Island Luxury Resort, men at denne resorten 
ikke er nevnt med ett ord i teksten og heller ikke i priseksemplene. Redaktøren opplyser at 
han ikke har vært på Bedarra-øya, men han vil ikke bli overrasket om det faktisk forholder 
seg slik det er beskrevet i teksten, som paradisisk. Han viser også til at det er vanlig med 
slike beskrivelser når reisemål omtales i norsk presse. Redaktøren anfører også at det ikke er 
direkte lenking til kommersielle aktører på den omtalte øya, noe han hevder er vanlig å gjøre 
i slike artikler i andre medier.  
 
Det anføres videre at den underliggende premissen fra klagers side er at søketjenesten er et 
kommersielt produkt og at leverandøren av denne også har skrevet den redaksjonelle 
teksten for å lede leseren inn til «dagens tilbud». Redaktøren opplyser at dette er feil, og at 
listene er databasejournalistikk hvor informasjon hentes ut fra forhåndsdefinerte kriterier. 
Han kaller dette «god, moderne forbrukerjournalistikk», og anfører at kildene i dette tilfellet 
er 15 ledende internasjonale nettsteder som igjen henter priser fra all verdens flyselskaper og 
hoteller. Det anføres at det ikke er mulig å betale for treffene som framkommer ved disse 
søkene, og at teksten i artikkelen er laget av reiseguiden.nos egen redaksjon, ikke av en 
salgsavdeling. 
 
I tilsvaret advarer Tønsbergs Blads redaktør PFU mot å mene at søkemotorer er 
problematiske. «Det vil gjøre mye datastøttet journalistikk-arbeid vanskelig i fremtiden.» 
 
 
NPs generalsekretær anfører i sitt tilsvar at han setter pris på den smule glede redaktørene 
setter på hans årvåkenhet når det gjelder tekstreklame, men konstaterer samtidig at gleden 
synes å avta når søkelyset settes på deres egne redaksjoner. Han sier seg også enig i 
anførselen om at søkelyset kunne vært rettet mot andre «produkter» og redaksjoner. Han 
mener imidlertid at det påklagde tilfellet har prinsipiell interesse, og at en slik klage ikke har 
vært behandlet av PFU tidligere.  
 
Klageren beroliger redaktørene med at han ikke mener søkemotorer som er fri for bindinger 
til utenforstående interesser, er presseetisk problematiske. «Tvert imot: Tjenester som kan 
samle og ordne informasjon, og som bidrar til å ta forbrukerne med gjennom en jungel av 
tilbud, er en viktig del av forbrukerjournalistikkens utvikling.» Klageren mener imidlertid at 
det i det foreliggende tilfellet ikke er en tilstrekkelig distanse mellom det redaksjonelle og det 
kommersielle. Han understreker at PFU i en rekke uttalelser har påpekt viktigheten av å 



 
  Sak nr. 275/12 

4 

opprettholde et tydelig skille mellom journalistikk og all annen formidling. «I dette tilfellet er 
skillet i beste fall utydelig.» 
 
I generalsekretærerens tilsvar heter det videre: «sb.no og tb.no har tatt imot en ”pakke” som 
ivaretar reiseguiden.nos og bransjens interesser, mer enn forbrukernes interesser. Under 
dekke av ”tjeneste” har en kommersiell aktør plassert sin forretningsmodell i et redaksjonelt 
miljø som de selv bekler med reiselivsartikler. Reiseguidens søkemotor har et hovedformål: 
Å generere kjøpere til reisebransjen. Bransjen betaler ”kun for resultat”, og reiseguiden.no 
”formidler besøkeren direkte til din bedrift som bekrefter bookingen”.» 
 
Klageren peker på manglende kildebredde og et språk som bærer reklamens kjennetegn. 
Han avviser at redaktørenes anførsel om at den innklagede formidlingsformen også finnes i 
andre redaksjoner, skal ha betydning for vurdering av den foreliggende klagen.  
 
Tilsvaret avsluttes slik: «Gjennom journalistikk som støtter annonsørenes og selskapets 
behov for salg, leverer sb.no og tb.no i første rekke lesere til reisebransjen, ikke journalistikk 
til sine lesere. Søkemotoren er ikke det presseetisk problematiske. Det er måten den brukes 
på, sammenhengen den brukes i og hvem den brukes av, som er problematisk – og som i 
dette tilfellet gjør den innklagede til et brudd på tekstreklameplakatens bestemmelser.» 
 
 
Redaktørene avviser fortsatt klagen. I sitt tilsvar understreker de at det ikke bare er artikler 
fra reiselivsguiden.no som brukes som reiselivsstoff i de to avisene, og at det ikke finnes 
noen kommersielle bindinger i artikkeleksemplene generalsekretæren har klaget inn. «De 
lenkene som finnes i tilknytning til dem, leder ikke til kjøpsknapp hos konkrete 
reiselivsleverandører, de er bare med som eksempler på hvor dyrt/billig man kan reise og 
bo.» I tilsvaret hevder redaktørene at det dreier seg om den trolig beste søkemotoren for 
formålet.  
 
Det gjentas nok en gang av redaktørene at det er et tydelig skille mellom annonser og 
journalistikk på portalen, og at annonsene er tydelig merket fordi de er annonser. Lenkene 
her er til konkrete reiseoperatører, til forskjell fra lenkene i de redaksjonelle miljøene.  
 
I sitt tilsvar velger redaktørene nok en gang å trekke fram eksempler på rosende språk fra 
reiselivsartikler i andre medier. TB-redaktøren gjentar nok en gang at han ikke har vært på 
Bedarra-øya, men vil fortsatt ikke bli overrasket om den er «makeløs» og godt egnet for late 
dager på gylne strender. Han mener slikt malerisk språk formidler opplevelser på en god 
måte, og at språkformen uansett ikke kan innebære brudd på god presseskikk. «I så fall er 
mye av norsk reiselivsjournalistikk brudd på VVp.» 
 
Redaktørene i Sandefjords Blad og Tønsbergs Blad mener generalsekretærens klage er basert 
på dårlig research og personlig smak, og gjentar at det første rykker ved hele grunnlaget for 
klagen fordi den rett og slett er basert på en feilaktig påstand om at reiselivsaktørene kan 
påvirke/kjøpe seg til redaksjonelt innhold.» Videre: «Når det gjelder personlig smak og 
syning, kan det vanskelig avgjøre en sak klager selv mener er av ”stor prinsipiell interesse”. 
Selv ikke om det er vår egen aktede generalsekretær som syner. Og særlig ikke når han 
synser på svak research og dermed sviktende faktagrunnlag.» 


