
 

 

 

PFU-SAK NR. 274/12 

 
KLAGER: 

 
Asif Khalil 

ADRESSE: Øvre Eikervei 5, 3048 Drammen 
TELEFON: 909 34 836 
PUBLIKASJON: NRK (Buskerud) 
PUBLISERINGSDATO: 28.09.2012 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
GENRE: Nyhetsinnslag (radio)/nettartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk, samtidig imøtegåelse, dekning for titler etc. 
REGISTRERT: 08.10.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 08.10.2012; bedt red. om opptak 

19.11.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  26.02.2013 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 138 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson (næringsdrivende) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
NRK (Buskerud) omtalte fredag 28. september 2012 i morgensendingen på radio at Asif 
Khalil, som på publiseringstidspunktet var styreleder, daglig leder og trafikkleder i 
Drammen Taxi, skal ha tatt betalt for oppdrag som aldri ble utført. Saken var hovedsak i 
sendingen som går mellom klokka 06.00 og 09.00. 
 
Saken ble omtalt flere ganger; tre ganger i kortform og to ganger som såkalt utbrettsak. 
Utbrettsaken ble sendt kl. 06.14 og kl. 07.12, mens saken ble omtalt i kortform kl. 06.03,  
kl. 07.03 og kl. 07.40. 
 
 
Første gang nyhetssaken ble sendt i kortform, kl. 06.03, het det:  
 

«(...) [S]jefen i Drammen Taxi, Asif Khalil, ble utestengt fra all skolekjøring for to 
år siden. (…) [H]an skal rydde opp i selskapet, men han ble altså utestengt etter at 
han hadde tatt seg betalt for fiktive turer. Da eleven han skulle kjøre hver morgen 
ble syk, så unnlot han å rapportere dette til taxisentralen. I stedet fortsatte han å ta 
seg betalt i en periode på seks uker. Khalil fikk i første omgang en bot fra 
Drammen Taxi på 10 000 kroner og ble utestengt fra skolekjøring i ett år.» 

 
 
Omtrent ti minutter senere, kl. 06.14, ble hoved-/utbrettsaken sendt første gang. Den ble 
introdusert slik:  



 
  Sak nr. 274/12 

2 

 
«Etter en opprivende maktkamp har Asif Khalil nå inntatt posisjonen som både 
styreleder, daglig leder og trafikkleder i Drammen Taxi. Khalil sier han skal rydde 
opp i selskapet, men taxisjefen har selv en forhistorie med fiktive kjøreturer og 
innkreving av penger for oppdrag som aldri ble utført.» 

 
En tidligere trafikkleder i Drammen Taxi uttalte i innslaget:  
 

«– Tjuveri, kort og godt! Jeg synes det er forstemmende at noen i det hele tatt skal 

både tenke tanken og, ikke minst, gjøre det.» 
 
Og reporteren kommenterte:  
 

«– Våren 2010 hadde Asif Khalil fast oppdragskjøring for Buskerud 
fylkeskommune. Men da eleven som Khalil skulle kjøre hver morgen ble syk, 
unnlot Khalil å rapportere dette til taxisentralen.» 

 
Også daværende styreleder i Drammen Taxi, som var med å behandle saken på et styremøte 
i august 2010, uttalte seg om saken:  
 

«– Hvis man tar betalt for en tjeneste man ikke har levert, så er jo selvfølgelig det 

en form for svindel.» 
 
Det fremgikk av innslaget at styret ila Khalil en bot på 10 000 kroner, at han ble utestengt fra 
skolekjøring det påfølgende året, og at han måtte betale tilbake pengene «for de fiktive 
turene». Reporteren opplyste også at Khalil klaget på vedtaket. I denne sammenheng sa 
reporteren:  
 

«– Men da det nye styret behandlet saken tok saken plutselig en helt annen 
vending. Khalils bot ble redusert til 3000 kroner og Asif Khalil, som nå var 
nestleder i det nye styret, fikk også tilbake skolekjøringa.» 

 
Khalil kommenterte saken slik:  
 

«– Jeg forholder meg til det jeg fikk den gangen, og konstaterer at jeg har godtatt 
boten og gjort opp for meg. (…) – Jeg er ikke enig i at jeg bevisst brøt reglementet, 
men jeg konstaterer at jeg fikk en bot og jeg har gjort opp det som var der. (…)  
– Det er ikke svindel. Det er en kommunikasjon mellom brukerstedet og sentralen. 
Det har vært kommunikasjonssvikt.» 

 
Innslaget ble avsluttet med kommentarer fra tidligere trafikkleder i Drammen Taxi, Bjørn 
Kopperud, som avviser at saken kan forklares som kommunikasjonssvikt. Reporteren 
refererte også Kopperuds mening om at reduksjonen av boten må anses som en 
fallitterklæring, og Kopperud uttalte:  
 

«– Jeg synes jo det også er forstemmende. Det er jo egentlig en legalisering, mener 

jeg, av svindel.» 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 274/12 

3 

 
I nyhetsoppdateringen kl. 07.03 ble saken igjen omtalt kort, men i litt utvidet form 
sammenlignet med sendingen en time tidligere, ettersom også tidligere styreleder i 
Drammen Taxi nå ble sitert. Han sa: 
  

«– Jeg må jo si at dette er ikke noe vanlig. Det er helt uvanlig at dette skjer. Hvis 
man tar betalt for en tjeneste man ikke har levert, så er jo det selvfølgelig en form 
for svindel.» 

 
Noen minutter senere, kl. 07.12, ble så hoved-/utbrettsaken, der også Asif Khalil uttalte seg, 
sendt på ny. En drøy halvtime senere, kl. 07.40, ble saken igjen omtalt kort, men denne gang 
uten den tidligere styrelederens kommentar.  
 
 
Samme dag, fredag 28. september 2012, publiserte NRK Buskerud også en nettartikkel om 
saken. Denne hadde tittelen «Slik trikset taxisjefen med taksameteret» og var illustrert med 
et portrettbilde av taxisjefen. I ingressen sto det:  
 

«Styreleder og daglig leder i Drammen Taxi, Asif Khalil, ble tatt på fersk gjerning 
for å ta seg betalt for taxiturer som ikke ble utført våren 2010. Fikk straff og bot, 
som ble omgjort da han selv kom inn i styret i selskapet.» 

 
I brødteksten fremkom i hovedsak de samme opplysningene og uttalelsene som i 
hovedsaken sendt på radio. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte og intervjuede taxisjefen i Drammen Taxi, som også har vært 
drosjesjåfør og løyveinnehaver i Drammen i mange år. Slik klager ser det, har NRK drevet 
med kampanjejournalistikk for å sverte hans og Drammen Taxis omdømme. 
 
I forbindelse med saken som er omtalt, opplyser klager: «I tillegg til løpende tildelte turer, 
enten via holdeplass eller over samband, kjører sjåfører på faste oppdrag man er tildelt etter 
en søkeprosess. Våren 2010 hadde jeg en sløyfe som jeg kjørte flere ganger pr. uke. En av 
disse passasjerene var hjemmehørende på et dagsenter i Drammen. Ved ankomst 
dagsenteret, fikk jeg enten beskjed om at passasjeren ikke skulle være med eller passasjeren 
uteble. Denne situasjonen pågikk over noen uker. Dette er fast betalte oppdrag hvor jeg 
mottok innbetalinger i tråd med bestillingene. Ved gjennomgang internt på sentralen, oppsto 
spørsmål om hvorvidt jeg hadde kjørt passasjeren ved dagsenteret eller ikke. Ledelsen 
ønsket en forklaring. På dette tidspunkt var jeg valgt inn i styret i Drammen Taxi, ved styrets 
behandling av saken fratrådte jeg selvsagt styremøtet. Styret kom til at jeg skulle betale en 
bot på 10.000 kroner, noe jeg protesterte på. Jeg anførte at det måtte være dagsenterets og 
drosjesentralens oppgave å melde fra til meg, slik at jeg kunne droppet å møte opp ved 
dagsenteret som avtalt. Styret i Drammen Taxi lyttet til mine innspill og reduserte samtidig 
boten til 3000 kroner. I forhold til denne saken har jeg lagt meg flat og bedt om unnskyldning 
for min manglende deltakelse i å opplyse om at passasjeren uteble og jeg faktisk mottok 
betaling for turene. Men denne saken er ute av verden for lengst.» 
 
Klager opplyser også at det har vært andre saker i Drammen Taxi som har skapt «turbulente 
forhold», som blant annet har resultert i at daglig leder trakk seg, og klager fikk rollen som 



 
  Sak nr. 274/12 

4 

fungerende daglig leder og styreleder. Klager anfører: «Drammen Taxi har tatt alle disse 
sakene på alvor og sørget for løpende behandling. Like fullt har vi vært gjenstand for en 
serie kritiske medieoppslag. Slik jeg ser det, er det opplagt hvem som står bak tipsene og 
løpende informasjon til mediene (…) Jeg vil påstå at NRK Buskerud ikke har vært kritiske i 
sine valg av kilder, de har ikke ønsket å se at kildene har hatt motiver for å skade 
Taxisentralens omdømme og Drammen Taxis ledelse spesielt.» 
 
Når det gjelder de påklagede radioinnslagene og nettartikkelen, forklarer klager at han ble 
intervjuet dagen før publisering. Han skriver: «28. september i nyhetssendingen klokken 
07.00 – gikk nyheten om at jeg var ilagt boten, men mine kommentarer uteble. Samme 
nyhetsinnslag ble kjørt 07.30 – fortsatt uten mine kommentarer. Klokken 10.46 og senere 
oppdatert 11.18 har NRK Buskerud laget en sak på nettet. I denne  saken fremføres uriktige 
opplysninger om at bakgrunn for boten, skal ha vært at jeg hadde trikset med taksameteret. 
Dette er beviselig ikke riktig.» Slik klager ser det, har NRK brutt Vær Varsom-plakatens 
punkt 4.14 om samtidig imøtegåelse. Videre ber klager om at PFU også vurderer om 
publiseringene strider mot Vær Varsom-plakatens punkt 4.4 (dekning for titler, ingress og 
innannonseringer etc.) og punkt 3.2 (kildekritikk).  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK opplyser at redaksjonen arbeidet systematisk med de turbulente forholdene rundt 
Drammen Taxi i omkring en måned før publiseringen av den påklagede omtalen. 
Utgangspunktet var en rapport fra Arbeidstilsynet. NRK skriver: «Våre journalister fikk 
raskt kontakt med kilder i Drammen Taxi, både nåværende og tidligere ansatte blant 
sjåfører, løyvehavere, andelshavere og ledelse. Historiene de fortalte var sammenfallende, 
om et selskap hvor makten over en toårsperiode hadde gått fra et bredt sammensatt styre og 
administrasjon, til Asif Khalil (klager) som på dette tidspunktet bekledde jobbene som 
styreleder, daglig leder og trafikkleder.» 
 
NRK anfører også: «Et annet tema i vår journalistikk (…) har vært sjåførenes yrkesetikk, 
deres behandling av passasjerer og hva flere kilder hevder er styrets unnfallenhet mot å 
iverksette straffetiltak mot sjåførene. Pasientreiser i Vestre Viken helseforetak, som kjøper 
tjenester av Drammen Taxi for ca. 25 millioner kroner i året, tok i vår i mot rundt 100 klager i 
måneden fra brukerne. (…) I denne konteksten fikk redaksjonen et tips om at Asif Khalil 
(klager) selv er internt bøtelagt for å ha tatt i mot betaling for taxiturer som ikke ble utført 
våren 2010. I og med at han på publiseringstidspunktet selv var både styreleder, daglig leder 
og trafikkleder i selskapet, og dermed hadde ansvar for å rydde opp i avvikene blant  annet 
fra Pasientreiser, mente NRK at det var riktig å publisere den senere innklagede saken.» 
 
Slik NRK ser det, er «NRKs fokus på de turbulente forholdene i selskapet (…) en vesentlig 
sak for [kanalens] lesere, seere og lyttere». NRK opplyser også: «Etter at denne saken ble 
laget har Asif Khalil (klager) gått av som daglig leder i selskapet, og han fikk ikke ny tillit 
som styreleder i en ekstraordinær generalforsamling i høst.» 
 
Når det gjelder de påklagede radioinnslagene, forklarer NRK om programformatet og 
sendeskjemaet: «Morgensendingen fra Buskerud går fra kl 06 til kl 09. Morgensendinga 
består av korte nyheter, reportasjer, musikk og andre elementer. Hver morgensending 
inneholder en hovednyhetssak som fast blir sendt rett etter kl. 06 og kl 07. Nyhetene i 
kortform kl 0703 og kl 0730 er et nyhetssammendrag i bulletengform.» 
 



 
  Sak nr. 274/12 

5 

Etter NRKs mening er klager gitt samtidig imøtegåelse «ved at Khalil har fått muligheter til å 
imøtegå alle anklager i hovedsak/utbrettsaken den morgenen». NRK presiserer: 
«Utbrettsaken ble sendt to ganger i samme morgensending, både kl 0614 og kl 0712. I NRKs 
definisjon er ”samtidig imøtegåelse” alltid i samme reportasje eller sending. I lange 
magasinsendinger/flater, som morgensendinga, er ”samtidig imøtegåelse”  alltid tidsmessig 
nær opprinnelig reportasje/sak. Klager har i samme sending og tidsmessig nært 
bullentengen kl 0703 og 0730, fått mulighet til å imøtegå alle påstander/anklager mot ham i 
hovedsaken som gikk kl 0614 og kl 0712. I nettsaken som ble publisert samme formiddag har 
klager fått anledning til å imøtegå alle påstander/anklager som framkommer i saken.»  
 
Med hensyn til den påklagede tittelbruken, anfører NRK: «Vi valgte å bruke ordet ”triksing” 
ut fra hvordan flere sentrale kilder i taximiljøet har forklart at disse turene må registreres, og 
hva som fysisk måtte gjøres med taksameteret for å registrere turene. Tidligere trafikkleder i 
Drammen Taxi redegjorde blant annet for at sjåførene aktivt og fysisk måtte bekrefte disse 
turene på taksameteret, og at det ikke var rom for misforståelser. Klager tok seg betalt for 21 
turer som ikke fant sted. Han har godtatt boten og betalt tilbake pengene og slik sett erkjent 
[at han] har tatt imot penger han ikke hadde krav på. Måten Khalil har måttet gjøre dette på 
er ytterligere sjekket med flere i taxinæringen etter at PFU-klagen ble levert, og alle bekrefter 
at man flere ganger må betjene taksameteret for å bekrefte turene og dermed få ut betalig for 
dem.» NRK viser også til at redaksjonen har tilgang på alle dokumentene i den omtalte saken 
som styret behandlet, og at hendelsen der omtales som «en bevisst og aktiv handling». 
 
Hva gjelder NRKs kildebruk og -kritikk, opplyser NRK at deres gjennomgang viser at 
redaksjonen har vært i kontakt med over 70 ulike kilder i forbindelse med omtalen av de 
ulike forholdene ved Drammen Taxi. NRK anfører også: «I den påklagede saken som 
omhandler klagers bot for å ha fått betalt for taxiturer som ikke ble utført, har redaksjonen 
foruten klager selv, brukt fire ulike åpne kilder som alle var involvert i saken.» 
 
 
Klager har etter dette ikke hatt kommentarer utover å påpeke at han står fast ved innholdet i 
klagen. 
 
 


