
 

 

 

PFU-SAK NR. 265/12 

 
KLAGER: 

 
Norsk Spiritualist Forening ved leder André Kirsebom 

ADRESSE: Sørkedalsveien 74, 0376 Oslo 
TELEFON: 94 78 89 70 
PUBLIKASJON: NRK 
PUBLISERINGSDATO: 27.08. og 17.09.2012 
STOFFOMRÅDE: Helse 
GENRE: Programserie 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, premiss, tittelbruk 
REGISTRERT: 01.10.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 02.10.2012; bedt om samtykke 

12.10.2012; tilsvarsrunden innledet 
BEHANDLES I PFU:  18.12.2012 
FERDIGBEHANDLET:  
BEHANDLINGSTID: 78 dager 
KLAGEGRUPPE: Interesseorganisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage med samtykke fra direkte berørt part 
 
SAMMENDRAG:  
 
NRK sendte høsten 2012 en programserie i seks deler, der fysiker og programleder Andreas 
Wahl satte søkelys på alternativbransjen.  
 
Første program i serien ble første gang sendt på NRK1 mandag 27. august 2012 og handlet 
om healing. I introduksjonen til programmet presenterte programlederen serien og hva den 
handler om:  
 

«Alternativbevegelsen får stadig flere tilhengere. Vi mennesker har alltid søkt 
sammenhenger, men i jakten på sannhet tar hjernen ofte feil. Jeg er ingen ekspert 
på det alternative, men som fysiker vet jeg en del om naturens spilleregler og den 
vitenskapelige metode. I denne serien skal jeg sjekke ut alternativindustrien; hva 
de lover, hva som fungerer, og hvorfor det at noe er populært ikke behøver å bety 
at det virker.» 

 
I første del av programmet snakket programlederen med musikeren Ravi, som har slitt med 
forkjølelse en tid, og som derfor har lyst å prøve healing. Vi blir med Ravi til en healer og får 
se hvordan behandlingen foregår. Etter avsluttet behandling avtaler Ravi også en time med 
fjern-healing med healeren. Deretter møter Ravi programlederen og snakker om 
behandlingen han nettopp har fått. Ravi forteller blant annet at han opplevde healingen som 
«utrolig behagelig»:  
  

«AW: – Kjente du noe, sånn med tanke på forkjølelsen og sånn? 



 
  Sak nr. 265/12 

2 

   R: – Nei, det, det tror jeg vi må ta litt på lang sikt. 
  AW: – Ok!  
   R: – Det var en avslapning. Det kan nesten sammenlignes med å sove. Det er 
nesten som om jeg føler jeg har sovet veldig lenge i dag.»  

 
I programmet utføres det også et lite forsøk, der programlederen forsøker å sette seg i 
healernes sted. Han skal med bind for øynene forsøke å føle energier på en annen person 
(lydmannen). Programlederen forklarer:  
 

«Lydmannen vår, Robin, skal kaste terningen for å se om han skal holde hånden 
sin over min venstre eller min høyre hånd. Partall for venstre, oddetall for høyre. 
Jeg skal så forsøke å føle energien fra Robins hånd. (…) Vi gjør dette 30 ganger og 
registrerer antall riktige og gale gjett på tavla. Og etterpå gjør vi forsøket med tre 
profesjonelle healere som alle kjenner oppgaven på forhånd og mener de skal 
klare den.»  

 
Etter gjennomført test får de tre healerne se resultatet; den første fikk 17 riktige av 30 mulige, 
den andre 16 riktige, og den tredje 13 riktige. De to første er veldig fornøyd med resultatet. 
Programlederen oppsummerer deretter testen:  
 

«Healerne våre fikk 46 riktige av 90 mulige. Altså rundt halvparten, eller 51 
prosent. Det er omtrent det du kunne forvente hvis det var ren gjetning. Og jeg 
prøvde meg på ren gjetning. Nå skal vi se hva jeg fikk. Ja, jeg fikk 16 av 30 rett. 
Altså, omtrent også halvparten. Og det er som forventet.» 

 
Programlederen møter også en professor i alternativ medisin som forteller om et annet 
eksperiment med healere/healing, og om placeboeffekt. Professoren uttaler:  
 

«People have high expectations and therefore a lot of our patients had dramatic 

responses to even no healing at all.» 
 
Deretter blir fenomenet priming omtalt og eksemplifisert ved at programlederen stopper folk 
på gata og spør om de har kjent at det klør ekstra i nesen i dag, noe folk benekter. Deretter 
viser bildeopptak at spørsmålet fører til at personene faktisk klør seg på nesen etterpå. 
Programlederen intervjuer også en psykolog om temaet. 
 
 «AW: - Men hva har dette med alternativbehandling å gjøre?  

  JOH: - Priming blir brukt aktivt av veldig mange alternativbehandlere. De gjør 
det kanskje ikke bevisst, men de gjør det. De forteller deg hva du skal kjenne etter. 
Du kjenner etter. Og så kjenner du det du har fått beskjed om å kjenne.» 

 
I siste del av programmet blir tidligere kreftpasient og profilert Høyre-politiker Bengt Eidem 
intervjuet om det at alvorlig syke blir tilbudt alternativ behandling. Eidem uttaler blant 
annet:  
 

«Siden 2005 så er det ingen av mine venner som har oppsøkt alternativindustrien i 
sin desperasjon som har overlevd. Og de har prøvd tabletter, de har prøvd sopper, 
de har prøvd healing, og de har prøvd alternative klinikker i utlandet. Ingenting 
har gjort dem friske, dessverre. Her snakker vi om at folk setter gård og grunn, og 
også helse på spill, for å redde seg. Tar opp lån for å finansiere behandlingstilbud 
som er ren svindel. Da er det et problem. Og så er det også et problem, synes jeg, 



 
  Sak nr. 265/12 

3 

rent moralsk, at man blir lokket til å tro at nå er det noen som vil hjelpe meg. Men 
så er det bare svindel og lureri.» 
 

På spørsmål om solskinnshistoriene – der folk hevder å ha blitt friske av alternativ medisin – 
som man leser om i aviser og blader, svarer Eidem:  
 

«Men det som viser seg, er jo at når man går disse historiene etter i sømmene, så er 
de ikke så fantastiske som de fremstår allikevel. Det mest vanlige er at folk har 
brukt et eller annet fra alternativindustrien, samtidig som de har tatt ordinær 
behandling. (…) Det jeg også har oppdaget noen ganger, er at de som målbærer 
sånne historier, også har begynt å selge et eller annet alternativprodukt og har da 
aksjer i den alternativindustrien.» 

 
Avslutningsvis i programmet oppsummerer programlederen:  
 

«Ravi merket ingen endring i allmenntilstanden etter healingen, og glemte helt at 
han skulle fjern-heales. Selv om han ikke fikk noe utbytte denne gangen, er han 
fortsatt åpen for alternative behandlingsformer. Så er healing noe annet enn 
vennlig, mellommenneskelig kontakt og sterk placeboeffekt? I vår lille test klarte 
ikke healerne å kjenne noen energier. Ordentlige forsøk viser at healing fungerer 
like godt om pasientene bare tror de blir healet. Men kanskje er det greit å drive 
mytologisk behandling på utsiden av helsevesenet hvis noen tross alt får bedre liv 
av det? Verre er det med de alternativbehandlere som henvender seg til dødssyke 
mennesker med dyre mirakelløsninger. Hva skal til for å stagge slike åtselgribber? 
Vi har invitert Det Norske Healerforbundet til å se på og kommentere 
programmet.» 

 
Deretter intervjues pressekontakten i Det Norske Healerforbundet. På spørsmål om 
behandlere som tilbyr mirakelkurer for kreftsyke, svarer han:  
 

«Det høres helt hinsides ut. For det første så er det uetisk. De fleste 
behandlerorganisasjoner har jo strenge etiske regelverk, som burde være en 
selvsagt ting.» 

 
  
I program fire som første gang ble sendt på NRK1 mandag 17. september 2012, var 

klarsyntes evner og astrologi hovedtema. I første del av programmet fikk vi bli med 
skuespiller Linn Skåber i et møte med et medium (en klarsynt). Programlederen forklarte før 
møtet:  
 

«De som oppsøker medium, gjør gjerne det for å få livsveiledning, få informasjon 
om fortid og fremtid, og ikke minst, for å komme i kontakt med avdøde venner og 
familie. Eller de er bare nysgjerrige, sånn som Linn. Medium, Pamela Fornell, vet 
på forhånd ikke hvem som kommer. Hun ber Linn skrive navnet sitt på et ark og 
bruker dette som en inngangsport til å se på Linns fortid og fremtid.» 

 
Den klarsynte spør Linn blant annet om navnet Lilly eller Lillian sier henne noe, hvorpå Linn 
svarer at dette var dukken hennes. Den klarsynte ser også en ung mann som hun mener var 
forelsket i Linn, en mann som begikk selvmord, og som muligens heter Richard. Hun klarer 
ikke å finne ut hvem han er, og Linn kan heller ikke hjelpe. Programlederen kommenterer 
også hva den klarsynte leste ellers: 



 
  Sak nr. 265/12 

4 

 
«Pamela kommer i kontakt med de fleste av Linns besteforeldre i løpet av 
readingen. Hun forteller at farmoren hadde hjerteproblemer, at farfar haltet, at 
minst en bestefar lever, at minst en bestefar har hatt slag, og at en av dem var 
skuespiller. Alt dette er galt. Men Pamela treffer på at de likte å gå i teater, at Linn 
lekte med bestemorens smykker og at morfar var en dårlig kokk.» 

 
Den klarsynte får også komme til orde og kommentere sin klarsynthet. Hun sier blant annet:  
 

«Jeg forstår veldig godt at folk blir skeptiske. Jeg kan jo aldri bevise for andre enn 
meg selv om dette her er ekte eller ikke. Det hender jeg ser mulige 
fremtidsløsninger. Ikke dette-skal-skje/skrevet-i-stein, for jeg mener at vi har fri 
vilje, at vi skal bruke sunn fornuft. Kanskje rart å si med det jeg driver med, at 
man skal snakke så mye om å være fornuftig. Men jeg er veldig opptatt av at folk 
skal være fornuftige, at de skal leve livet, ta egne valg. Hvis de synes at det jeg, 
eller noen andre klarsynte sier er tull, så må de bare si: "Dette er tull." Og så må de 
reise seg og gå.» 

 
I denne delen av programmet hvor Linn møter et medium, er det også klippet inn deler av et 
intervju med James Randi, kjent magiker og skeptiker, som «ikke tror på Pamelas evner». I 
intervjuet forteller Randi om metoder som synske bruker. Blant annet mener han at de 
henter informasjon ut fra kjente opplysninger; for eksempel kan man finne ut mye om en 
person ut fra telefonnummer (før møtet), eller om personen har giftering eller ei etc. (under 
møtet). Randi sier: 
 

«It's all a technique of getting information where there seems to be very, very little 

information. And they have to fish for that.» 
  
Etter at Linn er blitt lest, inviteres fire klarsynte til å lese et hus – et hus programlederen 
kjenner godt ettersom det tilhører hans familie. Klippene som vises fra de klarsyntes 
gjennomgang i huset, viser også at de føler ulike ting, til tider svært ulike ting. Blant annet 
uttaler de seg ganske forskjellig om en urne/vase i huset; en får følelsen av en 
begravelsesurne, død og fordervelse, en annen får inn glede, moro og hun får lyst til å danse. 
Om urnen og noen andre objekter i huset, forteller programlederen:  
 

«Før de klarsynte kom, plasserte vi ut noen objekter som ikke har noen tilknytning 
til huset, for å se om de klarsynte legger merke til det. (…)Vi gir objektene vi har 
plassert ut, til de klarsynte, for å se om de kan lese noe ut av dem. Denne vasen er 
masseprodusert og ble kjøpt for 49 kroner i Oslo i forrige uke.» 

 
Programlederen oppsummerer også «husundersøkelsen»:  
  

«Alle de klarsynte opplevde huset og historien temmelig forskjellig, og ingen av 
versjonene passer særlig godt med virkeligheten. Ingen oppdaget at objektene var 
plantet og de tolket dem på vidt forskjellige vis.» 

 
Siste del av programmet omhandler astrologi. Programlederen besøker en folkehøgskole 
sammen med en skuespiller, som får en gruppe elever til å tro at han med et dataprogram 
kan stille horoskopene deres ut fra opplysninger om fødselssted- og dato, og deres første 
minne. Det elevene ikke vet (eller innser), før en av dem blir bedt om å lese fra sitt horoskop 
etter at horoskopene er stilt, er at alle er blitt tildelt samme tekst. Poenget med 



 
  Sak nr. 265/12 

5 

«eksperimentet» med elevene er å eksemplifisere «forer-effekten», som programlederen 
snakker med en psykolog om etterpå. Psykologen forklarer: 
 

«Dette er et resultat av det vi kaller "forer-effekten" i min bransje, etter en 
psykolog som het Bertram Forer og som fant ut at det går an å gi beskrivelser som 

føles veldig treffende og spesifikke, selv om de gjelder de fleste av oss.» 
 
Han sier også:  
 

«Faktum er at vi er astrologenes og mediumenes aller beste medhjelpere fordi vi 
plukker ut de tingene som passer, og så har vi en veldig fin tendens til å overse de 
tingene som ikke passer.» 

 
Avslutningsvis oppsummerer programlederen:  
 

«Linn Skåber har etter mye tankevirksomhet ikke funnet ut hvem Richard kunne 
ha vært. Men hun synes det var en morsom opplevelse. Jeg hadde håpet å oppleve 
noe uforklarlig, men må si meg skuffet. Både lesningen av Linn og huset på 
Nordstrand var stort sett utsagn som var åpenlyse, vage eller direkte feil. Navnet 
"Lilly" var det beste treffet. Men holder ikke når så mye annet var galt. 
Å kunne se fremtiden eller lære om seg selv gjennom stjernene eller snakke med 
de døde, det er noe som kan friste veldig mange. Men for noen, så er det også en 
gyllen forretningsmulighet. Og når vi så veldig gjerne vil at noe skal være sant, så 
er vi lettere å overbevise. Men astrologi og klarsyn det kræsjer helt med 
vitenskapen og det vi vet om verden i dag, og det vet de fleste. 
(…) Og det finnes ikke noe bevis på klarsyn og samtidig så er det nesten umulig å
  bevise at det ikke virker. Men gjennom historien så finnes det en rekke eksempler 
på at kjente synske har blitt avslørt som kyniske sjarlataner.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Norsk Spiritualist Forening ved lederen, og med samtykke fra et foreningsmedlem 
som deltar i program fire (hun som er med i lesningen av huset).  
 
Slik klager ser det, har NRK gjennom programserien hetset alternativbransjen. Klager 
anfører: «NRK går til angrep mot deler av den norske yrkesaktive befolkning og utøvere som 
er med på å dekke et reelt helsebehov i Norge. Vi er klar over at bransjen har useriøse 
utøvere og trenger kontroll, men man kan ikke skjære alle over en kam og man kan ikke si at 
alt som gjøres er useriøst, slik NRK hevder.» 
 
Klager mener tittelen Folkeopplysningen på programserien er villedende. Klager forklarer: 
«Skulle det vært et opplysningsprogram skulle programmet vært mer balansert. Slik det 
fremstår[,] er det helt klart negativt til den alternative bransjen. NRK har brukt virkemidler 
som klipping, ensidige utsagn, falske tester og sterk vinkling i redigeringen av programmet. 
Verken deltakerne eller bransjen har mulighet [til] å komme med sine beviser. Det er kun 
programlederen Andreas Wahl og hans utvalgte skeptikere som får komm[e] med sine 
synspunkter. Det finnes mange bevis for at healing og mediumskap er genuint og at det 
virker. Ikke noe av dette kommer frem.» 
 
Klager opplyser også at NRK skal ha informert deltakerne i programmet om at det skulle 



 
  Sak nr. 265/12 

6 

være «et opplysningsprogram som skal fortelle om hvordan deres jobb er», og at NRK «lovet 
deltakerne at det skulle være reelt og balansert». Slik klager ser det, har NRK ikke holdt dette 
løftet. Klager anfører: «Et av våre medlem ble direkte lurt av NRK. Både i forhold til det de 
hadde lovet, samt at de hadde satt frem en vase som en test. Det ble fremstilt som om den 
hadde noe med huset å gjøre, noe den ikke hadde. Hun sa at den kom fra Afrika. Andreas 
Wahl sa at den var kjøpt sist uke for en rimelig penge, som godt kan stemme. Hvor den var 
laget kom ikke frem i programmet. Det kan godt hende at den var produsert i Afrika.» 
 
Klager har også gjengitt en e-post som er sendt fra produksjonsselskapet til foreningens 
medium. Om e-posten skriver klager: «I [denne] kommer det frem at programmet skal være 
undersøkende med et ”hyggelig” intervju etter husrensen. Dette gir inntrykk av å være et 
reelt opplysningsprogram.» I e-posten heter det blant annet: «Tirsdag 21. juni skal vi altså 
gjøre en litt ”6.sans/Åndenes makt”-aktig innspilling i et gammelt hus i Oslo-området. Det 
er ikke noen konkurranse eller premie eller lignende, men rett og slett for å vise det norske 
folk hvordan ulike medium går frem. (…) Etter at ”utforskning” av huset er ferdig blir det et 
lite intervju (…) Dette er altså ikke noe ”revolverintervju”; regi vil ikke være aggressiv i sine 
spørsmål og ei heller prøve å sette deg på plass. Altså er dette et trygt og hyggelig intervju 
:)» 
 
Klager har konkret anført brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.4 (tittelbruk) og punkt 
3.2 (kildekritikk og kontroll av opplysninger). 
  
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK forklarer om programserien: «Folkeopplysningen har et naturvitenskapelig 
utgangspunkt og dette fremgår tydelig for seerne. Målet med programmene er å gi den store 
gruppen av seere som ikke har god kjennskap til alternative behandlingsmåter et innblikk i 
hva dette er, hvordan behandlingene foregår og hva som vitenskapelig er bevist av 
resultater.»  
 
Når det gjelder det anførte bruddet på Vær Varsom-plakatens punkt 4.4, mener NRK at 
PFUs praksis viser at dette punktet gjelder redaksjonelle overskrifter og ingresser, ikke 
programnavn, og at de samme kravene ikke kan stilles til programtitler. NRK anfører: «Det 
er et stort spillerom for valg av programtitler og ingen føringer som tilsier at navn på TV-
program eller andre publikasjoner må ha en ordrett innholdsdeklarasjon. Brille handler ikke 
om briller, Trygdekontoret handler ikke om NAV og magasinet Magma handler ikke om 
lava. For øvrig er NRK av den oppfatning at tittelen "Folkeopplysningen" fungerer godt for 
serien.» Etter NRKs mening gir programmene «balansert og saklig informasjon om ulike 
alternative behandlingsmåter og hvilken effekt de kan ha».  
 
Videre avviser NRK også at det kun er programlederen og noen utvalgte skeptikere som får 
komme til orde. NRK argumenterer: «De to påklagede programmene begynner med et 
informativt segment hvor programleder Andreas Wahl serverer publikum en 
oppsummering om hva programmets alternativgren påstår å være. Deretter lar 
programlederen profilerte personer prøve et relevant tilbud. I de to aktuelle programmene 
tester Ravi og Linn Skåber henholdsvis healing og klarsyn. (…) Begge disse møtene er uten 
noen form for innblanding av programleder, og tonen er vennlig og informativ. NRK mener 
å ha vært kritisk i valg av kilder ved å velge godkjente, seriøse behandlere som vi tror kan 
være representative for bransjen.» 
 



 
  Sak nr. 265/12 

7 

NRK kan heller ikke se at NSFs medlem (som har samtykket til klagen), er lurt. «Alle 
medvirkende har blitt fortalt at programmet ser på alternativbransjen med vitenskapelig 
øyne, samt tittel og programleder. (…) NRK har ikke brukt virkemidler som påstått i klagen. 
Ingen utsagn er tatt ut av en sammenheng som påvirker utsagnets meningsinnhold og ingen 
medvirkende gir et annet inntrykk i råmaterialet enn i det ferdige programmet. Produsenten 
Teddy TV har vist frem ferdige klipp til de viktigste medvirkende og også vært villig til å 
vise råmateriale om ønskelig.» NRK understreker også at programdeltakerne har fått 
anledning til å gi tilsvar (mener trolig samtidig imøtegåelse eller kommentar, sekr. anm.).  
  
Med hensyn til besøket og «undersøkelsen» i det gamle huset, der NSFs medlem medvirket, 
forklarer NRK: «Nettopp i et forsø[k] på å finne ut hva klarsynte kan hjelpe med og for å 
kunne kontrollere hvorvidt det de sier er korrekt, ble det plassert noen få objekter i huset 
som ikke hørte hjemme der. Det ble aldri påstått at de hørte til huset, men det kunne være 
naturlig å anta at de gjorde det. Om man derimot har evner som gjør at man kan lese 
historien til et objekt[,]burde det være mulig å avsløre at de kom inn i huset samme dag, eller 
at vasen var et nyinnkjøpt, masseprodusert produkt uten noen historie eller affeksjonsverdi.» 
 
NRK opplyser også at NSFs medlem som deltok i «hustesten», ikke hadde innsigelser mot 
det ferdige programmet, «men kommenterte til produsenten at det var dette hun sier i 
programmet som hun ”fikk opp” da hun besøkte huset. Hun ønsket ikke å kommentere 
innholdet og påpekte ingen feil eller misforståelser i programmet». For øvrig informerer 
NRK at vasen som ble brukt i programmet ifølge butikken skal være produsert i Asia. 
 
Videre uttrykker NRK forståelse for at behandlere kan oppleve programserien som 
ubehagelig, men anfører at det ikke kan «styre hvorvidt et program som Folkeopplysningen 
skal lages». NRK påpeker også at «det fremgår av alle program at behandlingene kan ha en 
opplevd effekt for den enkelte».  
 
NRK mener imidlertid at klagers påstand om at det finnes «mengder av bevis for at healing og 
mediumskap" virker», ikke kan stå uimotsagt. Slik NRK ser det, er dette en påstand «som går 
på tvers av vitenskapelig konsensus». NRK påpeker generelt «at hvis resultatene fra 
forskningen ikke fordeler seg balansert mellom "fungerer" og "fungerer ikke", kan heller ikke 
presentasjonen av den samme forskningen etterstrebe balanse, utelukkende for balansens 
skyld». NRK anfører også: «Resultater fra forskning blir først anerkjent om de kan 
reproduseres gjentatte ganger av forskningsmiljøer som er uavhengige av de som først 
publiserte resultatene. At det finnes enkeltstudier som viser positive resultat for healing og 
mediumskap har derfor ingen verdi i forskningen.»  
 
Avslutningsvis skriver NRK: «Folkeopplysningen er viktige program som har satt et nytt 
søkelys på alternativbransjen. NRK er av den oppfatning at de presseetiske sidene er 
ivaretatt fra planlegging av programmet, valg av kilder og frem til programmene er sendt, 
bl.a. ved at deltakerne fikk god informasjon i forkant og ble gitt tilsvarsrett før publisering.» 
 
 
Klageren fastholder at programseriens tittel er villedende, og mener NRK ikke har noen 
«kunstnerisk frihet» til å velge en slik tittel. Slik klager ser det, bør «Norges folk (…) kunne 
forvente mer av sin statskanal». 
 
Klager avviser også NRKs argumentasjon knyttet til forskningen innen feltet, og anfører: 
«[NRK] skriver om mengden av bevis. NRK har ikke peiling på antall undersøkelser som er 
gjort om healing og hvor mange som peker i hver re[t]ning. Dette er kun en påstand fra deres 



 
  Sak nr. 265/12 

8 

side.» Slik klager ser det, har NRK selv valgt de undersøkelser som går i tv-kanalens favør, 
og selv lagd undersøkelser «med så dårlig vitenskapelig metode at de ikke burde bruke dette 
i et opplysningsprogram».  
 
For øvrig anfører klager: «Hadde [NRK] ønsket å finne dokumentasjon for at mediu[m]skap 
faktisk er mulig[,] ville vi kunne hjulpet dem med dette. Vi som den største og mest seriøse 
aktør i Norge fikk aldri noen henvendelse fra NRK vedrørende dette når de lagde 
programmet. Dette indikerer at de ikke ønsket å lage et balansert opplysningsprogram, kun 
å bli populære og tjene penger på å henge ut folk som driver med mediumskap og healing.»  

  

  
NRK anfører: «NRK bestrider ikke at det er mulig å finne dokumentasjon for at mediumskap 
er mulig og vi er selv kjent med eksempler på slik dokumentasjon. Som understreket i 
forrige tilsvar er det imidlertid ikke slik at enkeltstudier er egnet for å bevise de 
ekstraordinære påstandene til medium og klarsynte.»  
 
Når det gjelder egne undersøkelser, kommenterer NRK: «Produsenten av 
Folkeopplysningen gjør i programmene helt basale undersøkelser for å illustrere mulige 
effekter. Noen undersøkelser har som mål å gjenskape kjente studier formidlet på en 
tilgjengelig måte. (…) NRK mener at programmene ikke fremstilles som om man gjør 
vitenskapelig forskning i programmene. (…) Når det gjelder programmet om klarsyn og 
”hustesten” var hensikten å se om det var samsvar mellom lesningene til de tre aktørene. 
Dette er på ingen måte solid forskning, og det var ikke intensjonen. Selv om det hadde vært 
mulig å gjennomføre en større undersøkelse med flere aktører[,] vil man aldri kunne trekke 
konklusjoner fra ett slikt enkeltforsøk.»  
 
Hva gjelder klagers anførsel om at NRK aldri kontaktet foreningen, mener NRK det 
prinsipielt er «problematisk å bruke en interesseorganisasjon eller annen aktør som har sitt 
levebrød innen et felt som konsulent der de har egeninteresser».  NRK forklarer: «Som 
eksempel vil vi ikke spørre bilprodusenten når vi skal vurdere sikkerheten til et bilmerke.»


