
 

 

 

 

 

PFU-SAK NR. 259/12 

 
KLAGER: 

 
Raymond Hildonen 

ADRESSE: Fingervann, 9845 Tana 
TELEFON:  
PUBLIKASJON: Ságat 
PUBLISERINGSDATO: 15.09.2012 
STOFFOMRÅDE: Medier 
GENRE: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Premissene 
REGISTRERT: 17.09.2012 
BEHANDLET I SEKR.: 26.09.2012 
BEHANDLES I PFU:  20.11.2012 
FERDIGBEHANDLET: 20.11.2012 
BEHANDLINGSTID: 63 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
RETTSBEHANDLING:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
Ságat brakte 15. september 2012 en nyhetsartikkel med tittelen «Tanafiskere sammenlignet 

med Hitler på YouTube», og ingressen: 
 

«Aktørene i striden rundt Tanaelva får passet svært kraftig påskrevet i en video på 
internett. Da Ságat kontakter den vi har grunn til å tro er opphavsmannen, blir 
videoen fjernet.» 

 
I brødteksten sto det:  
 

«Da Ságat så filmen, hadde den allerede 882 visninger på signaturen ”rayhil” sin 
kanal på nettstedet. Kanalens opphavsmann er Raymond Hildonen.» 

 
Selve videoen er en scene fra filmen «Der Untergang» hvor rollefiguren Hitler er rasende. 
Den norske tekstingen er gjort på en slik måte at Hitler uttaler seg om striden rundt 
Tanaelva. Ságat omtaler teksten som tidvis morsom, men at enkelte utsagn blir for grove, 
som for eksempel at ”Hitler” uttaler at identifiserbare personer skal henrettes.   
 

«Ságat ringer Hildonen, og vil stille ham spørsmål om filmen. Han stiller seg 
imidlertid uforstående til at filmen er lagt ut på hans kanal. Han hevder også å 
ikke kjenne til at filmen overhode eksisterer. Hildonen ber om tid til å gå på nettet 
å sjekke, og vi ringer ham opp etter fem minutter. – Jeg kan ikke finne noen film. 



Kan du sende meg linken? spør han. Hildonen erkjenner at kanalen ”rayhil” er 
hans egen. Han framholder også at han har hastverk, da han må til Båtsfjord på et 
oppdrag. Da Ságat sjekker YouTube umiddelbart etter samtalen, er Hitler-videoen 
fjernet. Ságat ringer mannen bak ”rayhil” igjen, blant annet for å få hans 
forklaring på at videoen kunne forsvinne i løpet av det korte tidsrommet mellom 
telefonsamtalene. – Jeg har ikke kjennskap til den filmen. Det jeg tror kan ha 
skjedd er at andre har lastet den med mitt passord. Jeg har delt noen musikkfiler 
med andre, så forklaringen kan ligger der. Det må jeg sjekke nærmere, sier 
Raymond Hildonen før telefonsamtalen blir brutt. Han har tidligere i samtalen gitt 
uttrykk for at det er dårlig forbindelse, på tross av at Ságat hører ham klart og 
tydelig. Etter dette får Ságat når vi ringer kun en melding om at abonnenten ikke 
kan nås.» 

 
  
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte Raymond Hildonen. Han hevder han ikke forsto at han ble intervjuet 
av avisen, og mener derfor Ságat har brutt Vær Varsom-plakatens punkt 3.3. «Det er god 
presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og ellers i forhold til kilder og 
kontakter.»  
 
Klager skriver: «Premissene for et telefonintervju ble ikke gitt. Det ble aldri sagt at jeg ble 
intervjuet for at saken skulle på trykk i avisen. Jeg oppfattet samtalen slik at Ságat lurte på 
om jeg kjente til nevnte sak, men sa at jeg måtte få tid til å sjekke dette opp.  Jeg ble heller 
ikke forespurt om det var ok at de brukte opplysninger jeg kom med på trykk. Jeg har IKKE 
samtykket i at mine kommentarer skulle på trykk!» 

 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Ságat avviser klagen, og mener klager måtte forstå at han ble intervjuet. Klager ble oppringt 
av en medarbeider som presenterte seg som journalist i Ságat. Deretter ba journalisten om 
opplysninger rundt den aktuelle You Tube-videoen. 
 
Det vises til at klager ble ringt tre ganger og intervjuet alle gangene. I siste samtale ble 
forbindelsen brutt, og avisen hevder den forgjeves forsøkte å kontakte klager nok en gang 
før deadline. Avisen påpeker at heller ikke klager tok kontakt for å oppklare en eventuelle 
usikkerhet. 
 
For øvrig viser avisen til at klager er korrekt gjengitt i artikkelen, noe som heller ikke er 
bestridt av klager.   
 
 
Klager er enig i at han visste at det var Ságat som tok kontakt med ham, men han forsto ikke 
at han kunne bli sitert: «Jeg mener at man må kunne snakke med en ansatt i en avis uten at 
det kommer på trykk. Har gjort utallige intervju med radio/tv/avis og har selv jobbet i 
media i 13 år. Derfor vet jeg hvordan man gjør intervjuobjektet oppmerksom på at man blir 
intervjuet. I dette tilfelle ble jeg IKKE fortalt at det var ett intervju. Jeg aksepterer ikke at 
Sagat intervjuer meg på den måten som det ble gjort her.» 
 



Videre: «Jeg har heller ingen plikt til å ringe opp avisen som redaktøren skriver i sitt tilsvar. 
Men avisen har plikt å opplyse at samtalen er ett intervju og sitater kan bli brukt i avisen. Det 
skjedde ikke denne gangen.» 
 

 

Ságat understreker nok en gang at journalisten forklarte klager hva saken gjaldt og at avisen 
hadde spørsmål vedrørende videoen. Klager ga ikke uttrykk for at han ikke ville uttale seg til 
avisen, heller ikke at han ikke ville bli sitert, skriver avisen: «Vi var i kontakt med klager tre 
ganger om saken, og forsøkte deretter forgjeves å nå ham gjentatte ganger. Vi registrerer at 
klager med sine 13 års medieerfaring ikke føler noen plikt til å ringe opp avisen, sjøl om han 
lovet å sjekke saken. Ved å innta en slik holdning, og i og med at han etter samtale nr 3 ble 
utilgjengelig for avisa, gjorde han det umulig for oss å vite at han angivelse skulle være 
uvitende om at han var intervjuet.» 


